Gå till innehåll

Pocketpar-undring


fullfocus

Recommended Posts

Hej! Du sitter med ett pocketpar vid ett 10-bord. Vad är sannolikheten att ytterligare en spelare har pocketpar? Att ytterligare två har pocketpar?

 

Sedan har jag en specifik undring. Du sitter med 77 vid ett tio-bord. Vad är sannolikheten för att någon har ett högre pocketpar? Hur räknar man ut detta förresten och finns det någon sorts tabell ute på nätet som kan vara till hjälp?

Jag är ju också nyfiken på vad sannolikheten är att nägon har högre pocketpar oavsett vilket pocketpar jag har.

 

MVH fm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har väl inget svar på din fråga, men måste få lägga in detta:

Qq är min så kallade "hathand".Ligger man shortstackad i en turnering är qq en all-in hand.Men det är nästan som ett dåligt omen, för dom som synar har (som jag känner det) KK, AA, eller AK. But thats poker.

En hand som jag kommer ihåg: jag satt i tidig position hade TT,

synade, en spelare höjde till 3bb, en andre spelare synade, en tredje i sen position höjde till all-in. Jag la mej, men de två andra synade.

jag: TT

Motståndare 1: KK

Motståndare 2: JJ

Motståndare 3: AA

Det senariot händer nog inte så ofta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Du sitter med ett pocketpar vid ett 10-bord. Vad är sannolikheten att ytterligare en spelare har pocketpar? Att ytterligare två har pocketpar?

 

Jag vet faktiskt inte hur man räknar ut det exakt, är för mycket kombinatorik för mig, men man kan göra en aproximation.

 

Chansen att få ett pocketpar är cirka 5,9%

 

Chansen att inte få ett pocketpar är alltså 94,1%

 

Chansen att ingen av nio motståndare har ett pocketpar är UNGEFÄR

1 - 94,1%*94,1%*94,1%*94,1%*94,1%*94,1%*94,1%*94,1%*94,1%*= 42%

 

1: 0,058823529

2: 0,114186851

3: 0,166293507

4: 0,215335065

5: 0,261491826

6: 0,304933484

7: 0,345819749

8: 0,38430094

9: 0,420518532

10: 0,454605677

11: 0,486687696

12: 0,516882538

 

Nu stämmer inte detta exakt, men en fingervisning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sitter med 77 vid ett tio-bord. Vad är sannolikheten för att någon har ett högre pocketpar? Hur räknar man ut detta förresten och finns det någon sorts tabell ute på nätet som kan vara till hjälp?

Jag är ju också nyfiken på vad sannolikheten är att nägon har högre pocketpar oavsett vilket pocketpar jag har.

 

MVH fm

 

Sannolikheten att få ett specifikt par är (4/52)*(3/51)=1/221

 

Sannolikheten att få ett par som är högre än 77 är då 7/221.

 

Sannolikheten att inte få ett par högre än 77 är (1 - 7/221)=214/221

 

Om du får 77 utg och det sitter nio spelare bakom är sannolikheten att ingen får ett par högre (214/221)^9

 

Sannolikheten att någon får ett högre par än dig är (1 - (214/221)^9).

 

Generell formel: 1 - ((221 - x)/221)^y

x är antalet högre par

y är antalet spelare bakom dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt mycket tack:-D alla.

Och speciellt till "orc". Det där sa ju allt.

Alltför många gånger på sistone har jag hamnat i lägen då någon haft högre pocket än mig när jag haft 66, 77, 88. Då blev jag osäker på vad det är som gäller procentmässigt. Jag visste att risken att någon skulle ha högre par var mindre än 50%, men mer än så hade jag inte koll på.

Man kan väl egentligen då säga att man i ett shortstackläge (behöver inte ens vara "shortstack shortstack") i princip alltid bör gå allin med ner till åtminstone 55? Sannolikheten att ingen har ett högre par än 55 skulle vara 212/221^9= 64% Handen är ju dessutom i överläge mot händer som AKs och KQs(pokeroddskalkylator), om än marginellt. Sedan att den är i underläge mot

109s med mera spelar väl mindre roll då åtminstone spelare med medelstack inte synar med den handen om du inte är helt i botten. Det här är säkert en sanning många av er har självklar koll på men mer koll än så här har jag inte...än:).

