Gå till innehåll

Skönheten och Odjuren


Othello

Recommended Posts

  • Svars 9,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Jennez

    1468

  • Ola Brandborn

    1056

  • TotalFarsa

    1010

  • Liza

    862

Top Posters In This Topic

På tal om donk-klonk; Klonkarn (Nisse från senaste Betwayutflykten i Tallinn) klonkade WSOP-säte i natt (har dessutom ett sideevent sedan tidigare). Så nu är det osäkert i Vegas också i sommar :-) Grattis!

 

Åh vad kul, grattis Klonkarn! Ketchup-mannen i Vegas, det är så man blir sugen på att hänga med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huga, jag var förkyld när jag flög hem från Dallas för ett par år sen... vi mellanlandade i Amsterdam och det är jobbigast när man ska landa eftersom det känns som att snoret som trycks upp i hjärnan skall spränga skallen. Vi hamnade i flygkö ovanför flygplatsen och inflygningen tog 1 timme... jag trodde ärligt att jag skulle avlida...

 

HF ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagom till Vegasresan har jag åkt på en förkylning. Dessutom sovit noll timmar i natt (men väl slumrat).

 

Sovit noll timmar? Men då hade vi ju kunnat fortsätta spela 99! :(

 

Vilken roll jag var på inatt! Jag, Hammarn, Ola och Tok-Mackan lirade 99. Man kan väl säga att jag krossade hela fältet. Rejält dessutom. Här kommer reglerna till 99 och det lämpar sig utmärkt att spela om pengar.

 

Alla spelare får tre kort var. Man vänder upp ett kort på bordet och har en draghög bredvid. Nu gäller det att lägga kort ovanpå det öppna kortet. För varje kort man lägger adderar man kortets värde. Om det exempelvis ligger en sjua uppe och en spelare lägger en åtta ovanpå så blir det femton. Nästa spelare lägger en femma och då är vi uppe i tjugo osv.

Varje gång man har lagt ett kort måste man dra ett nytt från högen. Man ska alltså alltid ha tre kort på handen.

 

Den spelare som tvingas att lägga ett kort som gör att högens värde blir mer än 99 har förlorat och åker ut. Övriga spelare fortsätter då tills det bara är en spelare kvar. Om man inte kan lägga något kort man har på handen får man chansa från draghögen. Det får man göra när som helst under spelets gång.

 

Det finns fyra specialkort:

- Lägger man en fyra adderas inget värde på högen, en fyra är alltså lika med noll. Dessutom byter turordningen håll och fortsätter då på det värde som låg innan fyran spelades.

- En knekt är precis som fyran lika med noll men turordningen fortsätter som vanligt.

- En tia ger minus tio. Om värdet på högen är 72 och någon spelar en tia blir det alltså 62 till nästa spelare istället.

- Om någon spelar en nia blir värdet på högen 99 direkt. Man kan lägga en nia när värdet redan är 99 också.

 

Alla klädda kort är tio (utom knektar som är noll) och ess räknas som ett.

 

Hoppas att jag lyckades förklara någorlunda. Ha det så kul med 99 där ute i husvagnarna och stugorna! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den spelare som tvingas att lägga ett kort som gör att högens värde blir mer än 99 har förlorat och åker ut. Övriga spelare fortsätter då tills det bara är en spelare kvar.

 

Blir högens värde 0 igen då någon åker ur och man börjar om utan spelaren som åkte ur? Blir ju inte lätt att fortsätta annars om värdet redan är över 99.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir högens värde 0 igen då någon åker ur och man börjar om utan spelaren som åkte ur? Blir ju inte lätt att fortsätta annars om värdet redan är över 99.

 

Värdet när någon drar "tjockt" återgår till det det var innan högen gick över 99.

 

Exempel.

