Gå till innehåll

Natur B - Nån som vet?

fit-for-folo

Recommended Posts

Har en hemuppgift i Naturkunskap B och då jag är sammare har jag minst sagt svalt intresse för ämnet. Har dessutom problem med följande fråga:

5.Scully and Mulder have been called to solve one last X-file. A new race called MendAliens has been discovered. An entire family has been observed and Scully is asked can this family follow Mendel’s laws of genetics or is it Mulder’s view of the universe that nothing is certain? Why?

The female P1 (Marge) has no ears, the male P1 (Ufo) has ears. Marge’s parents had pointed ears, while Ufo’s parents were true breading for no-ears. There are four F1s, two males and two females, the girls are earless, while one boy is also earless and one has ears. How does Scully explain this?

:shock:

Någon som kan bidra med lösningsförslag?

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips: http://en.wikipedia.org/wiki/Dominance_(genetics)#Autosomal_recessive_allele

jag har självklart sett över internetkällor etc. Det känns emellertid som om man behöver dra vissa egna slutsatster, och vara en aning inbiten i ämnet, vilket jag alltså inte är. Alla andra faktafrågor är ju enkla eftersom svaren finns givna (nånstans).

Inget natursnille som har någon idé bara spontant?

Länk till kommentar

jag har självklart sett över internetkällor etc. Det känns emellertid som om man behöver dra vissa egna slutsatster, och vara en aning inbiten i ämnet, vilket jag alltså inte är. Alla andra faktafrågor är ju enkla eftersom svaren finns givna (nånstans).

Inget natursnille som har någon idé bara spontant?

Jag tänkte att du skulle få tänka lite själv, fast det är kanske lätt för mig att säga att det bara är att jämföra bilden i länken med informationen i uppgiften... :-)

Länk till kommentar

tack för svaren, men ingen verkar ha bättre koll än mig ens (no offense). Självklart har jag koll på dominant, recessive etc. Läser man frågan ordentligt förstår man att det inte räcker att rita upp tabeller eller använda några modeller utan man måste dra egna slutsatser utifrån den information som finns att hämta i ämnet. Det här har jag alltså problem med.

får väl försöka själv helt enkelt....

Länk till kommentar

Om Marges föräldrar har öron, medan Marge inte har några, så kan inte att ha öron vara recessivt, eller hur? För då skulle ju båda föräldrarna behöva vara Ö/Ö (öron/öron) - vilket leder till att Marge får Ö från båda sina föräldrar - men så är det alltså inte eftersom Marge saknar öron.

Marge är således antingen (1) iÖr/iÖr (inga öron - recessivt), (2) iÖd/iÖd (inga öron - dominant) eller (3) iÖd/Ö.

Fall två kan vi alltså stryka, då en förälder hon fått den dominanta genen från alltså skulle haft öron.

Då är frågan, 1 eller 3?

1 är ju fullt rimligt - den skulle innebära att föräldrarna är iÖr/Öd och båda gett henne iÖr.

3 skulle kräva att minst en förälder var utan öron.

Alltså, det enda som uppfyller Mendels lagar är alternativ ett. Hur stämmer då det med Ufo?

Ufos fall ser ju ut som Marges, fast precis tvärt om - dvs den enda förklaringen jag får fram vore att inga öron är den dominanta genen.

Hur stämmer det då med barnen?

Tja, vi kan ju inte anta att bara för att man fått två barn av varje kön så har alla fyra kombinationer uppstått - dvs båda flickorna kan ju ha fått samma x-kromosom av Marge.

Att pojkarna kan vara av båda typerna måste ju rimligtvis betyda att vad det än är som kommer med pappas y-kromosom så är det inte dominant.

Ungefär så långt kommer jag för tillfället.

Länk till kommentar

Hur stämmer det då med barnen?

Tja, vi kan ju inte anta att bara för att man fått två barn av varje kön så har alla fyra kombinationer uppstått - dvs båda flickorna kan ju ha fått samma x-kromosom av Marge.

Att pojkarna kan vara av båda typerna måste ju rimligtvis betyda att vad det än är som kommer med pappas y-kromosom så är det inte dominant.

Det behöver väl inte nödvändigtvis vara bundet till könskromosomerna?

Om Marge är iÖr/iÖr, och Ufo är iÖr/Öd, då kommer barnen antingen vara iÖr/iÖr eller iÖr/Öd oavsett i vilket kromosompar genen finns.

Skulle genen finnas i en av könskromosomerna skulle det väl snarare orsaka problem. Om jag inte minns fel så fungerar genpar inte med könskromosomerna mellan X och Y. Om den då är X-bunden så har Marge olika X-kromosomer, eftersom pojkarna är olika. Skulle den vara Y-bunden skulle alla flickor vara likadana, och Marges mamma har öron.

Länk till kommentar

Jag tycker uppgiften låter felformulerad, eller så har jag inte förstått den.

Ufo har ju öron, medan hans föräldrar truebreedar (vad det nu heter på svenska) för att inte ha öron. Enligt wikipedia så innebär det ju att Ufos föräldrars gemensamma barn aldrig kommer få öron. Om nu uppgiften är skriven så, skulle man ju kunna vara trixig och hävda att Ufos morsa måste varit otrogen, men det känns väldigt skumt.

Könskromosomer borde ju inte alls vara inblandade, iom att vi pratar om utomjordingar.

Länk till kommentar