Jag får helt enkelt gå in på länken (ge gärna tips på flera bra länkar för poker sannolikheter o d om någon har) jag fick och börja räkna ut sannolikheter vid alla möjliga scenarior. Sedan är ju "feeling" en annan faktor som inte ska underskattas på något sätt , men den diskussionen får komma i någon annan tråd:D

Jo, en sak till...jag skulle vilja posta "avgörande" händer hit till forumet för analys. Hur gör man för att få sin hand i "analysskick". Jag menar i den formen som folk här redogör för sina händer. Idag sammanfattar jag mina turneringar med handskrift, med hjälp av pokerbolagens handhistorik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:5c::5d:

 

Ja himmel, knappade fel här och texten försvann. Är trött och förlorat placeringar i slutet av två samtidiga turneringars med AQs i båda fallen (mot 99 efter resp. A6 före) så jag orkar inte skriva igen nu, gör det sen. Nå, blev ju en slant i alla fall, men strax utanför resebiljetterna i den andra pga en 6:a på rivern :cry:

Hursomhelst, som du säger festmix så vinner pocketpar ofta, till exempel mot AK...

 

I ditt resonemang - du räknar bara till vinstchans headsup - har du tycker jag missat lite med två saker;

 

I) Position, skillnaden mellan ha en låg hand tidigt och sent

II) Utöver vinstsannolikheten även se till utfallet: att vinna oftare hjälper inte om varje förlust gäller mycket högre belopp.

 

På cashbord eller i början av en turnering med inköp (freerolls kan vara annorlunda så ta en liten promenad först, låt bordet vara tills tjurrusningen är över) är det dålig matematik att tidigt gå allin med 55. Kring 1/6 chans att någon har minst JJ efter dig, och de kommer att svara dig... 10 eller kanske 25 blinds (stacken) går all världens väg även om femmorna ändå vinner ibland, medan du i 5/6 fall bara vinner 1½ blind om vi förenklat antar att spelare par högst TT (tior) alltid lägger sig för din allin (eller flerblindshöjning).

 

Säkert kommer även åttor och bättre att svara ibland, ännu större förlust för dina femmor i så fall. Och än värre blir det när din strategi syns.

 

Kanske kan du gå allin i sent läge med femmorna (men har någon höjt mer än 2b så är fold det enda som gäller om det nu inte är en notorisk höjare/småbluffare som vi har koll på). Nä, kräv även där ett eller två snäpp bättre kort, och som första talare (UTG)är alltså damsällskap önskvärt, knektarna kan också få göra sin plikt men tiorna är på gränsen... Tycker jag, det finns olika strategier, och man ska ju variera sitt spel då och då samt efter hur bordet är. Men att brösta sig med femmor först ut kommer att leda till förlust.

 

Enda gången jag själv sparar små par är när ingen höjt men många limpat, då gör pottoddsen att floppens möjliga set/triss lönar sig, inte minst om några träffar par med klädda kort och ess. Och givetvis om markerna är få jämfört med blindsen;då är det bara att fösa in allt...

 

 

Men men, lyckas du med din tanke så ok, med rätt bord/motståndare kanske. Allin eller stor höjning? Med liten stack är det samma sak, men tveksamt gå allin med stor stack med ett par femmor i hand och som förste talare? Dubbla valören åtminstone, tycker jag även om trenden lär vara mot det aggressiva...

 

Nu finns det spelare här av betydligt högre "valör" inte minst SM-mästaren i denna tråd, så mina synpunkter blir kanske lite kantstötta. Det får jag ta.

 

Men, inte när det gäller att gå allin med 55 i tidig position! :ola: Tror jag börjar upprepa mig så jag sätter punkt här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...