Gå till innehåll

Nån som är bra på sannolikhetslära?


grka

Recommended Posts

hejsan,, jag och en kompis håller på med ett matte projekt i skolan ( Matte d). Vi har valt inriktningen sannolikhets-lära inom poker (holdem) och har ställt oss frågorna: vad är chansen att få en par , triss, färg på flopp/ turn/river. Är det någon som har nån bra ide om på vilket sätt man ska räkna ut dessa sannolikheter eller har nån bra sida med något liknande.

/tack på förhand :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan,, jag och en kompis håller på med ett matte projekt i skolan ( Matte d). Vi har valt inriktningen sannolikhets-lära inom poker (holdem) och har ställt oss frågorna: vad är chansen att få en par , triss, färg på flopp/ turn/river. Är det någon som har nån bra ide om på vilket sätt man ska räkna ut dessa sannolikheter eller har nån bra sida med något liknande.

/tack på förhand :D

 

Jag pluggar själv matte D och med tanke på att man då kan andra derivata, integraler med mera så borde man nog kunna räkna ut sannolikheten. Ganska simpelt. (Kanske inte att räkna ut snabbt i huvudet men att skriva på ett papper och räkna ut)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju vad sannolikhetslära har med matte D att göra? Den kursen innehåller väll mest grundläggande analys? Men för att svara på er fråga så är det väldigt enkel sannolikhetslära som behövs, det var ett tag sen jag läste sannolikhetslära nu men så vitt jag minns är urnmodellen (dragning utan återläggning) det enda ni behöver kunna. Den står garanterat med i alla grundläggande böcker i sannolikhetslära, förmodligen i första kapitlet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_E: Det stämmer bra drag utan återläggning är vad som vanligtvis appliceras vid sådana här problem.

 

Formeln är: P(A)=g/m

 

där g är antalet gynsamma utfall och m antalet möjliga.

 

för att titta på ett skol exempel Svarta och vita kulor, som plockas ur en urna. Där n är antalet kulor som tas ur (drag) urnan och k antalet element vi vill ha ur urnan.

Så i hur många av dessa möjliga fall erhålls k vita kulor?

 

n <= v+s

 

Gynsamma utfall blir då g=(v k)(s n-k)

 

Möjliga utfall blir då m=(v+s n)

 

( Så som jag skriver t.ex m=(v+s n) läses v+s över n och är en binomialutveckling)

 

Binomial utvecklingen beräknas enligt följande: (M P)=M!/P!(M-P)!

 

Där M och P är två godtyckliga konstanter, till exempel antalet svarta eller vita, beroende på vad du ska räkna ut och ! är ett fackulitets tecken dvs

M!=1*2*...*M

 

För att sedan beräkna hur sannolikheten är att om du t.ex först blir tilldelad KK och sedan träffar ett set på floppen måste ni använda snittet av 2 händelsert.

 

T.ex. Sannolikheten att man blir tilldelad KK är P(A) sannolikheten att det kommer en kung på floppen (av de återstående 2) är P(BA)... Sannolikheten att både P(A) och P(BA) inträffar är P©

 

där P©=P(A)P(BA)

 

P(BA) kallas betingad sannolikhet för B om A har inträffat.

 

Tror jag har fått med de mesta, några eventuella små fel kanske finns men detta borde stämma rätt bra.

 

Jag pluggar själv matte D och med tanke på att man då kan andra derivata, integraler med mera så borde man nog kunna räkna ut sannolikheten.

 

Att derivera är mekaniskt, men att integrera är en konst. Ta inte illa upp, men på gymnasiet lär man sig inte att integrera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag pluggar själv matte D och med tanke på att man då kan andra derivata, integraler med mera så borde man nog kunna räkna ut sannolikheten.

 

Att derivera är mekaniskt, men att integrera är en konst. Ta inte illa upp, men på gymnasiet lär man sig inte att integrera...

 

Inte illa upp här inte men det du menar är alltså att kapitlet integraler är så pass grundläggande i Matte D att det inte får kallas integrera? Eller? Isåfall okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filip; Hypergeometrisk fördelning och drag utan återläggning är väl två namn för samma sak... eller hur?

 

Emilio; Dels är väl de integraler matte D har att erbjuda tämligen banala, men även när du läst t.ex. envariabel-, flervaribel- och komplexanalys, mm...

 

Så kommer man alltid att stöta på integraler som ej går att lösa exakt. Det går ofta att lösa dom numeriskt men detta är ej en exakt metod.

 

Dvs vissa intergraler går ej att lösa, vissa är ett rent helvete, andra går och en del är lätta.

