Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej hej!

Jag spelar lite NL10, det går lite upp och ned men jag försöker hålla ihopp mitt spel och utvecklas lite.

Jag tror att en av anledningarna till att det inte går så bra är spelet på floppen... Idag har jag legat på 20.3/15.4/3.7 preflop, kanske lite mycket calls men spelat mot folk som höjer på allt, bland annat en 90/25/5 som gick plus på båda sina bord...

Till saken, hur bra hand skall man ha för att fortsätta på floppen? Top pair top kicker eller bättre har jag hört många gånger, alternativt drag händer förstås... Men det måste vara för tight eller? Jag brukar c-betta om det är två eller färre med i potten och ingen av spelarna är på 50/x/x eller högre för de lägger sig inte i alla fall... Men när man ser på filmer och läser på vissa forum så ser man folk som missar trissen med 99 och endå förösker gå all in (http://www.pokerhand.org/?578668), den handen hade jag lätt lagt! =0/

Hur kan jag bedömma om jag skall fortsätta en hand eller lägga mig? Ge gärna tips på artiklar också!

Jätte tacksam för hjälp!

/Gasimoe

Postad
Hej hej!

Jag spelar lite NL10, det går lite upp och ned men jag försöker hålla ihopp mitt spel och utvecklas lite.

Jag tror att en av anledningarna till att det inte går så bra är spelet på floppen... Idag har jag legat på 20.3/15.4/3.7 preflop, kanske lite mycket calls men spelat mot folk som höjer på allt, bland annat en 90/25/5 som gick plus på båda sina bord...

Till saken, hur bra hand skall man ha för att fortsätta på floppen? Top pair top kicker eller bättre har jag hört många gånger, alternativt drag händer förstås... Men det måste vara för tight eller? Jag brukar c-betta om det är två eller färre med i potten och ingen av spelarna är på 50/x/x eller högre för de lägger sig inte i alla fall... Men när man ser på filmer och läser på vissa forum så ser man folk som missar trissen med 99 och endå förösker gå all in (http://www.pokerhand.org/?578668), den handen hade jag lätt lagt! =0/

Hur kan jag bedömma om jag skall fortsätta en hand eller lägga mig? Ge gärna tips på artiklar också!

Jätte tacksam för hjälp!

/Gasimoe

Bättre än motståndaren räcker

Postad

Glömde visst att folk som bara vill vara dryga kan låta bli att svara... Räcker att man glömmer att skriva det en gång så kommer det någon nisse och tycker att han är askul... Nåja dryga jävlar kan man hitta överallt... :-(

Någon som har något mer matnyttigt att säga? :-)

Postad

Jag tycker svaret är bra. Har man bästa hand - eller tror man har bästa hand eller har ett starkt drag så man kan få bäst så skall man självklart fortsätta på floppen.

För att veta det måsta man då veta vad moståndaren har för tänkbara händer och spela på rätt sätt givet sin egen hand floppens textur och motståndarens tänkbara händer.

För övrigt om du har motstpelare som spelar 90% av sina händer så bör du höja riktigt rejalt preflop när de redan är med i pre-flop och du har en bra hand - så du får bort dem och/eller det kostar dem för mycket att se floppen med dåliga kort.

Postad

Men man kan inte tänka sig någon form av normal läge? Jag raisar, någon efter mig callar, jag träffar mittenparet med top kicker... Hur ofta skulle man kunna tänka sig att det kommer räcka? Jag skulle ju slänga handen direkt om han reraisar min c-bet, altertaivt om han bettar på de snare gatorna men ja misstänker att det inte alltid är säkert att jag bör göra det...

Tack för svaret!

Postad

Din fråga är på tok för stor för att någon ska kunna svara. Det beror helt enkelt på. Om du istället postar enstaka händer där du känner dig osäker lär du få bättre hjälp.

Postad

Finns ju ingen magisk formel, allt beror på motståndare, situation, gameflow osv osv.. Det är något du får lära dig den hårda vägen helt enkelt, efter ett tag så vet du på ett ungefär vart du står med dina händer.

Postad

Jag fårstår ju också att det inte gärna går att skriva i ett forum... Därför jag undrade om artiklar också, någon som känner till någon bra?

Annars får jag väl krångla på och inte alltid sätta motståndaren på nötterna varje hand... Men det blir ju ofta dumt med top pair second kicker och sådant... :roll:

Postad

På den nivån du lirar är det bäst att hålla sig till solid ABC-poker och inte försöka köra med några fancy moves. Läs en bra pokerbok (sök i trådarna om detta på forumet) och testa att starta en db där du lägger in lite händer du vill ha feedback på. Läs även de low limit-db´s som finns flera av här.

Din fråga är alltför generell för att kunna besvaras på ett enkelt sätt. Du har dessutom missat att skriva vad du spelar för bord - fullring eller shorthanded...

Lycka till!

Postad

Din fråga går som sagt inte besvara och tips till artiklar är även det för brett. Din fråga är när kan man veta att man har bäst hand och det kan du bara få reda på genom att bli bättre. Men generellt ska du ha en hand på micro för att ta dig till river. Ska du syna med en sämre hand som andra/tredje par gör du det för du tror fi skjuter tom eller med drag.