Värdet på högen är 98. Jag har inga ess, fyror, knektar, nior eller tior som kan rädda mig. Jag måste chansa från högen. Jag drar en sjua. 105! Jag är ute. Nu går turen över till den spelare som satt efter mig och min sjua räknas inte (eftersom jag åkte ut)så värdet på högen är återigen 98.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

99 är djävulens verk :(

 

Kan bara hålla med. Och dom som snackar om att poker är riggat kan ju spela lite 99 mot Jens....

 

Har landat i Vegas nu och fick ett kanonfint rum/svit. Har inte hunnit spela något ännu men det ska snart åtgärdas. Kör en liten dagbok här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med. Och dom som snackar om att poker är riggat kan ju spela lite 99 mot Jens....

 

"Give me your tired, your poor,

Your huddled masses yearning to breathe free,

The wretched refuse of your teeming shore.

Send these, the homeless, tempest-tossed to me,

I lift my lamp beside the golden door!"

 

Ha det så bra i Vegas Hammarn! Lite avis är man allt... Läste just att det skulle bli uppemot 30 grader hela helgen samt på måndag hemma i Sverige. Då sitter man själv på ett kontor. Bara timmar kvar till "semestern" är slut... :(

 

Jag har dock haft det ganska bra. Är ju fortfarande turist här i Stockholm och jag har hunnit med mycket kul under "semestern" (eller rättare sagt medan jag varit mellan två jobb).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte avis på kombon förkylning+flyg.

 

Nej, men det gick bra ändå (lite ont i öronen vid landningarna bara).

 

Okej, det var första gången jag flög förstaklass. En kort "tripreport" får väl följa:

 

Arlanda-Paris ner i business. Inget extra att skriva hem om.

I Paris så blev jag hämtad vid gaten, vi gick ner i en sidogång och sedan fick jag åka limosine runt huset, in i en specialingång i firstclassloungen. Där checkades mitt handbagage av en USA-kontrollant, men man slapp det vanliga "tafsandet" som alltid är vid en USA-flygning annars. Han kollade också att jag hade alla papper i ordning. Sedan upp i loungen. Nice. Medan jag tog och åt lite ost från frukostbuffén och drack cocacola till detta (fransmännen blev skrynkliga i ansiktet) så tog någon passopp hand om allt incheckningstjafs). Man kunde välja mat från a la carte också, det fanns såklart en egen restaurang i loungen (allt gratis). Jag räknade till 14 st olika sorters bordsvatten btw, från jordens alla hörn.

 

Sedan iväg till planet, där man fick gå före alla köer, och in i firstaclasscupen (totalt 8 stolar. Varje stolsrad omfattade fyra fönster). Champagne serverades, och sedan startades det. Strax efter start så fick vi en meny och välja mat (mina val i rött)

 

Apertizer

Blandade smaklöksretare, löjligt gott (betyg 5)

 

Förrätt

Melonsallad

Rostade langustiner med lite sidokrafs, gott (betyg 5)

Vegetarisk antipasto

 

200906250449190.jpg

Apertizer to the left, rostade langustiner to the right.

 

Sallad

Säsongens blandsallad, standard (betyg 3)

 

Huvudrätt

Lamm, lite standardaktigt, men "eggplant with coconut"-röran (som ser ut som en spya) var en positiv överraskning. Betyg 3

Torsk

Kyckling

Något vegitariskt baserat på Zuchini

 

200906250449231.jpg

Lammet

 

Selection of cheeses

Ge mig ett glas cocacola och en bit av alla fem ostarna tack, var mitt val :ola:. Jag är stor ostälskare. Inga problem. Betyg 5

200906250449292.jpg

Say cheeze!

 

Dessertvagn.

Ni förstår hur mätt jag var när jag bara valde en liten annanasglassbit (det fanns mycket att välja på, mest bakverk dock). Betyg 4

 

Det serverades friskt med blandade viner också, men jag ville bara ha cocacola, vilket förvånade fransmännen :-).

