Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Big Less har så rätt - det är ju precis därför detta är så trist. Det är också trist att den här diskussionen drabbar Magdalena som person - jag tror utan att känna henne att hon är en både intelligent och trevlig person som inte förtjänar att hamna i detta. (Förhoppningsvis dock så intelligent att hon förstår att vi som reagerar på detta på intet sätt är ute efter att förminska henne - varken som pokerspelare eller person!)

Men, just så som Big Less påpekar, de kvinnor som verkligen spelar framgångsrik poker på den allra högsta nivån och som har långa raddor av meriter om man hendonmobbar dem - de har här fått finna sig "slagna" av en "kändis" som har vunnit en (eller är det två?) pokerfinnkamper och därtill har en femteplats i Pokermiljonen på sin meritlista. Det känns just så som om kvinnor och män mäts på olika sätt i pokervärlden. Eller har man sett . eller kan förväntas få se - något liknande vad gäller män? Blir Mats Sundin årets manliga spelare nästa år om han vinner en turnering eller två?

Jag tvivlar på det.

Ja, det är jättetrist att hennes person blir lidande av detta spektakel. Jag hoppas och tror att hon är stark nog att se igenom alla påhopp och inse att det är hånet mot de andra tjejerna vi upprörs över.

Läste i AB att hon kände sig diskriminerad för att hon inte hade någon sponsor ännu. Det är väldigt naivt att tro att en omröstning ger vem som helst ett kontrakt, särskilt eftersom kategorin i sig är enda anledningen till att hon uppmärksammas.

Snarare är det så att vi tjejer ibland blir överdrivet uppmärksammade för att vi är minoriteter. Att dessutom ha en kategori särskilt för tjejer segregerar oss ännu mer från männen snarare än uppmuntrar. Vi tävlar ju på samma villkor? Måste vi ha en egen avdelning för att lyckas ligga på "par"?

Till hennes försvar kan sägas att hon är ganska grön och har kanske en skev verklighetsuppfattning av hur branschen funkar...

Birgittorna tex. är otroligt stabila spelare, bra förebilder, och kan i princip alla former av poker. Magda behöver lite mer erfarenhet innan hon kan mäta sig med dem (och 1000 andra duktiga skandinaviska tjejer) i mina ögon.

Grattis Magda! Hoppas att ditt varumärke inte blir alltför lidande och att du får chansen att bli riktigt duktig på poker i framtiden.

/HeFo

Suck, kan ni sluta gå OT och istället hålla er till att kommentera löpbandsklippet.

Postad
Rebonius har obv fel i utalandet;

"lägg ner 1-2 år och du är världens bästa kvinna."

Lika bra att klargöra det så inte några vilsna tjejer får för sig att det funkar så. Kan man vara mer fel ute? :rolleyes:

Om man är motiverad och inte helt dum i huvudet kan det inte vara så svårt. Att få ett ev typ +50% (eller 150%, beroende på hur man ser det) ROI på MTTs $100-$1k online kan verkligen inte vara så svårt. Folk är riktigt dåliga överlag och man behöver inte förstå mycket för att hitta läckor hos folk och själv förstå hur man ska exploita dom.

Jag är inte något under och lyckades ändå nå höga stakes rätt fort utan speciellt mycket ansträning och speciellt utan att lägga ner mycket tid. Bara man tänker till lite och ser på saker logiskt utan att blanda in så mycket känslor kan det verkligen inte vara så svårt.

Om jag säger såhär då:

1. Lägg ner 1-2 år av ditt liv då du är motverad och inte helt dum

2. Försök ta reda på värdefull information och förstå hur du ska använda den

Om någon tjej skulle försökt med de sakerna för 1-2 år sedan och inriktat sig på NLT MTTs så skulle den tjejen med vääääldigt stor chans ha ha i alla fall minst nästhögst ROI av kvinnorna i MTTs. Möjligtvis skulle Anette15 eller PechyMer ha högre, men antagligen inte.

Inte meningen att vara dryg, men om folk skulle tänka lite mer "Oj, vad de lyckas bra! Lyckas de kan vi också lyckas" istället för "Oj, vad de lyckas bra! De måste ha arbetat riktigt hårt" eller dylikt skulle världen bli bättre.

Postad
Ja, det är jättetrist att hennes person blir lidande av detta spektakel.

Fast ärligt talat är det inte helt utan orsak.

Att hon blir oförtjänt utsedd till årets kvinnliga pokerspelare är inte hennes fel. Att hon däremot tar det på så stort allvar och gör en sådan grej av det, är hennes eget fel. Därmed köper hon också implicit att det ÄR OK att kvinnliga pokerspelare betraktas som sämre, samt att det är OK att de värderas efter annan måttstock än män.

Postad
Du tror inte att du kanske underskattar din egen talang?

Kan vi inte göra som så här:

Du, Eury, får vara försökskanin. Du och Rebonius diskuterar och analyserar tills du är regular på 100-1000 NLT-turrar. Sedan, om Rebonius teori är korrekt, så är du hyffsat rik om 2-3 år. Efter detta så delar vi vinsten mellan dig, mig och Rebonius!

Det blir en äkta win-win-win!

(förutom att du (och jag) får fel angående att vilken normalbegåvad person som helst kan få ett ev typ +50% ROI på MTTs)

Postad
Blir OT nu, men tror att eury mtp hans poster här och när jag själv (för ganska länge sedan) underskattar sin egen förmåga och överskattar motståndarnas på högre nivåer i MTTs.

Därav mitt genispel ;-)

Ärligt talat tror jag att du, mest med hjälp av lite encouragement, kan göra Eury till star quality super player på nolltid! Kan du inte göra mig den tjänsten så att jag (mfl) måste vara mer påhittig i sågningarna än "said by the guy playing $16 shit n go for 10 years"?

MVH

Postad
Blir OT nu, men tror att eury mtp hans poster här och när jag själv (för ganska länge sedan) underskattar sin egen förmåga och överskattar motståndarnas på högre nivåer i MTTs.

Jag är definitivt ingen bra pokerspelare men MTT's har jag lyckats klonka rätt hårt ganska regelbundet. Med det sagt så tycker jag att Rebonius har en poäng. "Kan jag så kan alla".

Postad

Håller med Rebonius delvis.

Det ÄR mycket lättare än folk tror att tjäna för mkt pengar på online mtts. För mig är onlinepokern ett av de största bevisen på att människan inte är ekonomiskt rationell ;) Att inte turneringarna är fulla av "optimalt" spelande Ryssar, Kineser eller Indier som tränar och studerar poker 24/7 är fortfarande en stor gåta för mig.

Däremot håller jag inte med om att "nästan alla" kan bli riktigt bra. Det krävs en känsla för logik kombinerat med ett visst mått av riskneutralitet för att bli en ordentligt vinnande MTT-spelare IMO. Egenskaper som förvånansvärt många människor saknar.

Postad

Finns det att läsa juryns motivering någonstans?

Har det med hennes superhemliga idé om att "bredda marknaden på ett sätt som ingen annan gör"?

För jag kan inte låta bli att tänka "hur tänkte de där?!" :roll: