Gå till innehåll

FL - Vad göra under en bad streak?


ElNeko

Recommended Posts

Hade tre riktigt bra dagar som följdes av 5 usla dagar. De tre första dagarna vann jag 100 big bets, de 5 följande torskade jag 125...

 

Nu hade det äntligen vänt, lirat ganska mycket och sakta men säkert hade jag kommit tillbaka till min toppnotering igen, men nu har jag spelat 89 raka händer utan en enda pott. Åker mot färgdrag, stegdrag, triss, två par you name it. På väg ner igen...

 

Vad gör ni när sånt händer?

Var riktigt nöjd och glad igår när jag kommit upp i min tidigare nivå igen, men nu kan jag bara inte vinna en pott och har torskat 37 big bets idag....

 

Visst 89 händer är ju inte extremt vid 10 bord med 7-10 spelare, men det har varit så många situationer med händer där jag verkligen borde vunnit som jag torskar hela tiden. Triss i höjd pott där runner runner träffas, eller vad sägs om floppad kåk på big blind Q Q 9, checkar på flop och hoppas att någon av de två andra som är med ska träffa. På the turn kommer ett A, check bet call från min sida, och tänkte slå om på the river. Jahapp där kom ytterliggare ett A.

Eller A K suited som jag hade alldeles nyss, en caller när jag höjer från knappen. Jag floppar en kung, men torskar mot inside straight draw på the turn, han spelar på 7,9 off suite.

 

Är så jäkla frustrerad så jag var bara tvungen att skriva av mig...

 

Godnatt

 

* Fixar rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är poker fantastiskt roligt nästan jämt?

 

Ta en paus, umgås med dom du tycker om och öppna spelbutiken igen när du känner att du "glömt" din streak. Det finns ju så mycket annat i livet än poker - och nu måste det vara ett ypperligt tillfälle att ägna tid åt sådant.

 

Lycka till!

 

/da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hade det äntligen vänt, lirat ganska mycket och sakta men säkert hade jag kommit tillbaka till min toppnotering igen, men nu har jag spelat 89 raka händer utan en enda pott. Åker mot färgdrag, stegdrag, triss, två par you name it. På väg ner igen...

 

Vad gör ni när sånt händer?

 

Nu vet inte jag vilken nivå du spelar på eller för den delen hur du spelar samt vilken spelstil du har. Men, iaf: Prova att byta från FL till NL. Gjorde själv detta när jag kom till en gräns då jag "kände" mig bättre än dem jag torskade mot men likväl inte vann några pengar. Min BR tillät inte högre nivå än micro-limit FL och när man väl vann så blev det ofta inte så stora potter. Tyckte ofta också att folk hängde kvar länge i FL och man ofta blev utdragen. Spelsättet gav inte utrymme för att använda markerna som verktyg på bästa sätt.

 

I NL har det istället bara gått uppåt. Man ska ju maximera vinsterna och minimera förlusterna, något som jag tycker är svårt i FL på låg nivå men lättare i NL, oavsett nivå. Tycker dock bara du ska prova detta om du "känner" och tror du är en "vinnande" spelare. Har du inte själförtroendet med dig är nog NL helt fel.

 

Nåväl, jag är själv nybörjare och det där var mina åsikter. Det kommer säkert någon rutinerad räv snart och talar om hur du "egentligen" borde göra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste nog besvara kickboxers inlägg med att jag tycker det är fel att välja att spela NL när Titan tydligen är inne en down session. Det jag menar är att jag hade nog slowspelat handen Q Q 9 även i NL och även om jag inte gjort det och fått ett call så hade han ju förlorat massor med pengar. Visst kan det vara bra att spela NL och betta bort fiskarna men inte om fiskarna callar och har tur, då kunde det kostat en jäkla massa mer för TITAN. Har inget recept på problemet, men eftesom jag känner TITAN så kommer han att rida ut genom denna stormen också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste nog besvara kickboxers inlägg med att jag tycker det är fel att välja att spela NL när Titan tydligen är inne en down session.

