Gå till innehåll

Grinda i Kina


bigdwarf

Recommended Posts

Hade lite funderingar på Thai ett tag men har börjar bli lite mer intresserad av Kina och då främst Shanghai. Anledninger är att jag ska vara borta ett tag och en storstad vore trevligt......jag har även fått för mig att Kina/Shanghai är lite fräschade än thailand/bangkok? Hur är det annars med mat osv i Kina, bra kvalité? är ganska kräsen när det kommer till den punkten och gillade inte speciellt mkt mat i thai pga kvalitén på råvaror osv.

 

Hur är det med internet i Kinas storstäder, stabila som hemma?

 

Skulle även vilja ha lite åsikter av er som vart en period i Kina och även Thailand så ni kan dra lite jämförelser osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade lite funderingar på Thai ett tag men har börjar bli lite mer intresserad av Kina och då främst Shanghai. Anledninger är att jag ska vara borta ett tag och en storstad vore trevligt......jag har även fått för mig att Kina/Shanghai är lite fräschade än thailand/bangkok? Hur är det annars med mat osv i Kina, bra kvalité? är ganska kräsen när det kommer till den punkten och gillade inte speciellt mkt mat i thai pga kvalitén på råvaror osv.

 

Hur är det med internet i Kinas storstäder, stabila som hemma?

 

Skulle även vilja ha lite åsikter av er som vart en period i Kina och även Thailand så ni kan dra lite jämförelser osv.

 

jag har bara varit i shanghai i typ 3-4 dagar men är absolut inget ställe jag skulle vilja spendera längre tid på, har du råd så är hong kong nötstaden dock ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har bara varit i shanghai i typ 3-4 dagar men är absolut inget ställe jag skulle vilja spendera längre tid på, har du råd så är hong kong nötstaden dock ^^

 

Hur är HongKong i priser osv? Har faktiskt inte kollat så mkt på andra städer i Kina men kan tänka mig att hongkonk och peking också är helt ok.

Snackar med en från forumet som flyttar till Shenzhen/HongKong ett tag å han verkar stortrivas iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shanghai tycker jag är nöt. Har ingen aning hur internet är, men mina enda erfarenhet av internet i Shanghai är inget vidare. Skulle skicka någon bild hem, vilket tog år och dar. Dessutom tog det hundratals år att komma in på svenska nyhetssidor och vissa var blockade, fast om detta enbart beror på deras hotellets censur eller på grund av hastigheten på internetet låter jag vara osagt.

 

Men, kolla först och var medveten om att de har strikta internetlagar (vilka sidor du kan besöka, etc).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är HongKong i priser osv? Har faktiskt inte kollat så mkt på andra städer i Kina men kan tänka mig att hongkonk och peking också är helt ok.

Snackar med en från forumet som flyttar till Shenzhen/HongKong ett tag å han verkar stortrivas iaf :)

 

Har spenderat ~1 år i Hong Kong och gillar det skarpt..

 

Det mesta utom mjölkprodukter är billigt..

Ska du hyra en fet lägenhet/villa så kostar det också rätt mycket :P

 

Pma gärna om du har mer specifika frågor om HK

 

 

mina enda erfarenhet av internet i Shanghai är inget vidare. Skulle skicka någon bild hem, vilket tog år och dar. Dessutom tog det hundratals år att komma in på svenska nyhetssidor och vissa var blockade

 

Därför HK > Shanghai

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hong Kong kräver inget visum från Sverige, vilket däremot (resten av) Kina gör. Betyder det att man får stanna där längre? Tror det annars är 90-dagarsvisum till Kina.

 

I Shanghai sker mycket ombyggnader just nu inför nästa års Expo, så snart kommer alla gamla fula hus vara rivna.

Beijing har just nu t.ex. lite finare vägar, förmodligen pga. OS 2008.

Internetuppkoppling är likvärdig i båda städerna och är sådär, men ändå helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte gilla maten i thai o fundera att dra till kina, e väl typ samma käk där?

 

lite grann som att påstå att det är samma käk i tyskland som i sydspanien..

sen är ju kina ett lite större land än thailand och kinesiska köket brukar väl delas in i 5 större kök om jag minns rätt och sedan subkök dessutom. vissa av dessa kök(och i större städer) liknar mer europeiska kök än thailändska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite grann som att påstå att det är samma käk i tyskland som i sydspanien..

sen är ju kina ett lite större land än thailand och kinesiska köket brukar väl delas in i 5 större kök om jag minns rätt och sedan subkök dessutom. vissa av dessa kök(och i större städer) liknar mer europeiska kök än thailändska.

 

Sedär ja, lärde man sig ngt nytt då. Var mer att jag ansåg att det är mkt ris och nudlar med nå stekt kött typ som det är mkt i thai och även om man käka kina mat här i sverige..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var en månad i Kina nu i sommar och jag instämmer ganska mycket i det som sagts ovan.

 

Storleken på städerna kan du nog glömma att tänka på, de är stora så det räcker. Även Shenzen och Guangzhou är mångmiljonstäder. Jag skulle LÄTT välja Hong Kong/Macau framför Shanghai. Det är lättare att göra sig förstådd i HK än i Kina, taxichaufförer och restaurang- och affärspersonal förstår engelska och läser vanliga bokstäver, vilket inte hände en enda gång i Kina. Bara en sån sak underlättar ju en del.

 

Internet var på nästan alla ställen i Kina blockade för olika sajter, youtube och poker.se t ex. Däremot satt ägaren till den restaurang där vi åt frukost i Peking varje dag och spelade på Full tilt varje dag.

 

Visumfrågan kan ju vara av betydelse om du ska vaar där länge, du får löängre visa i HK än till Kina, och allt är mindre allvarligt där.

 

Sen skadar ju inte närheten till Macau... SOm pokerspelare är det kanske inte mecka, men det är ju enda stället där du kan spela poker i den delen av världen.

 

Om du nu ändå vill bo i Shanghai så tycker jag du ska bo i French Concession, de absolut trevligaste kvarteren i Shanghai imo. En hel del trevliga restauranger och krogar, och mycket mysigare kvarter än t ex pudong som man ju hatar så fort man kommer in i.

 

Matmässigt kan du få i princip vad du vill oavsett var av dessa du bestämmer dig för. HK är kulinariskt världskänt och erbjuder mat av alla typer, men det finns väldigt mycket i Shanghai med förstås.

 

Lycka till med vad du väljer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...