Gå till innehåll

Swings för vinnande spelare(statistik)


heltok

Recommended Posts

Har gjort ett alias för:

NL400-NL2000

Winrate 4bb-6bb

>30k händer på nivåerna

 

Händerna är nog från 2008oktober->idag

 

Fick fram 1.6M händer

 

Blev inte så många händer som jag hade trott. Såg ut som att det skulle bli mer när jag överblickade när jag addade dem, funderar på om vissa dubbelhänder försvinner eller något.

 

Iaf, såhär blev grafen:

totalt.png

 

Största downswingen var från 113BI->69BI=44BI

Längsta BE 863k->1027=164k händer :shock:

 

Lite stats nivå för nivå:

nivaer.png

 

Kanske inte var jätteintressant detta, förslag på hur vi ska ändra urvalet?

 

EDIT: tips för er som försöker göra samma sak, starta om HM regelbundet, gick visst snabbare om man gjorde det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min stackars dator håller på att falla ihop. tar typ 5min varje uppdatering av något.

 

 

 

kollar på folk med winrate på 9-11bb/100händer, dvs ett snitt runt 10 kunde man kanske hoppas på. blev många fler spelare med kring 30k händer, inte alls lika många med 100k+ som för 4-6bb/100händer... undrar vad det beror på :P

 

blev iaf lite finare:

911h.png

 

61k händer längsta breakeven... 27BI downswing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du kolla högst antal inköp under EV?

 

EDIT: Btw, från vilka sajter/nätverk kommer händerna? Vore intressant att jämföra t.ex. 5-max mot 6-max.

 

vet inte riktigt varför, men allinsen blir väldigt missvisande. ligger flera hundra BI över. skulle ju kunna vara att det bara är rungoodfiskar som syns i winrate-intervallen, men tror det blir något fel med datamineade händer, flera HERO i handen och HM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte riktigt varför, men allinsen blir väldigt missvisande. ligger flera hundra BI över. skulle ju kunna vara att det bara är rungoodfiskar som syns i winrate-intervallen, men tror det blir något fel med datamineade händer, flera HERO i handen och HM.

Ok, men skulle du kunna jämföra 5-max mot 6-max iaf? Vore intressant att få se en uppskattning på skillnaden av variansen där.

 

EDIT: Btw, skulle du kunna ta med (non)showdown-graferna också? Fan vad jag skulle vilja leka med den där databasen... SHIP IT ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte riktigt varför, men allinsen blir väldigt missvisande. ligger flera hundra BI över. skulle ju kunna vara att det bara är rungoodfiskar som syns i winrate-intervallen, men tror det blir något fel med datamineade händer, flera HERO i handen och HM.

 

kom på att det nog är som jag trodde, bara rungoodfiskar som dök upp... så nu kör jag alla med 120k+ händer i databasen. (endast jag själv togs bort)

 

såhär har folket swingat:

massahander.png

 

och tilt på imageshack.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det inte ganska kraftig selection bias när du bara plockar ut de med +4bb/100 över 30k händer samtidigt som studien i sig visar att mycket längre BE-streaks är möjliga?

 

Edit: Ok ser att du själv tänkt på det nu.

 

ok, spelarna i urvalet har varit rungood. men tillsammans borde de väl ändå visa samma karaktär som en 5bb/100händer vinnare i bb-grafen iaf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

80BI under allin är största jag kan hitta på ett ca 2M sample där bara mina egna och 120k+ händer folk var med. 54BI över på samma sample. alltså en 130BI över allin däremellan.

 

blir väl lite bias i att folk som är rungood grindar på och folk som är runbad inte orkar grinda lika mycket och kanske byter site.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, spelarna i urvalet har varit rungood. men tillsammans borde de väl ändå visa samma karaktär som en 5bb/100händer vinnare i bb-grafen iaf?

Vet inte om jag förstår rätt, men ta en 50K-stretch på din graf - består den av säg 50st 4-6bb-plussare under en viss tidsperiod? Om det är tillräckligt många spelare i ett sånt sampel borde nog karaktären bli samma som för en förväntad 4-6bb-vinnare. Men i praktiken kommer du alltid till viss del lida av selection bias, tänk på att du tex i efterhand valt ut en spelperiod där winraten är > 4bb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För swings är det väl rimligare vettigare att kolla på alla spelare i aggregat istället för på vinnare. Visserligen så tittar man på avvikelse från ett negativt resultat, men det är ju avvikelserna som är det intressanta.

 

Om vi antar att win-raten är någorlunda normalfördelad kring ett negativt tal så kommer det ju vara massivt många fler som är rungood som får 4bb än folk som får 4bb och är run bad (dvs, egentligen förväntas vinna mer än 4bb per hundra händer).

 

Vill man nödvändigtvis fokusera på just förväntade vinnare så är nog antal händer ett bättre filter än win-rate. På det sättet så får man ju med personer som anser sig vinnande, men ändå förlorar.

 

Edit: Dessutom så kommer man ju ändå inte undan att rejäla downswings för en spelare som vinner överlag mycket väl kan bero på att han satt sig mot spelare som faktiskt har edge på honom. Alltså, att folks väntvärde varierar ganska rejält och att synbara swings är en konsekvens av att det underliggande väntvärdet ändrats, snarare än att han avviker särskilt kraftigt från det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Dessutom så kommer man ju ändå inte undan att rejäla downswings för en spelare som vinner överlag mycket väl kan bero på att han satt sig mot spelare som faktiskt har edge på honom. Alltså, att folks väntvärde varierar ganska rejält och att synbara swings är en konsekvens av att det underliggande väntvärdet ändrats, snarare än att han avviker särskilt kraftigt från det.

Det här tror jag kan gälla ännu mer om man kollar på alla spelare och inte bara vinnande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...