Gå till innehåll

Radio Skaraborg - pokerskatt


gdaily

Recommended Posts

Det verkar rätt saftigt... 30% av ca 700 000kr plus 40% av 200 000=tot ca 280 000 åker alltså?

Framgår inte vilka sidor det har varit fråga om.

 

Kommentarerna från Dag hardyson är dock lite besvärande.

I princip så skriver han ju att skatteverket kan göra exakt vad fan dom vill.

 

"Enligt honom står det därmed klart att aktuella pokersajterna hör hemma utanför EU-området och att mannen därför ska betala skatt för vinsterna."

 

"– Som professionell spelare borde man förstå att man borde ta reda på var sajten finns någonstans. Det har gått ut otroligt mycket information så pokerspelare borde rimligtvis fått den här informationen, säger Dag Hardyson.":lol:

 

Kan passa på att slinka in en sidofråga:

Någon som vet efter hur lång tid det tar innan ev skattepliktiga vinster preskriberas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojdå det lätt tufft.

 

Spelare säger att det är en EU site och skatteverket säger att organisationen ligger på Aruba och Nederländska Antillerna. Vore verkligen intressant att se vilken sida det rör sig om, någon som vet?

 

Får hoppas att det är en känd icke EU sida, så dem inte börjar jävlas med sidor som spelare antar/tror ligger inom EU efter den information som finns tillgänglig...

 

Om detta rör CashGame så är väll dessa fall hitills väldigt ovanliga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan passa på att slinka in en sidofråga:

Någon som vet efter hur lång tid det tar innan ev skattepliktiga vinster preskriberas?

 

I skattefrågor där det är skatteverket som har gjort fel, t.ex. dömt att du ska få göra ett avdrag som de senare kommer på att du egentligen inte skulle fått göra, eller att du skrivit under övrigt att du vunnit på en sajt som du anser skattefri och ingen klagat på detta, men skatteverket senare menar att den inte borde vara det, så är preskiberingstiden 5 år.

 

I fall där det är skattebetalaren som har gjort fel, t.ex. genom att undanhålla pokervinster utanför EU, så är det 10 år som gäller.

 

Detta om jag uppfattat Cyntax korrekt i våra diskussioner.

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I skattefrågor där det är skatteverket som har gjort fel, t.ex. dömt att du ska få göra ett avdrag som de senare kommer på att du egentligen inte skulle fått göra, eller att du skrivit under övrigt att du vunnit på en sajt som du anser skattefri och ingen klagat på detta, men skatteverket senare menar att den inte borde vara det, så är preskiberingstiden 5 år.

 

I fall där det är skattebetalaren som har gjort fel, t.ex. genom att undanhålla pokervinster utanför EU, så är det 10 år som gäller.

 

Detta om jag uppfattat Cyntax korrekt i våra diskussioner.

 

/SK

 

Och ej redovisade pokervinster blir automatiskt "undanhållna"?

Så rent praktiskt är det alltså 10år som gäller för nästan alla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju för helvete omöjligt att skatta lagligt som cashgame spelare.........

 

Inte alls. Med HM/PT kan du lätt ha en databas över dina vinsthänder och sen slå ihop summan av potterna och skatta på det.

 

Att plussa på poker lagligt på skattepliktiga siter är dock svårt, det kan jag hålla med om. Men det gäller även för sitngospelare. Spelar man sittar med 10% avgift och utan rakeback så måste man hålla 46% ROI för att gå BE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls. Med HM/PT kan du lätt ha en databas över dina vinsthänder och sen slå ihop summan av potterna och skatta på det.

 

Att plussa på poker lagligt på skattepliktiga siter är dock svårt, det kan jag hålla med om.

 

Ja, det borde bli tämligen svårt. Om man vinner 2$/dag på en skattepliktig sajt så blir man förmodligen skyldig att skatta 500spänn eller någonting sådant:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner spelaren i fråga och sajterna det handlar om är Fulltilt, Sunpoker, Pokerstars och Eurolinx. Den sistnämnda har han inte brytt sig om att argumentera för då det var ett skitbelopp som tagits ut därifrån.

 

Expekt, Nordicbet och Partypoker var också inblandade men dessa gick som EUsajter.

 

Alla pengar kommer från cashgamespel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner spelaren i fråga och sajterna det handlar om är Fulltilt, Sunpoker, Pokerstars och Eurolinx. Den sistnämnda har han inte brytt sig om att argumentera för då det var ett skitbelopp som tagits ut därifrån.

 

Expekt, Nordicbet och Partypoker var också inblandade men dessa gick som EUsajter.

 

Alla pengar kommer från cashgamespel.

 

Vet du hur dem kom fram till beloppet 700K? Var det pengar han tagit ut från de 3 sidorna direkt till sitt bankkonto? Va hände med; Betala för varje pott argumentet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju rätt skumt att åtala och fälla honom om han hade en så lite omsättning på cg att kalaset bara blev att kosta 700k kr. Finns ju svenskar som om de skulle bli dömda antagligen skulle behöva betala 100x det.

