Gå till innehåll

Frank Zappa!?!?!?


Saint_Bjorn

Recommended Posts

Usch va svårt, men jag måste ju försöka när det är min idol det gäller.

 

Tolkade nästan det som att du inte gillade one sie fits all?!

 

Grejen med Frankie är ju att han gjort så in i helvets många olika stilar, det är därför man inte bara kan slänga ur sig 4-5 skivor och så är alla ungefär likadana (som nästan alla andra artister).

 

Listar lite olika stilar så får du lyssna på det som låter intressant.

 

"Mainstream" är ju de skivor som nämnts, Apostrope och Overnite Sensation. De är inte så krångliga och virtuosa eller vad man ska kalla det, så det är väl därför de är mest populära. OSFA kommer lite efter dessa och är lite svårare men är ju i grunden en fortsättning på samma stil ändå.

 

Hot Rats är en känd (och bra) skiva. Med låttitlar som Willie the Pimp kan det väl aldrig gå fel?

 

Zappa har också gjort några skivor som är mer åt storbandsJazz-hållet. Jag gillar dem skarpt men de är nog inte så jättekända direkt. Waka/Jawaka och The Grand Wazoo. Något säger mig att det inte är exakt vad du letar efter men try it out anyway ;)

 

Zoot Allures kan möjligtvis passa dig. Den är lite mer åt rockhållet typ.

 

Joe's Garage har en massa grymma stunder men är jävligt spretig och kanske något man ska vänta med tills man vant sig lite mer vid Franks musik.

 

You Are What You Is är nästan något slags försök åt mainstreampop-hållet och har en sak gemensamt med Studio Tan,Sleep Dirt och Joe's Garage - som hela skivor håller de kanske inte riktigt alltid men de har några stora höjdpunkter.

Samma sak med Them or Us . Det är också här det börjar bli riktigt jävla avancerad musik. Låten Sinister Footwear II är ett praktexempel på det, otäckt svårspelat (lite som The Black Page #2)! Skivorna i detta stycket lyssnar jag aldrig igenom i sin helhet längre, man får programmera in de bra låtarna helt enkelt. Och så fortsätter det i resten av hans karriär enligt mig.

 

Får väl nämna hans enda Grammy-skiva med :)Jazz From Hell . Det är en passande titel iaf, Frank hade någon gammal "synklaver-dator" (jag vet knappt vad det är ens) som han började göra musik på i slutet av sin karriär. Alltså inget band som spelar. Svår skiva som fan så den vågar jag väl inte direkt rekommendera egentligen, men jag gillar den.

 

Kan ju avsluta med att påpeka att den tidigaste skivan jag nämt är hans åttonde. Jag tycker inte det han gjort innan är speciellt bra om jag ska vara ärlig. Och efter Them or Us börjar det spåra ur så smått med. Så därimellan kan man ju hålla sig till att börja med (och det är tillräckligt med skivor för att ha fullt upp ett bra tag i vilket fall).

 

 

 

Sen är hans band alltid grymma live så vi kan posta några live-klipp. Gillar man inte gitarrsolon ska man nog gå någon annanstans dock :mrgreen: En av mina favvolåtar, Black Napkins. Den där korta gitarrslingan precis i början är så jävla enkel men ger mig alltid gåshud.

Steve Vai på andragitarr för er gitarrnördar :) Han började mer eller mindre sin karriär hos mr Zappa.

 

 

 

Sen får han inte credit nog för sina ballader. Sånt här ska man ju inte erkänna om man är cool men jag får tårar i ögonen varje gång jag hör Watermelon in Easter Hay. Så satans vacker. Detta är från sista turnén innan Frank dog :cry:

 

 

 

Denna spelningen finns utgiven på DVD, Does Humor Belong in Music? För folk som tycker det blir lite för mycket eller för "svårt" ibland är det en bra liveDVD att välja eftersom han har valt lite mindre "krångliga" låtar och t.ex. förenklat Keep it Greasy rätt ordentligt.

Honey don't you want a man like me???! 8-)

 

 

Nämnde you are what you is innan, den har den enda blueslåten jag kan erinra mig att Frank gjort. Suicide Chump :-D Detta klippet hade jag faktiskt inte sett innan. Märkte iofs nu att det är ca 10 sekunder av själva låten medan resten är ett långt (och coolt) gitarrsolo.

 

 

 

Nu är jag klar, tog lite längre tid än jag hade tänkt men när jag väl börjar snacka om Frank Zappa har jag svårt att sluta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...