Gå till innehåll

Frågor om bostadslån


Saint_Bjorn

Recommended Posts

Vi ska ombilda och jag ska nu skicka in låneansökan till SBAB.

 

Lånebeloppet blir på 700kkr och med rabatt ser räntan ut så här:

 

Rörlig: 1,69

1 år: 2,05

2 år: 2,60

3 år: 3,35

4 år: 3,97

5 år: 4,30

7 år: 4,75

10 år: 5,14

 

Jag är helt off på sånt här, men om jag förstår formuläret rätt har jag möjlighet att dela upp lånet på tre bindningstider (dvs inte fler).

 

Hur är smartast att fördela lånet?

Kan 50% på 10 år, 25% på 1 år och 25% rörligt vara en bra idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ugh, varför så långt som tio år? Om du tål lite varians skulle jag rekommendera nåt i stil med 500 på rörligt och 200 på tre år (ett år är för likt rörliga imo) om du nu tvunget ska binda något öht. Kom ihåg att du alltid kan binda räntan senare om du vill, men det är desto knepigare att bryta ett ingånget avtal (well, det går alltid men kan kosta en del)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ugh, varför så långt som tio år? Om du tål lite varians skulle jag rekommendera nåt i stil med 500 på rörligt och 200 på tre år (ett år är för likt rörliga imo) om du nu tvunget ska binda något öht. Kom ihåg att du alltid kan binda räntan senare om du vill, men det är desto knepigare att bryta ett ingånget avtal (well, det går alltid men kan kosta en del)

 

Detta låter vettigt. Att binda räntan har historiskt visat sig vara en dålig affär.

Har du lite marginaler i din ekonomi skulle jag lagt allt på rörligt alternativt bundit en mycket liten del på 2-3 år. Bättre då att amortera extra motsvarande mellanskillnaden för 10-årsräntan än att skänka banken pengarna. På det viset får du ju ner lånet snabbare och blir därmed mindre känslig för en ränteuppgång. Och som sagt så kan man ju alltid binda senare om man så önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Kollat runt och pratat och alla säger "allt på rörligt" så det blir så. Jag litar blint på andra. ;-) Nä men det verkar vettigt så klart, sen får man ha lite koll och framför allt vara uppmärksam om ett par år.
Vi lånade drygt 3 miljoner för några månader sen och vi har 100% rörligt ;-) Se till att hänga med lite bara och kolla ränteläget då och då.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju omöjligt att på ett vettigt sätt besvara frågan utan att veta åtminstonde lite om din övriga ekonomiska situation och även vissa andra saker (exempelsvis anställningstryghet).

 

/Bjorn

Inga övriga lån, ca 300k i besparingar, ensamhushåll, trygg anställning med ca 33k i bruttolön. Goda utsikter att klara variansen (räntan lär väl inte heller överstiga 5-6% inom överskådlig framtid).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga övriga lån, ca 300k i besparingar, ensamhushåll, trygg anställning med ca 33k i bruttolön. Goda utsikter att klara variansen (räntan lär väl inte heller överstiga 5-6% inom överskådlig framtid).

 

Ja det låter ju helt klart som att en strategi med allt lån rörligt gärna kombinerat med en hög amorteringstakt så länge räntan är låg borde vara den bästa för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det där med amortering blir nästa fundering. Som du skriver är det väl klokt att jobba ned lånet så mycket som möjligt nu när man har en bra marginal (jag har dock inte tänkt använda mina besparingar). Amortera max utifrån lönen med lagom behagligt hushållsutrymme kvar. Förhoppningsvis lite pokervinster som bonusamortering också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banken ringde upp mig och frågade om jag ville splitta lånet. Orutinerad som jag är hade jag inte ens funderat över saken. Frågade ut damen en stund och kom fram till att splitta 50/50 (hon föreslog iofs typ 60/40 eller 70/30, men lite rebell är man...ju).

 

Det tillkommer inga extra avgifter, summan av räntan blir så klart densamma, etc. Fördelen är uppenbart möjligheten att binda lånen olika.

 

Nån som har vansinnigt mycket emot en spit?

 

Följdfråga: lägga all amortering på ena lånet, väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag delade upp mitt första bolån på tre lika stora delar. Tanken var ju, som din bank säger, att man snabbt skulle kunna binda delar av lånet om räntorna började stiga. Amorterade allt på en del.

 

Splitta upp det nu direkt på 2-3 bitar nu när det är enkelt o kostnadsfritt. Du kan ju ändå köra rörligt på alla bitarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...