 

Om du läst hela mitt inlägg ordentligt hade du sett att jag bl a skrev: "Tycker dock bara du ska prova detta om du "känner" och tror du är en "vinnande" spelare."

 

Vidare kan det ibland vara bra att gå ifrån något som inte funkar och prova något helt nytt. Det är inte säkert det nya funkar, men man får nya och andra infallsvinklar som kanske gör att man kan återgå till det gamla och där återigen vara en vinnande spelare, såvida nu inte man stannar i det "nya" om det nu funkar.

 

Avslutningsvis finns det ju inget som säger att han måste spela NL i tid och evighet, men jag tycker gott han kan känna sig för. Går det kasst är det ju bara att byta tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Kickboxer, har testat No Limit och där kostar dessa utdragningar långt mycket mer än vad de gör i Fixed limit. Gick över till fixed just efter att ha förlorat flera showdowns där jag varit favorit. Gick tillfälligt tillbaka till No Limit häromdagen och åkte direkt på två bad beats där jag hamnade all in mot motståndare två ggr i rad som stor favorit.

 

Jag är inte orolig över mitt spel i fixed limit, visst finns det tillfällen då jag borde släppa min hand och visst gör jag misstag, men efter att ha spelat länge på pacific och samtidigt som jag ser hur mina motspelare spelar så vet jag att när jag inte stöter på en iskall kortlek, då är jag en vinnande spelare på den nivån.

Det jag egentligen undrade var hur ni andra gör, ser ni rent matematiskt på det och fortsätter med inställningen att, "bara för att jag haft extrem otur nu ett tag så finns det inget som säger att det skulle fortsätta" eller byter ni nivå, lirar sit´n´goes?

När kortleken har varit iskall och the river jäklas hela tiden, låter ni det påverka om ni fortsätter eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Kickboxer, har testat No Limit och där kostar dessa utdragningar långt mycket mer än vad de gör i Fixed limit.

 

Blir du utdragen i NL så beror det väl (förenklat) på, som jag kan se det, tre olika anledningar:

 

1. Man har en ofantlig otur/megatomtarna har flyt.

2. Man spelar för dåliga händer/är inte vaksam på spelare, spelmönster och position.

3. Man betar/höjer för dåligt.

 

Om orsaken är en kombination av ovanstående eller blott en utav dem vet du bäst själv. Dock, beror det på #1 så ligger ju inte felet hos dig, vilket det gör i övriga fall. Vad som är fallet vet du ju bäst själv.

 

Nä, nu har mina 2 cents tagit slut. Ska bli intressant att se vad Hjorten, Ola & Co har att säga. Jag kanske har fel käpprätt åt h... ...det vore ju inte första gången. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, nu har mina 2 cents tagit slut. Ska bli intressant att se vad Hjorten, Ola & Co har att säga. Jag kanske har fel käpprätt åt h... ...det vore ju inte första gången. :)

Jag tycker att dina 2 cent stämmer rätt väl. Dessutom så blir det rätt mycket färre utdragningar om man inte sitter vid ett riktigt bra bord. Men NL kan bli riktigt dyrt om man har svårt att släppa händer. Sen gäller det ju att man inte spelar högre än vad man är bekväm med, att ställa in allt och förlora bör ju inte vara värre än att torska en 5BB eller så i fixlimit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan fixed limit och no limit är att jag kan släppa min hand på the turn och i värsta fall så har vi då cappat både pre-flop och på floppen när motståndaren får in färgen eller stegen. Det kan jag inte göra om jag hamnat i en all in situation mot ett färgdrag eller stegdrag på floppen.

 

Likadant om jag fått KK pre-flop när någon har AA, då har jag inte alltför sällan förlorat ett inköp på det, men i fixed limit kan jag gå över till calling mode alternativt folda, om någon visar sig väldigt aggressiv och därmed kan jag styra förlusterna mer. Tomtarna får också bra händer ibland och även AA, just då är det snarare till min nackdel att jag känner till att han just är en spelare som efter några förlorade händer kan gå all in med 2,4 off suite.

