Gå till innehåll

Board Games till helgen


TotalFarsa

Recommended Posts

Tack för rubrikförslaget Appel, jag snodde det rakt av :-P

 

Imorn ska jag in till Gbg för lite avslappnat brädspel och ölhäv. Men, är lite mätt på spelen som brukar spelas så jag vill ha tips på vad jag ska köpa med mig och imponera på mina vänner med! Så, tipsa om bra spel och det ska helst kunna gå att köpa i Gbgs-området.

 

Kommer ihåg att Ola och Diös pratade om något brädspel som gick ut på att man skulle bygga järnvägar, kan det vara något kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för rubrikförslaget Appel, jag snodde det rakt av :-P

 

Imorn ska jag in till Gbg för lite avslappnat brädspel och ölhäv. Men, är lite mätt på spelen som brukar spelas så jag vill ha tips på vad jag ska köpa med mig och imponera på mina vänner med! Så, tipsa om bra spel och det ska helst kunna gå att köpa i Gbgs-området.

 

Kommer ihåg att Ola och Diös pratade om något brädspel som gick ut på att man skulle bygga järnvägar, kan det vara något kanske?

 

Risk, Mah Johng, Race och Trivial pursuit förstås.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade ett spel för ca 15 år sen som jag vill minnas var väldigt kul. Ska försöka beskriva det så kanske någon kan dess namn?

 

Medeltidens England. Varje spelare agerar Lokal Storherre med mål att erövra såväl tomma som motspelarnas borgar som är utspridda lite överallt på kartan.

 

Trupper köpte man in på halvårsmöten där alla Storherrar hade ett visst antal röster och där man kunde sitta och deala/backstabba varandra. T.ex "jo, om du röstar för att jag ska få köpa de här franska legosoldaterna så lovar jag att rösta på att du ska få köpa de tyska knektarna (höhö)".

 

Under dessa halvårsmöten drog man också händelsekort som kunde innebära lite allt möjligt från att grödan gick åt skogen eller att ens trupper deserterade osv osv.

 

Spelet är gammalt. Skulle inte förvåna mig om det är från 80-talet ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade ett spel för ca 15 år sen som jag vill minnas var väldigt kul. Ska försöka beskriva det så kanske någon kan dess namn?

 

Medeltidens England. Varje spelare agerar Lokal Storherre med mål att erövra såväl tomma som motspelarnas borgar som är utspridda lite överallt på kartan.

 

Trupper köpte man in på halvårsmöten där alla Storherrar hade ett visst antal röster och där man kunde sitta och deala/backstabba varandra. T.ex "jo, om du röstar för att jag ska få köpa de här franska legosoldaterna så lovar jag att rösta på att du ska få köpa de tyska knektarna (höhö)".

 

Under dessa halvårsmöten drog man också händelsekort som kunde innebära lite allt möjligt från att grödan gick åt skogen eller att ens trupper deserterade osv osv.

 

Spelet är gammalt. Skulle inte förvåna mig om det är från 80-talet ungefär.

 

Kan det vara Excalibur du far efter?

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/6646

 

Edit: för sen, jag vill iaf minnas att Excallibur var kul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några roliga lagom avancerade strategiska brädspel som vi gillar att spela i min bekantskapskrets (pokerspelare/datateknologer med respektive).

 

Puerto Rico

Settlers, gärna med sjöfararexpansionen.

Agricola

Carcassonne (inte riktigt ett brädspel)

 

Speciellt Settlers blir kul direkt. Vet inte om det håller bäst i längden men det är fantastiskt kul i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet heter Ticket to ride. USA-versionen är bäst.

 

Går att spela online också på daysofwonder.com

 

Alla spel från den firman (Days of Winder) är att rekommendera, riktigt snygga spel. De har ett spel "The abby" eller vad fan det heter som är ett sorts supercloedo, mycket spelbart om det är ett inteligent gäng som inte dricker sprit, då bir det för rörigt :-)

 

Settlers är också ett kul spel, lite byteshandel och så. .

