cazacu Postad 15 April , 2005 Rapport Share Postad 15 April , 2005 Hej, hur stor är chansen ifall man har A2xx på handen att få en low hand? tack på förhand / cazacu Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
QoS Postad 15 April , 2005 Rapport Share Postad 15 April , 2005 Gruppen Pokerstudier är till för diskussioner om studiematerial och verktyg, denna tråd passa nog bättre i Övriga Pokerformer tillsammans med övriga trådar om Omaha. Tänk också på att försöka rubricera dina funderingar eller frågor så bra som möjligt i ämnesrubrikerna. Läs mer i våra Forumregler och vår Postningsguide. Bekanta dig också gärna med den fin-fina sökfunktionen. Enjoy! - QoS Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
cazacu Postad 15 April , 2005 Författare Rapport Share Postad 15 April , 2005 frågaqr är hust stor chansen är att få low hand med A2xx på handen! inte hru stor chanse är att få A2xx! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
QoS Postad 15 April , 2005 Rapport Share Postad 15 April , 2005 Aha, my bad! Vad tror du om det här då? - QoS Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
cazacu Postad 15 April , 2005 Författare Rapport Share Postad 15 April , 2005 underbart! ty Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 15 April , 2005 Rapport Share Postad 15 April , 2005 Hmm...intressant. Det här ska nog eurythmechs fulmatte klara av Det finns alltså 24 kort som är intressanta här. Treor till och med åttor. Det är nog enklast att dela upp uträkningen i två delar... Att först se hur ofta som det kommer minst tre ur den gruppen på brädan, och sedan se hur ofta det på dylika brädor finns minst tre av olika valör. Dvs vi får undersöka dessa tre fall och summera för att sedan dividera med totala antalet möjliga brädor: I. Alla kort på brädan hör till nämnd grupp (24/50 * 23/49 * 22/48 * 21/47 * 20/46) II. Fyra av korten på brädan hör till nämnd grupp (5 * 24/50 * 23/49 * 22/48 * 21/47 * 26/46) III. Tre av korten på bräda hör till nämnd grupp (10 * 24/50 * 23/49 * 22/48 * 26/47 * 25/46) Rätta mig om jag har fel så här långt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 15 April , 2005 Rapport Share Postad 15 April , 2005 Rätta mig om jag har fel så här långt Ser inte ut som du räknat med att tre treor inte ger en låg. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 15 April , 2005 Rapport Share Postad 15 April , 2005 Sammanfattning och komplettering så här långt: Vi har totalt 50 över 5 = 2 118 760 brädor 42504 av dessa innehåller 5 kort från vår grupp 276276 av dessa innehåller 4 kort från vår grupp 657800 av dessa innehåller 3 kort från vår grupp Dags att summera "våra" fall i grupp I, II och III respektive Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
cazacu Postad 15 April , 2005 Författare Rapport Share Postad 15 April , 2005 kan ni bara komma med hur stor chansen är? ^^ edit : 5+4+3 = mina 12 outs? sen, procenten da? är det som i THe att man ca fyrdubblar dom till ca 48% från flop till river ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 15 April , 2005 Rapport Share Postad 15 April , 2005 Rätta mig om jag har fel så här långt Ser inte ut som du räknat med att tre treor inte ger en låg. Det är just det jag ska komma till! De fall som ska räknas bort är i fall I alla fyrtal och kåkar, i fall II alla trissar och tvåpar samt i fall III alla par och trissar. Vi börjar bakifrån med III. Det finns alltså 657800 brädor med exakt tre kort ur gruppen 3 till och med 8. Dessa ger oss en låg så länge dessa tre kort är av olika valör. Hur ofta sker detta? Jo... i 1-(20/23 * 16/22) eller ca 37% av fallen. Detta motsvarar 241800 brädor. Börjar mönstret