 

Tack för tipset om no limit cash games, men tyvärr är det inget som fungerar för mig. Även ifall min bankroll tillåter $0.50/1 no limit med $100 i inköp så tycker jag det är för mycket att kunna förlora även ett inköp på $50 på en hand i 0.25/0.50. När jag är på en riktig bad streak, då har jag inte alls rätt inställning för att lira no limit cash g.

Jag är inte tillräckligt aggressiv för no limit cash games och gillar inte de stora svängningarna.

Turneringar och no limit är dock en helt annan grej, så det är inte spelformen i sig som jag har problem med, utan just de obehagliga svängningarna.

 

Det jag var lite nyfiken på när jag startade den här tråden är vad ni gör när det här händer, oavsett spel. Tar ni en 4a av er favorit single malt, biter ihop och övertygar er själva om att det finns inget som säger att oturen kommer att fortsätta, tillhör ni dem som helt enkelt tar en paus några dagar, eller går ni ner i nivå etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan jag inte göra om jag hamnat i en all in situation mot ett färgdrag eller stegdrag på floppen.

 

Det låter som om stackarna är något för grunda i nl om man är all in redan på floppen, det kan hända ja, men skall inte vara ett allt för förekommande fenomen... Grunda stacks, kan det vara party, multi, empire???

 

KK mot AA, säger du, well, det är något man får leva med, se bara till att få in pengar när du har AA och fi har KK eller QQ för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan fixed limit och no limit är att jag kan släppa min hand på the turn och i värsta fall så har vi då cappat både pre-flop och på floppen när motståndaren får in färgen eller stegen. Det kan jag inte göra om jag hamnat i en all in situation mot ett färgdrag eller stegdrag på floppen.

Att folda post-flop är mycket, mycket viktigare i no-limit än i fixlimit. I fix-limit så kan du ju inte gå och folda TPTK bara för att det kommit trefärg på brädan, om du spelar så har du ju en väldigt stor lucka i ditt spel. I fixlimit så är du tvungen att syna bra mycket fler -EV bet eftersom potten är så stor och din motståndare kanske bullshittar dig. Vidare så har du ju hyffsat med +EV om du fått en all-in mot ett färg eller stegdrag på floppen.

 

Likadant om jag fått KK pre-flop när någon har AA, då har jag inte alltför sällan förlorat ett inköp på det, men i fixed limit kan jag gå över till calling mode alternativt folda, om någon visar sig väldigt aggressiv och därmed kan jag styra förlusterna mer.

Du kan väl inte övergå till calling-mode med KK pre-flop i fixlimit?

 

Tomtarna får också bra händer ibland och även AA, just då är det snarare till min nackdel att jag känner till att han just är en spelare som efter några förlorade händer kan gå all in med 2,4 off suite.

Än sen? Om han verkligen går all-in med skräp lite då och då så kommer du tjäna mycket mer på den gångerna.

 

Tack för tipset om no limit cash games, men tyvärr är det inget som fungerar för mig. Även ifall min bankroll tillåter $0.50/1 no limit med $100 i inköp så tycker jag det är för mycket att kunna förlora även ett inköp på $50 på en hand i 0.25/0.50. När jag är på en riktig bad streak, då har jag inte alls rätt inställning för att lira no limit cash g.

Funkar inte för alla spelare, inget mer med det. Även om jag är övertygad om att no-limit med låga inköp är en av de former som det går att tjäna mest pengar på i förhållande till variansen.

 

Jag är inte tillräckligt aggressiv för no limit cash games och gillar inte de stora svängningarna.

Turneringar och no limit är dock en helt annan grej, så det är inte spelformen i sig som jag har problem med, utan just de obehagliga svängningarna.