 

Det var väl mer det jag menade, med att säga att integrera är en konst... Det är ingen universiell metod som man kan applicera för att lösa alla, utan varje unik integral kräver sin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jeneqvist, nu är du väl lite väl hård. Man behöver ju inte ha läst matematikbasblocket för en blivande DEF Civ. Ing. för ha en grundläggande förståelse för hur en integral fungerar. Arean under grafen, that's it (nästan i alla fall). :)

 

Lite mer nerdigt om numeriska metoder kolla Wolframs "New Kind of Science", har inte läst hela än men dom utdrag jag läst är galna, han är mer eller mindre övertygad om det mesta som tidigare sett som analytiska modeller ur biologiska/kemsika/fysikaliska samband går att visa via fina simuleringar och förfinande av numeriska metoder - Gooo Matlab! :)

 

Länk: http://www.wolframscience.com/

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ni är ju lika fyrkantiga som en kvadrat. ;) integraler behöver inte vara endimensionella. kanske man ska integrera över en yta eller volym eller kanske i r50.

 

ska man integrera så är det ju bara att slå upp de ca 300 standardintegraler som står i beta. sedan förenklar man till man hittar ett utryck som påminner om något av dem. hur svårt kan det vara? ;)

 

jag lärde mig integrera i årskurs 8 på högstadiet faktiskt. på samma lektion då jag lärde mig derivera. innan jag visste vad ekvationer var. vår lärare vill bara testa om vi kunde lära oss algoritmen för att derivera och integrera polynom. det var tider det, förr när det var bättre. nu så blir det ju monte carlo och mathematica när man ska integrera så man ska få mer tid för viktigare saker som poker, flikkor och drikka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heltok, för att inte tala om integraler i transformteori som uttrycker allt möjligt kul om man är lite intresserad av t ex signalbehandling. :)

 

Menade mer bara att det var lite väl hårt att säga att man behöver läsa fler varre och komplex för att komma upp i nivå för "seriösa" integraler. :)

 

Nog OT, säg till om ni vill fortsätta flumma matematik så delar jag gärna av denna, annars så försöker vi hjälpa stackars grka med fråga om sannolikheten för olika händelser. :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe tack för svaren, ska väl säga att sannolikheten igentligen inte ingår i matte D. Tog ett valfritt område när vi skulle välja projekt. Dom här "talen" är lite mer åt matte F eller matte diskret hållet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heltok, för att inte tala om integraler i transformteori som uttrycker allt möjligt kul om man är lite intresserad av t ex signalbehandling. :)

 

Menade mer bara att det var lite väl hårt att säga att man behöver läsa fler varre och komplex för att komma upp i nivå för "seriösa" integraler. :)

 

Nog OT, säg till om ni vill fortsätta flumma matematik så delar jag gärna av denna, annars så försöker vi hjälpa stackars grka med fråga om sannolikheten för olika händelser. :)

 

- QoS

 

jag urk... tentar reglerteknik om 3veckor... fast där är det ju nästan enbart laplace och lite diffekv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är bra på sannolikhetslära. Om min tomtemotstånadare har två outs på rivern så sättar han den 80% av gångerna mot mig därför foldar jag alltid på turn eftersom det är EV+.

 

:shock:

 

/Toppace

 

*edit* grka så länge du inte behöver avacerad spelteori, eller avancerad topologi så kan vi nog hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jeneqvistLite mer nerdigt om numeriska metoder kolla Wolframs "New Kind of Science", har inte läst hela än men dom utdrag jag läst är galna, han är mer eller mindre övertygad om det mesta som tidigare sett som analytiska modeller ur biologiska/kemsika/fysikaliska samband går att visa via fina simuleringar och förfinande av numeriska metoder - Gooo Matlab! :)

 

Länk: http://www.wolframscience.com/

- QoS

Numeriska metoder är ju ful-matte! Approximationer blir aldrig vackert.

 

ni är ju lika fyrkantiga som en kvadrat. ;) integraler behöver inte vara endimensionella. kanske man ska integrera över en yta eller volym eller kanske i r50.

Som min mattelärare sa för ett par veckor sen, "Vi kan ta ett enkelt exemepel, om vi har ett komplext vektorrum med 1000 dimensioner..."

 

Nog OT, säg till om ni vill fortsätta flumma matematik så delar jag gärna av denna, annars så försöker vi hjälpa stackars grka med fråga om sannolikheten för olika händelser. :)

- QoS

jeneqvist har väll redan besvarat hans fråga väldigt bra? Om grka ska kunna hävda att han har gjort arbetet själv så kan han väll knappast begära mer än att få alla formler och förklaringar serverade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jeneqvists svar va till bra hjälp. Har nu suttit och funderat lite på hur stor chansen var att få triss med mha alla korten(7st ).

Jag har räknat ut det såhär: ( (4 över 3) * (47 över 4) ) / (52 över 7) = 0.00799 = 1/125 .. är detta ett rimligt svar eller har jag gjort något helt fel här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jeneqvists svar va till bra hjälp. Har nu suttit och funderat lite på hur stor chansen var att få triss med mha alla korten(7st ).

Jag har räknat ut det såhär: ( (4 över 3) * (47 över 4) ) / (52 över 7) = 0.00799 = 1/125 .. är detta ett rimligt svar eller har jag gjort något helt fel här?

Fast det blir väll endå (4 över 3) * (48 över 4) / (52 över 7)? Eller vart tog det sista kortet vägen annars? Parenteserna var dessutom onödiga, så jag tog bort dem.

Då blir det = 9/1547 ~ 1/172 ~ 0.005814

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...