bli klart? Då undersöker vi II. Vi har 276276 brädor, hur många innehåller tvåpar, triss eller fyrtal? Fyrtal är enkelt. Vi har 6 varianter, multiplicerat med antalet möjliga 5:e kort 6 * 26 = 156 När det gäller triss har vi 6 olika valörer det kan ske i, samt 4 kort i varje valör som kan "lämnas utanför", samt 20 övriga kort som kan bli 4:e kort. Således 6 * 4 * 20 = 480 varianter. Vi multiplicerar detta med 26 och får 12480. Två par är rimligen krångligare Det finns 15 olika sätt att kombinera paren (samma med samma, dvs fyrtal, är ju redan avklarade). I varje enskild kombination finns det då 6 olika konfigurationer per par. Alltså 15 * 6 * 6 = 540. Detta multiplicerat med 26 ger 14040. Totalt alltså 26676 vilket spontant känns lite lågt, men det kan säkert stämma. Nu paus inför nästa post Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 15 April , 2005 Rapport Share Postad 15 April , 2005 I fall I hade vi alltså 42504 olika brädor, vi ska nu subtrahera kåkar och fyrtal. Fyrtalen fungerar som i II fast vi har 20 möjliga 5:e kort istället för 26. Således får vi 120. Kåkarna då? Jo återigen blickar vi på kombinationerna mellan valörer och inser att detta tal måste vara detsamma. Dvs vi har 15 sätt att kombinera de 6 valörerna. För varje kombination Finns distinktion mellan vilken valör som trissar. Vi har alltså två kåkar för varje kombo. Totalt alltså 30 olika värden på kåkar. För varje kåk har vi 6 (paret) * 4 (trissen) varianter. Alltså totalt 30 * 24 = 720. Notera att här har vi inget femte kort. Detta ger alltså totalt 840 brädor som får räknas bort. Och är jag inte alldeles ute och cyklar nu (jag gör annars lätt nån räknemiss nån vart) så ska vi dra av 840 + 26676 + 241800 från 42504 + 276276 + 657800 vilket ger 707264. Således har vi 707264 / 2118760 = 33.38% eller nästan exakt 1/3 att sätta lågen varje gång vi har A2xx förutsatt att jag inte gjort någon miss Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
cazacu Postad 15 April , 2005 Författare Rapport Share Postad 15 April , 2005 1/3 chans, tackar för det jobb du lade ner! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 15 April , 2005 Rapport Share Postad 15 April , 2005 Hehe, kan förstå om det ser lite rigoröst och onödigt ut ifall man inte är sifferbög, men nu fick du ditt svar i varje fall Men kom ihåg, uträkningen gäller för alla A2xx (dvs den tar hänsyn till både händer som AAA2 och A234), dessutom gäller den bara för att träffa en låg med esset och tvåan. Alltså, har du fler lågkort än A och 2 kommer du att träffa lågen oftare än 1/3. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 15 April , 2005 Rapport Share Postad 15 April , 2005 En liten rolig sak angående den här uträkningen: Siffran 33.38% kommer ALDRIG gälla för en enskild hand. Om man har minst två låga kort i olika valör (dvs man har lågchans) så kommer man ALLTID ha bättre lågchans än 33.38%. Tänk efter själv, om x och x i A2xx (detta gäller naturligtvis lika väl för 34xx eller 67xx) skulle representera ett eller flera lågkort i annan valör så är det självklart och intuitivt att lågchansen ökar. Men om x och x båda skulle vara ickelåga. Säg två kungar så innehåller ju brädan färre potentiella högkort och sannolikheten måste justeras upp något. (Detta är alltså en marginell justering). Detta för att jag har räknat utifrån att du tittar på dina två första kort, ser ett ess och en tvåa, och sen inte tittar på övriga två. Ingen "riktig" omaha-hand har ju två kort. Notera också: Denna uträkning ska INTE blandas ihop med en siffra för rent allmänt hur stor andel av brädor som ger någon lågmöjlighet alls. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts