Gå till innehåll

Starbreeze railtråd


Chofritz

Recommended Posts

http://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/tvattbollar/

 

Svar på frågor om testet

Det är ju bra att så många är nöjda med sina tvättnötter. Jag ska bara upprepa och förtydliga ett par saker kring testen.

 

Att det till synes verkar fungera är helt klart. Men det är det varma vattnet och tvättmaskinens mekaniska bearbetning som gör jobbet. Och ju varmare vatten, desto bättre. Bollarna och nötterna bidrar inte med någon som helst effekt på fläckborttagningen.

 

Vi har granskat fläckar som är fett- , protein- eller stärkelsebaserade samt blekbara. Vi har haft alla fläckarna på två typer av tyg, dels 100% bomull, dels en bomull-polyesterblandning. Vi har utfört tre tvättar med varje metod, och i varje tvätt granskat fläckarna före och efter tvätt i en fotospektrometer för att få fram ett objektivt mått på hur mycket av fläcken som försvinner. Därefter har vi räknat ut ett index för tvätteffektiviteten relativt att tvätta med enbart vatten. Allt enligt gällande standarder inom området. Det råder ingen tvekan om att eventuella förbättringar av tvätteffekten uteblir när det gäller tvättbollarna eller tvättnötterna.

 

De miljöpåverkande-index som vi har mätt bygger på en generell metod för vattenkvalitet som enkelt brukar kallas TOC, Total Organic Carbon. En metod som har funnits i många år, och som är väl etablerad. För mer info, se http://en.wikipedia.org/wiki/Total_organic_carbon . Dessa mätningar ger betydligt högre värden för tvättnötterna än för tvättarna med rent vatten. Här har vanliga tvättmedel de högsta värdena, och det är inget som vi försöker dölja. Skillnaden här är att för tvättmedlen får man faktiskt en positiv effekt på borttagningen av fläckar.

 

Så det handlar inte om nötter mot tvättmedel, det handlar om att nötter och bollar inte är bättre än vatten. Och därmed är de helt onödiga, och enbart en belastning för naturen.

Ronny Karlsson, Testchef Råd & Rön

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stiligt, måste kännas skönt att inte lyssna på forumtomtar som förespråkar studier framför poker:-D

 

Gott nytt år!

 

Inte säker på att 100% studier hade varit så mycket sämre =) I år är läget ett annat dock och jag är ganska övertygad om att poker > studier. I vilket fall som helst. Gott nytt år! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mål

[] Träffa Opteron & Chofritz

 

Vore kul!

 

Gott nytt år på er med, och wp till december Chofritz. Förväntar mig inget annat än att det i framtiden firas med hembränt i de småländska skogarna.

 

Yes, blir alltid någon resa ner till Småland förr eller senare och det där med hembränt låter ju på tok för gott för att vara en dålig idé.

 

Tänkte att jag skulle försöka skriva en rad här varje dag efter avslutat spel. Vi får väl se hur länge jag orkar hålla det. Anyways, idag fick jag in 3166 händer och backade 6,4k dollar. Ganska nöjd med dagens spel trots allt då allinEV sa 12,2k upp. Kanske kan vara bra med en tung start på året så att man hittar grindmotivationen =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore kul!

 

 

Så obv kul att jag glömde kommentera på det :roffe:

 

 

Yes, blir alltid någon resa ner till Småland förr eller senare och det där med hembränt låter ju på tok för gott för att vara en dålig idé.

 

Tänkte att jag skulle försöka skriva en rad här varje dag efter avslutat spel. Vi får väl se hur länge jag orkar hålla det. Anyways, idag fick jag in 3166 händer och backade 6,4k dollar. Ganska nöjd med dagens spel trots allt då allinEV sa 12,2k upp. Kanske kan vara bra med en tung start på året så att man hittar grindmotivationen =)

 

och Fu! Är ingen dålig start att plussa 12k i ev :roll: <3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade intagit några öl innan dagens grindpass och var lite ofokuserad till en början. Redde dock ut det hela och hittade ett respektabelt 11k-plus på 2k händer. Månaden ser lite ljusare ut nu igen =) Tror jag ska försöka att snitta 2k händer om dagen månaden ut och belöna mig med en sous vide-maskin om jag håller det samt landar på gröna siffror i slutändan!

 

Edit: Får se hur länge jag orkar hålla den här monologen vid liv =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade intagit några öl innan dagens grindpass och var lite ofokuserad till en början. Redde dock ut det hela och hittade ett respektabelt 11k-plus på 2k händer. Månaden ser lite ljusare ut nu igen =) Tror jag ska försöka att snitta 2k händer om dagen månaden ut och belöna mig med en sous vide-maskin om jag håller det samt landar på gröna siffror i slutändan!

 

Edit: Får se hur länge jag orkar hålla den här monologen vid liv =)

 

För att göra det till en dialog - vilken sous vide? Låter som det svänger rätt mycket får man fråga vilken högsta nivå du spelar på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...