Bjorn_ Postad 14 April , 2005 Rapport Postad 14 April , 2005 Crypto $1/2 Hold'em (9 handed) Inga relevanta reads. MP3 postar BB ur position Preflop: Hero is MP1 with A J UTG folds, UTG+1 bets, Hero raises, MP2 folds, MP3 folds, CO reraises, button folds, SB folds, BB folds, UTG+1 folds, Hero calls Självklar höjning med AJs, frågan är om jag inte borde cappat också när jag får andrabollen. Flop: A J 2 (9 SB) (2 players) Hero checks, CO bets, Hero raises, CO reraises, Hero caps, CO calls Kör en checkraise vilket brukar vara mitt standarddrag då jag floppar tvåpar. När han sedan reraisar kan det ju förståss betyda att han har ett set men det känns ändå mycket troligt att jag leder så jag passar på att cappa. Många skulle kanske slöspela Aces up här men jag har dåliga erfarenheter av det. Risken är ju trotts allt stor att han har en del outs till en bättre hand. Turn: 7 (8 BB) (2 players) Hero bets, CO calls ABC poker, han går knappast på en check-raise till. River: 9 (10 BB) (2 players) Hero bets, CO folds Vet inte om man skall checka för att locka fram en bluff här, frågan är ju om man kan räkna med syn tillräckligt ofta av TPTK för att ett värdebet ska löna sig? Handen är kanske inte världens mest komplicerade. Största frågan är egentligen cap eller call preflop och vad man kan tänka på där. Riverspelet är kanske inte heller helt självklart. /Bjorn Citera
RaMz Postad 14 April , 2005 Rapport Postad 14 April , 2005 Syna hans 3bet på flopp och Checkraisa på turn. Förutsatt att han inte vill ta ett gratiskort eller fortfarande går att checkraisa på turn även omman cappar floppen mot honom. Citera
Bjorn_ Postad 14 April , 2005 Författare Rapport Postad 14 April , 2005 Syna hans 3bet på flopp och Checkraisa på turn. Förutsatt att han inte vill ta ett gratiskort eller fortfarande går att checkraisa på turn även omman cappar floppen mot honom. Tycker risken att han just trebetar för gratiskort är lite för stor. Som jag ser det finns det tre troliga scenarior i följande sanolikhetsordning. A) Han har en sämre hand än min (AK, AQ, KK eller QQ) men med outs till antingen bättre tvåpar eller set och trebettar för frikort. (Gäller också i viss grad för t.ex. ett stegdrag.) B) Han har fortfarande en sämre hand än min men förstår inte det och tror att han höjer för värde. C) Han har en bättre hand än min och höjer för värde. I fall a) ger en syn av hans trebet att han checkar bakom på turn, resultat jämfört med spelat -1½BB. I fall b) så ger en lyckad syn plus checkraise +½BB, ett bet kan dock ge en raise så att jag kan trebetta även om det inte lyckades här. I fall c) så spar faktiskt syn plus checkraise en del. Som jag spelade blir antagligen här även turn cappad. Med syn plus checkraise blir det troligen bara 3bet plus 3bet vilket sparar 1½BB. Rent statistiskt är detta alternativ dock som tur är mycket mindre sannolikt än de andra. /Bjorn Citera
jeneqvist Postad 17 April , 2005 Rapport Postad 17 April , 2005 Har några kommentarer som jag skulle vilja framföra. 1) Jag hade nog inte check-raisat flop utan betat rakt in i honom. Han hade då troligtvis spänt musklerna och reraisat. Då jag hade synat. Hans hand här är troligtvis AK eller AQ, och det finns inga direkta drag som han kan sitta på, möjligtvis en inside men det känns inte så troligt. Att han har ett högt pp är heller inte omöjligt. Sedan hade jag check raisat turnen för att få in några stora bet. Hade han reraisat här hade jag garanterat capat. Eftersom både turn och river är "blanks", så va du good på flopen så är du troligtvis det på rivern oxå. Är han beredd att även capa rivern, så finns det en risk för ett set, och då skulle jag nog sakta ner och syna. Har han ett set, så var du slagen redan på flopen, men chansen att han har ett är så väldigt liten så man kan inte anta det bara för att han visar motstånd. I ditt fall så foldar han faktiskt på rivern, så att han satt på ett A är kanske inte så troligt iaf. QQ eller KK är kanske troligare händer, men mitt play är en mer allmän beskrivning av liknande senarior. 2) Du säger att du är orolig för "Free-card" play. Den nivån du spelar på är en riktig fisk nivå. Att någon ens skulle tänka på ett sådant drag tillhör inte vardagen. Å andra sidan om han satt på AK eller AQ, varför skulle han då ta ett "Free-card"? 3) Att capa preflopen tycker jag alltid är onödigt, varför ge iväg extra information om din hand? Jag synar alltid bara ett reraise, även med AA, om inte det är så att jag kan få ut spelar ur poten genom att capa. I ditt fall är det ju sen bara att straffa han på postflopen, låt han tro att han har en monster hand och lägg in stötten på turnen. Så här hade iaf jag nog spelat handen, om det är rätt eller fel vet jag inte men det är åtminstonde en åsikt. Lycka till! Citera
ElNeko Postad 17 April , 2005 Rapport Postad 17 April , 2005 Självklar höjning med AJs, frågan är om jag inte borde cappat också när jag får andrabollen. Varför skulle du vilja göra det? Utan reads skulle jag gissa att du är underdog mot alla hans tre-bet händer och dessutom har han position på dig. Jag skulle kört full gas på floppen, bettat ut och cappat om han varit sugen på det. Ev. kanske prova att C-R turn efter det. Det mest troliga är ju att han sitter med AK/AQ och då lär han mer än gärna cappa floppen, men vill säkert inte ha allt för mycket action på turn. Citera
Recommended Posts