Gå till innehåll

Starbreeze railtråd


Chofritz

Recommended Posts

Sista frågan skulle jag nästan vilja skicka till en föreläsare vi haft i intervjuteknik. :roll: Den skulle kunna statuera exempel, i nästa upplaga av hans bok på samma tema, på hur man fullständigt avrättar en intervju:

 

Supersluten fråga där intervjupersonen kan nöja sig med att bara svara ja/nej [x]

Ställa flera frågor i samma fråga [x]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista frågan skulle jag nästan vilja skicka till en föreläsare vi haft i intervjuteknik. :roll: Den skulle kunna statuera exempel, i nästa upplaga av hans bok på samma tema, på hur man fullständigt avrättar en intervju:

 

Supersluten fråga där intervjupersonen kan nöja sig med att bara svara ja/nej [x]

Ställa flera frågor i samma fråga [x]

 

Krävde inget mer än ett ja/nej eftersom jag var säker på att jag inte skulle få mer. Bättre att få ett distinkt svar än att inte få något svar alls kan du hälsa din föreläsare. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor ekonomisk vinning från en potentiell karriär i arbetslivet anser du att du fått ge upp för din pokerkarriär?

Har du lyckats kombinera studier med poker eller har du en bart lagt satsningen på poker?

 

Anser du såhär i efterhand att försprånget som jämnåriga fått i det verkliga arbetslivet kommer bli svårt att nå ikapp och att din bästa chans att ta ikapp det du halkat efter är att investera kapitalet från pokern i ett eget entreprenörskap den dagen du tar steget vidare från pokern?

 

Frågan du borde ställa är: Hur hög har din livskvalitet varit i förhållande till om du pluggat/jobbat, tror du att det faktum att du levt som pokerspelare lärt dig något som ger dig bättre förutsättningar till högre livskvalitet i framtiden jämfört med om du följt strömmen?

 

Personligen, i en liknande sits som Opteron skulle jag säga att det jag lärt mig som pokerspelare i många fall är ovärdeligt. Huruvida jag skulle lärt mig det även om jag pluggat/jobbat kan jag ju bara spekulera i men jag tror åtminstone att sannolikheten är mindre då jag hade haft så mycket mindre tid att stanna upp och ifrågasätta.

 

Kan också säga att när jag nu levt "fri" i 9 år så kommer jag gå jävligt långt för att inte ge upp den friheten. Skulle nog hellre vända på ören varje månad än ha det högt avbetalda kontorsjobb och den status jag kanske drömde om i högstadiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin graf!.

 

Får man fråga vilka sidor du spela på förr/ nu eller det e hemligt? :-D

 

tyty, mest 888 senaste åren, rätt allmänt känt, var väldigt bra värde där 2011 men som överallt annars numera imo

 

 

 

Har du en exit-plan?

 

Ja, på ett ungefär =)

 

Var inget illa menat utan var bara nyfiken på hur du ser på ditt val. =)

 

Tog inte illa upp heller :roffe:

 

sen allmänt +1 på Jodan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen, i en liknande sits som Opteron skulle jag säga att det jag lärt mig som pokerspelare i många fall är ovärdeligt. Huruvida jag skulle lärt mig det även om jag pluggat/jobbat kan jag ju bara spekulera i men jag tror åtminstone att sannolikheten är mindre då jag hade haft så mycket mindre tid att stanna upp och ifrågasätta.

 

Tyvärr är den kunskapen inget som är likvärdigt en examen och antagligen inget som som gör dig attraktiv på arbetsmarknaden.

 

Vill inte verka dryg utan bara highlighta att de åren som man lagt på poker istället för plugga faktiskt gör att man ligger efter jämnåriga. Med de sagt har man antagligen haft ett bättre liv och förhoppningsvis mer smet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va mest intresserad av att veta va du anser att alternativkostnaden av att grinda över att grinda arbetsliv är. Jag har ingen aning, blev lite nyfiken..

 

Personligen är jag inte insatt i hur givande pokergrindandet är för livskvaliteten. Jag kan tycka att det ofta blir glorifierat i diskussioner men vet faktiskt inte om det är så bra som det framställs i praktiken.

Jag personligen framhåller social stimulans med arbetskamrater och de skiftande utmaningar man får i det vardagliga arbetet.

Jag mår som bäst när jag har mycket att göra och stora utmaningar på jobbet så för mig personligen är "alternativkostnaden" en typ av belöning.

För medelsvensson är alternativkostnaden säkert större då den grinden ofta blir enformig och går på rutin men jag ser ändå fördelarna med arbetskamrater, social stimulans, rutiner och tillhörighet som man får med ett "vanligt" arbete.

Skriver från mobilen så blir säkert rörigt men blev ett par tankar iaf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag personligen framhåller social stimulans med arbetskamrater och de skiftande utmaningar man får i det vardagliga arbetet.