Som sagt, jag är rätt säker på att svängningarna är mindre i no-limit mot mycket sämre spelare jämfört med motsvarande win-rate för fix-limit. Jag måste fan ta och göra lite research på det så att jag kan backa upp det där. Dock så är jag rätt säker på att fixlimit övht tillkom för att göra så att de svagare spelarnas pengar skulle räcka längre, vilket inte direkt tyder på att det ger en stadigare inkomst till de bättre spelarna.

 

Det jag var lite nyfiken på när jag startade den här tråden är vad ni gör när det här händer, oavsett spel. Tar ni en 4a av er favorit single malt, biter ihop och övertygar er själva om att det finns inget som säger att oturen kommer att fortsätta, tillhör ni dem som helt enkelt tar en paus några dagar, eller går ni ner i nivå etc...

Jag tar mycket pauser vilket tyvärr påverkar min långsiktiga inkomst ganska mycket. Tyvärr så tiltsynar jag alldeles för mycket, det är by far den största läckan i mitt spel.

 

Brorsan svär, blir sammanbiten och ger sig inte förren han går plus, vilket i en del spel är dumt (dvs han är faktiskt utklassad av någon anledning) men oftast har han bara haft otur och får därmed in sina +EV-timmar i mycket större utsträckning än mig. Och andra sidan tror jag han torskat 5k eller något sånt under en sittning (en väldigt extrem siffra, men det kan ju hända), vilket nog inte var så kul. Överlag så är hans approach till spelet mycket mer lönande än min, dvs spela väldigt, väldigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Johan

 

Självklart foldar jag inte om en färg kommer på floppen, hur tolkade du ut det? Nåja skrev lite konstigt kanske. Jag foldar inte automatiskt bara för att tre färgkort kommer på floppen med KK. Hur jag agerar beror på antalet motsståndare, tänkbara draghänder hos motståndare, om de kan ha spelat på topp par, om jag får omslag 1 eller kanske 2 gånger. Det var så jag menade.

 

Du kan väl inte övergå till calling-mode med KK pre-flop i fixlimit?

 

Jag syftade på post-flop, borde kanske förtydligat det.

 

 

Än sen? Om han verkligen går all-in med skräp lite då och då så kommer du tjäna mycket mer på den gångerna.

 

Javisst är det så, jag har inget problem med att förstå odds och när det är korrekt att satsa. Det är det att jag tycker det är för mycket att slänga in 375 kr på att min bedömning av hans hand är korrekt. Visst jag kommer vinna i längden om jag spelar mot den här spelaren si och så många gånger, men jag är inte beredd att satsa 3000 kr innan det vänder. Allting är inte heller svart på vitt, efter att ha förlorat ett par utdragningar då kanske man inte får någon liknande chans att ställa in i en sån fördelaktig position på ett bra tag.

 

Tack för tipset om no limit cash games, men tyvärr är det inget som fungerar för mig. Även ifall min bankroll tillåter $0.50/1 no limit med $100 i inköp så tycker jag det är för mycket att kunna förlora även ett inköp på $50 på en hand i 0.25/0.50. När jag är på en riktig bad streak, då har jag inte alls rätt inställning för att lira no limit cash g.
Funkar inte för alla spelare, inget mer med det. Även om jag är övertygad om att no-limit med låga inköp är en av de former som det går att tjäna mest pengar på i förhållande till variansen.

 

Det är jag också, ser att det finns mycket pengar att tjäna in, då man ser spelare som lirar hej vilt och gärna mot oddsen. Jag argumenterar inte för att no limit cash games inte skulle vara lönsamt eller bra, utan bara för att det inte passar mig.

