Gå till innehåll

Klarar inte hålla min table image!


sportnisse

Recommended Posts

Satt i helgen och spelade Texas holdem live. 5 stycken vid bordet., NL.

 

Jag hade bestämt mig innan att köra aggressivt spel. men märker att jag inte "vågar/klarar" hålla min image. Foldar mot andras aggressivitet och viker ner mig efter att jag loosat några showdowns....

 

Känner mig underlägsen...hur ska jag göra för att inte hamna i detta känsloläge och hur ska jag göra för att ta mig ur fällan när jag väl sitter där.

 

Ska jag ligga lågt och vänta på kanon kort ...eller börja köra ännu mer aggressivt....

 

Var en del händer jag foldade två-par/par för att sedan se att motståndaren hade A/K högt.

 

Har läst en del här på forumet och en del säger att man inte ska folda för att inte tappa i table image....men det kostar ju på att syna hela vägen.

 

Alla tips mottages tacksamt,

 

En nybörjare som känner sig vilsen.

 

Hälsningar

 

/sportnisse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS jag räknar mig fortfarande till nybörjare men här är mina 5 cent

 

Mot aggresiva spelare så brukar jag ofta spela thight aggresive och när jag sen floppar monster så slow spelar jag och låter dem betta på för att sedan checka raisa honom på rivern. Blir det farliga kort på bordet innan dess så brukar jag istället själv slå om och betta aggresivt. Men annars sitter jag och väntar på bra kort för min possition innan jag går med, speciellt i cash game. Blir lite annorlunda om man spelar turnering efter som blindsen ökar.

 

Spellar själv bara aggresivt när jag har större stack än de som är kvar i handen eller inte har bettat.

 

Var en del händer jag foldade två-par/par för att sedan se att motståndaren hade A/K högt.

 

Skulle vara intressant att veta vda du hade för kort och vad som låg på bordet i dessa händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade bestämt mig innan att köra aggressivt spel. men märker att jag inte "vågar/klarar" hålla min image. Foldar mot andras aggressivitet och viker ner mig efter att jag loosat några showdowns....

 

Du ska inte spela aggressivt för sakens skull. Det låter nästan som om du har hört att man ska spela aggressivt och vill därför själv göra det.

 

För du kan ju spela aggressivt på olika sätt, dvs tight, loose....

 

Mitt tips är att du varierar din spelstil. Det optimala är så klart att du har olika spelstil mot olika motståndare och växlar tempo under tiden du spelar.

 

Är bordet väldigt lös/aggro skulle jag spela tight/aggro. Invänta bra kort och se till att få betalt då. Jag skulle inte välja att spela lös/aggro själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Nickefik säger är det bra att växla tempo. Tex kör man tight aggresive så brukar det gå bra att byta till loose och sno lite pottar och blinds då och då eftersom alla tror att du bara spelat bra händer.

 

Kan själv vara dålig på att växla tempo :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märker att jag hamnar väldigt lätt i tight/passiv mode när scenariot är som ovan. Tex. Jag följer med och synar på färgdrag hela vägen till rivern och sen när jag väl sätter färgen så synar jag fortfarande......sigh.....

 

Då kan man tala om att man är dominerad när jag inte ens kan få dom att betala ordentligt när jag sätter min hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märker att jag hamnar väldigt lätt i tight/passiv mode när scenariot är som ovan. Tex. Jag följer med och synar på färgdrag hela vägen till rivern och sen när jag väl sätter färgen så synar jag fortfarande......sigh.....

 

Då kan man tala om att man är dominerad när jag inte ens kan få dom att betala ordentligt när jag sätter min hand.

 

Är det nötfärgdrag så brukar jag slänga in någon value bet på vägen så att det blir lite pot eller så kan du ju alltid göra en semi bluff och försöka köpa potten. Funkar bäst om det är en ellet två kvar. Är svårt att bluff mer än 2 personer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt i helgen och spelade Texas holdem live. 5 stycken vid bordet., NL.

 

Jag hade bestämt mig innan att köra aggressivt spel. men märker att jag inte "vågar/klarar" hålla min image. Foldar mot andras aggressivitet och viker ner mig efter att jag loosat några showdowns....

 

Känner mig underlägsen...hur ska jag göra för att inte hamna i detta känsloläge och hur ska jag göra för att ta mig ur fällan när jag väl sitter där.

