Gå till innehåll

Hur svensk polis agerar vid manifestation för Israel i Malmö

Albert

Recommended Posts

Jag är förmodligen för dåligt insatt (liksom 99,9% av övriga forumet) för att öht uttala mig men... Vedergällning måste ske enligt en proportionalitetsprincip vilket Israel misslyckas kapitalt med. De ger egentligen igen för mycket. Som om du skulle kasta en snöboll i huvudet på mig och jag skulle mörda din morsa som vedergällning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 568
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag är förmodligen för dåligt insatt (liksom 99,9% av övriga forumet) för att öht uttala mig men... Vedergällning måste ske enligt en proportionalitetsprincip vilket Israel misslyckas kapitalt med. De ger egentligen igen för mycket. Som om du skulle kasta en snöboll i huvudet på mig och jag skulle mörda din morsa som vedergällning.

Plus att det hela inte händer i ett vakuum. Det är inte så att Hamas avfyrar raketer och att Israel ägnar sig åt "vedergällning". Det hela är en pågående konflikt som har hållit på i drygt ett halvsekel. Att säga att den ena parten "startar" något är bara rubbat, men det är så den israeliska propagandan försöker framställa allt.

Sanningen är att båda parter ständigt reagerar på något som hänt tidigare. Det var inte så att Hamas-snubbar vaknade en morgon och tänkte: "Va fan, vi skickar lite fyrverkeripjäser mot Israel. Kan vara kul." Nej, raketbeskjutningen är en följd av Israels aktioner på ockuperat område, som är en följd av bla-bla-bla.

Och i slutändan är det så att Israel har flera hundra gånger mer blod på sina händer samt att man håller palestinierna fångna i koncentrationsläger. Därför är Israel "the bad guy". Man är helt enkelt ännu värre än sin motståndare, som inte heller är direkt trevlig.

Länk till kommentar

Jag gick förbi Stortorget nån timma innan demonstationen skulle vara. Jag kan väl säga som så att det var märkbart fler poliser på plats än när tex Sverigedemokraterna står och spyr sin galla. De hade även civilklädda vakter av något slag, med hörsnäckor och hela fadderullan.

Länk till kommentar

Det...israeliska folket är det utsatta?

Ja... Om inte frågetecknet fanns med hade jag trott att du förstått en smula. Det verkar som du har svårt att greppa vad det israeliska folket utsätts för och det kallas terrorism och den sker i form av självmordsattacker och raketbeskjutningar. Om du inte kallar det terror så vet jag inte vad.

Länk till kommentar

Kassam-raketerna har skördat ett par dussin dödsoffer de senaste tio åren. Under samma tidsperiod har Israel dödat tusentals civila i Libanon, Gaza och på Västbanken.

Dessutom riktas de flesta raketerna mot palestinska områden, d.v.s. områden som illegalt ockuperas av Israel. Hur kan man hävda att man ska få vara i fred på ockuperat område? Enligt din logik borde flera miljoner européer ha avrättats efter andra världskriget eftersom de ingick i motståndsrörelser på tyskockuperat område.

Zionist=nazist. Same shit, different pile.

Och enbart för att dessa raketer inte dödar sina mål så är de på intet sätt hotfulla eller psykiskt ansträngande att leva med som det israeliska folket tvingas göra? Om någon kom hem till min familj med skarpladdat vapen och började skjuta mot dem men missar alla så kommer jag knappast rycka på axlarna och säga "Än sen då? Ingen blev ju skadad."

Hur började Lebenon-kriget Cleburne?

Jag citerar rakt av från wikipedia.

Libanonkriget 2006 var en militär konflikt mellan Israel och libanesiska Hizbollah som började den 12 juli 2006. Den 12 juli besköt Hizbollah norra Israel med granater och Katyusharaketer och dödade samtidigt tre israeliska soldater och tillfångatog två vid en attack mot två militärfordon som befann sig nära gränsen mellan Israel och Libanon. Den israeliska armén svarade med luftangrepp mot främst södra Libanon och huvudstaden Beirut och med markoperationer i södra Libanon. Hizbollah angrep norra delen av Israel med raketer. Ungefär 160 israeler och 1 200 libaneser dog. Ungefär en miljon libaneser och 300 000 israeler tvingades på flykt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Libanonkriget_2006

För mer läsning om Libanonkriget så rekommenderar jag att läsa om Hizbollah: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hizbollah

Vänligen definiera "ockuperat område"? 1948 eller 1967 års gränser? Är hela Israel ockuperat område?