 

 

Visst slösar jag bort en del bet, även ifall man trots allt vinner en av de där tio händerna då man får omslag, så kan man ändå inte lägga sig ibland. Att calla mot magkänslan är ju oftast billigare i fixed dock ;)

Jag försöker och grubblar mycket på hur jag ska spara bets och hur jag ska få motståndaren att visa sin styrka för att jag ska kunna läsa av hur jag ska agera, komma undan en slagen hand billigare etc. Under de 5 urdåliga dagarna jag hade så var jag flera gånger nöjd över hur många bets jag faktiskt sparat, (man har ju nästan alltid någon i varje hand som callar hela vägen så man får se vinnarhanden), men det gick bara inte gå plus ändå då varje value bet resulterade i en utdragning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen gäller det ju att man inte spelar högre än vad man är bekväm med, att ställa in allt och förlora bör ju inte vara värre än att torska en 5BB eller så i fixlimit.

 

Har inte läst igenom alla inlägg så mycke möjligt de e något jag missat.

Men helt klart håller jag med om att man måste vara bekväm med nivåerna man spelar, (dock tycker jag de ska kännas lite när man torskar ett inköp, men inte så att man mår dåligt av det).

Men att jämföra ett inköp med 5BB tycker jag e lite väl.

Det skulle innebära att om du spelar 2.5/5 NL t.ex så skulle du va bekväm med att spela 50/100 fixed ? (2.5/5 inköp = $500, 5 big bets i 50/100 = 500)

 

Förövrigt verkar du sitta inne med väldigt mycket kunskap, lite intresserad vilka nivåer du själv spelar johan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att jämföra ett inköp med 5BB tycker jag e lite väl.

Det stämmer nog, jag högg bara en siffra ur luften. Poängen är väl mer att man inte ska behöva bry sig så mycket när ett inköp försvinner och att det knappt ska synas i rullen.

 

Jag skulle definitivt inte vara bekväm med att spela 50-100 fixed på en 2,5-5NL-rulle. Snarare skulle fixlimitmotsvarigheten (om jag var duktig på det) vara 15-30 eller 20-40. Detta för att variansen i förhållande till winraten går upp rätt saftigt i fixlimit jämfört med no-limit. Plus att en så pass stor rulle är mycket viktigare att bevara eftersom den är hyffsat svår att ersätta.

 

Förövrigt verkar du sitta inne med väldigt mycket kunskap, lite intresserad vilka nivåer du själv spelar johan?

Vet fan inte hur mycket kunskap jag sitter inne med, jag är någorlunda påläst, tänker hyffsat mycket på spelet och tvekar inte att komma med åsikter. Det är väl i stort sett allt, jag är definitivt inte något pokergeni och det finns mååånga spelare som är mycket bättre än mig.

 

Angående nivåerna jag spelar på så började jag spela mycket no-limit i augusti förra sommaren på Laddies 0,25-0,5 och byggde snabbt rulle. Det peakade väl på VC:s 2-4 NL (*riktigt* smaskiga bord) någon gång under vintern, men jag, eh, spenderade större delen av den rullen på andra saker och tog för mycket semester så nu är jag nere på 0,5-1 igen och grindar upp. Gör inte som jag gör, typ ;-).

 

Jag har för mig att jag sett dig spela på Laddies högre limitar, kommer jag ihåg rätt då?

 

Jag funderar till och med på att skaffa ett jobb för att få ihop en ny rulle lite snabbare. Fast jag ska nog också plugga seriöst till hösten så då är det tveksamt hur mycket pokertid det egentligen kan bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare skulle fixlimitmotsvarigheten (om jag var duktig på det) vara 15-30 eller 20-40.

 

Stämmer nog rätt bra.

 

Jag har för mig att jag sett dig spela på Laddies högre limitar, kommer jag ihåg rätt då?

 

Well.. beror på vad man menar med högre limits, allting e relativt :)

Men mitt standardgame var 2.5/5 NL SH, samt lite besök på 5/10 nl då o då. Gjorde även en kort karriär innom fixed då ja grindade 15/30 o 20/40 rätt mycke (gick faktiskt riktigt bra, vet inte varför karriären tog slut) samt har väll haft nån enstaka session på 50/100 (som jag sa, man e inte bekväm med en 2.5/5 rulle på 50/100 hehe..)

