Gå till innehåll

Router - nån som kan sånt?


Weedobooty

Recommended Posts

Ja det är väldigt prisvärt att köpa en router för 800+ när du kan få bättre prestanda med en Linksys för billigare peng :lol:

 

mm, du är ju objektiv på ämnet också. Fakta/Källa? Routersample?

 

Nej du har ingen.

 

 

edit; jag har väl inte direkt någon stabil källa heller annat än välkända databögar på quakenet har yttrat sig i frågan, driver ftp server,linuxserver, http server etc från sitt hem med t.ex en D-link DIR-655 och har aldrig behövt reboota den någonsin, kan vara rätt vild och hävda att dom kör sina routrar betydligt tyngre än de flesta här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har loggarna kvar. Ofta var det lite paket-tappning några noder ut, men när routern tappar kontakten, är det ju stopp redan vid roten, så att säga.

 

Hur skulle man kunna göra för att utesluta att det är modemet?

 

Plocka bort routern, koppla en dator direkt till modemet,... funkar det utan problem så kan du ju utesluta den(och misstänka nåt efter den)? funkar det inte, var uppstår felet?

 

Observera om fel uppstår vid hopp1(stopp vid routern/modem) så kan felet ligga på lokala datorn man sitter vid, kabel, trådlöst, eller annan utrustning mellan lokala datorn och routern/modemet. Därför är de bra att testa med en annan dator också för att utesluta lokalt fel.

 

Om du kan testa med router inkopplad wireless vs kabel kan du ju komma nån vart också om det gör skillnad. Liksom att testa flera datorer om det är nån skillnad...funkar annan dator bra, så är ju problemet lokalt.

 

Kommer man lite närmare källan till probemen så finns det special program hos tillverkare att testa hårdvaran, för tex för nätverkskort osv.

 

 

om du ofta har packetloss några hopp ut, lär du ju påtala och skicka in dessa bilder/loggar till telia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag har loggarna kvar. Ofta var det lite paket-tappning några noder ut, men när routern tappar kontakten, är det ju stopp redan vid roten, så att säga.

 

Hur skulle man kunna göra för att utesluta att det är modemet?

 

Testa att koppla in datorn direkt i modemet och kör. Du får skapa en anslutning och välja att du ska logga in med användarnamn och lösenord.

 

Kolla WAN-lampan på modemet om den börjar blinka när du tappar anslutning alt. att du har mycket packetloss mot första ip-nummret i kedjan dvs närmaste telestation.

 

Då har du sannolikt problem med kabelkvalitén på din telekabel mellan ditt hus och telestation. Telia kommer hävda att modemet är trasigt och de kommer skicka minst ett nytt modem innan du får mer avancerad hjälp.

 

Jag hade sådana problem och det tog över ett halvår med ändlösa telefonsamtal till support innan jag till sist fick hem en tekniker som mätte kvalitén på kablarna(de var självklart kassa). Det tog honom 5 minuter att byta kabelparet i skåpet på gatan och vips så var problemen borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm, du är ju objektiv på ämnet också. Fakta/Källa? Routersample?

 

Nej du har ingen.

 

 

Snacka skit gosse...sök på nätet så hittar hur mycket info som helst om Linksys bättre prestanda och driftsäkerhet i samma prisklass som D-Link.

Jag har haft D-link routrar från 350 upp till 1500:- och det har ALLTID varit nått strul med dom. Den hänger sig så man är tvungen att rycka ur strömkabeln. Dålig throughput när man ska föra över stora filer över nätverket.

 

En sak som D-Link är bättre på är deras användarvänlighet men är man en van användare så väljer jag en mer pålitlig router än att den ska vara lätt att ställa in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...