Gå till innehåll

FL - Nivåskillnad $3/6 till $5/10?

Recommended Posts

Postad

Har nu spelat ett tag på FL $3/$6 både på Paarty-nätverket samt Pacific. Det har gått ganska bra hittills så jag har börjat snegla på 5/10 borden. Jag har BR för att klara nivån. Har läst att 5/10 samt 10/20 på party är bland de svåraste nivåerna, så jag tänkte att jag skulle pröva pacifics 5/10 bord till att börja med.

Nu undrar jag om någon som tagit detta steg kan komma med bra tips på hur jag ska gå till väga och hur jag bör anpassa mitt spel från $3/6. Är detta ett av de svåraste nivåbytena eller är skillnaden mellan 3/6 och 5/10 egentligen inte så stor?

Postad

om du inte är van vid 6-max kan ju vara ett tips att få lite erfarenhet på det först för det är nästan ett måste om du vill kunna utöva något sånär table selection på 5/10 och 10/20 på partynätverket. Fast iaf jag skulle nog hoppa ner till 1/2 sexmax först då. nu var jag väl inte till så stor hjälp ifs :(

Postad
Har läst att 5/10 samt 10/20 på party är bland de svåraste nivåerna,

Det är inte särskilt svårt att hitta bra bord på någon av de nivåerna om du bara har vett att flytta när det blir 5 grinders på samma bord.

Nu undrar jag om någon som tagit detta steg kan komma med bra tips på hur jag ska gå till väga och hur jag bör anpassa mitt spel från $3/6. Är detta ett av de svåraste nivåbytena eller är skillnaden mellan 3/6 och 5/10 egentligen inte så stor?

Tja, eftersom du ger 0 information om hur du faktiskt spelar så är det lite svårt att föreslå några förändringar. Något som antagligen gäller är att du öka upp din aggression rejält (för passivt spel är jättevanligt) och bli rejält envis när det blir HU (pottodds för fan!).

Postad
Något som antagligen gäller är att du öka upp din aggression rejält (för passivt spel är jättevanligt) och bli rejält envis när det blir HU (pottodds för fan!).

Jo det var lite det jag var ute efter. På 3/6 brukar det räcka med att spela jävligt tight och sedan se till att få bra betalt på sina bra händer.

Brukar se flopen 16-17%, är det en bra % för 5/10?

Postad
Brukar se flopen 16-17%, är det en bra % för 5/10?

Ingen aning egentligen, det finns ingen fast "se-flopp procent" som alltid är rätt, eller om det gör det så vet jag det i vart fall inte. Du ska ju antagligen inte tighta upp iallafall.

Postad

Beror på som påpekas tidigare här vilken spelstil du har. Själv spelar jag riktigt semiloose och aggressivt och har svårt (vinner inte lika mkt i BB per timma) på Fl 1-2 och 2-4 borden medan min spelstil får rejäla framgångar på 5-10 och framför allt på 10-20 nivån.

Postad

Utan att direkt svara på frågan så skulle jag vilja säga två saker.

Är man tillräckligt aggresiv och dessutom är det i rätt lägen så tror jag att det finns ett ganska brett spann ens preflop% kan ligga i och man kan fortfarande vara en vinnare.

Sedan så borde ju steget 3/6 till 5/10 underlättas av att det är ungefär där raken börjar gå ner relativt pottstorleken då det bör bli hyffsat stor andel potter som maxrakeas.

/Bjorn

Postad

Sedan så borde ju steget 3/6 till 5/10 underlättas av att det är ungefär där raken börjar gå ner relativt pottstorleken då det bör bli hyffsat stor andel potter som maxrakeas.

/Bjorn

Och just därför är rakeback bra att ha om man inte bonushorar.

Postad

/Bjorn

Och just därför är rakeback bra att ha om man inte bonushorar.

mm, raken är dock hemsk även på 5-10 iom att du vinner mindre bb/100 på 5-10 än på 3-6..

jag har nog aldrig vunnit på 1-2,2-4,3-6 jag gick direkt på 5-10 och det har funkat, bara du inte går bankrutt o har rakeback så kommer du efter ett tag börja vinna, läs en bok med samtidigt, men det viktigaste spela MYCKET

bara du har koll på vilka spelar som är bra o vilka som är kassa, med t.ex gametime+ o PT, finns MKT fisk på 5-10, tycker iaf jag

• 4 weeks later...
Postad

Jag lirar 5/10 på Party. Börjar alltid leta bra bord där, hittar jag inte nog många så fyller jag ut med 3/6. Om du tar första bästa bord är båda ungefär lika illa. ;)

Har börjat nosa på korthänt, men än så länge spelar jag mest fullhänt.

Postad
Skillnaden skulle väl vara att big blind är $10 istället för $6.

Nu har du nog fått något om bakfoten.

bet, bet, jag skrev bet - nån måste ha ändrat!

-

De tips jag kan ge är väl :

- Är det värt att syna så är det oftast värt att höja.

- Är du osäker på ifall du ska syna eller höja, höj.

Aggressiviteten är - enligt mig - nyckeln till framgång på 5/10 och 10/20 på Party(och bör även vara det på Pacific).

• 2 weeks later...
Postad

Vilken ironi!

Efter en vecka med otur/dåligt spel så har jag backat ca 100bb på 3/6. Detta ledde till det tunga beslutet att gå ned till 2/4 för att återfå självförtroendet. Det hela slutade alltså i nivåbyte 3/6 till 2/4. :(

Men jag tar vara på alla tips och är nu en erfarenhet rikare. Hoppas att snart vara tillbaka på 3/6 och siktet är fortfarande inställt på 5/10. Nu ska det pluggas och grindas på 2/4 ett tag.

/daniel