Gå till innehåll

Världens bästa filmscen


Haslo

Recommended Posts

  • Svars 94
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag är mycket filmintresserad och har väldigt bra smak. Jag gillar klassiska mästerverk som Braveheart, Gladiator och Pearl Harbor, men även djupare/svårare filmer som The Machinist, Titanic, The Butterfly Effect och M. Night Shyamalas filmer.

 

Detta är dock min absoluta favoritscen http://se.youtube.com/watch?v=2UqSLGNaupA

 

Bra smak och gillar djupa/svårare filmer som Titanic...................................

 

Hur tänkte du här?

 

Reda ut begreppen lite kanske.

 

Klassiska mästerverk = Borta med vinden, Pansarkryssaren Potemkin, Citizen Kane, De 39 stegen, Gudfadern osv

 

Svårare/djupare = Kieślowski den röda , blå, vita filmen. Bergman: Tystnaden, Det sjunde inseglet.

 

Så lugn nu innan du sorterar in Titanic och flumfilmer med Ashton Kutcher i facket djupa/svåra filmer.

 

En del av dem du nämnde är absolut sevärda och en del tom bra, men mer mainstream och lättsmält dravvel får man leta efter.

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra smak och gillar djupa/svårare filmer som Titanic...................................

 

Hur tänkte du här?

 

Reda ut begreppen lite kanske.

 

Klassiska mästerverk = Borta med vinden, Pansarkryssaren Potemkin, Citizen Kane, De 39 stegen, Gudfadern osv

 

Svårare/djupare = Kieślowski den röda , blå, vita filmen. Bergman: Tystnaden, Det sjunde inseglet.

 

Så lugn nu innan du sorterar in Titanic och flumfilmer med Ashton Kutcher i facket djupa/svåra filmer.

 

En del av dem du nämnde är absolut sevärda och en del tom bra, men mer mainstream och lättsmält dravvel får man leta efter.

 

Förre

 

Jag säger som Ashton: You just got punk'd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scener som bör vara med och konkurrera:

 

Lipade inte lite när jag såg denna:

 

Både 2:an och 3:an är ju alldeles för slarvigt genomförda och för mycket effektsökeri för att vara i närheten att klassas som de bästa scenerna.

 

Så sjukt att Saving Private Ryan fick så mycket beröm och uppmärksammhet trots att en av de bästa amerikanska krigsfilmerna någonsin, Thin Red Line, gjordes samma år och trots det hamnade i skuggan av SPR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både 2:an och 3:an är ju alldeles för slarvigt genomförda och för mycket effektsökeri för att vara i närheten att klassas som de bästa scenerna.

 

Så sjukt att Saving Private Ryan fick så mycket beröm och uppmärksammhet trots att en av de bästa amerikanska krigsfilmerna någonsin, Thin Red Line, gjordes samma år och trots det hamnade i skuggan av SPR.

 

Va? På vilket sätt är SPR-scenen slarvigt genomförd? Ser inte hur man skulle kunna göra den bättre. En av dom absolut maffigaste scenerna någonsin imo, minns när jag såg den första gången. Blev helt paff och bara satt å stirrade första 20-25 minuterna, vad det nu är.

 

Filmen i övrigt är inte samma världsklass kan jag hålla med dig om, men helt klart väldigt bra.

 

Möjligt att Green Mile-scenen kanske inte är så bra, men tyckte den var det när jag såg filmen iaf. Den hade ju "byggts upp" för den scenen mycket under filmen osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? På vilket sätt är SPR-scenen slarvigt genomförd? Ser inte hur man skulle kunna göra den bättre. En av dom absolut maffigaste scenerna någonsin imo, minns när jag såg den första gången. Blev helt paff och bara satt å stirrade första 20-25 minuterna, vad det nu är.

 

Självklart är den scenen en av dom bästa, om inte bäst, den enda som kan konkurrera är Gladiator öppningen imo:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? På vilket sätt är SPR-scenen slarvigt genomförd? Ser inte hur man skulle kunna göra den bättre. En av dom absolut maffigaste scenerna någonsin imo, minns när jag såg den första gången. Blev helt paff och bara satt å stirrade första 20-25 minuterna, vad det nu är.

 

Filmen i övrigt är inte samma världsklass kan jag hålla med dig om, men helt klart väldigt bra.

 

Möjligt att Green Mile-scenen kanske inte är så bra, men tyckte den var det när jag såg filmen iaf. Den hade ju "byggts upp" för den scenen mycket under filmen osv.

