Duktig Postad 12 Juni , 2009 Rapport Postad 12 Juni , 2009 Hej igen! Har funderat lite i och med att jag fortsatt spela. Har med inlärningstankar testat att raisa lite hej vilt beroende på olika positioner och lägen. Har märkt att det ofta går bra att sno big blind om man sitter på den lilla, vilket jag förmodar att samtliga här redan vet. Har haft det som standard i en dag eller två nu att i stort sett alltid raisa, vilket oftast skrämmer bort folk både före och efter floppen. Fortsätter likadant när jag träffar något och ibland synar de och det kan gå väldigt bra. Däremot hände det ett par gånger att fisken tog en del cash av mig. Även efter att jag fastställt faktumet att han redan fiskat en gång så lyckades han igen. Han lyckades t o m fiska mig på ett singel par med Q som kom på floppen. Satt då själv på AK och i position, och som vanligt checkade han för att få mig att betta. Hur ska jag undvika detta, eller lära mig att hantera det bättre? Om jag går in aggressivt så blir det ju väldigt lätt att fiska mot mig, vilket han utnyttjade. Hur ska jag veta när det är dags att lägga handen? Problemet är ju att de flertalet gånger synat pre-flop och även efter flop utan några speciella händer, så när de väl satte något låg jag illa till. När det gäller positionen har jag undrat lite vad för typ av kort som kan vara värda att spela på knappen om alla(? vänlig notera frågetecknet på alla) före lagt sig. Är det suites, är det stegdrag eller är det ett högt kort med en väldigt låg kicker? Jag inser själv att denna fråga kan vara svår att besvara, men jag är helt säker på att ni kan ge mig en bättre insyn i frågan. Sedan är inte frågan bara vilken typ av kort, men även om man bara är ute efter att få se floppen till ett minimalt pris, eller om man ska försöka raisa. Och om man gör det sistnämnda, om man ska ha i åtanke att återigen raisa efter floppen även om man inte träffar något eller har några speciella drag. Sedan måste jag nästan tillägga, mitt absoluta favoritmoment i pokern hittills måste vara att sno potter med "totalt värdelösa" händer, åtminstone brukar dem vara det efter floppen. Hade 2 8 ruter och synade det minimala på knappen, floppen kom väl iaf 2 kort över 8. Ingen ruter på bordet, men efter 2 checks av dem andra var det bara att roffa åt sig potten. Guld värt! Edit: Noterade att 50+ tittat på tråden men ingen svarat, detta kan ju självklart bero på flera faktorer men tänkte iaf tillägga följade: ni får mer än gärna citera en viss del av inlägget och enbart svara på det, om ni inte orkar skriva en hel artikel tillbaka. Citera
Weedobooty Postad 13 Juni , 2009 Rapport Postad 13 Juni , 2009 Ja det här var tunga frågeställningar. Hur länge har du spelat poker? Har du redan nått en punkt där du kan kalla din motståndare för "Fisken". Citera
heltok Postad 13 Juni , 2009 Rapport Postad 13 Juni , 2009 det går tyvärr inte att hantera hur motståndarna spelar, du får helt enkelt ändra hur du själv spelar. Citera
loliano Postad 13 Juni , 2009 Rapport Postad 13 Juni , 2009 spela bara dåliga kort ur poss och ännu sämre i poss.. lättare o fold de dåliga på floppen. Citera
henjon Postad 13 Juni , 2009 Rapport Postad 13 Juni , 2009 editors note to fish: poss=possesion. Det betyder att du ska spela ALLA skithänder du har i din besittning. Du skall alltid raisa och alltid c-betta med dem på floppen. Ge bara upp om fler än tre spelare går emot. Och inte ens då om du har suuuuuuuited och ett kort av din färg kom på floppen. Citera
