Gå till innehåll

Player-EV


henjon

Recommended Posts

Finns det något uttryck som heter eller motsvarar "Player-EV"? Om inte, så borde det finnas det.

 

Jag ska förklara lite vad jag menar. En fotbollsspelare hamnar nere vid hörnflaggan på egen planhalva i en besvärlig situation mot två motståndare. Fotboll är ett spel och därmed kan man förstås resonera i termer av lönsamma kontra ej lönsamma strategier för olika situationer.

 

Frågan är om strategianalysen påverkas av om spelaren vid hörnflaggan är Zlatan eller Kenneth Snedspark i div 5-laget Yxnamåla. Att det kan vara ev+ för Zlatan att försöka göra en tunnel eller en överstegsfint behöver ju inte betyda att det är det för Kenneth...

 

Vi erkänner att strategier är nivåberoende t ex genom uppdelningen i forumets Handanalys-del, även om det ibland kommer lite i skymundan också. Men vi kanske borde fundera lite mer på vad som är rätt för olika spelare också. Det har t ex varit en intressant diskussion de senaste dagarna om spelet av en AQ-hand där vissa förespråkar mycket aggressivt spel preflop mot en dittills mkt passiv motståndare och att gå in med hela stacken på river på en väldigt svårbedömd bräda. Men frågan är om inte aggressivt spel i såna här svårbedömda marginalsituationer är en läcka för många som inte nått eller kan nå den skicklighetsnivå där man kan gå vinnande ur den här typen av händer i långa loppet. Jag kan inte komma på något spel där inte strategin beror av dina egna förmågor åtminstone delvis. Varför skulle poker vara ett undantag?

 

Det finns förstås många strategiproblem som inte är så starkt knutna till spelarens skicklighet. Man måste också vanligen anta att en spelare som lirar en viss nivå har någon slags minimiskills. Tror ändå att det skulle vara bra att tala om "player-EV" (eller vad man nu vill kalla det) lite oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns förstås många strategiproblem som inte är så starkt knutna till spelarens skicklighet. Man måste också vanligen anta att en spelare som lirar en viss nivå har någon slags minimiskills. Tror ändå att det skulle vara bra att tala om "player-EV" (eller vad man nu vill kalla det) lite oftare.
Visst är det så.

Jag använder inte pokertracker eller liknande, men när jag finalbordar en satellit eller tävling så är det en sak jag kollar upp, nämligen jag sharkscopar /OPRar motståndarna för att få reda på deras normala inköpsnivå. Och jag spelar mycket annorlunda mot dessa beroende om de har ett normalt inköp på $1 eller $100. Inte så mycket att jag tror att motståndarna har mycket olika skillskillnad, men jag vet att de där $300 i "sista prispeng" betyder jättemycket för endollarsliraren och ingenting för 100-dollarsspelaren. Gissa vem man abusar i det läget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...