Gå till innehåll

Neger - Ej rasistiskt


Carandiru

Recommended Posts

Det är ej rasistiskt att säga ordet "neger".

 

Ordet härstammar från spanska, portugisiska och äldre italienska negro, som betyder svart och som härstammar från latinets niger med samma betydelse.

 

Enligt NE så är definitionen av neger

(mans)person som tillhör en människotyp med mörk hy som är urbefolkning bl.a. i större delen av Afrika
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 73
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Neger, femininum: negress (tidigare även negrinna), är en i nutida språkbruk kontroversiell beteckning[1] för vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och i viss mån Oceanien. Ordet härstammar från spanska, portugisiska[2] och äldre italienska[3] negro, som betyder svart och som härstammar från latinets niger med samma betydelse, och följaktligen har inte ordet lika laddad betydelse på dessa romanska språk.

 

Negrer var från början en allmän benämning på alla folkslag med svart hudfärg, men en indelning baserad på andra kännetecken än hudfärgen ledde på 1800-talet till att man från begreppet neger skilde inte bara dravidfolken i Deccan och alla malajer utan även aboriginer (Australiens urbefolkning) och papuaner (på Nya Guinea).

 

Inte heller i Afrika ansågs vid denna tid alla mörkhyade folk höra till negrerna. De semitiska och hamitiska folken i Sahara, Abessinien och egyptiska Sudan liksom khoikhoi och sanfolket i Kaplandet skildes från negrerna. Semiter och hamiter ansågs tillhöra den europida rasen medan alla de svarta folken ansågs höra till den negroida rasen.

 

Fram till och med 1970-talet var neger den dominerande termen för svarta personer men idag anses det av många vara ett föråldrat, förolämpande och negativt laddat begrepp och används även av somliga som ett invektiv. Andra använder det dock fortfarande utifrån uppfattningen att det är ett värdeneutralt ord. Jämför exempelvis mulatt.

 

Ordet blandas ofta ihop med ordet nigger. Båda orden kan anses vara nedsättande. Termen "nigger" används dock ibland i slanguttryck, främst bland afroamerikanska män i USA.

 

Ett äldre svenskt begrepp var blåman[4]

 

Jag anser själv att Neger inte är varken nedsättande eller rasistiskt, men jag har fel har jag ofta fått höra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser själv att Neger inte är varken nedsättande eller rasistiskt, men jag har fel har jag ofta fått höra.

 

Det är vi vita (hoppas jag inte blir bannad för att jag kallade mig själv vit nu) som har fått för oss att ordet neger är negativt. I de länder jag har varit i så kallar sig de mörkhyade sig själva för negrer med STOLTHET.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grunden för allt i trygghetsnarkomanernas land är ju att om någon känner sig kränkt så har denne per automatik blivit utsatt för en kränkning (i princip alltid juridiskt också om det kommer till anspelningar på etnisk tillhörighet).

 

Det kan man tycka vad man vill om och det spelar liksom ändå ingen roll. Om du blir anklagad för att vara nedlåtande mot en mörkhyad person som du kallar för "neger" så är du också nedlåtande. Enligt principen alltså. Om det faktiskt är så eller ej är väl upp till var och en att bedöma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kränkande obv.

 

Vilket ursprung eller betydelse ordet haft från början spelar ingen roll. I dagens samhälle så tar en mörkhyad person illa upp om du använder beteckningen neger, och jag ser inte riktigt varför man då ska göra det när det finns alternativa, ej lika värdeladdade, ord.

 

En anledning är att man inte anpassar sig efter vad andra tycker. Självklart får det konsekvenser att en del anser att man har en störd personlighet. Men varför bry sig om sånt? (om man är bra på poker)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OP är iaf den mest överflödiga personen på forumet. Tillför aldrig något utan gör bara allt han kan för att irritera folk. Varför liksom?

 

Om människor tar illa upp av att bli tilltalade med ett ord, tex neger, som är uppenbart laddat så finns det väl ingen anledning att använda just det ordet? Finns många andra alternativ. Aldrig förstått det hela med att provocera bara för provocerandets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt opåkallat och irrelevant inlägg, som inte handlar om poker.

 

Ordens historia avgör inte om de uppfattas som kränkande, obv. Om jag ska avgöra om ett ord är kränkande måste jag bedöma hur jag tror att det uppfattas av dem som det riktas mot och med vilka intentioner ordet används. Tyvärr är Jennez raljanta inlägg därmed på samma nivå som OP.

 

Då jag har goda skäl att tro att många tar illa upp av att bli kallade neger eftersom många använder detta ord i förnedringssyfte undviker jag själv ordet neger i de flesta sammanhang.

 

Att det finns enstaka sammanhang då ordet kan användas utan problem innebär förstsås inte att det generellt är ok att använda det. Tråkigt när flera inlägg missar detta uppenbara förhållande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är Jennez raljanta inlägg därmed på samma nivå som OP.

 

Skitsnack. Jag har rätt och du vet om det. Man får helt enkelt bestämma sig för om en kränkning definieras av den som känner sig kränkt eller av uppsåtet. I dagsläget är det mer eller mindre enbart den kränkte som kan avgöra det. Och återigen, jag lägger ingen värdering i det, det är upp till var och en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är rasistiskt att använda ordet. Jag känner personer som är svarta som tycker både att det är rasistiskt och de som inte bryr sig. Men varför då använda det om det finns personer som tar illa upp? Svart, afroamerikan, afrikan etc.

 

Finns många andra bättre ord om man ska berätta något om hudfärgen, för det är den enda skillnaden mellan "raserna". Kommer inte ihåg siffrorna exakt men de gener som skiljer olika hudfärger/"folkslag" är bara någon promille av det totala antalet gener.

 

Jag säger inte negerboll heller, har även hört att man inte ska säga chokladbulle heller eftersom de inte innehåller tillräckligt mycket choklad men det är off off topic.

 

Neger är rasistiskt och är ett ord som borde tillhöra det förflutna, det används mycket av den äldre generationen som inte vet något och tror att det är "vi" & "dom".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...