 

Tror ju absolut inte det rör sig om omsättning utan att dem helt enkelt kollat vad han överfört från sidorna till sitt bankkonto. Dock konstigt isåfall, eftersom dem sagt att man ska skatta för varje pott och isåfall går emot sig själva.

 

Eftersom han inte haft någon annan inkomst och köpt massa dyra saker fastna han säkert i skatteverkets kontroll. Bara spekulationer, får se om korvkillen kan lämna några fler uppgifter....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner spelaren i fråga och sajterna det handlar om är Fulltilt, Sunpoker, Pokerstars och Eurolinx. Den sistnämnda har han inte brytt sig om att argumentera för då det var ett skitbelopp som tagits ut därifrån.

 

Expekt, Nordicbet och Partypoker var också inblandade men dessa gick som EUsajter.

 

Alla pengar kommer från cashgamespel.

 

Berätta gärna mer. Har han köpt dyra grejer senaste året? Stod att han nyligen har flyttat... Köpte han bostad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner spelaren i fråga och sajterna det handlar om är Fulltilt, Sunpoker, Pokerstars och Eurolinx. Den sistnämnda har han inte brytt sig om att argumentera för då det var ett skitbelopp som tagits ut därifrån.

 

Expekt, Nordicbet och Partypoker var också inblandade men dessa gick som EUsajter.

 

Alla pengar kommer från cashgamespel.

 

Vad gäller FT (Skaffade kontor i Dublin först nyligen.) och Pokerstars (Aldrig varit några oklarheter med den sajten.) så är det nog solklart.

 

För Sunpoker är det dock något förvånande. De har sin verksamhet utsprid på fyra platser varav två av platserna inte är skattefria. För en enskild spelare är det helt omöjligt att veta på vilken av dessa sajten har sin huvudsakliga verksamhet. Rätt strongt av skatteverket att känna till detta när det inte finns några uppgifter att hämta någonstans!

 

Möjligen kan det vara det här de har gått på:

"6.1 We are regulated for the purpose of operating a virtual poker room on the Internet under the name SunPoker.com, under a license issued by the Government of Curacao."

 

Däremot är det givet att det det är något han borde ha tagit upp i deklarationen eftersom oklarheten finns.

 

"SunPoker.com is one of the most trusted and respected poker rooms on the internet, with offices in Malta, Antigua, Curacao and Cyprus"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ju absolut inte det rör sig om omsättning utan att dem helt enkelt kollat vad han överfört från sidorna till sitt bankkonto. Dock konstigt isåfall, eftersom dem sagt att man ska skatta för varje pott och isåfall går emot sig själva.

 

Eftersom han inte haft någon annan inkomst och köpt massa dyra saker fastna han säkert i skatteverkets kontroll. Bara spekulationer, får se om korvkillen kan lämna några fler uppgifter....

 

Såvitt jag vet har folk från Skatteverket ett flertal gånger sagt att de inte kommer tolka just cash games bokstavligt med varje pott. Så det är väl vad man tar ut som räknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet har folk från Skatteverket ett flertal gånger sagt att de inte kommer tolka just cash games bokstavligt med varje pott. Så det är väl vad man tar ut som räknas.

 

Det sura är att om jag har förstått Cyntax rätt så kan de bestämma sig för att göra det bokstavligt i alla fall om de har lust. Att skatta för uttagen ger alltså inga garantier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sura är att om jag har förstått Cyntax rätt så kan de bestämma sig för att göra det bokstavligt i alla fall om de har lust. Att skatta för uttagen ger alltså inga garantier.

 

varför hålla på och tjata om det där? skatteverket har aldirg och kommer aldrig ta skatt för varje vunnen pot så lägg ner det där tjatet. De tar ut skatt på uttag, även det kan såklart bli fel för många men det är det som gäller just nu antar jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför hålla på och tjata om det där? skatteverket har aldirg och kommer aldrig ta skatt för varje vunnen pot så lägg ner det där tjatet. De tar ut skatt på uttag, även det kan såklart bli fel för många men det är det som gäller just nu antar jag

 

Det är ju kanon att du är 100% insatt i Skatteverket. Du borde starta en egen tråd och berätta för alla precis vad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför hålla på och tjata om det där? skatteverket har aldirg och kommer aldrig ta skatt för varje vunnen pot så lägg ner det där tjatet. De tar ut skatt på uttag, även det kan såklart bli fel för många men det är det som gäller just nu antar jag
QFT!

 

 

Det här tror jag är min kille. Men var det verkligen så där mycket pengar?

 

Iaf. så har vi för länge sedan bestämt oss för att överklaga vissa delar av beslutet. (Kanske hela bara för att få SKV att jobba lite.)

 

Dock har vi av "vissa strategiska skäl" valt att inte ha så bråttom.

Varför jag väljer denna strategi har jag förklarat flera ggr, men ingen tycks förstå det, så jag tänker inte förklara igen. Denna strategi har dock vara synnerligen lyckad tidigare och jag tänker inte överge en vinnande strategi.

 

För övrigt säger jag bara... SEE YOU IN COURT PAL! :-P;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...