Länk till kommentar

WTF? Kan du räkna upp något tand-för-tand-krig så är jag tacksam. Det är knappast som så att israel riktar in sig på civila, men tydligen Hamas använt barn som mänskliga sköldar. Allt i Allahs namn.

Länk till kommentar

WTF? Kan du räkna upp något tand-för-tand-krig så är jag tacksam.

Vem har snackat om tand för tand? Proportionalitetsprincipen handlar om rimlig vedergällning, inte någon sorts exakt hämnd.

Det är knappast som så att israel riktar in sig på civila,

Nej, jag vet *asgarv*

men tydligen Hamas använt barn som mänskliga sköldar. Allt i Allahs namn.

Sjukt bra jobbat av Hamas att samla ihop tusentals barn och dessutom placera dem i sjukhus tydligt utmärka med röda korset/röda halvmånen och sedan springa iväg och skjuta sina raketer medan israelerna bombar sjukhuset.

Länk till kommentar

Vem har snackat om tand för tand? Proportionalitetsprincipen handlar om rimlig vedergällning, inte någon sorts exakt hämnd.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Massiv_vedergällning

Massiv vedergällning var en militär doktrin enligt vilken en part förbinder sig att, i händelse av en attack, hämnas med mycket större kraft.

Nej, jag vet *asgarv*

?

Sjukt bra jobbat av Hamas att samla ihop tusentals barn och dessutom placera dem i sjukhus tydligt utmärka med röda korset/röda halvmånen och sedan springa iväg och skjuta sina raketer medan israelerna bombar sjukhuset.

Btw, kan du länka till attacken du syftar till?

Länk till kommentar

Btw, kan du länka till attacken du syftar till?

Såg huset på nyheterna för ngn vecka sedan.

Jag orkar verkligen inte bemöta dina pubertala argument längre. Men det är lugnt, jag funderade i samma banor som du när jag var 14-15.

Och återigen, båda sidor är svin som bryter mot folkrätten gång på gång och är inne i en ond cirkel.

Du måste försöka förstå att man inte kan ta till vilka medel som helst när folket man förtrycker försöker ta sig ur det hela. Jag försvarar inte Hamas metoder men det är ganska enkelt att förstå mekanismen bakom handlandet.

Länk till kommentar

Såg huset på nyheterna för ngn vecka sedan.

Ahh, okejj ^^

Jag orkar verkligen inte bemöta dina pubertala argument längre. Men det är lugnt, jag funderade i samma banor som du när jag var 14-15.

Om jag förstår dig rätt är mina argument pubertala och i och med att de är pubertala så motsätter du dig att argumentera? Då förstår jag inte att du som är skolad officer och arbetar som journalist verkligen bräcker mig med överlägsen logik och svidande argument, vilket inte borde vara någon match alls.

Och återigen, båda sidor är svin som bryter mot folkrätten gång på gång och är inne i en ond cirkel.

Vad lätt du försöker slingra dig. Hamas bryter mot folkrätten men när fan tror du en terroristorganisation bryr sig om folkrätten?

Du måste försöka förstå att man inte kan ta till vilka medel som helst när folket man förtrycker försöker ta sig ur det hela. Jag försvarar inte Hamas metoder men det är ganska enkelt att förstå mekanismen bakom handlandet.

Om jag förstår dig rätt så försvarar du inte Hamas men du tycker dig se att deras handlande inte är helt obefogat? Jag undrar var den stat finns som inte skyddar sig mot aktiva terrorister finns.

Länk till kommentar

Massa dravel

1. Palestina bryter mot folkrätten

2. Israel bryter mot folkrätten

A. Albert mördar en Jennez flickvän

B. Jennez mördar Alberts flickvän, hans mamma och pappa, två syskon, fyra kusiner och slutligen hunden.

Du ser ingen gradskillnad? Jag har för mig att för varje Israel som har dödats så har 100 palestinier fått sätta livet till. Vad det gäller militära mål vs civila mål så har Israelerna lyckats döda mångdubbelt många fler civilister än vad palestinierna har, både i liv och i % av målen räknat.

Vi kanske kan omvandla exemplet till följande: ett gäng värmlänningar boendes i Arvika blir sura för att det bara är tyskar som köper sommarstugor och bosätter sig i trakten. Arvikaborna börjar skicka missiler mot Tyskland.

