Gå till innehåll

KungKroon, fyra hästgubbar och Miketimes höns


KungKroon

Recommended Posts

  • Svars 3,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Men nu gäller det inte gitarrens uppbyggnad eller plektrumhantering, nu gäller det hur Sjösala Vals ska spelas och det kan Evert bättre än både Steve och Joe som aldrig någonsin har hört låten. ;)

 

Edit: Ju mer jag tänker på det desto bättre jämförlse är det för tusan. Ingen tvekan om att Vai, Satriani, Petrucci och grabbarna är överjävliga på gura men att de skulle kunna göra en svensk trubadurlåt bättre än exempelvis Cornelis eller Evert är ju inte så troligt.

På samma sätt som jag faktiskt kan spela gitarr någorlunda (men jävligt kasst jämfört med för 10-15 år sedan då jag spelade relativt avancerad hårdrock) så är ju du mycket bättre på det än jag. Trots det så vill jag tro att jag skulle kunna spela vissa låtar bättre än du eftersom du kanske aldrig hört dem eller helt enkelt inte har något intresse av att spela dem.

 

Well put!

Om vi ska fortsätta med denna ganska roliga jämförelse, så skulle jag vilja påstå att du har fel i att jag inte kan spela din låt.

Jag vet precis hur den ska spelas, och garanterar därför en nöjd publik. Du däremot spelar låten på flera olika sätt varje kväll. Du står bakom draperierna och har förberett kvällens version av låten, och du känner på dig att publiken är fylld av unga punkare. Du kutar ut på scenen i full punkarmundering med coola pearcingar och lila hår, bara för att mötas av PRO som är på lunchmöte.

 

Ibland gissar du rätt, och då blir det succé. Vi är helt enkelt inte överens om hur ofta du gissar rätt. Här får vi gå på det enda vi kan se till. Vi måste vara lite resultatorienterade. Jag (här är "jag" PFs världselit) är en stor rockstjärna. Du spelar på små klubbar och tjänar nästan ihop pengarna det kostar att ta sig till gigget.

 

Din tur :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att din jämförelse oftare stämmer med "eliten" i så fall. Min approach är ju att anpassa mig till publiken. Eftersom jag har spelat låten så många gånger så kan jag punka till den om det skulle krävas. Jag förbereder inte så mycket innan, jag är neutralt klädd och kör efter stämningen i publiken när jag väl står på scen.

 

Eliten däremot sätter sig ner på sin stol, bläddrar i nothäftet och spelar låten precis efter noterna utan något som helst publikfrieri. Det låter så klart vackert helt utan skorrande toner och lite skönt wailande men underhållningsvärdet sjunker.

 

Jag kan ju såklart misslyckas med min approach. Eftersom jag aldrig kommer att ha tuppkam när publiken är punkare kommer de aldrig bli 100% nöjda, ej heller kommer jag att ha baggy jeans när det är hip hopare, men jag kommer iaf anstränga mig för att ge de vad de vill ha så långt det är möjligt med givna förutsättningar och antingen kommer de gilla det eller så kommer de bua ut mig. Jag tror då att jag oftare kommer kommer att dra ner jubel än tvärtom.

 

Eliten, med sin frack, sitt notställ, fotpall och guran på vänster ben kommer att ha en nöjd publik men de kommer heller aldrig att ha överträffat förväntningarna. De kommer inte få några inrop och de kommer heller inte få igång en mosch-pit eller något tryck mot kravallstaketet.

 

________________________

Här kommer en liten skala (ej med toner) 1-10. 5 är en ok konsert, publiken är nöjd men inte överväldigad. Vid 10 har de fått ett minne för livet och lever på adrenalinet i flera dagar framöver.

 

Över hundra konserter:

Trubaduren/Jennez

Jag kommer att landa på en 7-8 i betyg på 75 konserter och en 3-4 under 25 konserter.

 

Gitarrvirtuosen/Eliten

5:a rakt över.

 

Nu är jag inte så säker på att själva skalan made any sense men nu är det iaf din tur! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WP igen!

Vi har fastnat lite grann vid att jag tror att eliten hamnar högre än trubaduren på skalan i längden.

 

Skulle dock vilja tillägga en liten grej. Du har ingen aning om hur originallåten spelas. Därför blir det väldigt svårt för dig att göra din egen version på den. Om du har en punkig publik så kan du försöka göra låten mer punkig än originalet, men du har inget original att utgå ifrån.

Ett annat av dina problem är att om några år kommer den största delen av publiken tilltalas mer och mer av originalet, medan du fortsätter veva på. Antingen för hårt... eller för löst.