 

Kort sagt, det är ju ett av de bästa exemplena av "mtv-estetik" som finns. Bildkompositionerna suger och Spielberg har nog lagt ner noll arbete på fotot, se till att allt finns med i bild bara.

 

Den snabba klippningen blir ett resultat av det slarviga förarbetet och klippen kommer precis hela tiden vilket gör att den saknar all form av rytm.

 

Samma gäller scenen från Green mile fast den är snäppet värre med den dåliga användningen av musik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort sagt, det är ju ett av de bästa exemplena av "mtv-estetik" som finns. Bildkompositionerna suger och Spielberg har nog lagt ner noll arbete på fotot, se till att allt finns med i bild bara.

 

Den snabba klippningen blir ett resultat av det slarviga förarbetet och klippen kommer precis hela tiden vilket gör att den saknar all form av rytm.

Tror du inte de är tanken att skapa kaos hos tittaren med snabba kaosartade klipp samt dokumentärkatig filmning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort sagt, det är ju ett av de bästa exemplena av "mtv-estetik" som finns. Bildkompositionerna suger och Spielberg har nog lagt ner noll arbete på fotot, se till att allt finns med i bild bara.

 

Den snabba klippningen blir ett resultat av det slarviga förarbetet och klippen kommer precis hela tiden vilket gör att den saknar all form av rytm.

 

Du kan ju omöjligen inte veta mindre om vad du talar om.

 

Har du sett The Bourne Identity (eller Supremacy eller Ultimatum för den delen)?

 

Vidare är Band of Brothers vida överlägsen SPR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är den scenen en av dom bästa, om inte bäst, den enda som kan konkurrera är Gladiator öppningen imo:

 

Vidare är Band of Brothers vida överlägsen SPR.

 

+1 på båda. Vetifan dock om det finns någon speciell scen som utmärker sig så i bob utan i stort sett allt håller hög klass typ =) Iofs är scenen när dom hittar koncentrationslägret väldigt stark.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du inte de är tanken att skapa kaos hos tittaren med snabba kaosartade klipp samt dokumentärkatig filmning?

 

Nej det tror jag faktiskt inte. Då ser det ut på ett annat sätt o hela filmen, alla filmer av Spielberg är klippta sådär.

 

Du kan ju omöjligen inte veta mindre om vad du talar om.

 

Har du sett The Bourne Identity (eller Supremacy eller Ultimatum för den delen)?

 

Vidare är Band of Brothers vida överlägsen SPR.

 

Jaså?

 

The Bourne Identity men för väldigt länge sen.

 

Mycket möjligt men Thin Red Line äger garanterat den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på båda. Vetifan dock om det finns någon speciell scen som utmärker sig så i bob utan i stort sett allt håller hög klass typ =) Iofs är scenen när dom hittar koncentrationslägret väldigt stark.

 

När sjukhuset faller ihop i frankrike (glömmer såklart namnet, men dem är väl i Ardennesskogen me thinks? Vinteravsnittet med medicen iaf) är riktigt bra. Men annars håller jag med, svårt att utmärka någon speciell scen som mycket bättre än de andra. Allt är bara så bra. Uppmanar alla som inte sett miniserien och gillar action/WW2/drama (någon av dem) att se den. Är i samma stil som SPR fast mycket mycket bättre.

 

Jaså?

 

The Bourne Identity men för väldigt länge sen.

 

Mycket möjligt men Thin Red Line äger garanterat den också.

 

1. Yep. Du påstår att han inte lagt ner någon tid på kameraarbete när motsatsen är sanningen. Självklart har du ingen aning om vad du pratar om rent allmänt. Vad du sen tycker är en annan sak.

 

2. Bourne filmerna är bra exempel på dels allmänt riktigt bra action/spy film och film i allmänhet, men även ryckig, snabb klippning och ryckiga/"otydliga" kameravinklar. Prisade för detta alltså.

 

3. Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det tror jag faktiskt inte. Då ser det ut på ett annat sätt o hela filmen, alla filmer av Spielberg är klippta sådär.

 

 

 

Jaså?

 

The Bourne Identity men för väldigt länge sen.

 

Mycket möjligt men Thin Red Line äger garanterat den också.

 

Den tunna röda linjen är så osammanhängande och seg att den knappt går att titta på. Jag köpte den faktiskt för länge sedan, men gav bort den till en arbetskamrat som är precis så fis-pretentiös som du verkar vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...