Gå till innehåll

Goda råd av Rolf.


Recommended Posts

Såga eller hylla utefter egna åsikter, men låt det inte bli en tråd som enbart ska handla om mig som person, för det har jag fått nog av.

Jag kommer att spalta upp hur JAG vill att ett pokerförbund ska fungera. Jag tar varje ämne i separata inlägg, för att texten inte ska bli för massiv.

 

1. Skippa politiken. Den s.k. lobbyverksamheten som bedrivits av den förra styrelsen i åratal och av den nya, direkt efter tillsättningarna, är fullständigt meningslös och kommer inte att ge något resultat whatsoever.

 

Det är bara ett slöseri på tid och resurser. Politikerna bryr sig inte jackshit om vad ett microförbund, som Svepof, tycker och tänker. Även om enskilda politiker kan ge sken av att vara intresserade.

 

Svepofs strävanden innebär ju i förlängningen minskade inkomster för statskassan och begriper man inte en sån sak så har man inget i de politiska korridorerna att göra. Dessutom genererar inte Svepof någon större grupp av potentiella väljare. Inse detta.

 

Staten är intresserad av inkomster och politikerna är intresserade av fler väljare. Ett helt döfött projekt för Svepof alltså.

 

Ska det nödvändigtvis lobbas bland politiker, så överlåt den bagen åt folk som fattar vad det handlar om. Ex.vis Glimne och Ländin, som jag tidigare nämnt.

 

Vad mina visioner går ut på är att Svepof ska "back to basics".

Utvecklar detta närmare i kommande inlägg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag tycker att förbundet ska skita fulla fan i de renodlade nätspelarna, eftersom nätspelarna skiter fulla fan i förbundet. Nätspelarna har ingen nytta av ett förbund och bryr sig inte ett dugg om något annat än sina egna inkomster, som helst ska vara skattefria.

 

Bli ett renodlat livespelarförbund, som tillsammans med klubbar/medlemmar arbetar för gemensamma intressen.

Här ryms hur mycket åtgärder och information som helst. Kan inte skriva ner allt i ETT inlägg, men vidareutvecklar gärna vid frågeställningar.

 

Det kan handla om "utbildning" om hur man på säkraste sätt driver en svartklubb. För det är precis vad det i de flesta fall är.

Hur man minskar riskerna att bli rånade, eller för den delen raidade av snuten.

Hur man sköter betalningarna och utskänkningen.

Hur man svarar på frågor ifall klubben blir utsatt för polisrazzia.

Etc. etc.

 

Naiviteten hos klubbarna är ibland riktigt pinsam, med offentliga annonser om både buy-in, cashgames och alkohol...

Här finns nog mycket hjälp att få av rutinerade klubbrävar som vet hur man kringgår lagar och förordningar.

 

Här kan Svepof göra en riktigt bra insats.

På vilket sätt förklarar jag i nästa inlägg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Skippa politiken. Den s.k. lobbyverksamheten som bedrivits av den förra styrelsen i åratal och av den nya, direkt efter tillsättningarna, är fullständigt meningslös och kommer inte att ge något resultat whatsoever.

 

Hur gick det till i praktiken? Skulle vara kul att läsa någon anekdot om pokerlobbyister från Svepof i rosenbads korridorer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör om hemsidan till ett eget fungerande forum för Svepofs medlemmar.

Det kan finnas en offentlig del, men även en del där enbart medlemmar kan logga in.

Här kan ni skapa frågetrådar och förslagstrådar, samt informationstrådar om div. turneringar eller klubbverksamhet.

 

På det sättet uppnår Svepof en nära kontakt med sina medlemmar och får dessa att känna sig delaktiga i förbundets arbete.

Styrelsen får även en barometer på vilka frågor som är viktiga för medlemmarna.

 

Dessutom kan olika klubbar synka sina turneringar, utan att behöva flasha i offentliga forum.

Svepof som spindeln i nätet vore optimalt.

 

Tänk bara vilka pengar som sparas in, istället för att som tidigare RESA runt i Sverige för att "informera".

 

Om medlemmarna känner sig delaktiga i förbundsarbetet, kommer det garanterat att generera fler medlemmar också.

Jag tycker att hemsidan är den viktigaste punkten att prioritera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gick det till i praktiken? Skulle vara kul att läsa någon anekdot om pokerlobbyister från Svepof i rosenbads korridorer :)

 

Det måste du nog fråga Peder Månsson om, men han gjorde ju det till rutin att aldrig tala om vad han hade "arbetat" med...:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra.

Då har vi en hint om vad du tycker.

 

Jag tar med mig det som en tanke när vi tar fram förslag till nästa års verksamhet.

 

Jag har några frågor, ska jag ta dem här?

 

Fråga på bara. Min tanke var att tråden skulle bli en möjlighet att debattera vad folk tycker är viktigt att prioritera, när det gäller Svepof.