Jag mår som bäst när jag har mycket att göra och stora utmaningar på jobbet så för mig personligen är "alternativkostnaden" en typ av belöning.

För medelsvensson är alternativkostnaden säkert större då den grinden ofta blir enformig och går på rutin men jag ser ändå fördelarna med arbetskamrater, social stimulans, rutiner och tillhörighet som man får med ett "vanligt" arbete.

Skriver från mobilen så blir säkert rörigt men blev ett par tankar iaf..

 

Tror det där gäller alla människor och efter några år framför skärmen blir man omedvetet duktig på att förtränga det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer i Montreal?

 

Ingen aning än så länge. Har klättrat ett pass och spenderat resten av tiden med att försöka förbättra min ekonomiska situation. Inte utforskat staden det minsta ännu.

 

Okej, lycka till! Vad var det för utbildning?

 

Teknisk fysik

 

Lycka till nu och glöm inte att du är välkommen till Malta om du ångrar dig! ;-)

 

Tack, men blir nog inget slag om malta för min del iår.

 

Eckhart Tolle , vilken bok?

 

The Power of Now

 

 

Är numera 30k dollar back för månaden och en viss livs- och pokertilt börjar infinna sig i kroppen. Slaskat en hel del irl-utgifter senaste tiden så vore himla trevligt om det kunde vända snart =) Nu blir det klätterhallen istället =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor ekonomisk vinning från en potentiell karriär i arbetslivet anser du att du fått ge upp för din pokerkarriär?

Har du lyckats kombinera studier med poker eller har du en bart lagt satsningen på poker?

 

Anser du såhär i efterhand att försprånget som jämnåriga fått i det verkliga arbetslivet kommer bli svårt att nå ikapp och att din bästa chans att ta ikapp det du halkat efter är att investera kapitalet från pokern i ett eget entreprenörskap den dagen du tar steget vidare från pokern?

 

Jag har svårt att inte se hur pokern inte är bättre om man som många pokerspelare har mer intelligens än driv. Jag träffade Opteron och Chofritz i Tokyo i våras och de verkar ju jobba på att utvecklas både som människor och pokerspelare. Tyvärr så finns den ju en del på PF som har valt att bo hemma i sin källare dem sista nio åren och då har du säkert rätt i att arbetslivet är sundare. Sverige är ju annars grymt för pokerspelare då vi inte betalar skatt, har fri utbildning när man går busto samt extremt lite stigma för annorlunda livsval när man söker jobb. Jag pluggade i USA ett tag och hade jag valt att bo kvar där så tror jag att arbetslivet har mer +EV.

 

Jag vet att en del tycker det är jobbigt / osocialt att vara pokerproffs vilket jag har så svårt att förstå. Efter tre år i sydamerika, ett och ett halvt år i Italien och ett halvår i Australien så har man upplevt så sjukt mycket man bara kunde drömma om som vanlig knegare i arbetslivet. Allt resande samtidigt som man har tid till att lära sig språk, lära sig klättring, spela instrument samt träffa sjukt mycket roligare människor än vad man hade gjort i svenskt arbetsliv. Jag kanske är färgad av min egen run good men om man inte tycker att det är fantastiskt att vara pokerproffs så gör man något fel :)

 

Väldigt låg procent som har mer smet än en som grindat arbetsliv..

 

Nu tycker jag iofs inte det är speciellt viktigt att ha mycket pengar men alla här inne har väl tjänat mer deg än vad snitt-akademikern har gjort under samma tid? Det är svårt att spela midstakes utan skatt och inte tjäna mer än vad man gör i arbetslivet. Min rakeback varje månad är ju högre än vad jag hade haft ut som psykolog

 

Frågan du borde ställa är: Hur hög har din livskvalitet varit i förhållande till om du pluggat/jobbat, tror du att det faktum att du levt som pokerspelare lärt dig något som ger dig bättre förutsättningar till högre livskvalitet i framtiden jämfört med om du följt strömmen?

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast även arbetslivsgrinden kan se olika ut. Jag har lirat highstakesarbete två gånger och gulat två i mitt arbetsliv. Har även jobbat enormt mycket i perioder och varit fri som fågeln. Jobb, pokerz, same same egentligen.

Jäkligt stor skillnad på många sätt imo.

 

Om något tror jag pokeråren har lärt oss att vara självkritiska och arbeta med självutveckling. Detta är något oerhört positivt för vårt välmående och hur lyckliga vi är.

 

Har du lust att utveckla? Jag har helt motsatt uppfattning.

 

Nu tycker jag iofs inte det är speciellt viktigt att ha mycket pengar men alla här inne har väl tjänat mer deg än vad snitt-akademikern har gjort under samma tid? Det är svårt att spela midstakes utan skatt och inte tjäna mer än vad man gör i arbetslivet. Min rakeback varje månad är ju högre än vad jag hade haft ut som psykolog

 

Ganska övertygad om att random akademiker har tjänat mycket mer än random pokerpro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...