Tyskarna svarar med att utplåna ine bara Arvika utan de jämnar även Karlstad och Säffle med marken. Därefter ser de till att inga förnödenheter och hjälpsändningar når de isolerade värmlänningarna. Det finns inga mediciner och ingen mat.

Hur korrelerar det med det brott några få Arvikabor har begått?

Alltså: Arvikaborna som försöker döda tyskar är dumma i skallen. Tyskarna är om möjligt ännu dummare som straffar oskyldiga för det inträffade.

Länk till kommentar

Pro-Palestina:

"Israel har inte rätt att försvara sig"

"Titta på siffrorna, dom visar ju att Israel dödar massa fler !!! Raketerna dödar ju typ ingen!!!"

???

Låt mig ta exemplet jag angav i en tidigare post: Låt säga att jag kommer hem till din familj och börjar skjuta hejvilt med en pistol. Ingen skadas. Är detta okej? Nu är det ju inte som så att kassamraketerna inte alltid missar. Israel riktade in sig på att eliminera ledare inom Hamas i Gazakriget och detta medförde att civila dog eftersom dessa ledare använde sig utav mänskliga sköldar.

Länk till kommentar

Först och främst måste jag berömma dig Jennez att du skriver "Massa dravel" i min citering och du sätter därmed ribban för argumentationen ska gå vidare. Vem kallade du pubertal?

B. Jennez mördar Alberts flickvän, hans mamma och pappa, två syskon, fyra kusiner och slutligen hunden.

Du ser ingen gradskillnad? Jag har för mig att för varje Israel som har dödats så har 100 palestinier fått sätta livet till. Vad det gäller militära mål vs civila mål så har Israelerna lyckats döda mångdubbelt många fler civilister än vad palestinierna har, både i liv och i % av målen räknat.

Jag ser en gradskillnad men jag tyckte mig förklara detta med följande länk i en tidigare post. Du kanske missade den så jag länkar igen http://sv.wikipedia.org/wiki/Massiv_vedergällning

Massiv vedergällning var en militär doktrin enligt vilken en part förbinder sig att, i händelse av en attack, hämnas med mycket större kraft.

Vi kanske kan omvandla exemplet till följande: ett gäng värmlänningar boendes i Arvika blir sura för att det bara är tyskar som köper sommarstugor och bosätter sig i trakten. Arvikaborna börjar skicka missiler mot Tyskland.

Tyskarna svarar med att utplåna ine bara Arvika utan de jämnar även Karlstad och Säffle med marken. Därefter ser de till att inga förnödenheter och hjälpsändningar når de isolerade värmlänningarna. Det finns inga mediciner och ingen mat.

Alltså: Arvikaborna som försöker döda tyskar är dumma i skallen. Tyskarna är om möjligt ännu dummare som straffar oskyldiga för det inträffade.

Jag kan inte ens svara eftersom det är en befängd liknelse.

1119 ton förnödenheter fraktades idag in i Gaza från Israel. 215 000 liter industridiesel fraktades till kraftstationen vilket ger den möjlighet att köra vidare i ytterligare nio dagar.

http://al-hamatzav.org/permalink/det-media-inte-berattar/

Länk till kommentar

Menar inte att jag är pro-palestina, jag la bara fram idiotargumenten.

Anser att Israel har rätt att försvara sig. Anser även att dom sköter kriget på ett oerhört bra sätt, inte minst för att min polare faktiskt läser på om operationer och sånt som pågår (han gjorde nyligen lumpen som undass). Är liksom inte direkt många civila som råkar falla offer.

Länk till kommentar

Du glömde visst några detaljer:

- Albert har som uttalat mål att utrota hela Jennez släkt.

- En betydande del av Alberts släkt, en majoritet faktiskt, har visat sig stöda Albert i hans strävanden.

- Den enda orsaken till att han än så länge endast har mördat flickvännen är hans begränsade vapenarsenal.

I ditt Tysklandsexempel saknas motsvarande detaljer.

Länk till kommentar

Jag ser en gradskillnad men jag tyckte mig förklara detta med följande länk i en tidigare post. Du kanske missade den så jag länkar igen http://sv.wikipedia.org/wiki/Massiv_vedergällning

Massiv vedergällning är mig veterligen ett brott mot folkrätten och enligt din länk så handlade den om kärnvapenkrig. Det är alltså inget avtal man ingår och man kan inte heller ta sig rätten att använda sig av massiv vedergällning, särskilt inte om det andra landet överhuvudtaget inte har en chans att försvara sig eller svara med en tiondel av angreppet.