 

Öppenhet är viktigt för ett förbund.

Något sådant har vi ju inte sett tidigare...:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att förbundet ska skita fulla fan i de renodlade nätspelarna, eftersom nätspelarna skiter fulla fan i förbundet. Nätspelarna har ingen nytta av ett förbund och bryr sig inte ett dugg om något annat än sina egna inkomster, som helst ska vara skattefria.(

 

skottpengar på den åsikten...

Krävs ingen större förklaring med att om ni/du lyckas sabba dagens skattefria lagliga verksamhet kommer ni inte bli poppis.

 

resten av förslagen går hand i hand med att döpa om det till illegala pokerförbundet. Att kringå lagen och handla enl lagen är inte samma sak.

Fast förstår att ni "klubbägare" har en del gemensamt, men hur många är ni? Skaffa en maillista och ta era bekymmer mm den vägen så är det löst. Snackar alla lika mkt som roffe, skaffa eget stängt forum.

 

rosen - missade tyvärr årsmötet pga förhinder i sista stund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skottpengar på den åsikten...

Krävs ingen större förklaring med att om ni/du lyckas sabba dagens skattefria lagliga verksamhet kommer ni inte bli poppis.

 

resten av förslagen går hand i hand med att döpa om det till illegala pokerförbundet. Att kringå lagen och handla enl lagen är inte samma sak.

Fast förstår att ni "klubbägare" har en del gemensamt, men hur många är ni? Skaffa en maillista och ta era bekymmer mm den vägen så är det löst. Snackar alla lika mkt som roffe, skaffa eget stängt forum.

 

rosen - missade tyvärr årsmötet pga förhinder i sista stund.

 

Verkligheten ser tyvärr ut på det här viset, hur mycket du än blundar och drömmer...8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såga eller hylla utefter egna åsikter, men låt det inte bli en tråd som enbart ska handla om mig som person, för det har jag fått nog av.

Jag kommer att spalta upp hur JAG vill att ett pokerförbund ska fungera. Jag tar varje ämne i separata inlägg, för att texten inte ska bli för massiv.

 

1. Skippa politiken. Den s.k. lobbyverksamheten som bedrivits av den förra styrelsen i åratal och av den nya, direkt efter tillsättningarna, är fullständigt meningslös och kommer inte att ge något resultat whatsoever.

 

Det är bara ett slöseri på tid och resurser. Politikerna bryr sig inte jackshit om vad ett microförbund, som Svepof, tycker och tänker. Även om enskilda politiker kan ge sken av att vara intresserade.

 

Svepofs strävanden innebär ju i förlängningen minskade inkomster för statskassan och begriper man inte en sån sak så har man inget i de politiska korridorerna att göra. Dessutom genererar inte Svepof någon större grupp av potentiella väljare. Inse detta.

 

Staten är intresserad av inkomster och politikerna är intresserade av fler väljare. Ett helt döfött projekt för Svepof alltså.

 

Ska det nödvändigtvis lobbas bland politiker, så överlåt den bagen åt folk som fattar vad det handlar om. Ex.vis Glimne och Ländin, som jag tidigare nämnt.

 

Vad mina visioner går ut på är att Svepof ska "back to basics".

Utvecklar detta närmare i kommande inlägg...

Det där är det sämsta jag någonsin läst på forumet. Otroligt korkat faktiskt!

 

Tyvärr har jag inte tid att formulera ett giftigt svar. Jag återkommer ikväll, efter dagens alla altiviteter! :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så pokerförbundet ska alltså göras om till en organisation som ska hjälpa svartklubbar att bryta mot lagen och samtidigt skita i alla nätspelare. Man ska dessutom inte göra något politiskt arbete för att du "vet" att det aldrig kommer att leda till någonting. Det låter inte speciellt troligt eller bra. Att du "vet" att det är bra kommer nog inte övertyga så många fler heller.

 

Lägg ner ditt konstiga korståg och starta en mailslinga med dina gelikar istället?

 

Eventuellt kan du väl ploppa upp igen till nästa årsmöte och lägga någon motion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan handla om "utbildning" om hur man på säkraste sätt driver en svartklubb. För det är precis vad det i de flesta fall är.

Hur man minskar riskerna att bli rånade, eller för den delen raidade av snuten.

Hur man sköter betalningarna och utskänkningen.

Hur man svarar på frågor ifall klubben blir utsatt för polisrazzia.

Etc. etc.

 

Naiviteten hos klubbarna är ibland riktigt pinsam, med offentliga annonser om både buy-in, cashgames och alkohol...

Här finns nog mycket hjälp att få av rutinerade klubbrävar som vet hur man kringgår lagar och förordningar.

 

Här kan Svepof göra en riktigt bra insats.

