Gå till innehåll

Är poker värt det?


Iggan

Recommended Posts

Nej, jag har aldrig tjatat om hur svårt det är! Enkelt att plussa, javisst, jag har själv aldrig haft en förlustmånad på micronivån. Men det innebär inte att jag tycker att poker är värt att satsa på i dagsläget; att gå från micronivån till att leva på pokern är en alltför tidsödande process.

 

Det här forumet är tyvärr fullt av dryga typer som du, som överskattar sig själva. Läs Borkas inlägg istället; ett av de få vettiga i den här tråden.

 

Jag har aldrig varit dryg men ovanstående "konstaterande" är drygt. Var inte så aggro. Nu har du ju inte svarat på min fråga men du måste ju vara väldigt självsäker om du bara utan vidare kan avfärda den som dryg. Jag har läst Borkas inlägg och jag håller med om att det är bra. Men det funkar inte precis likadant för alla. Var och en får väl avgöra själv vad som är EV+

 

Tjatat och tjatat. Jag orkar inte gå igenom alla dina poster men tror inte att det är några problem att hitta en handfull poster över en tvåmånadersperiod där du bestrider påståenden om värdet i Svenska Spels träsk eller microgames i allmänhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 115
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nej, jag har aldrig tjatat om hur svårt det är! Enkelt att plussa, javisst, jag har själv aldrig haft en förlustmånad på micronivån. Men det innebär inte att jag tycker att poker är värt att satsa på i dagsläget; att gå från micronivån till att leva på pokern är en alltför tidsödande process.

 

Det här forumet är tyvärr fullt av dryga typer som du, som överskattar sig själva. Läs Borkas inlägg istället; ett av de få vettiga i den här tråden.

 

På allvar, vad var det som var så drygt med Slasktratts inlägg? Bara för att du inte lyckas plussa på microstakes betyder det inte att det är svårt att vara vinnande på den nivån. Är man inte vinnande över ett acceptabelt handsample på microlimit så har det inget med hur svår nivån är, utan mer hur kass man själv är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har aldrig tjatat om hur svårt det är! Enkelt att plussa, javisst, jag har själv aldrig haft en förlustmånad på micronivån. Men det innebär inte att jag tycker att poker är värt att satsa på i dagsläget; att gå från micronivån till att leva på pokern är en alltför tidsödande process.

 

Det här forumet är tyvärr fullt av dryga typer som du, som överskattar sig själva. Läs Borkas inlägg istället; ett av de få vettiga i den här tråden.

 

Du är skarpsynt du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massa text

 

Blir varm av att läsa ett så insiktsfullt inlägg som det här. Så sund inställning till livet, och jag skulle ge otroligt mycket för att vara i din sits och sitta med en utbildning och ett jobb jag gillar.

 

Här fortsätter dock tiltandet ett tag till iallafall. Det känns skönt att ha åldern med sig och inte behöva stressa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg till utgifter som hyra, mat kläder och tandborstar på eran lön ifrån microlimit. Då är det inte så lätt att klättra längre. Jag har sökt jobb i 4 månader nu. Samtidigt spelat poker såklart. Spyr i tanken på hur det har gått varje gång jag har gått upp i nivå. Variansens värre sida visar sig när det gäller som mest. Och ja, som någon skrev, 55 BI i varians är, kanske inte vardag men en faktor att räkna med någon gång i sin karriär. Såklart kan man ligga 55 BI i positiva resultat, och för den delen vara en förlorande spelare.

 

I slutändan är det spelbolagen som spelar det högsta spelet och kammar hem pengarna, oavsett hur det går för oss småbarn. Men jag kämpar på. :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att jag är ensam här som lämnat en framgångsrik pokerkarriär för ett vanligt jobb. Kanske för att de flesta som läser pokerforum är aktiva spelare?

 

Var 2006 till halva 2008 mycket stor vinnare på 5/10+ i alla fall sett till bb/100 och timlön. Men poker slutade vara roligt och min växande avsmak för poker tillsammans med den enorma variansen fick mig att söka ett deltidsjobb som ingenjör. Ville få in en fot i arbetslivet samtidigt som jag skulle fortsätta spela poker.

