Gå till innehåll

Sparkonto i Euro


heltok

Recommended Posts

Appel, menar du att "jag med" är onödiga inlägg? Eller tog du bort de onödiga inläggen?

 

Jag tänkte senast igår att jag ville ha ett konto i EUR och ett konto i USD typ och lägga in lite pengar i båda. Funderade på om det är gratis? Tänkte ringa banken och fråga hur man ska göra, borde ju vara gratis i alla fall eftersom vanligt SEK är gratis. Men man vet ju aldrig med svinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade att om ännu flera inlägg endast innehåller ett, två eller tre ord så förstörs lätt trådar. Jag förstår helt och hållet att det är fler som vill som heltok bättre banker. Men just att då endast skriva +1 leder ju inte direkt till ngt svar för Heltok och de andra som är intresserade.

EDIT: tyvärr har jag inte själv ngt svar på OP utan endast på OT:oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, så petig får du väl ändå inte vara. Tycker det är bra att folk skriver +1, tror att de som vet tenderar att svara med större sannolikhet om han ser hur många som vill veta. Och dessutom, spelar det så stor roll? Är ju inte personangrepp direkt. Aja, tillbaka till topic!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eurokonto kan du ha på nästan vilken bank som helst.

Att koppla det till ett visa-kort vet jag dock inte om det går.

 

Räntan är ett annat problem. Den enda bank jag har sett som har bra ränta på Eurokonton är väl Parex som inte tar emot nya svenska kunder just nu.

Hos storbankernas Euro-konton ligger väl räntan på max 0,5% och då finns det väl inte mycket vits med Eurokonto överhuvudtaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kul att vi är många som sitter i samma båt. någon borde ju kunna hitta en bra bank.

 

iaf, SEB säger:

http://www.seb.se/pow/borsfinans/default.asp?defaultTab=R%E4ntor%20%26%20Valutor&defaultmenu=DUID_91661B9FBE0CE513C1256D7F0042287A&ss=/pow/apps/Valutakurser/avista_tot.asp <--- klicka på basräntor

 

Euro EUR 1,10%

 

känns fett ovärt.

 

flashback säger:

https://www.flashback.info/showthread.php?t=802014

http://www.parex.se/ - 5.6% för 1år bindning

som dock säger:

"Observera att Parex bank för tillfället inte tar emot några nyinsättningar på konton i avvaktan på beslut angående bankens utvecklingsstrategi och erbjudande i Sverige. Besök gärna vår hemisda snart igen för aktuell information rörande insättningar till våra förmånliga räntekonton."

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte riktigt varför ni vill ha EUR konto. Tror att båda de "säkra" valutorna dollar/eur kommer tappa när riskaptiten avtar, typ när realekonomin börjar rulla på som vanligt. Ingen vet när detta sker givetvis, men blir ett brant fall när det väl inträffar och då har jag svårt att se att det skulle vara värt, ens med 10% ränta.

 

Har jag missat ngt.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte riktigt varför ni vill ha EUR konto. Tror att båda de "säkra" valutorna dollar/eur kommer tappa när riskaptiten avtar, typ när realekonomin börjar rulla på som vanligt. Ingen vet när detta sker givetvis, men blir ett brant fall när det väl inträffar och då har jag svårt att se att det skulle vara värt, ens med 10% ränta.

 

Har jag missat ngt.?

kan ju vara växlingsavgifter man vill undvika, i första hand. och om det inte skulle vara värt det med 10% ränta så tycker jag att du borde gå kort på dollarn/euron och bli ruskigt rik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte riktigt varför ni vill ha EUR konto. Tror att båda de "säkra" valutorna dollar/eur kommer tappa när riskaptiten avtar, typ när realekonomin börjar rulla på som vanligt. Ingen vet när detta sker givetvis, men blir ett brant fall när det väl inträffar och då har jag svårt att se att det skulle vara värt, ens med 10% ränta.

 

Har jag missat ngt.?

 

dels handlar det om att minska exponeringen mot mindre valutor som kronan, men framförallt för att jag får min inkomst från euro-siter och ofta har utgifter utomlands och därmed torskar 1.5% på mycket av det jag spenderar jämfört med om jag hade växlat direkt från euro till valutan i fråga, alternativt om jag spenderar pengar i euro tvingas växla 2ggr i onödan och torskar 3% på det hela...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan ju vara växlingsavgifter man vill undvika, i första hand. och om det inte skulle vara värt det med 10% ränta så tycker jag att du borde gå kort på dollarn/euron och bli ruskigt rik.

 

yep har ipokerkontot I sek samt dollar på party och stars och EUR på prima. Mesta har jag I räntebärande/aktier och har minimal rulle på USD/EUR sajter.

 

Menar inte att jag har ultimata lösningen var mest fundersam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte öppna ett sparkonto i Euro.

 

Vill ha hög ränta, bra säkerhet(insättningsgaranti, digipass etc) och smidigt att koppla till VISA-kort, överföra från moneybookers etc. Vilken bank passar mig bäst?

