Gå till innehåll

Hur viktigt är det att klara bubblan på PokerStars?


Helgonet

Recommended Posts

Hej,

 

Jag spelar en del MTT:s på PokerStars och har lite funderingar kring bubbelspelet och hur man bör anpassa sig till deras utbetalningsstruktur för att öka sitt värde. En relativt ansenlig del av den totala prispotten betalas ju ut när bubblan spricker och därefter är det en extremt blygsam ökning av priserna fram tills de allra översta platserna då beloppen ökar snabbt. Jag spelar generellt med siktet inställt på att nå de översta platserna och med Harringtons tankar kring "M" som stöd. Jag funderar dock på om jag bör prioritera ITM högre och i vissa situationer tighta till mig på bubblan.

 

 

Min fråga kan konkretiseras så här:

 

Du spelar en 50$ freezeout med 300 st kvar varav 281 får betalt. Du sitter i utg+2 med M=3 och har kämpat med lågt M (M på 3-4) ett par blindsperioder genom att ställa och stjäla blinds. Bordet är i övrigt relativt tight. 4 av 6 spelare efter dig har hyggliga stackar med average eller mer (bla BB). Det är många med ännu mindre stack kvar i turneringen och du inser att du kan folda ca ett varv och vara itm, men samtidigt behöver du agera inom ett par händer om du inte vill tappa musklerna helt inför det fortsatta spelet efter bubblan spruckit.

 

Hur tänker och prioriterar du? Vilken handdistribution ställer du med?

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du säger att du satsar på de översta placeringarna så ska du ju spela efter detta, men gör det varje gång då. Att ha som plan att komma topp 10 kräver däremot en större bankrulle än att sikta på ITM. Det bästa är om du ställer dig frågan innan turneringen hur stor betydelse det har att komma ITM för dig själv och din bankrulle.

 

Men vad vet jag, jag kan ju inte ens vinna med AAA mot K10 high (sur för utdragning så kommentarer är överflödiga) :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte har kvalat till en alldeles för dyr turnering så att itm-pengarna spelar väldigt stor roll för min bankrulle så siktar jag alltid på finalbord och struntar helt i bubblan. För övrigt hatar jag stars utbetalningsstruktur. Alltför många får betalt och som du påpekar så är det i princip ingen skillnad mellan att komma precis itm eller åka tre platser innan finalbord.

 

I ditt hypotetiska läge skulle jag ställa sjukt många händer på ett tight bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det finns mängder vettiga anledningar att hamna i det läget. Man dubblar upp en snubbe och får 7bb kvar - sedan har man inte hamnat AI synat på ett par varv.

 

Ja, det är en relevant anledning, men det var inte det jag highlightade. OP har suttit som shortstackad ett par blindsperioder, inte ett par varv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag spelar en del MTT:s på PokerStars och har lite funderingar kring bubbelspelet och hur man bör anpassa sig till deras utbetalningsstruktur för att öka sitt värde. En relativt ansenlig del av den totala prispotten betalas ju ut när bubblan spricker och därefter är det en extremt blygsam ökning av priserna fram tills de allra översta platserna då beloppen ökar snabbt. Jag spelar generellt med siktet inställt på att nå de översta platserna och med Harringtons tankar kring "M" som stöd. Jag funderar dock på om jag bör prioritera ITM högre och i vissa situationer tighta till mig på bubblan.

 

 

Min fråga kan konkretiseras så här:

 

Du spelar en 50$ freezeout med 300 st kvar varav 281 får betalt. Du sitter i utg+2 med M=3 och har kämpat med lågt M (M på 3-4) ett par blindsperioder genom att ställa och stjäla blinds. Bordet är i övrigt relativt tight. 4 av 6 spelare efter dig har hyggliga stackar med average eller mer (bla BB). Det är många med ännu mindre stack kvar i turneringen och du inser att du kan folda ca ett varv och vara itm, men samtidigt behöver du agera inom ett par händer om du inte vill tappa musklerna helt inför det fortsatta spelet efter bubblan spruckit.

 

Hur tänker och prioriterar du? Vilken handdistribution ställer du med?

 

Tacksam för hjälp!

 

Ska villigt erkänna att jag känner igen mig :-)

 

Just i detta fall så håller det ju inte att folda sig runt 3 varv (19 pers försvinner nog inte) utan du (jag) måste agera nån gång.

 

Först in så lirar tajta jag (oavsett position):

- Any ace

- Any pair

Inget annat, med ett M på 3 får man lätt syn av någon med hygglig stack.

 

I en höjd pott kastar jag in chipsen med:

- AA till TT...och alla lägre par också, om höjningen är brutal och/eller kommer från bordets chipleader.

- AK, AQ

 

Typ. Tight. Thomas.

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska villigt erkänna att jag känner igen mig :-)

 

Just i detta fall så håller det ju inte att folda sig runt 3 varv (19 pers försvinner nog inte) utan du (jag) måste agera nån gång.

 

Först in så lirar tajta jag (oavsett position):

- Any ace

- Any pair

Inget annat, med ett M på 3 får man lätt syn av någon med hygglig stack.

 

I en höjd pott kastar jag in chipsen med:

- AA till TT...och alla lägre par också, om höjningen är brutal och/eller kommer från bordets chipleader.

- AK, AQ

 

Typ. Tight. Thomas.

:-)

 

Med ett M på 3 så stoppar jag in med (om jag talar först) i alla fall alla ess, alla kungar, damer med ok kicker, alla par samt de flesta suited connectors.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Prisstrukturen på Stars är som sagt skum. Ta tex dagens Daily Eighty Grand ($50). 2176 startande och 324 säkrar vid bubblan $87. När 19 återstår är medelstacken ca 17ggr större, medan prispengen endast är drygt dubbelt så stor (iofs står vi här på tröskeln till de stora slantarna). Detta bör väl ändå påverka bubbelspelet och skilja det från hur man bör agera på andra sajter som tillämpar en brantare struktur. Eller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...