 

Så, jag var mätt, och jag var trött, så då var det väl dags att sova. Feber hade jag också, tror jag. Wake me for food, sa jag, stoppade i öronproppar, gjorde stolen till en säng (den blev verkligen 180 grader platt och inte som i businessclass där man kommer ner till 165 grader eller något liknande. Jag fick till och med en pyamas :ola:). Och som jag sov - 11 timmar tydligen, enligt flygvärdinnan.

200906250449333.jpg

Natti natti

 

Vaknade för en frulle bestående av god ostbit, fruktsallad och en kanongod tallrik läckerheter med pilgrimsmusslor i fokus. Betyg 5

200906250451030.jpg

Pilgrimsmusslor mm

 

Tre timmar kvar till landning, så jag inspekterade nu för första gången utbudet av filmer. 30 filmkanaler, vilket får anses bra. Dock inte direkt modern utrustning (video on demand har de flesta i business nu för tiden, medan här så rullade filmerna hela tiden). First class ska ju vara bättre än business. Liten besvikelse faktiskt. Betyg två.

 

Service då? Jo löjligt bra. Betyg 5... Nästan så man tyckte det blev för bra ibland, man är ju inte van att bli upppassad.

 

Landade i Los Angeles, och fan det var noll kö i tullen! Gud vilken skillnad från Chicago! Kort promenad (utomhus förvisso) till American Airlines terminal, för en 50-dollars sunkekonomiflygning till Las Vegas.

 

Jag tog taxi direkt till Rio och hämtade ut mina registreringar för event 54 och för main event, samt pröjsade biljetten för dagens övning, kl 12:00 börjar Pott Limit Omaha high/low, som ska bli sköj att spela. Sedan taxi till Hilton där jag höll mig vaken till 22:00, innan jag slocknade. Hilton är ett standardrum, varken mer eller mindre. Billigt dock ($40) men det finns bättre rum för billigare pengar faktiskt (ex Orleans) som "ligger lika illa till" (båda ligger lite off). Hilton lever nog på sitt namn samt att det ligger nära convention centret.

 

Håll tummetott för mig i turren nu då.

 

Är det värt pengarna? Min biljett skulle kostat typ 45.000 sek om jag betalt den själv (och inte flygit på flygpoäng). Absolut inte, steget från Business (som är nöten över Atlanten) är inte så stort helt enkelt. Däremot är det nog svårt att få godare mat ombord på ett flygplan. Är man vinälskare så är det ju en fördel också..

 

Däremot tycker jag att man bör kolla efter businessbiljetter till rimligt pris faktiskt, när man gör långa flygresor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra trip report Ola! Bara att gratulera till att frukten av ditt poängsamlande. :D

 

Själv har jag haft en toppendag. Var hos frissan som gjorde mig fin (eller nåja, mindre ful iaf) inför nya jobbet imorgon. Den här frisören kirrade dessutom skägget - pluspoäng för det! Tror att det får bli standardfrisören hädanefter.

 

Annars sol, sol, sol! Woohoo! Är faktiskt lite trött på semester nu så det ska bli skönt att börja jobba imorgon. Tallinn har man ju dock starkt blandade känslor inför men i det här fallet kommer det positiva att överväga det negativa med god marginal så jag ser för en gångs skull fram emot den staden.

Man vill ju ändå åka till Vegas givetvis men att stanna "hemma" ett år gör mig säkert gott, för att inte tala om min ekonomi. :-P

 

Aja, nu är det hopp i säng! Ska upp tidigt som satan imorgon, blir standardflyget kl 08.40. Tilt på det. Men som sagt, nya utmaningar väntar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort lycka till på din första riktiga dag på nya jobbet. Ska bli jävligt kul att se hur lång tid det tar för dig att få införa 99-spelet i NördicBets Microgaming klient...

 

Ge mig bara helgen att hustla lite folk så ska det vara uppe på måndag eftermiddag... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du verkar haft en behaglig resa Ola! :)

Jag är inte så imponerad av maten på planet dock, jag har sett bättre! Yup its true, på malaysian airlines. Däremot är jag sjukt imponerad av sängen och pyjamasen, det låter verkligen som nöten! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...