Gå till innehåll

Allt om nästa generations spelkonsoler!


eurythmech

Recommended Posts

Egentligen borde man vill bli för gammal för den här skiten snart, men känner jag mig själv kommer jag troligen fortsätta köpa konsoller så länge jag lever.

 

Min konsolhistorik har mestadels varit Sega trogen (SMS, Mega, DC, PS2, GC) och snart blir det ju dags för konsollerna att ta klivet förbi datorerna i prestanda igen. Detta innebär väl med största sannolikhet att jag kommer att få öppna plånboken ännu en gång.

Frågan är bara vilken man ska köpa månntro? Jag kommer nog att köpa 2-3 stycken vad det lider, men en inhandlas troligen runt släppet medan övriga får vänta. Jag har aldrig varit något fan av X-Box (den är stor, ful, Microsoft och verkar inte ha jättemånga bra spel) men det verkar komma en hel del sköna spel till nästa upplaga. Dessutom är grafiken något i häst...eh...pegasusväg.

 

Vad tror ni priset kommer landa på? Runt 3000 vid släppet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss efterblivna stackare: Hur nära är det till att nästa generation är här?

 

Enligt dom rykten jag har hört så kommer Microsoft att vara först ut. Tydligen ska den börja presenteras genom MTV nu under våren (eller var det bara ett rykte?). Sen är väl E3-mässan om några veckor, då blir det väl nån visning med. Enligt vad jag har hört så ska den iaf släppas kommersiellt i nordamerika och europa under hösten/vintern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tufft!

 

Jag har nämligen börjat fundera på att skaffa mig någon sorts liknande leksak, tycker att jag börjar vara mogen nog för det snart! ;)

 

Hade inte börjat sätta planen i verket än bara... och om det är så att det börjar komma nya saker snart så låter det ju vettigt att invänta dem innan man börjar kolla efter något! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer PS3:an vara bakåtkompatibel på samma sätt som tvåan förresten?

 

Förmodligen ja.

 

eurythmech: Visst verkar nya X-boxen bli grym, men jag skulle nog välja PS3:an om jag endast fick välja en. Visserligen vill man ju först se lite vilka spel som kommer till respektive konsol, men denna generation ligger PS2:an långt före X-box enligt mig.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer PS3:an vara bakåtkompatibel på samma sätt som tvåan förresten?

 

Skulle tro att både Xbox2 och ps3 kommer att vara bakåtkompatibla.

 

Skulle jag köpa en av dem skule det bli Xbox2, men det är nog mest för att de spel jag själv har jobbat på passar sig bättre på xboxen. Sen att man kommer att kunna modda den till en extremt kraftfull PC är ju inte helt fel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer PS3:an vara bakåtkompatibel på samma sätt som tvåan förresten?

 

Skulle tro att både Xbox2 och ps3 kommer att vara bakåtkompatibla.

 

Skulle jag köpa en av dem skule det bli Xbox2, men det är nog mest för att de spel jag själv har jobbat på passar sig bättre på xboxen. Sen att man kommer att kunna modda den till en extremt kraftfull PC är ju inte helt fel :)

 

Nu har ju iofs MS flera gånger sagt att Xbox 360 inte kommer att vara bakåtkompatibel, men vi får väl se. Senaste ryktena säger att man kan köpa en dyrare, bakåtkompatibel variant med hårddisk, eller en billigare som bara spelar nyare spel. Vem som har sagt att man kan modda den till "en extremt kraftfull PC" vet jag inte, men jag skulle nog klassa det som ett rykte modell grövre tills vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt dom rykten jag har hört så kommer Microsoft att vara först ut. Tydligen ska den börja presenteras genom MTV nu under våren (eller var det bara ett rykte?).

 

Den 12e maj har Microsoft köpt ett 30minuters program på alla MTV-stationer världen över.

 

 

Skulle jag köpa en av dem skule det bli Xbox2, men det är nog mest för att de spel jag själv har jobbat på passar sig bättre på xboxen. Sen att man kommer att kunna modda den till en extremt kraftfull PC är ju inte helt fel :)

 

Det kommer man förmodligen inte kunna göra om inte någon samling nördar skriver ett nytt operativsystem som passar arkitekturen. Xbox 360 kommer ju inte vara byggd på x86 som gamla xboxen, dock är det väl mycket möjligt att folk lyckas få igång Linux på den. Själv hoppas jag att någon är söt nog att lyckas porta XBMC eller liknande program till den. Vore skönt med en konsoll som har cpu nog att spela upp HDTV-material.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

satan i gatan... xbox360 verkar ruskigt lovande.

 

drömmen vore om man kunde få osx att funka på den via MoL eller genom att fulhacka darwin. till det priset får man ju en riktigt najs mediadator :D

 

 

ska bli väldigt intressant att se om sony lyckas slå microsoft....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med både Mac Mini och Xbox1 är att de inte klarar av att spela upp HDTV-film. Jag kör dock med Xbox med XBMC än så länge iallafall, det känns som att Xbox360 kommer suga röv på att spela upp annan film än regionslåsta DVDer och DRM-WMV'er. Så vi kommer väl få vänta ungefär ett år på att det kommer nått vettigt alternativ (typ XBMC2) till Xbox360.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fy fan alltså... jag har sett alla trailers allteftersom de dykt upp, läst massa trådar.... spelen, framförallt till ps3, verkar ju sjukt bra.

 

det blir att se till att jag har råd med xbox360 vid jul och ps3 till nästa sommar. och en fet skärm tills dess. så hur mycket kan en normal 1080-skärm med hdmi på säg 30-50" kosta?

 

sedan så behöver jag en lägenhet att få plats med tv i. ojoj, det blir inte billigt.

 

blir fan att öka i limit några gånger fram till jul om detta ska gå. men aja, nu har man iaf lite extra motivation....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uuuunderbart med E3!

 

Nu har man verkligen något att sikta på med bankrullen under hösten :)

 

En PS3 kommer jag inte kunna leva utan. Men frågan är om jag kan undvika att köpa en XO med tanke på alla coola livefunktioner och det faktum att den kommer ett halvår tidigare.

Sen är det ju inte helt orimligt att man vill spela Zelda och Metroid i framtiden heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...