Gå till innehåll

Är poker värt det?


Iggan

Recommended Posts

Jo jag menar. Ingen kommer bara sådär komma till dig med ett erbjudande om massor med pengar för att du bara slutar spela poker. Det rör sig alltså om ett jobberbjudande? Med Ramz tramz syftar jag på att han påstår sig ha blivit erbjuden just det. En summa pengar för att bara sluta spela poker, hence Ramz tramz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 115
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

.......................

 

Jag blir trött när man varje vecka läser unga killar i 18 årsåldern som drömmer om att spela poker på heltid. Inte för att man inte ska drömma, utan för att det är väldigt mycket intelligentare att skaffa en vettig utbildning och ett bra jobb.

 

..............

 

Hur kul är pokerproffslivet? Sitta framför datorn och nöta i sin ensamhet?

 

.............

 

Nä, en bra utbildning och ett bra jobb ger klart mer på sikt och det är ett mycket säkrare alternativ.

 

+1

 

 

Blir också trött på alla som ser pokern som svaret på allt, speciellt när de inte har erfarenhet av alternativen. Ger mig in i debatten och skriver ett ett sånt där inlägg som säkert kommer få en massa skit av den yngre dryghetsmaffian.

 

 

 

Jag är också 30+ och har gjort eller gör de sakerna det diskuteras kring. Har pluggat 6 år på universitet i sverige och utomlands, har haft statusfyllda och välavlönade tjänstemannajobb i 5 år... och har nu spelat poker som enda jobb under 2 år efter att ha haft det som hobby 2 år innan. Spelar reg på höga low och låga mid och har en genomsnittlig timlön (runt 1 miljon spelade händer på 2 år) som ligger på ungefär min dubbla tidigare bruttolön. Jag tillhör knappast någon pokerelit med dessa stats men är ok fast det nog låter glamorösare än det är. Gissar att jag själv kommer få svårt att tjäna speciellt bra på detta inom 3-4 år då varken min talang eller disciplin är i klass med de bästa..... och då har jag inte ens räknat med risken att det finns vassa NL/PL-bots inom några år.

 

 

 

 

Som pokerspelare blir det sociala livet lätt lidande (även om man ofta intalar sig själv motsatsen och jobbar för att inte inte ska bli så), man utvecklas mindre som person på ungefär alla plan även om alla yngre grinders självklart hävdar motsatsen eftersom de tycker poker är "hard work" som kräver en riktig karlakarl som lätt skulle få vilket annat jobb som helst..... Visst är det komiskt att alla som kommer med sådana påstående nästan aldrig knegat riktigt på heltid under några år? :)

 

 

 

Som pokerspelare står man ofta utanför samhället på flera sätt och den tidigare känslan av att "tillföra någon" och vara behövd finns inte längre. Nu är det självklart högst individuellt hur stort behov man har att "vara behövd" etc men i princip alla vetenskapliga studier visar att de lyckligaste människorna är de som har ett utvecklat socialt liv där de är delaktiga och tillför i något större än de själva. Precis som många andra pokerspelare består nu en stor del av mitt sociala liv av andra yrkesspelare. Ofta gemensam grind och vissa har hävdat att detta "ersätter gemenskapen och fikarummet på jobbet", också helt åt skogen, inte ALLS samma sak som att skapa något som världen faktiskt efterfrågar och att jobba mot gemensamma mål.

 

 

 

 

Att poker är rätt väg att välja framstår som ett skämt för mig, iaf för den stora majoriteten av spelare. Utan att orka argumentera stenhårt för varför jag tycker så skulle mitt råd till alla "blivande pokerproffs" vara att försöka fixa en rimligt skattning på sin IQ (kontakta mensa.se eller gör något av alla nät-tester som finns) och disciplin (tiltbenägenhet, arbetsvilja -> fråga din omgivning så¨du inte överskattar dig själv), hur bra är du på att ställa upp mål för dig själv och sedan fullfölja utan större avvikelse? Med IQ runt 125-130 (eller högre) och disciplin över medel så har ni iaf bra förutsättningar att göra en duglig hacka under de närmaste åren om inte annat (svårt att veta hur lönsamheten utvecklas på nätet framöver).