 

Se även this: http://pokerforum.nu/forum/allmaen-pokerteori/62000-att-analysera-hhs.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju precis det som är grejen; orginallåten spelas inte så "statiskt" som noterna i nothäftet ger sken av. När oginalet framförs av Evert eller Cornelis så innehåller det alla de "fel" (sett utifrån noterna, dvs slides, bends, avsteg från rytm eller rentav ton i texten) som de själva gör i sina versioner, som ju trots allt är att betrakta som orginal.

 

Edit: Eliten vet hur orginallåten spelas efter det som står i noterna (alltså "statiskt" och utan de tillägg och ändringar som skribenten personligen gjort), jag vet hur låten spelas på gehör eftersom jag har spelat den med Evert och Cornelis personligen. :P

 

Gubbvibratot i Everts röst eller det släpiga i Cornelis stämma syns med andra ord inte på papper, och det är kanske inte heller det som publiken vill höra. Det beror helt enkelt på vilken typ av publik det är. En "punkig" publik vill ju hellre höra Ebba Gröns version av Staten och Kapitalet än Blå Tågets orginalversion till exempel.

 

Fast av en musikkritiker som verkligen hör minsta lilla fel kommer du få uteslutande 1-2 medans gto får toppbetyg.

 

Njäa, det beror ju på kritikern skulle jag vilja säga. Vad bedömer han? Om han bara bedömer framförandet av musiken rent tekniskt så har du ju rätt. Om han bedömer konserten som helhet så stämmer det ju inte.

 

För att återigen applicera det på poker: Om man bedömer en fold i det aktuella fallet (som alla käner till vid det här laget) som felaktigt så är det ju helt rätt i längden och det långa loppet. Jag accepterar absolut att det är, i längden och därmed over all, vinstgivande.

Om man däremot ser till den enskilda turren (konserten) så ger det ju ett bättre resultat att faktiskt lägga handen.

 

Med andra ord:

Metafor: Antingen kör du säkert med din luta på vänster ben och får beröm från kritikern vilket kanske ger dig fler bokningar framöver eller så chansar du och försöker vara så punkig du kan (när nu publiken helt oväntat bara bestod av punkare) för att ge publiken en så bra upplevelse som möjligt och därmed scorar poäng hos dem istället för hos kritikern vilket ger en bättre konsert på det hela taget (dvs en bättre placering i den specifika turneringen), men kanske färre bokningar och därmed mindre gage i längden på en livstid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast av en musikkritiker som verkligen hör minsta lilla fel kommer du få uteslutande 1-2 medans gto får toppbetyg.

 

Och en grej till! GTO i den här liknelsen är ju inte att sitta rakt upp och ner på en scen med en fotpall och leverera not efter not utan minsta lilla slip. GTO är att kunna spela musiken perfekt samtidigt som man ger pubilken en show, rockar loss och headbangar lite med sitt långa blanka hår. :-D

 

Jag kan bara rocka och headbanga. Jag missar några toner och tappar plektrumet några gånger men på det hela taget gör jag en ok konsert.

 

Eliten spelar musiken perfekt men sitter helt stilla på scenen och ändrar inte en min, tittar bara på sin vänsterhand för att säkra fingersättning vilket också ger en ok konsert men på ett helt annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suger på allt som har med musik att göra så lämnar dom liknelserna, men om du fortfarande inte insett att det är jättejätteuselt att vika där jennez så tror jag inte du nånsin kommer fatta det så jag lämnar denna diskussionen nu...

 

Äh, ett försök till... I kroonans gungbrädejämförelse så ligger betfold med AQ längst ut på ena kanten, så för att vi ändå ska hamna högst måste vi veta att fienden även han är allra längst ut på sin bräda. Dessutom måste vi lita på att fienden är lite tjockare än oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hoppar jag in, tågfestfull och allt och fördömmer allt!

 

Men nu gäller det inte gitarrens uppbyggnad eller plektrumhantering, nu gäller det hur Sjösala Vals ska spelas och det kan Evert bättre än både Steve och Joe som aldrig någonsin har hört låten. ;)

 

Edit: Ju mer jag tänker på det desto bättre jämförlse är det för tusan. Ingen tvekan om att Vai, Satriani, Petrucci och grabbarna är överjävliga på gura men att de skulle kunna göra en svensk trubadurlåt bättre än exempelvis Cornelis eller Evert är ju inte så troligt.