 

Det har klagats i åratal på att Svepof upplevs som ett oseriöst förbund. Om de skulle välja att arbeta med dina förslag ovan - hur seriösa tror du de kommer upplevas då?

 

 

Lite OT: Jag tror att klubbverksamheten, olaglig eller inte, klarar sig utmärkt utan att behöva be Svepof om hjälp för att undvika farbror Blå - framförallt nu efter Grebbestadsdomen. Polisen är nog inte speciellt sugen på att raida random klubb där det spelas turneringspoker om nån tusenlapp i dagsläget.

Håller däremot med om att man bör vara restriktiv i annonserandet om turrar där det även förekommer cg samt alkoholförsäljning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att gubbtjyven har många bra poänger. I den bästa av världar får vi spela poker om precis hur mycket pengar som helst, när som helst och var som helst. But it doesn't work that way mm'kay?

 

Skattefri onlinepoker

Vem vill inte ha det? Tja, onlinespelarna vill tydligen inte ha det. Hade de velat behålla sin födkrok skattefri hade de dykt upp på årsmötet i horder. Men nej, det sket sig visst.

Ur den synvinkeln är det konstigt att de flesta (onlinespelarna) ser Svepof som en organisation som är ute efter att sabba för dem. Onlinespelarna visste att det skulle vara övervägande klubbfolk på mötet och ÄNDÅ skiter ni i att gå. Var det 18 pers på mötet eller nåt? Knappast som att man inte orkar engagera sig då när man har en reell chans att faktiskt få sin vilja igenom.

 

Missförstå mig inte, jag vill också ha skattefri onlinepoker men vi kan inte både ha kakan och äta den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att svepof KANSKE inte skall hålla på med lobbyverksamheten men någon eller några måste göra det. För om nu svepof skulle hålla på med lobbyverksamheten så kommer dom att framstå som något missnöjesparti... lr ja förbund. Och det är väl kanske inte riktigt den bilden man vill ha av svepof, men jag är ypperst tveksam till att det finns en bättre kandidat.

 

Men politiken är viktig, för jag vill inte ha ett poker-Sverige där man hela tiden skall behöva vara orolig för att farbror blå skall raida lokalen eller så den lokala maffian skall storma in och tömma lokalen. Men vi kanske har helt två olika visioner av vad svepof skall syssla med.

 

För jag vill absolut inte ha ett svepof där dom skall ha en klistrad tråd på sitt forum "Inte bli raidad av Farbror blå, kolla inlägg #1". Men jag ser gärna mer av att svepof skall vara ett förbund som hjälper klubbar. Jag vill gärna t ex se att dom skall fungera som en sorts fadder åt nystartade klubbar eller att medlemmar i svepof som är klubbägare sedan tidigare kan tänka sig ställa upp som faddrar vilket då även leder till att dom kommer känna sig mer aktiva inom förbundet. Vilket behövs för vad är annars meningen med ett förbund om bara styrelsen är de som är aktiva + att kanske tio talet andra medlemmar dyker upp på ett årsmöte.

 

Edit: klockan är lite för mycket att jag skall kunna komma med min fullständiga version, återkommer imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av ren nyfikenhet, kan man inte göra en omröstning med forumets befintliga användare (dvs inga nystartade användare som massröstar a la Flashback-spex) och se var landet ligger hos oss, angående

"internet pokerz skattefritt" vs "skicklighet-yes-åka-EPT-touren avdragsgillt + hjälpa svartklubbar kringgå räder". Inte för att det är heeeelt så svart på vitt.

 

dvs vilket användare här anser vara viktigast för just dom, om det nu inte är uppenbart efter 1.5 sekunds funderande. Liksom vafan.

 

Kan ge en vink åt SVEPOF vad som är intressant för majoriteten, iallafall på PF.

Sen att man måste missa söndagsturneringarna och åka till ett årsmöte för att klubba skiten är nästa (stora) problem som måste lösas.

 

Mitt förslag är att Årsmötet också blir ett pokerevent dvs Årsmötespokern där det erbjuds en helg med typ tre turneringar, Warm-Up, Main och Second Chance över tre dagar med billig buy-in (600-2000-1000kr?). Då kan man ragga folk lite lättare.

 

Går detta att genomföra? Och går förslaget i länken nedan att genomföra?

 

http://www.pokerspel.org/poker-blogg/vettig-beskattning-av-tavlingspoker.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

göra en omröstning med forumets befintliga användare
Omröstning bland SVEPOFS befintliga medlemmar är bättre, svepof ska representera sina medlemmar, inga andra.

 

Mitt förslag är att Årsmötet också blir ett pokerevent dvs Årsmötespokern där det erbjuds en helg med typ tre turneringar,
Och detta skulle på något sätt ge fler onlinespelare på mötet? Snarare skulle det komma fler livespelare.... Bättre då att ha mötet utomlands i samband med SM, så man når alla de som kvalat via nätet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såga eller hylla utefter egna åsikter, men låt det inte bli en tråd som enbart ska handla om mig som person, för det har jag fått nog av.

