Gå till innehåll

Sluttiltat för Yurrrf!


Yurrrf

Recommended Posts

Hej!

Jag är en kille på 18 år som precis tagit studenten. Jag har spelat poker i ungefär ett halvår och det har gått väldigt framochtillbaka. I början satt jag in några hundralappar som försvann fort, men eftersom jag tyckte det var kul så fortsatte jag spela och trodde att jag skulle bli bättre med tiden... Tillslut när jag lärde mig spelet "på riktigt" (säger dock inte att jag är bra) så vann jag några tusenlappar, men överskattade mig själv som fan och trodde att jag inte hade något mer att lära, och pengarna jag vunnit försvann fort. Sedan har det fortsatt sådär de senaste månaderna. Sammanlagt skulle jag säga att jag gått back runt 2000 kronor på poker.

 

Jag har många gånger lyckats bygga upp min bankrulle till några tusenlappar, men sedan kommer tilten efter några badbeats och så plötsligt är mina tusenlappar.. ja, inga tusenlappar längre. :-P

När det går dåligt så brukar jag alltid hoppa in i en heads up (cash game) med halva rullen och spela som en idiot i hopp att jag ska lyckas dubbla upp mig... Självklart vet jag hur idiotiskt det är och att det är det värsta man kan göra. Mitt mål med den här pokerdagboken är sluta tilta när det går dåligt. Jag ska även skriva här vad jag kan göra bättre istället för att svära och skylla på mina motspelare, när problemet ligger hos mig och inte de jag spelar mot.

 

Antagligen så kommer det här bli en otroligt ointressant pokerdagbok för er, men jag hoppas den kan hjälpa mig i alla fall, så jag håller koll på min bankrulle och försöker bli bättre. Jag kommer posta händer ibland som ni gärna får kommentera så jag kan bättra mig, för det är en av sakerna som jag varit så lat med, jag utvärderar inte mitt spel och tänker "vad kunde jag gjort bättre i den här handen". Från och med idag så ska jag verkligen titta tillbaka på händer jag förlorat och försöka bättra mig.

 

Jag har spelat på många, många pokersidor och sidan jag tänkte "satsa" på nu är Bet365, för jag gillar iPoker då det alltid finns mycket spel, och många dåliga spelare. Har precis reggat mig som ny kund så jag får en 100% first deposit bonus också, vilket får fungera som rakeback.

 

Jag kommer endast lira NL10 cashgame. (Tills min bankrulle tillåter mig att spela med högre blinds).

 

För att sakta men säkert bygga min bankrulle så ska jag följa dessa regler:

*Inte tilta när det går dåligt, utan istället fortsätta spela mitt bästa eller logga ut och göra något annat. Istället för att tilta tänker jag skriva av mig här.

*Inte lira heads-upmatcher då det är så jävla osäkert. Brukar ofta vinna och dubbla upp mitt inköp för att sedan förlora allt istället för att lämna i tid. Jag är helt enkelt inte tillräckligt bra för att spela heads-up så jag tänker inte slösa bort mer pengar på det.

*Begränsa mitt spel och inte spela när jag är trött eller utråkad av spelet.

 

Vill bara säga att ALLA tips kommer jag ta åt mig och de kommer uppskattas stort då jag verkligen vill bli bättre och vill bygga en bankrulle som inte slutar på 0 efter flera veckors slit.

 

Allright... Shuffle up and deal! ;-)

 

20/6 1000 kr

 

20/6 1098 kr | +98 kr

 

21/6 1001 kr | -97 kr

 

22/6 822 kr | -179 kr

 

23/6 0 kr | -822 kr

(big whoop, wanna fight about it???!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spiker1977: Tack! Ska försöka lära mig bankroll management, eller rättare sagt följa det och inte göra en till "flop". (Dock inte följa alla korrekta regler till 100%, men verkligen försöka bygga den här rullen och utveckla mitt spel).

 

Drunken_Penguin: Jag tänker inte börja lira NL20 innan jag har minst 3000 kronor (kanske är för lite det också?). Jag vill inte gå ner till lägre blinds än $0.10 då jag tycker att spelet på de allra lägsta nivåerna är både tråkigt och så mycket turspelande. Spelarna på $0.10blindsborden framstår som pokerproffs i jämförelse. :-P

 

Nu är jag så dålig så jag faktiskt inte dykt på orden "SH eller FR" under detta halvår med pokerspelande. Förklara gärna vad det är, är du snäll! :-) Det enda jag kan tänka mig att SH betyder är Short handed... (Och alla ni som vill skriva "åh, vet du inte vad SH och FR är kan du lika gärna lägga ner", får gärna skita i att skriva det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drunken_Penguin: Jag tänker inte börja lira NL20 innan jag har minst 3000 kronor (kanske är för lite det också?). Jag vill inte gå ner till lägre blinds än $0.10 då jag tycker att spelet på de allra lägsta nivåerna är både tråkigt och så mycket turspelande. Spelarna på $0.10blindsborden framstår som pokerproffs i jämförelse. :-P

 

Nu är jag så dålig så jag faktiskt inte dykt på orden "SH eller FR" under detta halvår med pokerspelande. Förklara gärna vad det är, är du snäll! :-) Det enda jag kan tänka mig att SH betyder är Short handed... (Och alla ni som vill skriva "åh, vet du inte vad SH och FR är kan du lika gärna lägga ner", får gärna skita i att skriva det).

