Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En hand jag spelade på 0,25-0,5NL 8 manna.

Hittar Q-Q i SB med 37$ i marker. Knappen(60$) pott bettar 2,25 och jag slår om till 5,75. Tillbaka till knappen som slår upp till 12. Vill inte investera mer med Q-Q pre, samtidigt känns det som jag har odds för syn om man räknar med implied. Så tar synen.

Flopp kommer 3-5-J, bettar jag ut här är jag commitad, så checkar och ser vad han gör. Han mini bettar 8$ och känner att han har A-A till 90%, så foldar och visar mina Q-Q. Han påpekar att det va en aldeles för tight fold och säger att han hade A-J(vilket givetvis inte betyder att han hade det;-) )

Hur som helst, skulle ni spelat denna hand på något annat sätt?

Postad

Ja du spelade handen väldigt konstigt nu ...

Om du var säker på att hade AA så borde du rimligtvis inte syna hans reraise till 12. Nu synade du ju hans bet till 12 usd med andra ord är du osäker på hans hand då känns det ännu mer konstigt att lägga när floppen är J hög, om du nu inte har en dunder read på att minibetar med alla AA på J hög flopp :-) .

Kan läggas med read pre aldrig på J hög flopp!!

Postad
Ja du spelade handen väldigt konstigt nu ...

Om du var säker på att hade AA så borde du rimligtvis inte syna hans reraise till 12. Nu synade du ju hans bet till 12 usd med andra ord är du osäker på hans hand då känns det ännu mer konstigt att lägga när floppen är J hög, om du nu inte har en dunder read på att minibetar med alla AA på J hög flopp :-) .

Kan läggas med read pre aldrig på J hög flopp!!

Lite mer utveckling på hur jag tänker i denna hand då.

Spelar mycket på dessa 8manna bord och när en solid spelare reraisar pre, så sätter jag han på A-A/K-K 90% av fallen, kan vara A-K/bluff 10% av fallen. Eftersom det är 10% A-K/bluff så är jag väll si så där 25/75 underdog om jag ställer pre. När han minibettar flopp tycker jag det skriker "call me pleas bet". Han vet att jag troligen inte viker för en 8$ bet där och antingen commitar mig eller ställer....

Jag kan hålla med första kommentaren om att jag nog borde raisat upp till 8pre, men att ställ pre med Q-Q, tveksam om det är en long run vinner. Kanske på lösa 6manna, men inte på ett relativt tight 8manna.....

Postad

Du har 37 i stack på nl50, har redan investerat 6, och ska syna för 6 till med effektiv stack 31, och snackar om IMPLICITA odds?

Du vet nog inte vad termen betyder eller hur djup stack du måste ha för att ens prata om implicita. Jag skulle inte ens börja tänka på implicita om jag hade under 120 kvar i stack.

Du träffar set 1 gång på 8 på floppen. Låt oss för enkelhetens skull utgå från att du får betalt med stack varje gång du träffar set.

Så 7 gånger missar du o betalar 7*6=42 kr.

En gång träffar du o får betalt 31.

31-42=-11.

Du backar alltså på det här spelet, även om du får betalt VARJE gång du träffar set.

Du saknar således implicita odds.

Vill du inte spela för stacks pre med QQ när du är 75BB djup så ska du inte slå om pre utan bara syna. Slår du om så spelar du för stack.

Postad

Du har helt rätt där, my misstake. Räknade på att jag hade 4:1 i odds när jag nämde implied, vilket hade vart oddsen vid push, nu har jag bara som du säger 7:1 att träffa floppen. Vilket gör att jag inte får oddsen att se floppen. Men svårt att se att det skulle vara ett vinnande spel i längden att pusha pre med Q-Q 8manna i ett läge som detta om man är uppe mot en solid spelare!?

Anledningen att jag raisade pre var dels för att han kunde höja med nästan vilken hand som helst på knappen, så jag ville testa honom och inte bjuda in limparen. Rätta spelet så här i efterhand hade vart att raisa till 8pre och vika vid omslag enligt min analys....

Postad
inforaise pre med QQ mot lös knapp ringer inte sådär jättebra i mina öron.

Inte ens om han har en omaha hand.

Knappen var solid och ingen lös spelare och hade inte visat sig alltför tricky. Inga spektakulära reraise eller moves under den timme jag suttit mot han. Ni verkar alla förespråka push, så får väll börja omvärdera lite kanske. Dock fortfarande 90% säker på att han satt med A-A;-)

Postad

Säg vad ni vill killar men vi pratar om nl50. Där 4 bettar folk (nästan) aldrig sämre än QQ. Så att Knappens range är väll AA,KK,JJ....

Ser inte i princip någon hand du slår... Och han har aldrig AJ här..

Jag spelar själv nl50-100 och nej, Folk gör inte så med AK...

OK fold imo

Postad
Säg vad ni vill killar men vi pratar om nl50. Där 4 bettar folk (nästan) aldrig sämre än QQ. Så att Knappens range är väll AA,KK,JJ....

OK fold imo

Precis, någon som ser vad jag menar. Vi pratar om relativt tight 0,25-0,5 NL 8manna. Pratar vi 6manna 1-2NL tex så spelar man spelaren mycket mer och moves görs hela tiden. Så är inte riktigt spelet på 0,25-0,5. Spelar man mot lös/aggro här definerar man han rätt fort och då kan givetvis push med Q-Q vara rätt. Men när en solid spelare 4bettar på 0,25-0,5 så görs det nästan aldrig utan stål....

Postad
Precis, någon som ser vad jag menar. Vi pratar om relativt tight 0,25-0,5 NL 8manna. Pratar vi 6manna 1-2NL tex så spelar man spelaren mycket mer och moves görs hela tiden. Så är inte riktigt spelet på 0,25-0,5. Spelar man mot lös/aggro här definerar man han rätt fort och då kan givetvis push med Q-Q vara rätt. Men när en solid spelare 4bettar på 0,25-0,5 så görs det nästan aldrig utan stål....

Synar han da med hander du slar ? annars kan jag inte se varfor du 3 bettar QQ vilket gor handen till en bluff. Du har anda 40 % equity mot JJ+ nar du har 3 bettat och synar 4 bet ar potten sa stor i relation till din stack att du kan stacka av med qq mot rangen JJ+ pa en ofarlig flop.

Postad
Synar han da med hander du slar ? annars kan jag inte se varfor du 3 bettar QQ vilket gor handen till en bluff. Du har anda 40 % equity mot JJ+ nar du har 3 bettat och synar 4 bet ar potten sa stor i relation till din stack att du kan stacka av med qq mot rangen JJ+ pa en ofarlig flop.

tror du verkligen fi bara foldar eller 4betar i position?

Postad

OK fold imo

Alltså. Fine. På den här nivån kanske folk inte 4betar speciellt brett. Men folk är även jävligt dåliga. Vi har 37bb och QQ på J hög flopp. In med smeten. End of discussion.