Jag kommer att spalta upp hur JAG vill att ett pokerförbund ska fungera. Jag tar varje ämne i separata inlägg, för att texten inte ska bli för massiv.

 

1. Skippa politiken. Den s.k. lobbyverksamheten som bedrivits av den förra styrelsen i åratal och av den nya, direkt efter tillsättningarna, är fullständigt meningslös och kommer inte att ge något resultat whatsoever.

 

Det är bara ett slöseri på tid och resurser. Politikerna bryr sig inte jackshit om vad ett microförbund, som Svepof, tycker och tänker. Även om enskilda politiker kan ge sken av att vara intresserade.

 

Svepofs strävanden innebär ju i förlängningen minskade inkomster för statskassan och begriper man inte en sån sak så har man inget i de politiska korridorerna att göra. Dessutom genererar inte Svepof någon större grupp av potentiella väljare. Inse detta.

 

Staten är intresserad av inkomster och politikerna är intresserade av fler väljare. Ett helt döfött projekt för Svepof alltså.

 

Ska det nödvändigtvis lobbas bland politiker, så överlåt den bagen åt folk som fattar vad det handlar om. Ex.vis Glimne och Ländin, som jag tidigare nämnt.

 

Vad mina visioner går ut på är att Svepof ska "back to basics".

Utvecklar detta närmare i kommande inlägg...

Det där är det sämsta jag någonsin läst på forumet. Otroligt korkat faktiskt!

 

Tyvärr har jag inte tid att formulera ett giftigt svar. Jag återkommer ikväll, efter dagens alla altiviteter! :-P

Att skippa politiken/lobbyverksamheten för att det inte kommer att ge resultat är ett dåligt argument. (Som att jag skulle säga till Roffe att skippa korståget, för det kommer inte att leda någonstans.)

 

Om det så tar en jävla tid och kostar en massa tid är det värt det. Man måste börja någonstans.

 

Det är också en principfråga. Vill man ha förändring så ska man självklart försöka göra något åt saken. Gör man inte det har man ingen rätt att klaga, imo.

 

Att det skulle vara slöseri med tid och resurser är fel. Ingen i den nuvarande styrelsen har lön från förbundet. Allt är ideellt. Visst får du tycka synd om dem, men jag tycker du/vi ska vara tacksamma att de gör något för pokerspelarna!

 

Att Svepofs strävande skulle i förlängningen generera minskade inkomster till statskassan kan vara sant. Men Svepofs är inget förbund för Skatteverket/Staten.

 

Till de som klagar på Roffe vill jag bara säga: :twisted: - han försöker iaf. Det är äkta demokrati och yttrandefrihet!

 

Fortsätt du Roffe, men det kommer inte att ledan någonstans! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte fullt så orimligt som det framställs här att Svepof skulle representera några andra än sina nuvarande medlemmer, nämligen sina önskade blivande medlemmar?

 

Givetvis är grundtanken att representera de som är med men det bör inte vara så självklart som det framställs här att de i princip ska motarbeta alla som inte är med. Förbundet skulle kunna ha en önskan om att bli större och därmed försöka att åtminstone inte behandla eventuella kommande nytillskott illa.

 

Dessutom, jag tror att många som skriver i den här tråden har vetat om att förbundet funnits (och sett det som något åtminstone lite intressant) klart längre än de flesta nätspelare. Jag tror inte på något sätt att en majoritet nätspelare kommer att engagera sig (trots skattegrejen känns det som att det saknas tydliga incitament för det) men fler och fler får nog upp ögonen och ser förbundet som intressant, eller ser i alla fall att det finns. Det tar tid att engagera folk och att motarbeta det den stora massan (?) vill kommer inte att få massan engagerad i förbundet.

 

Förresten borde någon starta Svenska OnlinePokerFörbundet och uttalat och enbart arbeta för onlinespelarnas väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skattefri onlinepoker

Vem vill inte ha det? Tja, onlinespelarna vill tydligen inte ha det. Hade de velat behålla sin födkrok skattefri hade de dykt upp på årsmötet i horder. Men nej, det sket sig visst.

Ur den synvinkeln är det konstigt att de flesta (onlinespelarna) ser Svepof som en organisation som är ute efter att sabba för dem. Onlinespelarna visste att det skulle vara övervägande klubbfolk på mötet och ÄNDÅ skiter ni i att gå. Var det 18 pers på mötet eller nåt? Knappast som att man inte orkar engagera sig då när man har en reell chans att faktiskt få sin vilja igenom.

 

Kommer det 18 pers på årsmötet är förbundet ändå alldeles för litet för att ha någon effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...