Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om du ska köpa så är det ju bara att låta någon av föräldrarna stå för köpet. Hyreslägenhet vetefan hur det funkar riktigt. Kan nog bli problem om du nolltaxerar, men kanske funkar fint om har fett med cash på konto att visa upp...

Btw suger hästkuk att skaffa lägenhet nu mtp de låga räntorna, speciellt om man bor i Lund. Var och kollade på en 2:a, utgångspris 950k sek, efter budgivning slutade priset på 1.4 miljoner. 55 kvm och inte i centrum eller renoverat heller. Jippi!!!

Postad

Bytte hyreslägenhet för ett drygt år sen och var inställd på strul, hade planerat att behöva argumentera, visa bankutdrag, lägga deposition, betala förskottshyror etc etc.

...men behövde aldrig göra något av ovanstående, inga problem alls för mig iaf. Skiljer säkert mycket från värd till värd.

Har polare i liknande sits som köpt lght och behövt låna pengar, kan visst bli en del strul, iaf högre ränta om inget annat.

Postad
Om du ska köpa så är det ju bara att låta någon av föräldrarna stå för köpet. Hyreslägenhet vetefan hur det funkar riktigt. Kan nog bli problem om du nolltaxerar, men kanske funkar fint om har fett med cash på konto att visa upp...

Btw suger hästkuk att skaffa lägenhet nu mtp de låga räntorna, speciellt om man bor i Lund. Var och kollade på en 2:a, utgångspris 950k sek, efter budgivning slutade priset på 1.4 miljoner. 55 kvm och inte i centrum eller renoverat heller. Jippi!!!

Shit 25k/kvm!

/Stockholmare;-)

Postad

Ska också köpa under året, kommer dock betala hela summan så bör ju inte vara ngt problem. Eller ja, det lär ju uppmärksammas av skatteverket men alla inkomster kommer från skattefria sajter så bör inte hellet vara ngt problem.

Försökte hitta bank som lånade ut pengar till pokerspelare men utan lycka, var nog lite optimistiskt att hoppas på det i dessa tider.

Postad

Försökte hitta bank som lånade ut pengar till pokerspelare men utan lycka, var nog lite optimistiskt att hoppas på det i dessa tider.

Så det går alltså inte få lägenhetslån som pokerspelare.. kass.

Värdet finns ju fortfarande kvar i lägenheten liksom.

Hade väl varit en annan femma om man skulle köpa en bil lr något som sjunker drastiskt i värde. rör ju sig om mkt mindre pengar då iofs.

Vad sa banken om att du skulle lägga typ 20% själv och låna resterande 80%

Postad

Hade väl varit en annan femma om man skulle köpa en bil lr något som sjunker drastiskt i värde. rör ju sig om mkt mindre pengar då iofs.

jag frågade runt, tänkte lägga 1M själv och ville ha 1M lån. alla sa blankt NEJ.

Postad

Jag tänkte lägga 70% själv o banken sa blankt nej.

Postad

Jag köpte ett radhus med hög avgift för 13 år sedan (på exekutiv auktion). Jag lånade till allt och jag hade inget jobb. Gick fint.

Those were the days.

Edit: 14 år sedan.

Postad

Jag ville betala 25 % men det gick givetvis inte. Föräldrarna fick vara medlåntagare. Blev även nekad som kund hos vattenfall. Det spelar ingen roll om ni har fått in en miljon i månaden i fem år, era jävla spelmissbrukare! ;)

Postad
Föreningen vill va säkra på att du kan betala din avgift varje månad oxå. De kan neka dig att köpa om du inte har fast inkomst.

Föreningar har inget att säga till om överhuvudtaget, även om de måste godkänna medlemsskapet. De har ingen möjlighet öht att neka medlemsskap på så lösa grunder.

EDIT: Utan fast inkomst får man vända sig till andra låneinstitut, typ Bluestep. De har å andra sidan gigantiska påslag för risken (med rätta). Ägde jag själv en bank skulle jag definitivt undvika att låna ut till pokerspelare.

Postad
Föreningar har inget att säga till om överhuvudtaget, även om de måste godkänna medlemsskapet. De har ingen möjlighet öht att neka medlemsskap på så lösa grunder.

Konstigt då att det med jämna mellanrum står i tidningarna om folk som blivit nekade pga för låg inkomst eller betalningsanmärkningar..

Har precis skummat igenom bostadrättslagen. För låg inkomst i sig verkar inte vara giltigt skäl för att neka. Men folk med betalningsanmärkningar, juridiska personer, tidigare vanvård av hem(hur fan styrelsen nu ska få reda på det), personer som inte har för avsikt att bo där, osv ska kunna nekas inträde i föreningen av styrelsen. Beror lite på vad som står i föreningens stadgar oxå.

Postad
Konstigt då att det med jämna mellanrum står i tidningarna om folk som blivit nekade pga för låg inkomst eller betalningsanmärkningar..

Har precis skummat igenom bostadrättslagen. För låg inkomst i sig verkar inte vara giltigt skäl för att neka. Men folk med betalningsanmärkningar, juridiska personer, tidigare vanvård av hem(hur fan styrelsen nu ska få reda på det), personer som inte har för avsikt att bo där, osv ska kunna nekas inträde i föreningen av styrelsen. Beror lite på vad som står i föreningens stadgar oxå.

Ok, betalningsanmärkningar kan vara ett problem visst. Att sen juridiska personer och personer som inte ska bo där inte får bli medlemmar goes without saying, även om det sistnämnda är i det närmaste omöjligt att bevisa. Men i princip alltid tillåter föreningarna medlemsskap, framför allt för att de jobbar för att tillgodose säljarens behov som ju faktiskt kan förlora stora pengar på en nitisk förening vilket i förlängningen kan sänka värdet på alla lägenheter i föreningen.

Postad
Jag ville betala 25 % men det gick givetvis inte. Föräldrarna fick vara medlåntagare. Blev även nekad som kund hos vattenfall. Det spelar ingen roll om ni har fått in en miljon i månaden i fem år, era jävla spelmissbrukare! ;)

Seriöst? Utan betalningsanmärkningar? Låter helt galet isåfall.

Postad

Hyreslägenhet lär aldrig vara ett bekymmer

Bostadsrätt är aldrig bekymmer såvida du kan betala en del, däremot kanske du inte kommer kunna kalla ditt lån för bostadslån utan det blir ett vanligt enkelt lån med lite högre räntor.

Är det väldigt mycket pengar vi pratar om kan det så klart bli trubbel, då är borgenär, bluestep, eller nåt fejkantsällningsbevis en vettig grej.