 

Började med att jag skulle jobba 50% men snart så insåg jag har roligt det var att varje dag gör något givande och har sedan i höstas jobbat heltid. Jämfört med pokern är det värsta drömmen att komma ut lite, träffa folk kunna gå hem och sen vara färdig. Aldrig behöva komma hem efter en dags arbete och förlorat en ny bil eller även om man vunnit bara vara frustrerad för att man inte vann så mycket som man tycker att man förtjänat.

 

Har sen jag började jobba försökt spela lite på sidan om. Vart ganska roligt ett tag tills att variansen visat sig igen och jag återigen bara vill kräkas.

 

Visst tänker jag ibland på alla pengar jag förlorat på att sluta spela men pengar är inte allt. Kanske lätt för mig att säga som tjänat mycket och inte direkt behöver jobba mer än deltid resten av mitt liv. Känner samtidigt att penga EV i vanliga livet nog är ganska stort för någon som också har stort EV i poker.

 

Otroligt många underskattar variansen i poker. Läst många poster om att spelar några timmar i veckan och tjänar xxxxxkr/månad. Det finns helt enkelt inte långsiktigt. Redan under 2007 som var minst bästa år och då jag både spelade mest kanske hade som störst edge hade jag 3 förlustmånader och en downswing på 55buyin och en på 35. Vilket gav en breakeven stretch på 150k händer.

De som ger sig in i pokern idag kommer definitivt få räkna med större och större varians och lägre och lägre avkastning. Det finns helt enkelt inget annat.

 

Har man hyfsad talang och stort intresse för just poker och verkligen inget annat, visst kör på det några år då. Men är du inte en STOR talang eller har något annat du kan se dig göra: håll dig borta.

 

 

Det där får mig ännu mer taggad på att satsa på en hockeykarriär! Just nu spelar jag poker, men enbart för skoj skull. Visst jag får ihop runt 10-15000kr i månaden. Men jag spelar bara när jag känner för det, och jag spelar absolut inte mycket.

I snitt 1h per dag, och jag känner inte att tiden som jag inte spelar är förlorad inkomst, utan väl investerad tid som jag tjänar på att bara behöva sitta 1h per dag.

Mitt absoluta drömyrke vore att leva gott på hockeyn, det är mitt mål! Just nu kan jag leva på min hockey enbart, men det är precis ungefär som en vanligt svenssonjobb i lön. Jag hoppas dock på mer inom en snar framtid!

Och att fortsätta utbilda mig, så man har något att falla tillbaka på.

 

Tack för inspirationen! För jag har länge funderat att satsa på poker, men inte längre. Utan bara ha den som en kul sidosyssla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att jag är ensam här som lämnat en framgångsrik pokerkarriär för ett vanligt jobb. Kanske för att de flesta som läser pokerforum är aktiva spelare?

 

Var 2006 till halva 2008 mycket stor vinnare på 5/10+ i alla fall sett till bb/100 och timlön. Men poker slutade vara roligt och min växande avsmak för poker tillsammans med den enorma variansen fick mig att söka ett deltidsjobb som ingenjör. Ville få in en fot i arbetslivet samtidigt som jag skulle fortsätta spela poker.

 

Började med att jag skulle jobba 50% men snart så insåg jag har roligt det var att varje dag gör något givande och har sedan i höstas jobbat heltid. Jämfört med pokern är det värsta drömmen att komma ut lite, träffa folk kunna gå hem och sen vara färdig. Aldrig behöva komma hem efter en dags arbete och förlorat en ny bil eller även om man vunnit bara vara frustrerad för att man inte vann så mycket som man tycker att man förtjänat.

 

Har sen jag började jobba försökt spela lite på sidan om. Vart ganska roligt ett tag tills att variansen visat sig igen och jag återigen bara vill kräkas.