Jag kan inte ens svara eftersom det är en befängd liknelse.

Då kan du kanske berätta varför det är en befängd liknelse. Du behöver kanske inte snöa in på den politiska orimligheten, det är nämligen vedergällningen som är det centrala.

Bra länk. Mycket källkritik där.

Länk till kommentar

Reality check nu för i helvete... Snacka om fullständigt ovidkommande jämförelse.

Den muslimska befolkningen i Palestina är för länge sedan totalt kokta i huvet. Efter att ha sett klippet från demonstationen i Malmö kan det bara konstateras att Gazakonflikten snart på allvar flyttar in på fler ställen än Gazaremsan. Och det är fanimig inte Israels fel. Man kan tycka vad man vil om judarna, men jag är allvarligt bekymrad över det fanatiska (och fullständigt förryckta) islam.

Länk till kommentar

Massiv vedergällning är mig veterligen ett brott mot folkrätten och enligt din länk så handlade den om kärnvapenkrig. Det är alltså inget avtal man ingår och man kan inte heller ta sig rätten att använda sig av massiv vedergällning, särskilt inte om det andra landet överhuvudtaget inte har en chans att försvara sig eller svara med en tiondel av angreppet.

Måste man inte på något vis beakta människovärden innan man ens beaktar folkrätten. Jag behöver knappast påpeka kvinnors ställning i Palestina... Men eftersom du påpekar Israels brott mot folkrätten så definiera vilken rätt de brutit mot. Tror du verkligen Hamas bryr sig om någon folkrätt? Enligt wiki så är det enbart "folkmord" som alla icke-suveräna stater inbegriper inom folkrätten. Palestina, mig veterligen, är inget land eller suverän stat.

Intressant att du hävdar att ett angrepp som är y inte kan genomföras eftersom området x, som stod för attacken, inte innehar möjlighet att skydda/kontra.

Då kan du kanske berätta varför det är en befängd liknelse. Du behöver kanske inte snöa in på den politiska orimligheten, det är nämligen vedergällningen som är det centrala.

Se Apex suveräna postning ovanför.

Bra länk. Mycket källkritik där.

Du har en poäng. Återigen varför ditt exempel är missvisande. Israel släpper igenom hjälpsändningar vilket inte tyskarna i ditt exempel gjorde:

Hjälpsändningar släpptes igenom till Gaza

Israel återupptog på fredagen transporterna av humanitär hjälp till Gazaområdet. De första av 90 lastbilar korsade gränsen mot Gaza på fredagsmorgonen lastade med medicin, diesel och livsmedel.

Israel skulle egentligen ha släppt fram hjälpsändningarna redan i onsdags men ställde in dem till följd av att palestinska grupper sköt missiler mot städer i södra Israel. Även tidigt på fredagsmorgonen sköts flera missiler iväg från Gaza.

Israel blockerade gränserna till Gaza för sex veckor sedan när vapenvilan från i juni bröts och har den senaste tiden hotat med militära repressalier om inte raketbeskjutningen från Gaza upphör.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/amnessida.asp?programID=83&Nyheter=&grupp=6118&artikel=2532231

Länk till kommentar

Reality check nu för i helvete... Snacka om fullständigt ovidkommande jämförelse.

Den muslimska befolkningen i Palestina är för länge sedan totalt kokta i huvet. Efter att ha sett klippet från demonstationen i Malmö kan det bara konstateras att Gazakonflikten snart på allvar flyttar in på fler ställen än Gazaremsan. Och det är fanimig inte Israels fel. Man kan tycka vad man vil om judarna, men jag är allvarligt bekymrad över det fanatiska (och fullständigt förryckta) islam.

Instämmer. Islam (och givetvis all annan fanatisk religionsutövning) är inte förenligt med Europa.

http://thereligionofpeace.com/

Länk till kommentar

För tusan hakar, jag försvarar inte palestina, islam, Hamas eller någon annan part i konflikten. Det enda jag säger är att Israels vedergällningar inte står i proportion till det de utsatts för. Därmed inte sagt att Israel ska skicka 4 missiler tillbaka, de måste ju såklart slå tillbaka med ett starkare slag än de blivit utsatta för men någon rim och reson får det fan vara.

Länk till kommentar