 

 

 

Skulle gissa att ca: 1-2% av befolkningen har ovanstående egenskaper. (Självklart finns det undantag som inte passar in på min generella beskrivning ovan men dessa lär vara en marginell minoritet.) För de 1-2 procenten tror jag dock absolut det skulle funka att börja från skratch även under dagens tuffare förutsättningar. Bara för att vissa har harvat micro i flera år och andra inte kan vinna längre betyder det inte att någon med rätt förutsättningar inte ska kunna göra "karriär".

 

Inom 3-5 år tror jag inte det kommer räcka med hard work (ABC utan tilt), blir tuffare hela tiden och till slut (inom x år..) blir det endast de med hårt arbetande med excepetionell talang som lever gott på det, precis som i alla andra branscher...... Har vi dessutom otur kommer det dessutom finnas riktigt vassa AI-spelare även på PLO/NLH.

 

 

 

 

 

Mitt råd till trådskaparen är krasst, satsa inte på pokern. Du verkar inte ha förutsättningarna att döma av det du skriver. Du missar också den bästa tiden i ditt liv om du skiter i de universitetsstudier som du verkar haft i åtanke och då troligen har förutsättningar för. Fråga vem som helst som pluggat en längre tid i en universitetsstad, få som inte tyckt det varit klockrent även om ekonomin inte är den bästa som student (om man inte spelar/jobbar på deltid). Instämmer även själv, studenttiden var den hittills bästa i mitt liv.

 

 

That´s it :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag menar. Ingen kommer bara sådär komma till dig med ett erbjudande om massor med pengar för att du bara slutar spela poker. Det rör sig alltså om ett jobberbjudande? Med Ramz tramz syftar jag på att han påstår sig ha blivit erbjuden just det. En summa pengar för att bara sluta spela poker, hence Ramz tramz.

 

det är ett rent hypotetiskt scenario för att värdera saker som att fråga om du skulle sitta i isoleringscell i 1år för 1miljard kronor. något som aldrig kommer ske men tvingar en iaf överväga vad saker och ting är värt för en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte pallat kolla igenom hela tråden och alla svar men kanske kan komma med några vettiga tankar.

 

Bor du hemma gratis?

 

Gör du det så tänk såhär: Du bor hemma, drar in cash på en sak som du älskar (om du nu gör det). Även om det är typ 200 kr / dan blir det ändå fina pengar i längden :)

 

Jag bor hemma helt gratis, drar inte in så förbannat mycket pengar men ligger ändå på ca 200 kr / dan just nu vilket blir 6000:- på en månad, fina cash på nåt man inte måste gå upp kl 7 för att göra, man kan sitta hemma och lira spelet man älskar. Inte sant?

 

Mitt tips är att du sätter upp lite mål, det motiverar en skit mycket! Fundera över hur mycket du brukar plussa i genomsnitt / dag, ta den summan fast lite mindre (tänk realistisk och rimligt). Ta en rimlig summa som inte är för långt borta men ändå så du måste kämpa, SUMMAN / SNITT PER DAG = antal dagar (ja, du är ju inte dum i huvet) där har du ditt mål! Tex 10 000:- på 50 dar eller nåt liknande.

 

Jag tycker du borde söka in till utbildningar till hösten, söka kostar ju ingenting. Sålänge du tycker det är roligt med pokern är det värt det, sålänge du plussar, även om det lite. Samma sak om man lirar fotboll, är det värt det?! Nä, varför skulle det vara värt det när man backar på det, man spelar bara för det är roligt, samma sak här :)

 

Hoppas du hittar nåt vettigt i min krångliga text .. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror största missen är att många tänker "om jag hade mer rulle skulle jag kunna vinna på poker". viktiga är att skaffa kunskapen som krävs för att kunna vinna. har man väl den så fixar man en rulle relativt snabbt. se boku87 som förvandlade $100 till $10k på 13dagar på $1->$16 snger. kör man 20BI-regel och håller 10bb/100händer så krävs det bara 20k händer för att få rulle till nästa nivå. 1000händer/h så är det 20h grind som krävs vilket man kan fixa över en helg. 4helger så har man gått från NL10->NL200. varför gör inte folk detta, jo för att de faktiskt inte har kunskapen som krävs för att slå sina nivåer och nästa nivå.