Pokermannen_ Postad 13 Juni , 2009 Rapport Postad 13 Juni , 2009 Hej igen! Har funderat lite i och med att jag fortsatt spela. Har med inlärningstankar testat att raisa lite hej vilt beroende på olika positioner och lägen. Har märkt att det ofta går bra att sno big blind om man sitter på den lilla, vilket jag förmodar att samtliga här redan vet. Har haft det som standard i en dag eller två nu att i stort sett alltid raisa, vilket oftast skrämmer bort folk både före och efter floppen. Fortsätter likadant när jag träffar något och ibland synar de och det kan gå väldigt bra. Däremot hände det ett par gånger att fisken tog en del cash av mig. Även efter att jag fastställt faktumet att han redan fiskat en gång så lyckades han igen. Han lyckades t o m fiska mig på ett singel par med Q som kom på floppen. Satt då själv på AK och i position, och som vanligt checkade han för att få mig att betta. Hur ska jag undvika detta, eller lära mig att hantera det bättre? Om jag går in aggressivt så blir det ju väldigt lätt att fiska mot mig, vilket han utnyttjade. Hur ska jag veta när det är dags att lägga handen? Problemet är ju att de flertalet gånger synat pre-flop och även efter flop utan några speciella händer, så när de väl satte något låg jag illa till. När det gäller positionen har jag undrat lite vad för typ av kort som kan vara värda att spela på knappen om alla(? vänlig notera frågetecknet på alla) före lagt sig. Är det suites, är det stegdrag eller är det ett högt kort med en väldigt låg kicker? Jag inser själv att denna fråga kan vara svår att besvara, men jag är helt säker på att ni kan ge mig en bättre insyn i frågan. Sedan är inte frågan bara vilken typ av kort, men även om man bara är ute efter att få se floppen till ett minimalt pris, eller om man ska försöka raisa. Och om man gör det sistnämnda, om man ska ha i åtanke att återigen raisa efter floppen även om man inte träffar något eller har några speciella drag. Sedan måste jag nästan tillägga, mitt absoluta favoritmoment i pokern hittills måste vara att sno potter med "totalt värdelösa" händer, åtminstone brukar dem vara det efter floppen. Hade 2 8 ruter och synade det minimala på knappen, floppen kom väl iaf 2 kort över 8. Ingen ruter på bordet, men efter 2 checks av dem andra var det bara att roffa åt sig potten. Guld värt! Edit: Noterade att 50+ tittat på tråden men ingen svarat, detta kan ju självklart bero på flera faktorer men tänkte iaf tillägga följade: ni får mer än gärna citera en viss del av inlägget och enbart svara på det, om ni inte orkar skriva en hel artikel tillbaka. Tror det är lite tidigt för dej att få en grundlig genomgång av detta.. ta och läs strategiposter på 2+2 och få lite mer kött på benen.. Citera
Duktig Postad 13 Juni , 2009 Författare Rapport Postad 13 Juni , 2009 Ja det här var tunga frågeställningar. Hur länge har du spelat poker? Har du redan nått en punkt där du kan kalla din motståndare för "Fisken". Har spelat poker i cirkus två veckor nu, så det är mycket möjligt att jag använder det på fel sätt. Men som jag förstått det är det en spelare som helt enkelt oftast utväntar rivern med en väldigt bra hand i hopp om att andra ska betta, så att han ska kunna ta hem en större pott. Annars får du gärna upplysa mig. editors note to fish: poss=possesion. Det betyder att du ska spela ALLA skithänder du har i din besittning. Du skall alltid raisa och alltid c-betta med dem på floppen. Ge bara upp om fler än tre spelare går emot. Och inte ens då om du har suuuuuuuited och ett kort av din färg kom på floppen. Vad är c-betta? Tror det är lite tidigt för dej att få en grundlig genomgång av detta.. ta och läs strategiposter på 2+2 och få lite mer kött på benen.. Får ta och göra det, något speciellt du har att tipsa om eller är det bara försöka nöta igenom materialet där? Citera