 

Ska jag ligga lågt och vänta på kanon kort ...eller börja köra ännu mer aggressivt....

 

Var en del händer jag foldade två-par/par för att sedan se att motståndaren hade A/K högt.

 

Har läst en del här på forumet och en del säger att man inte ska folda för att inte tappa i table image....men det kostar ju på att syna hela vägen.

 

Alla tips mottages tacksamt,

 

En nybörjare som känner sig vilsen.

 

Hälsningar

 

/sportnisse

 

Du skall nog ta saker med en nypa salt som skrivs här på forumet. Att jaga är värdelöst i längden om du inte tror Fi bluffar.

 

Mitt råd till dig är att inte spela ett spel du inte klarar av. Spela tight helt enkelt och variera dig. Men du måste våga spela händer som är bra. Du kanske måste gå ned en nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som jag upptäkte hjälpa mitt SnG spel var helt klart att ta ett steg tillbaka. Jag hade liknande problem förut, att jag vågade inte satsa hårt, och vågade aldrig sätta den press jag ville på motståndaren. Jag kom sedan underfund med att det var på grund av att jag spelade på för hög nivå. Inte alls för att motståndet var svårt, men för att jag själv tyckte det "stack till lite" när jag förlorade en sådan turnering.

 

Nu spelar jag endast på de nivåer där jag känner att det inte gör så jäkla mycket att jag åkte ut. Då spelar jag brutalt mycket bättre, och spelar såsom jag vill.

 

Nu är jag ingen kung på cashgames direkt, men nämnas bör, att även fast bordet är aggressivt så behöver du inte bara sitta och vänta på dunderkort. Mot vissa spelare kan du i princip strunta i att titta på korten. Håll utkik efter de som alltid bettar på floppen. Slå sedan om och re-raisa de med en rejäl slant. Mången gånger lägger de sig där. De aggressiva bluffarna vill oftast in. Detta fungerar givetvis bäst om du har en tight image dock. Du får heller inte göra detta för ofta eftersom du då kan bli satt i en knivig situation, såsom en all-in re-re-raise.

 

Det farliga med att alltid folda när du inte träffar bra kort är ju givetvis att det blir toklätt att bluffa dig. Om du går vidare i handen och synar så kommer du inte få bra betalt för dina händer heller. Det sagt, behöver du ju inte skänka bort dina pengar. Men se till att inte jagas ur alla potter för lätt bara.

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det kostar ju på att syna hela vägen.

Känns spontant som att du spelar på en nivå du inte är bekväm med. Tänker du för mycket på pengarna så inträffar ofta de fenomen du beskriver. Tänker man för mycket på pengarna så spelar man helt enkelt sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märker att jag hamnar väldigt lätt i tight/passiv mode när scenariot är som ovan. Tex. Jag följer med och synar på färgdrag hela vägen till rivern och sen när jag väl sätter färgen så synar jag fortfarande......sigh.....

 

Då kan man tala om att man är dominerad när jag inte ens kan få dom att betala ordentligt när jag sätter min hand.

 

Märker att jag hamnar väldigt lätt i tight/passiv mode när scenariot är som ovan. Tex. Jag följer med och synar på färgdrag hela vägen till rivern och sen när jag väl sätter färgen så synar jag fortfarande......sigh.....

 

Då kan man tala om att man är dominerad när jag inte ens kan få dom att betala ordentligt när jag sätter min hand.

 

När du spelar aggressiv NL cash vill du inte syna ner med färgdrag, är potten relativt stor så ska du ställa in med höga färgdrag! På samma sätt måste du ibland bluffa (semibluffa ?) före floppen (!) vilket man väldigt sällan ser folk göra.

 

Semibluffen är så elementär i vinnande aggressiv NL poker så det finns inte. Många spelare får ju dock för sig att det är tomtigt/fiskigt att ofta semibluffa, så är det inte. Din filosofi ska vara i stil med ställ in med ett drag och förlora försumbara pengar, ställ in med nötterna och vinn stora pengar :)

 

Viktigt är naturligtvis också att när du sitter med nötterna spelar du dom precis som när är på ett drag.

 

Jag vet inte om han fortfarande spelar, men kika lite på hur thenizzles på prima spelar, han är mästare på detta och förmodligen det bästa exemplet på hur NL cash ska spelas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...