 

Vad det gäller VISA-kort kan du nog glömma det, iaf vad det gäller svenska banker.

 

Jag har euro- och dollarkonto hos swedbank. Egentligen bara till för företag men brukar gå efter lite tjat. Själva kontot kostar inget. Räntan varierar men ligger runt 3-4%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter lite i samma sits här. Undrar om nån kan förklara vad som egentligen vore bäst för mig.

 

Jag spelar i Dollar men har pokerkontot i Euro. Det ligger dock så här till att stor del av mina bankpengar går till att växla in till algeriska Dinar eftersom jag spenderar stor del av mina pengar i Algeriet.

Så just nu växlar jag mina Euros från pokerkontot till SEK genom att skicka till VISA. Sen tar jag ut SEK:en och växlar till Euro igen (för att man inte Sverige kan växla från SEK direkt till algeriska Dinar) för att sedan växla mina Euro, genom urusla växlingspriser, till Dinar i Algeriet.

 

Förlorar sjuuukt mycket pengar på detta, undrar om det finns nån annan väg man kan gå här? Helst genom att slippa växla Euro -> Sek -> Euro -> Dinar och istället bara köra Euro -> Dinar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter lite i samma sits här. Undrar om nån kan förklara vad som egentligen vore bäst för mig.

 

Jag spelar i Dollar men har pokerkontot i Euro. Det ligger dock så här till att stor del av mina bankpengar går till att växla in till algeriska Dinar eftersom jag spenderar stor del av mina pengar i Algeriet.

Så just nu växlar jag mina Euros från pokerkontot till SEK genom att skicka till VISA. Sen tar jag ut SEK:en och växlar till Euro igen (för att man inte Sverige kan växla från SEK direkt till algeriska Dinar) för att sedan växla mina Euro, genom urusla växlingspriser, till Dinar i Algeriet.

 

Förlorar sjuuukt mycket pengar på detta, undrar om det finns nån annan väg man kan gå här? Helst genom att slippa växla Euro -> Sek -> Euro -> Dinar och istället bara köra Euro -> Dinar?

 

 

kan du inte öppna konto i Algeriet o casha ut med bank transfer? Skulle även ändra valuta från EUR till sek iom att den är rekordlåg atm. Men det är bara min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du inte öppna konto i Algeriet o casha ut med bank transfer? Skulle även ändra valuta från EUR till sek iom att den är rekordlåg atm. Men det är bara min åsikt.

Ganska säker på att sidan jag lirar på inte stöder Bank Transfers till Algeriet och kan även inte ändra mitt pokerkontos valuta utan måste isäfall göra ett nytt konto, dock något jag funderat över. Anledningen till att jag ibörjan valde att köra Euro var för att jag trodde att det skulle gå smidigare att på något sätt kunna växla Euron direkt till Dinar istället för att behöva växla till SEK först som sagt.

 

Går det inte på nåt sätt köra så att man får ut Euro i Sverige utan att ha behövt växla mina Euro till SEK och sen tillbaks till Euro? Har inget emot nån lösning som innebär att jag måste besöka bank eller kontor i t ex Göteborg varje gång jag vill ta ut Euro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett eurokonto på seb, de kallar det för valutakonto. I princip har jag det enbart för att slippa växlingsavgifter när jag tar ut ifrån pokersidor/moneybookers. Jag är relativt säker på att man inte kan koppla ett visakort till det. I princip all av SEBs personal har ingen aning om hur kontot fungerar och har ingen erfarenhet av det. Jag har fortfarande inte lyckats få ut ifrån dem fall man får någon ränta eller ej på kontot, och då har jag pratat med 4 st seb-anställda. På internetbanken får man inte ut mycket heller. För att sälja av € till sek så måste man ringa upp "telefonbanken".

 

Mao så är jag också sugen på att €-konto på någon annan bank. Ifall man får en ränta på 3-4% på swedbank så kan det väll knappast vara fria uttag swedol?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter lite i samma sits här. Undrar om nån kan förklara vad som egentligen vore bäst för mig.

 

Jag spelar i Dollar men har pokerkontot i Euro. Det ligger dock så här till att stor del av mina bankpengar går till att växla in till algeriska Dinar eftersom jag spenderar stor del av mina pengar i Algeriet.

Så just nu växlar jag mina Euros från pokerkontot till SEK genom att skicka till VISA. Sen tar jag ut SEK:en och växlar till Euro igen (för att man inte Sverige kan växla från SEK direkt till algeriska Dinar) för att sedan växla mina Euro, genom urusla växlingspriser, till Dinar i Algeriet.

 

Förlorar sjuuukt mycket pengar på detta, undrar om det finns nån annan väg man kan gå här? Helst genom att slippa växla Euro -> Sek -> Euro -> Dinar och istället bara köra Euro -> Dinar?

 

Varför tar du inte bara ut pengar i Algeriet med VISA/Mastercard?

ICA-banken tar inga avgifter för utlandsuttag.

Annars kan du ju använda NETeller-kortet, fast undrar om det inte blir dyrare än ICA med alla avgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...