Big Less Postad 13 Juni , 2009 Rapport Postad 13 Juni , 2009 Har spelat poker i cirkus två veckor nu, så det är mycket möjligt att jag använder det på fel sätt. Men som jag förstått det är det en spelare som helt enkelt oftast utväntar rivern med en väldigt bra hand i hopp om att andra ska betta, så att han ska kunna ta hem en större pott. Annars får du gärna upplysa mig. En fisk är dålig pokerspelare. Spelaren du beskriver, han som tar alla dina pengar när du skjutit på två gator med en missad AQ, benämns "haj". Citera
Big Less Postad 13 Juni , 2009 Rapport Postad 13 Juni , 2009 Får ta och göra det, något speciellt du har att tipsa om eller är det bara försöka nöta igenom materialet där? Bara att nöta, böcker och forum. Citera
Duktig Postad 13 Juni , 2009 Författare Rapport Postad 13 Juni , 2009 En fisk är dålig pokerspelare. Spelaren du beskriver, han som tar alla dina pengar när du skjutit på två gator med en missad AQ, benämns "haj". Hehe, då är jag inte den enda som missbrukar ordet då. Har sett massa människor på borden kalla motståndaren för fisk när han får spö av en kåk på river och liknande. Å andra sidan kanske samtliga var dåliga spelare också. Tack för klargörandet! Citera
Drunken_Penguin Postad 13 Juni , 2009 Rapport Postad 13 Juni , 2009 Vad är c-betta? C-betta är en förkortning/försvenskning av continuation bet, vilket betyder att du betar floppen när det är du som har höjt preflop. Jag tror för övrigt att du kan få bättre svar om du försöker korta ner dina texter lite. Många som klickar in vänder nog i dörren så att säga, just för att det är en himla massa ord att ta sig igenom. Citera
pezdawg Postad 13 Juni , 2009 Rapport Postad 13 Juni , 2009 Jag tror du är på rätt väg om du börjar tänka på såna här grejer efter 2 veckor faktiskt... ba in å lira med dej Citera
mpee Postad 13 Juni , 2009 Rapport Postad 13 Juni , 2009 Jag tror du är på rätt väg om du börjar tänka på såna här grejer efter 2 veckor faktiskt... ba in å lira med dej Precis. Spela, Spela, spela, Läs, Läs, läs, Spela, Spela, Spela. Du kommer få många "aha" upplevelser på vägen. Citera
Duktig Postad 13 Juni , 2009 Författare Rapport Postad 13 Juni , 2009 Tack för tipsen! Det har ju dock blivit mer spela än att läsa faktiskt, känns som att det kan vara svårt att pricka rätt på bra artiklar. Finns det ingen "pokerskola" så att säga, i jämförelse med till exempel webdesignskolan? Någon artikelserie som till en början går igenom grunderna och hela tiden eskalerar till en högre nivå? Självklart ger ju övning färdighet, men det känns på något sätt som att man står stilla om man inte hela tiden har något nytt att testa. För så länge rullen står stilla och man inte lär sig något nytt har jag svårt att se hur den skall kunna öka. Skulle uppskatta länktips oerhört. Eftersom jag fortfarande är så grön med allt som heter poker har jag som sagt svårt att "pricka rätt". Citera
mpee Postad 13 Juni , 2009 Rapport Postad 13 Juni , 2009 http://forumserver.twoplustwo.com/69/micro-stakes-pl-nl/unl-archives-memorable-strategy-threads-430489/ Citera
AIKjim Postad 13 Juni , 2009 Rapport Postad 13 Juni , 2009 Då tipsar jag om denna: http://www.amazon.co.uk/Doyle-Brunsons-Super-System-II/dp/1580421369 Citera
Duktig Postad 13 Juni , 2009 Författare Rapport Postad 13 Juni , 2009 Tack för tipsen! Sitter just nu och läser lite på 2+2 i den länksamlingen som postades här, men har även planerat att investera i en bok snart. Ska ha "Doyle Brunson's Super System II" i åtanke när jag väl bestämt mig, tack. Citera
Recommended Posts