 

Det där är ju ändå extremt få som lyckas med. Nu har jag iofs aldrig spelat sng (=sit and go?), utan bara cash games.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag bor hemma helt gratis, drar inte in så förbannat mycket pengar men ligger ändå på ca 200 kr / dan just nu vilket blir 6000:- på en månad, fina cash på nåt man inte måste gå upp kl 7 för att göra, man kan sitta hemma och lira spelet man älskar. Inte sant?

 

 

Det finns bättre sätt att slösa bort sin tid på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är ju ändå extremt få som lyckas med. Nu har jag iofs aldrig spelat sng (=sit and go?), utan bara cash games.

 

 

Jo. Men du missar andemeningen. Bra spelare kan spela ihop rulle för högre nivåer. Det finns dåliga spelare som klagar på "att hade de bara haft rulle skulle de dra in pnegar på poker", när det egentligen är sitt spel de borde förbättra för att kunna klättra och slå högre nivåer. Detta gäller ALLA spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra nl200 spelare med bra rakeback snittar nog 100k kr i månaden utan större problem.

Är väl ändå lite väl saftigt?

 

Hur kul är pokerproffslivet? Sitta framför datorn och nöta i sin ensamhet?

 

Njaa jag vet inte, man får väl väga upp det mot all ledig tid och frihet man får också. Jag kan ju bara utgå ifrån mig själv men jag lägger ner betydligt mindre tid på att spela poker än vad jag hade gjort på att arbeta heltid.

 

 

Som pokerspelare står man ofta utanför samhället på flera sätt och den tidigare känslan av att "tillföra någon" och vara behövd finns inte längre. Nu är det självklart högst individuellt hur stort behov man har att "vara behövd" etc men i princip alla vetenskapliga studier visar att de lyckligaste människorna är de som har ett utvecklat socialt liv där de är delaktiga och tillför i något större än de själva.

 

Nu finns det ju många andra sätt att aktivera sig i vårat samhälle också utan att ha ett jobb. Du kan tex bli "big brother" leda en ungdomsverksamhet eller en förening öppen för allmänheten bara för att nämna några alternativ. Så allt är väl inte bara skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar lönen men inte jobbet. Precis som väldigt många som lönearbetar gör jag det för pengarna. Sen skulle jag absolut ta ett annat jobb om någon ringde och erbjöd mig x% av det jag tjänar nu...

 

Naja, man kan kanske inte gilla sitt jobb jämnt, men om man VET att poker-fasen är över och inte stimulerar tillräckligt, men ändå ägnar sig åt det låt oss säga 6-12 månader senare, då är man banne mig en looser. (Klart att ingen ringer upp en...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som inte slutar när han inte längre vill spela är skadad.

 

Det behöver inte nödvändigtvis vara sant. Man kan vara otroligt mätt och trött på poker men ändå tvinga sig själv till att spela poker pga $. Inget konstigt med det. De flesta svenssons tvingar ju sig själv till jobbet varje dag för att tjäna en buyin på 1-2. Som de sedan skall skatta på. Inte fan tror jag att alla vill dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. Men du missar andemeningen. Bra spelare kan spela ihop rulle för högre nivåer. Det finns dåliga spelare som klagar på "att hade de bara haft rulle skulle de dra in pnegar på poker", när det egentligen är sitt spel de borde förbättra för att kunna klättra och slå högre nivåer. Detta gäller ALLA spel.

 

Nej , jag missar ingen "andemening". Du har däremot missat spelets utveckling på micronivån under senare tid. Jag vill påstå, att det är ytterst få, som lyckas spela ihop någon större rulle under uthärdlig tid numera. Vad menas med en "bra" spelare? Jag tror du måste vara väldigt bra idag, om du skall lyckas gå från micronivån, och bygga rulle för proffsspel, inom rimlig tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej , jag missar ingen "andemening". Du har däremot missat spelets utveckling på micronivån under senare tid. Jag vill påstå, att det är ytterst få, som lyckas spela ihop någon större rulle under uthärdlig tid numera. Vad menas med en "bra" spelare? Jag tror du måste vara väldigt bra idag, om du skall lyckas gå från micronivån, och bygga rulle för proffsspel, inom rimlig tid.

