Drunken_Penguin Postad 24 Juni , 2009 Rapport Postad 24 Juni , 2009 Har sökt runt lite i forumet men inte direkt hittat det jag är ute efter. Hittills har jag bara spelat på siter som enligt all rådande info varit skattefria. Jag har dock funderat på att ge FTP och Pokerstars en chans eftersom de är så överlägset bäst vad det gäller turneringsutbud. Om jag börjar spela där så vill jag dock göra rätt för mig och skatta för mina vinster (även om jag är en microspelare för stunden) tills Cyntax bevisar att de är skattefria. Vad jag har förstått är principen att så länge man skattar på de pengar man tar ut så ska man inte riskera att bli upptaxerad och få straffskatt. Men kan man verkligen vara säker på det? Som jag har förstått det så är SKV ett grinigt gäng, som mycket väl kan få för sig att gnälla i alla fall. Så kan man skatta rimligt (dvs för det man tar ut) och vara säker, eller måste man skriva ner varenda turre eller cashgamehand man vinner för att verkligen ha det torrt bakom öronen? Edit: Jag är såklart medveten om att jag mycket troligt har lyckats missa infon nånstans på forumet, i så fall får nån vänlig själ gärna peka mig i rätt riktning... Citera
ffredd Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 Reglerna säger klart och tydligt "30% av varje pott över 100 kr". Om du kommer upp till en nivå där potterna ofta är över 100 kr så blir den "rätta" skatten minst 10 gånger mer än du kan hoppas att vinna, och de månader du går med förlust så "ska" du betala ungefär lika mycket som de månader du har vunnit. Skatteverket har ännu inte försökt få någon att betala skatt enligt gällande regler. Om det skulle ske så skulle den personen förmodligen bli tvungen att bråka med dem i domstol i flera år, eftersom han inte skulle ha pengar att betala skatten med. Det som de har försökt med några gånger är att ta 30% på uttagen. Det är en mer rimlig siffra, men jag har ingen aning om vad en domstol skulle tycka om att de väljer beloppet på ett helt annat sätt än vad lagen säger. Någon gång kanske ett sådant fall går till domstol, och då kanske vi skulle få svar på vad som egentligen gäller. Just nu är det ingen som vet. Med tanke på att situationen är så knepig så tycker jag att det verkar dumt att själv ta initiativ till att betala skatt. Det skulle i princip kunna bli så att du gör "rätt" för dig genom att betala säg 150% av din vinst i skatt några månader före en domstol kommer fram till att det inte går att tillämpa de här reglerna på cash games överhuvudtaget. Inte så troligt kanske, men det är svårt att veta vad som är möjligt. Skatteverket kommer aldrig att jaga folk som har vunnit några tusenlappar här och där på turneringar på Pokerstars. Om du däremot vinner Sunday Million så bör du nog skatta för vinsten. Angående Full Tilt så är det fortfarande oklart om den ska räknas som skattefri eller inte. Handlar det om Irland, Aruba, Canada, Guernsey eller Alderney? Om det är Irland är allt OK. Om det är Aruba så är det oklart. (Skatteverket tycker att Aruba inte kan räknas som EU i det här sammanhanget, men det har inte prövats i domstol, och det finns argument för att de har fel). Om det är någon av de andra så är det kört. Det är satans irriterande att Full Tilt vägrar svara på frågor om det här. Citera
checkamat Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 Du får ingen straffskatt eller sådant om du själv redovisar dina vinster. Om allt du tar ut är vinster så är det inga problem, då får du väl skatta 30 % på dina uttag. Om du gör många uttag som inte är rena vinster så kanske det kan bli problem eftersom skatteverket verkar ta skatt på alla uttag. Citera
Drunken_Penguin Postad 25 Juni , 2009 Författare Rapport Postad 25 Juni , 2009 ffred, det är ju just de något orimliga reglerna som gör mig bekymrad. Det är mest MTT och eventuellt sit n gos som lockar med de större siterna, men om man inte kan hålla en sjuk ROI så kommer man ändå inte plussa om man skulle redovisa alla vinster utan att kvitta för förlusterna. Om man tex spelar sitngos med 10% ROI innebär det att man ska skatta på 110% av insatt belopp (eftersom det är det man har vunnit), vilket ger att man istället får en ROI på -23%, förutsatt att man skattar enligt vad lagen säger. Om du däremot vinner Sunday Million så bör du nog skatta för vinsten. Den dagen, den sorgen. Klonkar jag Million så kommer jag ha dels råd och dels anledning att hyra in Cyntax på heltid. Full Tilt är ju hur som helst inte avklarat om det är skattefritt eller inte. Om jag förstått det rätt så har man rätt att gå tillbaka och ändra sin deklaration i 6 år, dvs det borde vara möjligt att skatta, och sen om det visar sig att Full Tilt är skattefritt, gå tillbaka och ändra och få återbäring. Givetvis förutsatt att Full Tilts organisation är likadan när man börjar spela som den är när det kommer ett beslut (om det nu gör det...). checkamat, är det säkert att jag inte får straffskatt om jag redovisar mina vinster som "2009 har jag vunnit SEK 4000 på Pokerstars som är skattepliktigt"? Rent teoretiskt sett har jag ju då ljugit, om 4000 är det som jag har gått med plus. Redovisningen är inte hand för hand eller turre för turre, vilket det enligt dagens lag innebär att jag inte redovisar korrekt. Citera
Ola Brandborn Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 Det är hedervärdigt av dig att tänka i de här banorna. Dock så riskerar man kanske för mycket om man "väcker den björn som sover". Jag skulle till att börja med vänta in HDs dom om "grebebstadsskickliget", vem vet vi kanske har en helt ny verklighet om några månader (på gott och ont). Citera
Recommended Posts