 

SH betyder mycket riktigt Short Handed. FR står helt enkelt för Full Ring (dvs 10-manna). Alla är vi barn i början, så jag tänker då inte klaga på dig. :-) Jag har för mig att det finns en del trådar som du kan läsa om pokerförkortningar och uttryck. Sen ska du alltid våga fråga. I nybörjardelen av forumet så får inte folk vara tykna eller trolla (att trolla betyder i princip att vara sarkastisk) någonting, så där behöver du aldrig vara rädd för att få påhopp.

 

Vad gäller bankrulle så är "för lite" eller "för mycket" en smaksak. 3k SEK blir väl ca 20 inköp på NL20. Så länge du bestämmer vad du är villig att satsa så är det helt upp till dig att sätta gränserna. Vissa spelare måste ha en kort bankrulle med få inköp för att inte börja slaska "eftersom de ändå har så många inköp". Andra vågar inte trycka på i marginella situationer där de borde spela hårt om de inte har en stor rulle att backa upp sig med.

 

Så länge du ser till att du håller dig till dina egna rullekrav så ska det vara lugnt. Går du upp till NL20 och backar ner under 3k igen så ska du ner till NL10 och inte spela bort hela rullen på NL20 bara för att du nått upp till rullekravet en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaret Drunken_Penguin! Jag kommer spela både SH och FR!

 

Nu behöver jag min första hjälp... Var det rätt av mig att lägga mig här? Eller spelade jag för tight, eftersom han bara satsade halva potten?

Det var ju ganska många händer som kunde knäcka mig. Men såhär i efterhand så känns det som jag var ganska feg att lägga mig, men jag hade ingen koll på hur han/hon lirade och redan på floppen så kändes det som att jag var körd. Om en klöver 10 hade kommit på rivern och gett mig stege, så skulle jag inte våga syna ett stort bet ändå... Vad skulle jag gjort? Var jag riktigt dum som litade på magkänslan som sa att AJ inte skulle vinna denna hand?

 

namnlspds.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GL med liret! Spelar du 10 manna bord är det att rekommendera att spela väldigt tight i de tidigare positionerna och i de senare positionerna öppna upp ditt spel och höja med fler händer.

Lirat denna nivån för mycket och bytte nyss över till svenska spel, (många fiskar där med!).

Endast cashgame och inga turneringar? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GL med liret! Spelar du 10 manna bord är det att rekommendera att spela väldigt tight i de tidigare positionerna och i de senare positionerna öppna upp ditt spel och höja med fler händer.

Lirat denna nivån för mycket och bytte nyss över till svenska spel, (många fiskar där med!).

Endast cashgame och inga turneringar? :)

 

Tackar! :)

Jo jag har bestämt mig för att spela riktigt tight från och med nu och även "pluggat" på mycket om just hur viktigt det är med positionen i poker. En av anledningarna till att jag var en riktigt dålig spelare tidigare var att jag underskattade hur viktig den är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikväll har jag spelat i kanske 4 timmar och gått plus 98 kronor. Jag har spelat på två bord, ett tiomannabord och ett bord med sex spelare. Det började bra och gick plus runt hundra kronor efter en timmes spelande, sedan har det gått fram och tillbaka mellan 70 kronor (plus) och 140 kronor (plus) i tre timmar... Har inga händer att visa förutom AJ-handen, som jag i efterhand ångrade att jag inte synade då han spelade loose som fan och synade precis alla höjningar i stort sett. Hade jag varit lite mer uppmärksam så hade jag kunnat inse det här tidigare och syna då han antagligen hade A/5 eller nåt liknande.

Får väl vara glad att jag gått plus min "första" pokerkväll i alla fall! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har det verkligen gått skit. Back 97 kronor. Var uppe i 1200 kronor som max, men jag tror jag spelade för länge (spelat cirka 3 timmar idag). Borde slutat när jag plussade 100 spänn, men fortsatte och sedan gick det bara utför... Spelade fyra bord som max, men märkte att jag koncentrerar mig bättre på två så jag spelade mest två bord. Ska inte spela mer än 3 som max i fortsättningen har jag bestämt mig för nu. Haft en hel del otur vilket säkert gjorde att jag spelade sämre. Tänker inte spela mer idag då jag känner mig jävligt trött på spelet just nu. :-P