 

Fördelen med Ticket to ride är att det tar typ 3 minuter att lära. Och det är ett skicklighetsspel, i det måttet att förstagångsspelaren är chanslös, men efter tre fyra omgångar så är det full fight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet heter Ticket to ride. USA-versionen är bäst.

 

Går att spela online också på daysofwonder.com

 

Alla spel från den firman (Days of Winder) är att rekommendera, riktigt snygga spel. De har ett spel "The abby" eller vad fan det heter som är ett sorts supercloedo, mycket spelbart om det är ett inteligent gäng som inte dricker sprit, då bir det för rörigt :-)

 

Settlers är också ett kul spel, lite byteshandel och så. .

 

Fördelen med Ticket to ride är att det tar typ 3 minuter att lära. Och det är ett skicklighetsspel, i det måttet att förstagångsspelaren är chanslös, men efter tre fyra omgångar så är det full fight.

 

Tack för tipset.

Eftersom jag ska ut på lokal och häva öl ikväll bör jag förmodligen avhålla mig från poker efter hemkomst. Då blir detta perfekt att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det finns ngt spel som heter typ Diplomat eller dyligt. Ett strategispel där det gäller att ta över världen, men det finns inga tärningar och man har alla lika många pluppar man flyttar runt.
Diplomacy, men inte riktigt ett sällskapsspel, eftersom även de nedkortade varianterna brukar ta 4+ timmar för ett spel och det i fullversion snarast lämpar sig för att spela uppdelat över veckor eller månader. Alla har förresten inte lika många pluppar, ryssjäveln börjar med fyra (vilket ofta leder till en tidig expansion, följd av en tidig död när alla andra i spelet gaddar ihop sig för att tukta björnen).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diplomacy är riktigt bra som tar som Hjort säger riktigt lång tid.

 

Mystery at the Abbey är spelet Ola pratar om. Det är sjukt kul och tar inte alltför lång tid att spela. Tar också några rundor att komma in i.

 

Puerto Rico har jag aldrig spelat men jag har läst mycket om det och det verkar vara riktigt bra.

 

Sedan du var nere har jag fått en nytändning på Axis & Allies och har köpt utgåvan Revised. Googlar men dessutom fram lite vettiga houserules som osynliga ubåtar och lite annat blir det riktigt skoj. Ska spelas imorgon me Hata, affe och gänget.

 

Om man vill ha lite fyllespel, backstabbing och löjlighet så rekommenderas Blood Feud in New York varmt.

Varje spelare är en egen maffiafamilj. Kartan är över New York och i all väsentlighet spelas det ungefär som Axis & Allies. Man tar över områden genom strid helt enkelt. Sedan ökar man inkomsterna från dessa områden genom att bygga bordeller, spelhålor och spritfabriker. Man kan också minska motspelarnas inkomster genom att kidnappa deras familjemedlemmar eller muta polisdistrikten i deras områden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för rubrikförslaget Appel, jag snodde det rakt av :-P

 

Imorn ska jag in till Gbg för lite avslappnat brädspel och ölhäv. Men, är lite mätt på spelen som brukar spelas så jag vill ha tips på vad jag ska köpa med mig och imponera på mina vänner med! Så, tipsa om bra spel och det ska helst kunna gå att köpa i Gbgs-området.

 

Kommer ihåg att Ola och Diös pratade om något brädspel som gick ut på att man skulle bygga järnvägar, kan det vara något kanske?

 

Ticket to ride är välldigt enkelt och roligt rekomenderas starkt, settlers är också roligt särskilt om man köper till några expansioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Url till live streaming? :mrgreen:
Världen är inte redo.

 

Många bra tips, uppskattas! Nu har det blivit så jävligt att polarens sambo har drattat av en häst och ådragit sig hjärnskakning. Så vi har övergett spelplanerna för imorn (för jag åker inte ut till hisingen utan bättre anledning :-P ) till förmån av redigt ölintag på Bishops.

 

Men det får bli en tur förbi SFBokhandeln först, eller kanske Goblin Games

, och inköpa något av alla de här förslagen.

 

Jennez, nån gång måste jag ha revansch. Kaputilation, wtf tänkte vi på :ola:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...