Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag låg 10 med 38 kvar och var inblandad i en pott där jag hade öppet färgdrag efter flop. Fi höjer 3000 (hans stack var ca 10000) och jag ställer in med mina 9000. Han synar med TPTK och jag får inte det enda hjärterkortet jag behöver. Rätt eller fel? Hade jag vunnit hade jag varit chip leader men nu åkte jag istället (min stack var trots allt en bra bit över average). Vad anser ni?

Postad
  Borka säger:
svårt att säga utan mer info

blinds, position, bettade före flop?, potstorlek på flop, vilka kort på floppen, vilka kort hade du?

Och turneringens prisstruktur.

Postad

Go for the win självklart. Du är ju 68.9% favorit att vinna på floppen mot TPTK och 51.5% favorit över top 2 par. Har han AA eller KK så är du 56.3% favorit. Har han QQ så är det i princip en coinflip där du tar potten 49.4% av gångerna. Har han JJ är du 55.2% favorit. Har han floppat set är du i trubbel men har fortfarande 42.1% chans. Dessa siffror plus att han kanske foldar till din allin säger att det är rätt spelat. Vinner du potten är du i bra läge för att ro hem hela touren, åker du så spelade du rätt men har i slutändan bara förlorat inköpet. Tryck in och låt han göra beslutet helt enkelt.

OBS! Siffrorna kan variera lite beroende på om han håller nån av dina färgouts eller inte, och på om han har backdoor färgdraget på floppen.

OBS!2 Jag tog som exempel i mina uträkningar att du floppat öppet färgstegdrag med JTs.

Postad
  Borka säger:
svårt att säga utan mer info

blinds, position, bettade före flop?, potstorlek på flop, vilka kort på floppen, vilka kort hade du?

Position minns jag inte men jag limpade in med J10s (250/500 i blinds) och vi var endast tre i potten. Potstorleken låg någonstans mellan 1500-2000 innan fi1 bettade 3000 (han bettade alltså en bra bit över pot för att visa att han hade något), fi2 foldade och det var nu alltså ca 5000 i potten. Det var då jag ställde in med mina 9000 eftersom det endast saknades en hjärter för att fullborda min färg (ej färgstege). Han synade med AQo (han hade träffat damen som inte var i hjärter) och hade inte något färgdrag, hans TPTK höll och jag åkte.

Vi var för övrigt ungefär halvvägs igenom turneringen där 14 fick pengar och jag åkte som sagt som 38:a (jag låg 10:a när detta hände så jag var inte short eller något).

Postad

Färgdrag är färgdrag ... Ingen vits att kalla det för öppet. :-)

Tja, du har ungefär 1/3 chans att sätta färgen, så det är väl bara att räkna pottodds. Risken finns ju iofs att du drar dött eftersom du inte har esset i färgen. Jag skulle nog bara ha ställt in om jag var desperat. Du kommer ju garanterat få syn.

Postad

Om du bara har ett färgdrag, alltså inte ett stegedrag eller ens levande överkort är det inte smart att ställa in här. Hans bet på floppen säger ju att han har något så han kommer garanterat att syna och du vinner som bäst 1/3 av tiden (förutsatt att han inte har bättre färgdrag eller ett set). Det bästa beslutet är att folda. Han överbetar ju potten enormt och era stackar är grunda, helt fel läge för att dra eller bluffa.

Postad

motspelarens position och tididigare beteende är här mycket viktigt, brukar han limpa?, limpar han starka händer eller svaga? Om jag inte hade svaret på detta skulle jag gå efter följande:

Limp från tidig position, du limpar efter honom-> han kan ha en mycket stark hand och hans bet säger att han har stark hand och troligvis inte kommer lägga sig.

Om han är i BB, svårt läge om BB bettar ut stort mot 2 motståndare så blir jag oftast rädd då det ofta betyder tvåpar eller dylikt.

Om han limpat efter dig, t.ex. på knappen och det har checkats till honom på floppen, då känns han svagare än tidigare fall och det är möjligt att jag ställer in. Jag skulle dock bettat mitt drag innan eftersom han inte visat någon styrka tidigare och om han reraisat så får helt enkelt potoddsen berätta vad jag ska göra.

Postad

Tackar för svaren! Misstänkte även när jag ställde in att det var fold som gällde men jag såg bara alla marker jag skulle få om jag lyckades hitta ett hjärter. :oops:

Postad

Grymt tomtespel att ställa in HU med färgdrag. Ser MASSVIS av fisk som spelar så.

Du måste ju ha något extra för att kunna göra det - alternativt vara säker på att han inte synar.

Vad satt du med? Förmodligen inte nöten?

Ska det vara vits med att gå allin på draget så måste du ha en chans att "slå honom ändå". Dvs, utan att få in färgdraget. Du sätter nämligen färgdraget 1 av 3 och du betalar hälften. INTE bra spel.

Postad

I det här fallet var din stack för liten, eftersom han knappast skulle folda.

Men att säga att det är tomtigt generellt att gå all in HU med färgdrag är bara totalt fel helt enkelt. Vågar man inte göra det är man en tomte om något, eftersom man blir helt förutsägbar. All in på färgdrag i rätt lägen är helt enkelt något man måste kunna göra.

Det räcker inte att räkna på 35% chans för färg och hälften av potten betald, man måste räkna med fold equity också (när det finns alltså).

Postad
  dlinder säger:
Det räcker inte att räkna på 35% chans för färg och hälften av potten betald, man måste räkna med fold equity också (när det finns alltså).

Jo, men det fanns ju inte här. Det fanns inte heller några drag till överkort eller tvåpar om jag förstod rätt.

Postad
  Kotoryu säger:
Jo, men det fanns ju inte här. Det fanns inte heller några drag till överkort eller tvåpar om jag förstod rätt.

Nej, det konstaterade jag ju också. Vad jag reagerade på var åsikten att det var "tomtespel" genrellt att trycka med färgdrag.