Tar nya tag imorgon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laagen13: Brukar göra precis som du säger och raisa 3*bb + 1bb per limpare men varför jag i detta fall gjorde såhär, är för att jag ungefär två händer innan denna fick AA två gånger i rad (tro det eller ej!) och då fick jag inte med mig någon. :-( Så jag raisade $0.10 mindre än vad jag brukar göra, och så blir det såhär. Som tur var det inte så mycket pengar det handlade om i alla fall. :-)

 

Men jag har ca 5 händer som är 10 gånger värre... Idag har jag verkligen blivit överfallen med elaka rivrar, men jag ska inte börja tilta för det utan istället se framåt och ta nya tag. Jag tänkte spela i någon timme nu, då jag känner mig riktigt sugen på att spela. (Det är ju trots allt en ny dag ny :mrgreen:). Vi får se hur det går, kanske postar någon hand om det är något jag undrar över. Till er båda: TACK för era tips/svar. Uppskattas verkligen! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker hursomhelst inte ge upp den här rullen utan fortsätta kämpa! Turen har ju inget minne, så jag kommer möjligtvis ha fortsatt otur i några timmar/dagar/veckor nu, men om jag bara försöker spela mitt bästa så kommer nog det vända någon gång! :-)

Men jag ska i alla fall inte ge upp den här rullen utan om jag förlorar ALLT fast jag spelar mitt bästa så får jag väl inse att jag aldrig kommer vinna i poker, och aldrig mer sätta in pengar på ett pokerkonto. Målet för dagen är att komma upp i 800 kronor! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du säger, du får in pengarna med bästa handen. Inget direkt man kan göra där.

Ett tips för att folk lättare kan hjälpa dig med spelet är att spela in en video när du lirar. :) Finns även lite videos i handanalys sektionen här på forumet du kan få lite inspiration ifrån? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen polare, som spelar på en högre nivå, som kan coacha dig?

Du kan förresten inte ge upp efter två dagar, det finns dom som har haft, läs mig, downswings i åratal. Bara att ge sig upp i sadeln igen! Klart att det är sura pengar, men se det som en investering istället till att bli en bättre spelare. Jag tror ingen, eller få, har lyckats med att sätta in 500:- och sedan spela upp detta till fantasiljoner. GL och ge inte upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen polare, som spelar på en högre nivå, som kan coacha dig?

Du kan förresten inte ge upp efter två dagar, det finns dom som har haft, läs mig, downswings i åratal. Bara att ge sig upp i sadeln igen! Klart att det är sura pengar, men se det som en investering istället till att bli en bättre spelare. Jag tror ingen, eller få, har lyckats med att sätta in 500:- och sedan spela upp detta till fantasiljoner. GL och ge inte upp!

 

Det finns en hel del personer som har börjat med freerolls som har gjort riktigt stora pengar på poker. Däremot ska man inte jämföra sin egen "karriär" med andras.

 

Yurrrf, du tänker lite fel. Du spelar NL10 med ca 10 inköp i din bankrulle. Att då förlora 40% av rullen är så galet enkelt att du nästan ska förvänta dig att göra det ibland. 4 inköp är liksom inte mycket. Det är fyra missclick eller oturliga situationer. Det kan vem som helst råka ut för på en timmes poker. Jag har full förståelse för att du inte vill lägga in en större rulle, och att du inte vill börja lägre än NL10 heller. Däremot så måste du då redan från början göra dig redo för att du kan gula hela rullen ganska snabbt, utan att tilta eller ens spela dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laagen13: Ska prova att spela in när jag spelar någon gång, tack för tipset! :-)

 

Pingvinen: Jo, jag vet att man lätt kan förlora 4 inköp men det kändes bara så jävligt att förlora flera gånger i rad när jag spelade mitt absolut bästa. Det handlar väl lite om att jag tidigare har lyckats spela upp 50 dollar till 300 dollar ganska lätt, utan att ens försöka speciellt hårt eller ha någon brm (vilket resulterat i att jag förlorat alla mina bankrullar), men nu när jag försöker så går det åt helvte. Men jag ska gå vidare nu och fortsätta spela så bra jag bara kan! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Back on track! :-D Br: 1028 kronor (+ 400 kronor på mindre än en timme). Nu är självförtroendet tillbaka! Sa igår att jag inte skulle lira på mer än 3 bord samtidigt, men spelade faktiskt på 4 stycken och det gick riktigt bra, så jag får väl ta tillbaka mitt löfte om att spela på max 3 bord samtidigt. Handlar väl lite om hur koncentrerad man är när man spelar också, är ju väldigt olika. Fan detta känns skönt, var riktigt deppad imorse som ni kunde läsa. Hade det inte varit för era peppande ord så vet jag inte om jag ens hade vågat öppna pokerprogrammet idag. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upponer, upponer... Det är poker... :-P

Borde slutat spela för dagen då jag hade 1000 kr. Nu har jag 822 kronor och har bestämt mig för att sluta spela för dagen. Känns inte roligt att kämpa för att vara +-0. Hoppas det vänder snart och att jag börjar plussa. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...