På samma sätt som jag faktiskt kan spela gitarr någorlunda (men jävligt kasst jämfört med för 10-15 år sedan då jag spelade relativt avancerad hårdrock) så är ju du mycket bättre på det än jag. Trots det så vill jag tro att jag skulle kunna spela vissa låtar bättre än du eftersom du kanske aldrig hört dem eller helt enkelt inte har något intresse av att spela dem.

 

Ja? Troligtvis kan du spela vissa låtar bättre än KK (var tvungen) om endast du har hört dem. Vad har det med någonting att göra och framförallt KKs påstående att han inte behöver kunna läsa noter. Känns verkligen som att ni argumenterar för samma sak. (att båda har fel har ju inte med saken att göra.)

 

Well put!

Om vi ska fortsätta med denna ganska roliga jämförelse, så skulle jag vilja påstå att du har fel i att jag inte kan spela din låt.

Jag vet precis hur den ska spelas, och garanterar därför en nöjd publik. Du däremot spelar låten på flera olika sätt varje kväll. Du står bakom draperierna och har förberett kvällens version av låten, och du känner på dig att publiken är fylld av unga punkare. Du kutar ut på scenen i full punkarmundering med coola pearcingar och lila hår, bara för att mötas av PRO som är på lunchmöte.

 

Ibland gissar du rätt, och då blir det succé. Vi är helt enkelt inte överens om hur ofta du gissar rätt. Här får vi gå på det enda vi kan se till. Vi måste vara lite resultatorienterade. Jag (här är "jag" PFs världselit) är en stor rockstjärna. Du spelar på små klubbar och tjänar nästan ihop pengarna det kostar att ta sig till gigget.

 

Din tur :-D

 

Jag måste säga att jag är alldeles för full (eller ni för konstiga) för att jag ska fatta vad ni pratar om. Men ditt påpekande innan om att du inte vill kunna musikteori (att läsa noter) eftersom det gör dig till en bättre musiker (alltså att inte kunna) är ju bara skitsnack. Allt handlar om hur du applicerar din kunskap. Lite som att säga att du blir en bättre pokerspelare om du inte förstår pottodds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer mycket väl! Om min ambition hade varit att bli en högavlönad session-gitarrist (grinder), så hade jag lärt mig noter och fokuserat på att öva istället för att spela. Nu spelar jag för att det är roligt istället och jag är bra på det jag gör. Däremot ger jag mig inte in i diskutioner om gitarrens uppbyggnad eller optimal plektrumhantering med Steve Vai eller Joe Satriani.

 

:mrgreen:

 

Men nu kukar det ur. En grinder är snarare en musikant som turnerar oavbrutet. Dvs mycket spela och lite öva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suger på allt som har med musik att göra så lämnar dom liknelserna, men om du fortfarande inte insett att det är jättejätteuselt att vika där jennez så tror jag inte du nånsin kommer fatta det så jag lämnar denna diskussionen nu...

 

Äh, ett försök till... I kroonans gungbrädejämförelse så ligger betfold med AQ längst ut på ena kanten, så för att vi ändå ska hamna högst måste vi veta att fienden även han är allra längst ut på sin bräda. Dessutom måste vi lita på att fienden är lite tjockare än oss.

 

Ja precis exakt så. Om vi nu är helt säkra på det då? Nej, jag vet att vi inte kan vara det i det här exemplet, och fortfarande har ingen sagt att de är det heller. Det vi har sagt är att det faktiskt finns situationer då man kan vara 99,9999% säker. Ola slängde fram ett par exempel i den andra tråden nyss.

 

Men vi står alltså på gungbrädan, i andra änden sitter en tjockis längst ut. Vi snackar alltså Mr Creosote nu. Varför skulle vi inte kuta längst ut på vår egen sida då?

 

Min (och vissa andras) ståndpunkt i diskussionen har varit ungefär "svårt, men om det är Mr Creosote som sitter längst ut på gungbrädan så lägger vi". Svaret har då blivit "Men det finns inga Mr Creosote, han är inte på riktigt, så därför kan du inte springa längst ut". Men sanningen är att där vi brukar lira 1100-turrar så kryllar det av Creosotes, Babben Larssons och Barbapapas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gl på Ongame!

 

tack!

 

Idag sprang jag skitbra. Gick nästan back ändå. Förstörde ett headset och slängde in en gaffel i en vägg. Blev ett fult märke.

Ska se till att skriva testamente innan Alles överaskningsfest. Lär sluta med att jag dricker hälften så mycket som emop1 och då blir det sjukhus.

 

IKJ<BSFNGLIFGLIUKFNIFNGLIKJUFDNKÖJ<nögvkju<fökju<fnökjbbödjl< gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...