 

Visst tänker jag ibland på alla pengar jag förlorat på att sluta spela men pengar är inte allt. Kanske lätt för mig att säga som tjänat mycket och inte direkt behöver jobba mer än deltid resten av mitt liv. Känner samtidigt att penga EV i vanliga livet nog är ganska stort för någon som också har stort EV i poker.

 

Otroligt många underskattar variansen i poker. Läst många poster om att spelar några timmar i veckan och tjänar xxxxxkr/månad. Det finns helt enkelt inte långsiktigt. Redan under 2007 som var minst bästa år och då jag både spelade mest kanske hade som störst edge hade jag 3 förlustmånader och en downswing på 55buyin och en på 35. Vilket gav en breakeven stretch på 150k händer.

De som ger sig in i pokern idag kommer definitivt få räkna med större och större varians och lägre och lägre avkastning. Det finns helt enkelt inget annat.

 

Har man hyfsad talang och stort intresse för just poker och verkligen inget annat, visst kör på det några år då. Men är du inte en STOR talang eller har något annat du kan se dig göra: håll dig borta.

 

 

 

Borka spelade du mycket pa ultimatebet 2005-6, jag tror vi spelat mot varandra pa 25-50 50-100, ar lite nyfiken bara.

Om det ar du sa ar din sunda installning till livet inte i paritet med din spelstil (superaggro) -), da det begav sig!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig varit dryg men ovanstående "konstaterande" är drygt. Var inte så aggro. Nu har du ju inte svarat på min fråga men du måste ju vara väldigt självsäker om du bara utan vidare kan avfärda den som dryg. Jag har läst Borkas inlägg och jag håller med om att det är bra. Men det funkar inte precis likadant för alla. Var och en får väl avgöra själv vad som är EV+

 

Tjatat och tjatat. Jag orkar inte gå igenom alla dina poster men tror inte att det är några problem att hitta en handfull poster över en tvåmånadersperiod där du bestrider påståenden om värdet i Svenska Spels träsk eller microgames i allmänhet.

 

Ok, jag tror nog, vid eftertanke, att du har rätt. Jag borde väl ha satsat på att utveckla mitt spel istället för att sitta här och gnälla över dåligt värde. Jag är nog för ointresserad av spelet, och anpassar inte spelet tillräckligt efter motspelarna, och blir väl aldrig någon vidare pokerspelare. För mig har pokern bara varit en sidoinkomst, och ett tråkigt harvande. Men det kan däremot säkert vara EV+ för en del att satsa på pokern idag.:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

decoy: du har ju väldigt rätt i din beskrivning om pokern som tuff och att det känns som harvande. Det tror jag många upplever att man står och stampar på samma nivåer, även om spelarna har fastnat på olika nivåer.

 

Många vill ha pokern så här:

*Låga uppstartskostnader

*Fina vinster direkt

* Lätt att klättra i nivå

* Utan att anstränga sig alltför mycket

 

Jämför med företagande:

* Hur många företag kan man starta upp utan kapital?

* Hur många företag gör vinst direkt?

* Hur många företag expanderar nästan i starten?

* Hur många företagare skulle beskriva deras arbete som "soft"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tror nog, vid eftertanke, att du har rätt. Jag borde väl ha satsat på att utveckla mitt spel istället för att sitta här och gnälla över dåligt värde. Jag är nog för ointresserad av spelet, och anpassar inte spelet tillräckligt efter motspelarna, och blir väl aldrig någon vidare pokerspelare. För mig har pokern bara varit en sidoinkomst, och ett tråkigt harvande. Men det kan däremot säkert vara EV+ för en del att satsa på pokern idag.:-)

 

 

Kanske ska ge turneringspoker en chans? (sng+MTT)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte nödvändigtvis vara sant. Man kan vara otroligt mätt och trött på poker men ändå tvinga sig själv till att spela poker pga $. Inget konstigt med det. De flesta svenssons tvingar ju sig själv till jobbet varje dag för att tjäna en buyin på 1-2. Som de sedan skall skatta på. Inte fan tror jag att alla vill dit.