 

Har alltid haft mycke swings i mitt spel, vinner jag går jag oftast på rusher och vinner rätt mycket, men när ja torskar så blir även det oftast rätt mycket. Tyvärr har senaste tiden varit hårda tider efter en dag på ladbrokes som startade allt då man gick på enorm tilt.

 

Ett tips till alla som har "otur" mot en kille, ta det inte personligt bara för att han har tagit x antal inköp mot er, det finns fler fiskar i havet väntandes imårn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Men i andra tävlings saker som CS, innebandy, förhållanden etc. så beror det just på att man har dåligt självförtroende från dom tidigare nederlagen.

 

Och detta påverkar ens spel negativt. Man kanske inte vågar lägga in den där extra betten, syna en hand som man annars skulle gjort.

Även om man tror att man spelar sitt vanliga vinnande spel så ändras det alltid lite hela tiden (ni som spelar golf: jämför er sving :)). Därför är det nog bra att ta en paus, gå igenom sitt spel mycket noga och rätta till små felaktigheter. Jag tror att man gör detta mer eller mindre omedvetet när man "byter sajt", man skärper till sig helt enkelt och därför upplever man att det blir "bättre av att byta sida".

 

My two cents.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste när man förlorar är nog att förstå varför man förlorar.

Antingen förlorar du på grund av att ditt (inte du personligen ElNeko, utan allmänt) spel inte räcker till eller så förlorar du på grund av att dina motståndare gör misstag som på kort sikt ger dom potter de inte är berättigade till. Alltså otur.

 

Till skillnad mot vad de allra flesta verkar tro så är jag av den uppfattningen att det första är mycket mer troligt än det andra. Vi har alla en tendens att fokusera mer på oturen än på turen. När vi själva har en liten rusch och vinner mycket är det som det ska vara men när vi förlorar, och slumpen jämnar ut sig, så är det helt plötsligt nattsvart.

 

Jag vet att jag själv gärna ville "räkna bort" de där jobbiga dagarna när jag skulle kolla min timlön i början. Varför skulle de räknas? Jag hade ju ett sånt extremt oflyt just då och det borde ju inte kunna hända igen. Om jag tog bort den där 200 BB dippen så tjänade jag faktiskt ganska bra. Att däremot ta bort mina turdagar var det aldrig tal om. Därför överskattade jag min intjäningsförmåga och jag tror inte att jag är ensam om det.

 

Faktum är - och det är just det som är det fina med poker, jämfört med andra jobb eller hobbys - att du på lite sikt tjänar exakt så mycket pengar som du förtjänar. Inte en krona mer och framför allt inte en krona mindre.

 

Om ditt spel är bra kommer du tjäna precis så mycket som din edge är på dina motståndare. Och om ditt spel är dåligt kommer du att förlora motsvarande summa. Det enda kruxet är att pengarna inte flödar in eller ut i en jämn ström.

 

Det är väl det som är själva fundamentan för gambling och för att inte bli galen av alla beats och ökendagar måste man inte bara förstå det med hjärnan, man måste också kunna acceptera det i maggropen. Att acceptera det är nog mycket svårare än att förstå det, annars skulle väl tilt knappt ens finnas hos spelare som kommit ur nybörjarstadiet.

 

För övrigt håller jag med dom andra. Ta en paus, ta en promenad, läs en bok eller kolla på en film (jag skulle vilja rekomendera något med Ed Powers). Eller så kan du använda dig av någon form av centralstimulerande dryck och därefter gå ut och leta efter någon trevlig dam eller herre, vad du nu föredrar. Kortspel är egentligen för oviktigt för att bli upprörd över.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt horribelt att ge en vinnande limit-spelare rådet att gå över till no limit - det är helt olika spel. Om man har tillfälligt dåligt självförtroende med poker men är egentligen en vinnande spelare, finns det bara en sak att göra och det är att fortsätta spela, ev efter en paus, tills flytet återvänder.

Att i en svacka hoppa på en helt ny spelform kan vara helt förödande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...