Gå till innehåll

Raskolnikovs onda andar!


Raskolnikov

Recommended Posts

Den här dagboken är egentligen nästan enbart avsedd för mig själv så därför får du gärna sluta läsa om du vill. Men om du nu ändå gör det kan du ju lika gärna ge lite goda råd och synpunkter. :)

 

Jag lärde mig reglerna till Hold'em för ett år sedan, har kraschat två "minibankrullar" tidigare och är nu och knaprar på min tredje. Förlorar jag denna ligger jag +/- 0 totalt på pokern och händer det lägger jag av för gott.

 

Dagboken kommer antaligen ofta vara av lite mer "psykologisk karaktär" eftersom att jag är övertygad om att det är där mina brister finns. Med mitt A-game slår jag t ex $0.25/0.50, det är jag tämligen säker på. Med mitt Ö-game kan jag förlora en årslön mot en fiskmås.

 

Bankrullen började på $70 (2 veckor sedan). Mitt mål är att en dag kunna spela vinnande på $1/2 utan diverse tilttendenser.

 

Dagboken börjar en dag innan jag skriver detta. Förhoppningsvis kommer framtiden se ljusar ut.

 

Så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lördag den 7 maj 2005

Bestämmer mig tidigt för att jag inte ska spela poker idag men efter att ha tittat på Primas ”Poker Night” blir jag alltför sugen och slår mig ner vid ett SNG-bord (vanligtvis spelar jag cashgame). Efter ett par turneringar ligger jag +/- 0 och beslutar mig för att ta ett skott på en i TV ”direktsänd” (5 min fördröjning tror jag) $30+3 SNG. Naturligtvis ytterst onödigt, klockan är över ett på natten och jag har inte ens i närheten av den bankrulle som krävs.

 

Bordet visar sig vara ovanligt tight och efter att ha demonstrerat mitt försiktiga spel genom enbart foldar före floppen, snor jag blindsen och en limp med 74o från knappen. Tänker naturligtvis även på att bluffen har ökat värde eftersom att fi kommer se den på TV 5 min senare. Därefter kommer följande hand:

 

Jag limpar med AJo UTG eftersom jag inte vill riskera för många chips i början av turneringen. UTG+1 synar samt knappen och bb. Floppen kommer Jxx i hjärter. Jag bettar ut nära potten och motståndaren går all-in. Alla foldar fram till mig. Tror det kostar ungefär 650 att syna (start: 1000). Och här kommer min otroligt ”logiska” resonemang:

”Fi har nyss sett min bluff på TV och eftersom att jag bettat på samma sätt nu som då vet han att jag bluffar. Alltså höjer han mig tillbaka med färgdrag eller kanske rentav med en ren bluff, för att han vet att jag bluffar.” Jag synar och förlorar mot hans floppade färg. Aaaargh! Därefter tiltar jag bort ytterligare $30 innan jag tar mig själv i kragen och går och lägger mig.

Problemet med det här tänkesättet är att fi väldigt troligt inte är så intelligent och/eller observant att han gör så som jag tror. Och om han trots allt är det kan han mycket väl tänka ett steg längre och gå all-in med t ex färgen. Jag överskattade helt enkelt min motståndare.

 

Andra fel jag gjorde var att jag:

- Spelade kl. 02.00

- Spelade inte min vanliga speltyp.

- Spelade för högt för min bankrulle.

- Baserade inte mitt spel på strikt logiskt tänkande.

- Fattade mitt beslut efter ca 1 sekunds betänkande. Detta kan jag enkelt förbättra genom att alltid vänta ett par sekunder innan jag synar.

 

Något som jag lägger märke till är att man under en tiltsession ofta bryter mot flera av pokerns fundamentala ”sunda-förnufts-regler”. Dock tror jag att alla fel härstammar från ett och samma håll. Jag har funderat mycket på detta. Kanske är det så att tröttheten gör att man inte längre bryr sig om hur det går. Jag kan ärligt säga att då jag satt där med AJ så gjorde det mig det samma om jag vann handen eller inte. Jag har väldigt dålig respekt för pengar i allmänhet, men däremot en extrem vilja att vilja göra rätt vid pokerbordet. Möjligen tappade jag även denna ”viljan” för en stund under småtimmarna!?

 

Nåja, i morgon är det back to basics. $0.1/0.2 NL THe Cashgame.

 

Nuvarande bankrulle: $227.21

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg faktiskt den handen tror han hade 43s, pre flop var det väl inte så jätte smart att limpa in med 43s men till skillnad från dig tycker jag det var en bra all in. Anledningen till detta är att om ett hjärter till faller så vet han inte var han står, då är det lika bra att ta potten där för han kan omöjligen syna om ett hjärter kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg faktiskt den handen tror han hade 43s, pre flop var det väl inte så jätte smart att limpa in med 43s men till skillnad från dig tycker jag det var en bra all in. Anledningen till detta är att om ett hjärter till faller så vet han inte var han står, då är det lika bra att ta potten där för han kan omöjligen syna om ett hjärter kommer.

 

Självklart var det en bra all-in, det har jag faktiskt inte sagt något om. Det var jag som spelade dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg faktiskt den handen tror han hade 43s, pre flop var det väl inte så jätte smart att limpa in med 43s men till skillnad från dig tycker jag det var en bra all in. Anledningen till detta är att om ett hjärter till faller så vet han inte var han står, då är det lika bra att ta potten där för han kan omöjligen syna om ett hjärter kommer.

 

Självklart var det en bra all-in, det har jag faktiskt inte sagt något om. Det var jag som spelade dåligt.

Läste bara att du skrev att du överskattade din motståndare så därför antog jag att du menade att han spelade dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Söndag den 8 maj 2005

 

Spelade lite mer sansat idag. Dock ingen rolig dag. Åkte ut med två höga par efter att moståndaren först fått två små par på turn och sedan ett fullt hus på rivern. Därefter förlorade jag med överpar mot TPTK och sedan med QQ mot TT. Till sist fick jag en calling station med en miracle straight draw all-in som han satte.

 

Nuvarande bankroll: $209.6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...