 

Konstigt eller ovanligt har jag inte sagt. Trivs man inte tillräckligt med sitt jobb, bör man försöka byta. Poker eller inte. Kan man inte byta, är man en looser, alternativt störd. (IMO).

 

Gillar man inte sitt jobb som vinnande pokerspelare, är man knappast en looser...

(Har svårt att se en vinnande pokerspelare som looser)

 

 

.. alltså störd. ;-)

 

Herre gud. Det är väl bara att ta sig samman lite. Ha en plan, samt göra något i rätt riktning. Vore det rätt att ägna resten av sitt liv åt något man inte gillar? Trots att man har förmågan att ändra på det? Jag ogillar verkligen gubbar som klagar på sitt arbete som de ogillat i över 20 år!!!. Pokerspelare kommer inte bli ett undantag för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borka spelade du mycket pa ultimatebet 2005-6, jag tror vi spelat mot varandra pa 25-50 50-100, ar lite nyfiken bara.

Om det ar du sa ar din sunda installning till livet inte i paritet med din spelstil (superaggro) -), da det begav sig!!!!

 

Använde bara det nicket någon gång när jag precis började spela och har inte heller spelat på UB. Men har nog alltid vart lösare och mer aggro än de flesta samtidigt som jag alltid vart bankroll nit. Lite lustig kombination kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde bara det nicket någon gång när jag precis började spela och har inte heller spelat på UB. Men har nog alltid vart lösare och mer aggro än de flesta samtidigt som jag alltid vart bankroll nit. Lite lustig kombination kanske.

 

Ok! Tack for svaret nagon nickade det(borka) en tid pa ultimatebet under den perioden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Efter lite tiltande och tänkande, frågar jag er tycker ni att poker är värt all den tid man lägger ner?

 

Ska berätta lite hur det ser ut gör mig.

Jag har spelat poker sen jag blev 18 år, alltså sen oktober 2008. Som ni ser har jag inte lirat länge utan ganska ny i gamet men fastän jag är ny kan jag inte säg att inte jag har kämpat.

 

Jag har subscribat till DC i flera månader, även pokercampus när de kom till. Har kollat nästan alla videosarna som är på min nivå eller nära. Jag har postat händer för att få kritik. Jag har nästan drömt poker! Betygen och skolan går sämre än innan. Jag spelar hellre poker än gör läxorna/pluggar. Har tom spelat poker på lektionerna, någon enstaka gång när läraren är långt fram och man sitter emot.

 

Även sociala livet har det gått utför. Har hänt flera gånger att jag skitit i att gå ut med polarna för pokern. Det känns inte som att jag är beroende, jag har tagit paus från pokern utan problem. Men på något sätt känns det som att pokern är lösningen till framtiden. I mitt dumma huvud tänker jag att en vacker dag kan jag leva på pokern och bo varfan jag vill. Men jag är inte ens stor vinnande på micro nivåerna. Innan jag började med pokern tänkte jag studera vidare men fokusen har pokern tagit istället och jag har en dröm att leva på pokern och skita i högskolan. Drömmen att kunna jobba när jag vill, bo var jag vill och tjäna rätt mycket pengar. Tills nu tänkte jag inte ens söka in till högskolan, utan börja jobba och satsa på pokern på fritiden.

 

Varje gång jag har dö-tid antingen spelar jag, kollar på dc-film eller läser på något poker-forum. Jag vet att jag endast spelat en kort tid och inte kan förvänta mig att bli stor vinnande direkt, men det tror jag inte heller. Jag kämpar! Fast är det verkligen värt det i min situation, att satsa på pokern fastän de saker jag tagit upp försämras? Jag vet att man kan planera och få allt att funka bra, men jag tror inte att det funkar så hos mig. När jag satsar på en sak så skiter jag i nästan allt annat.

 

Jag kanske har överdrivit vissa saker för att jag är på en liten tilt osv men jag ville bara skriva av mig.

 

Att göra samma sak för fyra år sedan var helt klart värt det iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...