 

Men skärp dig jag spelade microlimit sng senast i somras. Inte svårt att slå alls. Spelar heltid nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej , jag missar ingen "andemening". Du har däremot missat spelets utveckling på micronivån under senare tid. Jag vill påstå, att det är ytterst få, som lyckas spela ihop någon större rulle under uthärdlig tid numera. Vad menas med en "bra" spelare? Jag tror du måste vara väldigt bra idag, om du skall lyckas gå från micronivån, och bygga rulle för proffsspel, inom rimlig tid.

 

running good tar det väl en vecka eller så att gå från PLO.25/.5 till PLO25/50... ;-)

In å kötta bara, vi behöver lite mer fisk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för några år sedan tog det några månader för rätt person att klättra till mid/highstakes från skratch. skulle gissa samma resa nu tar upp till ett år om man ser till hur spelen spelas idag. obv inte möjilgt om man inte har pengar sedan innan/ mycket tid över och eller låga kostnader för att leva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att jag är ensam här som lämnat en framgångsrik pokerkarriär för ett vanligt jobb. Kanske för att de flesta som läser pokerforum är aktiva spelare?

 

Var 2006 till halva 2008 mycket stor vinnare på 5/10+ i alla fall sett till bb/100 och timlön. Men poker slutade vara roligt och min växande avsmak för poker tillsammans med den enorma variansen fick mig att söka ett deltidsjobb som ingenjör. Ville få in en fot i arbetslivet samtidigt som jag skulle fortsätta spela poker.

 

Började med att jag skulle jobba 50% men snart så insåg jag har roligt det var att varje dag gör något givande och har sedan i höstas jobbat heltid. Jämfört med pokern är det värsta drömmen att komma ut lite, träffa folk kunna gå hem och sen vara färdig. Aldrig behöva komma hem efter en dags arbete och förlorat en ny bil eller även om man vunnit bara vara frustrerad för att man inte vann så mycket som man tycker att man förtjänat.

 

Har sen jag började jobba försökt spela lite på sidan om. Vart ganska roligt ett tag tills att variansen visat sig igen och jag återigen bara vill kräkas.

 

Visst tänker jag ibland på alla pengar jag förlorat på att sluta spela men pengar är inte allt. Kanske lätt för mig att säga som tjänat mycket och inte direkt behöver jobba mer än deltid resten av mitt liv. Känner samtidigt att penga EV i vanliga livet nog är ganska stort för någon som också har stort EV i poker.

 

Otroligt många underskattar variansen i poker. Läst många poster om att spelar några timmar i veckan och tjänar xxxxxkr/månad. Det finns helt enkelt inte långsiktigt. Redan under 2007 som var minst bästa år och då jag både spelade mest kanske hade som störst edge hade jag 3 förlustmånader och en downswing på 55buyin och en på 35. Vilket gav en breakeven stretch på 150k händer.

De som ger sig in i pokern idag kommer definitivt få räkna med större och större varians och lägre och lägre avkastning. Det finns helt enkelt inget annat.

 

Har man hyfsad talang och stort intresse för just poker och verkligen inget annat, visst kör på det några år då. Men är du inte en STOR talang eller har något annat du kan se dig göra: håll dig borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej , jag missar ingen "andemening". Du har däremot missat spelets utveckling på micronivån under senare tid. Jag vill påstå, att det är ytterst få, som lyckas spela ihop någon större rulle under uthärdlig tid numera. Vad menas med en "bra" spelare? Jag tror du måste vara väldigt bra idag, om du skall lyckas gå från micronivån, och bygga rulle för proffsspel, inom rimlig tid.

 

Du tjatar alltid om hur svårt det är oavsett hur många andra som tycker det är enkelt. Jag säger inte att det är så men det kanske kan hänga ihop lite med din egen förmåga att spela poker och kanske inte nödvändigtvis beror på alla andra microspelares välutvecklade spel?

 

Sen är ju poker dessutom bra mycket mer än att hitta rätt knapp vid bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för några år sedan tog det några månader för rätt person att klättra till mid/highstakes från skratch. skulle gissa samma resa nu tar upp till ett år om man ser till hur spelen spelas idag. obv inte möjilgt om man inte har pengar sedan innan/ mycket tid över och eller låga kostnader för att leva.

 

 

Det är ju inte ens snack om att gå till mid/highstakes. Det handlar om att röra sig från micro och upp några nivåer (för att kunna göra en ok lön).

