Gå till innehåll

Minimera förluster..


sturedenstore

Recommended Posts

Jag har ett problem som jag säkert delar med stora delar av det här forumet.. Jag är otroligt dålig på att kliva från borden i tid och minimera mina förluster.. Ta den här månaden som exempel. Jag hade fram till igår inte haft någon förlustdag i januari och allt var frid och fröjd. Men igår var det en sådan dag då ingenting stämde och allt gick fel. Detta kände jag redan efter någon halvtimmes spel, det hela slutade med en 3 timmars session och 25% av månadsresultatet var borta.

 

Under dagens första session kändes det precis likadant som igår men min envishet och dumhet höll mig kvar vid borden ändå i hopp om en vändning, en vändning som givetvis inte kom. Även den här sessionen blev förödande för månadsresultatet och på dessa 2 speldagar var ca 50% av månadsresultatet borta.

 

Detta är ingen whinetråd om utdragningar och setups, det hör till pokern det är jag väl medveten om. Syftet med tråden är att få tips på hur man undviker dagar som dessa.. Vad gör ni för att kliva i tid? Spelar ni med stoploss, hur många inköp? Är ni duktiga på att märka när ni inte längre spelar ert A-game? Kan det motiveras att stänga ner en session baserat enbart på magkänslan att det kommer gå åt helvete?

 

Det är långt ifrån första gången jag råkar ut för detta och jag börjar bli ganska trött på att kasta bort så mycket pengar på ett fåtal dåliga speldagar.

 

Alla tips är välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror det är lika bra att stäng ner programmet fort som fan när man har negativa eller aggresiva tankar. de jobbigaste stunderna med poker är när man senare går igenom stora förlusthänder och inser att man slängde bort en fet hög pengar på helt galna spel som inte går att rationalisera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla igenom lite händer från de två stora förlustdagarna. Om du inte spelade nära ditt A-game så försöker du hoppa av tidigare. Hur du löser det finns det flera saker att välja på, du har nämnt några som tex stoploss.

Om du tycker att du verkade spela bra så är det bara att köra på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på linjen att hoppa ut från borden när de dåliga vibsen börjar kännas i magen och till och med pocket kungar ser bräckliga ut. Några bad beats i nacken och ett gäng inköp back, har en tendens att påverka spelsjälvförtroendet negativt med följden att man snart spelar suboptimalt. Förslag på åtgärder för att bryta trenden, om du ändå avsatt några timmar för poker den dagen:

 

- Lägg ner CG för dagen

- Läs några utvalda delar av en bra pokerbok 1-2 timmar

- Leta upp lämplig MTT kostnad 1-2 av dina normala CG inköp (ej rebuy) och delta i denna med full fokus efter bästa förmåga.

 

alternativt

 

- Ta ett break från aktivt spel under några dagar

- Under denna tid: läs pokerböcker, artiklar och titta på intruktionsvideos eller andra pokervideos (HU turneringar, EPT, High Stakes etc). Försök hitta inspiration och bekräftelse på att ditt spel är i bra skick (eller identifiera läckor som du behöver fixa).

 

Du kommer själv att känna när det är dags att hoppas upp på hästen igen.

 

En mer generell rekommendation är annars att du inte är så strikt resultatorienterad (dvs per timme, per session, per vecka, per månad).

 

Jag har själv stenhård koll på mitt spel numera och upplever det som lite hämmande emellanåt. Försök istället hitta flytet och glädjen i spelet så löser sig nog det mesta på vägen. GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela så länge du spelar tillräckligt bra för att ha edge på borden.

 

Stoploss kan nog vara bra hur som helst, fick jag lära mig den hårda vägen idag.

 

Men ibland vinner man inte hur stor egde man än har, och då borde man lita på magkänslan att det bästa ar att vika sig, hur tungt det än känns!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inför någon typ av stoploss då, men förbered dig på, och acceptera, att du kommer få fler förlustdagar. Om du med nyktra ögon analyserar de första femton januaridagarna kan du säkert hitta någon dag där det också började kasst men du fortsatte spela och lyckades jaga hem ett dagsplus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tja jag hade en sådan natt igår....Blev tröttare och tröttare men kunde f-n inte stänga ner min dator! Jag bara manglade på. Har tittat på mjukvaror som stänger ner datorn efter ett schema, funderar att installera ett sådant så jag inte kan spela efter midnatt. Visst, man kan sätta stoppar på antal inköp osv, men om man inte klarar av att gå från datorn då det gårr åt skogen så är det svårt...Låter som spelberoende och det kanske är det i stunden. Men är jag utvilad och på g så har jag inga problem att sluta i tid. JAg kanske installerar en timer som räknar ner en förutbestämt antal minuter eller liknande. Kanske funkar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...