Gå till innehåll

PLT - För tight fold?

Stoneburg

Recommended Posts

Har tiltat rätt duktigt efter att ha lyckats semibluffa mig ut ur en turnering som jag låg etta i, tar en paus och bestämmer mig sen för att spela lite lowstakes Pot-Limit cashgames. En av sakerna jag bestämt mig för att jobba på är att folda bra händer när jag tror jag är slagen och inte "betala av".

Seat: 1 Panoz05

Seat: 2 Slick876 (Dealer)

Seat: 3 JackHarry

Seat: 4 davyboyno1

Seat: 6 timmerstugan

Seat: 7 Filson

Seat: 8 Stoneburg [ Q :spade: Q :heart: ]

Seat: 10 Blacksmith

Alright, plockar upp damerna. UTG limpar och en kille foldar, jag raisar pott såklart. Gillar inte att limpa med damerna.

------------------

OpeningBetRound

------------------

JackHarry : Posts small blind 0.10

davyboyno1 : Posts big blind 0.20

timmerstugan : Calls for 0.20

Filson : Folds

Stoneburg : Raises for 0.90

Blacksmith : Raises for 3.20

Okej, blir re-raisad pott här av han med störst stack. Han har knappt spelat en hand sedan jag satte mig för en sisådär 4-5 varv sedan. Den senaste handen JAG spelade så raisade jag pott efter att två pers limpat, och fick in degen på floppen med AA. Om den här killen inte satt och sov så måste han ha sett det. De enda händer han rimligtvis kan re-raisa med är AA, KK och AK... av dem leder jag lite mot en och är totalt körd mot de andra... han täcker mig så det gäller hela stacken.

Panoz05 : Folds

Slick876 : Folds

JackHarry : Folds

davyboyno1 : Folds

timmerstugan : Folds

Stoneburg : Folds

Blacksmith : Mucks cards

Bestämmer mig för att folda. Bästa scenariot är att jag träffar damen (11.8% chans), näst bästa scenariot är att det kommer en kung eller ett äss på floppen så jag kan folda, värsta scenariot är att jag sitter med ett överpar mot ett större överpar och tappar hela stacken.

Har aldrig foldat QQ preflop på internet tidigare och var i efterhand klart osäker på om jag gjort rätt. Sa till och med "Im folding QQ just cos youre so tight" i chatten men fick inget svar. Känns otroligt vekt men mitt problem är snarare att jag inte släpper händer i vanliga fall. Så... för tight här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du ska göra är att reraisa honom preflop. Har han AA/KK lär han med största sannolikhet slå om, och slår han inte om, floppen kommer (och floppen är ofarlig) så lär han folda för ett pottbet på floppen. Eller om han nu har den, raisa dig.

Länk till kommentar

Det du ska göra är att reraisa honom preflop. Har han AA/KK lär han med största sannolikhet slå om, och slår han inte om, floppen kommer (och floppen är ofarlig) så lär han folda för ett pottbet på floppen. Eller om han nu har den, raisa dig.

Så om Stoneburg slår om till $10 som är en lagom reraise i det läget, och sen fi går all in? Vad gör vår hjälte då med halva stacken i potten?

Länk till kommentar

Så om Stoneburg slår om till $10 som är en lagom reraise i det läget, och sen fi går all in? Vad gör vår hjälte då med halva stacken i potten?

Foldar. Då vet han till största sannolikhet att han är slagen, och sparar på så sätt halva stacken. Lätt spel.

Sen ifall du har problem att folda när du stoppat pengar i potten är inte Stoneburgs problem :roll:

Länk till kommentar

Reraise

Om jag reraisar är jag pot-committed helt enkelt med 50% inne. Tycker inte jag kan lägga mig då eftersom han mycket väl kan sätta mig på ett underpar slå om med AK.

Call

Synar jag bara för att träffa setet gör jag fel. Har inte odds att jaga set här eftersom det kostar mer än 10% av stacken att syna.

Här är den information som finns tillgänglig:

- Fi har spelat tight hittills.

- Fi har störst stack vid bordet (behöver inte betyda så mycket men det är mer sannolikt att en bra spelare har det än en dålig spelare)

- Jag har spelat tight och enda handen jag har visat var AA, han borde ha lagt märke till det. Jag har absolut ingen loose/aggro image.

- Fi re-raisar max omedelbart. Ingen miniraise och ingen betänketid, som att han bestämt sig innan för att göra det oavsett vad som händer fram till honom.

Om man nu förutsätter att Fi är en solid spelare (finns egentligen ingen anledning att göra annat), vilka händer kan han spela såhär med? AA och KK självklart, kanske AK. JJ eller AQ skulle vara rimligt om han var loose/aggro, men det är han inte. Om han nu har AA, KK eller AK så är jag som bäst coinflip (med jobbigt postflop spel) som sämst enorm underdog. Jag har .90 investerat i potten.... om jag väljer att spela handen så lär jag riskera hela stacken, men dåhär mycket preflop action är det ju väldigt sannolikt att alla chipsen åker in i mitten.

Hur jobbigt det än kändes att lägga damerna här tror jag faktiskt att jag gjorde rätt baserat på den information jag har. :?

Länk till kommentar

Bör tillägga att jag vann ju ihop halva stacken strax innan med AA mot QQ, varefter jag satt och tänkte lite kring hur lätt det är att tappa stacken med QQ eller KK mot AA. Nu när detta inträffade kom tanken "Jag vann precis ihop det här med AA mot QQ... ska jag förlora det med QQ mot AA/KK..."

Länk till kommentar