 

Alla nivåer har såklart blivit svårare. Att man inte skulle göra 10bb/100 hands på micro känns sådär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märker av hur mycket lättare spelet är längre ner. Det skulle inte ta lång tid att för mig att bygga från micro (men sng isf). Men som Heltok skrev är det viktigaste att man jobbar med sitt spel och det är DET som gör att man kan bygga. Är man stuck på en nivå finns det orsaker till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att jag är ensam här som lämnat en framgångsrik pokerkarriär för ett vanligt jobb. Kanske för att de flesta som läser pokerforum är aktiva spelare?

 

Var 2006 till halva 2008 mycket stor vinnare på 5/10+ i alla fall sett till bb/100 och timlön. Men poker slutade vara roligt och min växande avsmak för poker tillsammans med den enorma variansen fick mig att söka ett deltidsjobb som ingenjör. Ville få in en fot i arbetslivet samtidigt som jag skulle fortsätta spela poker.

 

Började med att jag skulle jobba 50% men snart så insåg jag har roligt det var att varje dag gör något givande och har sedan i höstas jobbat heltid. Jämfört med pokern är det värsta drömmen att komma ut lite, träffa folk kunna gå hem och sen vara färdig. Aldrig behöva komma hem efter en dags arbete och förlorat en ny bil eller även om man vunnit bara vara frustrerad för att man inte vann så mycket som man tycker att man förtjänat.

 

Har sen jag började jobba försökt spela lite på sidan om. Vart ganska roligt ett tag tills att variansen visat sig igen och jag återigen bara vill kräkas.

 

Visst tänker jag ibland på alla pengar jag förlorat på att sluta spela men pengar är inte allt. Kanske lätt för mig att säga som tjänat mycket och inte direkt behöver jobba mer än deltid resten av mitt liv. Känner samtidigt att penga EV i vanliga livet nog är ganska stort för någon som också har stort EV i poker.

 

Otroligt många underskattar variansen i poker. Läst många poster om att spelar några timmar i veckan och tjänar xxxxxkr/månad. Det finns helt enkelt inte långsiktigt. Redan under 2007 som var minst bästa år och då jag både spelade mest kanske hade som störst edge hade jag 3 förlustmånader och en downswing på 55buyin och en på 35. Vilket gav en breakeven stretch på 150k händer.

De som ger sig in i pokern idag kommer definitivt få räkna med större och större varians och lägre och lägre avkastning. Det finns helt enkelt inget annat.

 

Har man hyfsad talang och stort intresse för just poker och verkligen inget annat, visst kör på det några år då. Men är du inte en STOR talang eller har något annat du kan se dig göra: håll dig borta.

 

Bra inlägg.

Om man har familj eller flickvän så bör man nog skaffa arbete, variansen gör de flesta griniga och på dåligt humör vilket drabbar alla närstående även morföräldrar, men tänka att vara runt 20, singel bo hos mamsen , ta bärbara och luffa runt i Asien skaffa tatueringar,träffa annorlunda folk,det skulle vara drömmen och bara grinda in 15000 oavsett varians.

Nackdelen är att (för de flesta) att man tycker att varje minut som man inte sitter vid datorn är missad inkomst. Det skapar en väldigt osocial levnadsstil.

Men alla har inte en bra utbildning att luta sig emot, så Poker är fortfarande förstavalet.

Sen så kan du spara pengar på att spela hemifrån, sälj bil, säg upp parkering,kasta sl kort, och sluta äta lunch ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tjatar alltid om hur svårt det är oavsett hur många andra som tycker det är enkelt. Jag säger inte att det är så men det kanske kan hänga ihop lite med din egen förmåga att spela poker och kanske inte nödvändigtvis beror på alla andra microspelares välutvecklade spel?

 

Sen är ju poker dessutom bra mycket mer än att hitta rätt knapp vid bordet.

 

Nej, jag har aldrig tjatat om hur svårt det är! Enkelt att plussa, javisst, jag har själv aldrig haft en förlustmånad på micronivån. Men det innebär inte att jag tycker att poker är värt att satsa på i dagsläget; att gå från micronivån till att leva på pokern är en alltför tidsödande process.

 

Det här forumet är tyvärr fullt av dryga typer som du, som överskattar sig själva. Läs Borkas inlägg istället; ett av de få vettiga i den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...