Gå till innehåll

FL - En NL spelare med lite funderingar över FL?

Recommended Posts

Postad

halloj!

Nu har jag sen förra veckan haft en riktig badstreak. Detta är första gången som precis allt har gått fel, och den "lilla" bankrullen jag hade, e nu borta. Vet att i NL är de mkt swings, men sedan förra veckan har de gått neråt varje gång jag satt mig ner för att spela. Har analyserat detta mkt, kollat många HH, frågat polare vad de tycker om vissa händer ect men kommit fram till att jag spelat rätt i nästan alla situationer.

Ungefär 50/50 av mina vänner som spelar poker är NL/FL spelare.

För NL spelarna kan de gått riktigt bra, eller ibland riktigt dåligt. Medans FL spelarna alltid har en stabil kurva uppåt. De tycker verkligen att jag ska satsa på just FL. De gångerna jag har spelat de dock så har de inte alls gått bra, och har sakta men säkert gått neråt. Men denna gång hade jag tänkt satsa på de regält, verkligen ge de en chans, och läsa endel om de. Som jag förstår så är de ganska anorlunda spel mot just NL.

Skillnaden på limits givetvis, men många mer saker därtill.

Har några frågor om just FL.

Hur stor BR anser ni att kan vara lagom för att lira FL? Vet att detta kan skilja mkt, och mkt från person till person. Men 30 inköp är kanske inte nödvändigt?

Om man ska läsa någon bok om detta, är winning at low limit holdem av lee jones bra att börja med?

Är det något speciellt man ska tänka på då man spelar FL, Några händer man spelar i FL som man inte spelar NL.

Om man spelar på en riktig låg nivå, låt säga 0.5-1 FL , ska man skippa bluffar överhuvudtaget?

Jättetacksam för svar. Tips/råd vore jätteschysst.

Tack !

(kan va så att de är endel felstavningar och massa annat, varit vaken i många timmar nu, men bara skriva om de är något ni vill fråga om)

Postad

vet varken ut eller in. Om jag ska fortsätta med NL spelandet där min otur har kostat mig x antal inköp denna vecka, eller att köra på FL. Saken är den att jag kan / känner mig säker när jag lirar NL. Men med dessa 10 dagar bakåt då jag konstant torskat har gett självförtroendet en törn och givit mig funderingar att testa FL istället för att kanske finna min lycka.

Postad

Vad nebbis sa. Om det är otur som gjort att du backat är det inget att bry sig om, otur händer (ska hända, fisken måste vinna ibland annars slutar han spela).

Hur stor BR anser ni att kan vara lagom för att lira FL? Vet att detta kan skilja mkt, och mkt från person till person. Men 30 inköp är kanske inte nödvändigt?

300 BB är standard.

Om man ska läsa någon bok om detta, är winning at low limit holdem av lee jones bra att börja med?

Nja, jag tycker att small stakes holdem är bättre.

Är det något speciellt man ska tänka på då man spelar FL, Några händer man spelar i FL som man inte spelar NL.

Umm, ja. Läs en bok. Vilka händer spelar man i NL?

Om man spelar på en riktig låg nivå, låt säga 0.5-1 FL , ska man skippa bluffar överhuvudtaget?

Generellt: Bluffa mindre, value betta mer.

Postad

Vad du ska spela i fortsättningen måste du själva komma fram till så du inte känner dig påtvingad ett spelsätt som du inte gillar.

När det gäller FL spel så kan jag säga att Lee Jones bok är ett bra första val om du är grön, efter den och när du sen har greppat den boken och spelat en del så kan jag varmt rekomendera Small Stakes Hold'em av Ed Miller, helt klart den bästa bok jag har läst om FL, och antagligen den bästa boken som finns om hyffsat låga FL-nivåer.

Att börja på 0.5/1.0 kan vara en bra start för att få grepp om spelet och också vinna lite, eftersom de flesta av spelarna där är väldigt dåliga så är det inga större problem att gå +.

Dock måste du vänja dig vid att oftare bli utdragen i FL än NL, specielt på så låga nivåer som 0.5/1.0 där folk går hela vägen med allt möjligt.

Postad

Då är frågan, ska man sitta 3 timmar och plussa kanske 7 dollar på 0.5/1 nivån å sen bli utdragen och torska 6 dollar på en utdragning.

Då har man gått plus 1 dollar. Problem som jag har på denna nivå- går visserligen plus- men börjar bli trött på nivån. I NL blir man inte utdragen på samma sätt,

Postad

I fixed limit stiger värdet för händer som KQ och AJ och liknande, medans suited connectors och liknande sjunker en del. Anledning, du behöver inte riskera hela stacken med ett par utan endast ett bet. Samma sak gäller suited connectors du vinner inte en hel stack med stegen ibland. Du behöver liksom inte vara så orolig för river raisen när du sitter med top pair och det sista färgkortet kom, oftast bara check syna.

Postad

Ett tips är att lära sig spela med miniview. Jag lirar på primas nätverk och deras miniview är kanon när man väl blivit van.

Jag har oftast igång fyra bord samtidigt (min skärm klarar inte fler). Det gör att man kan spela hyfsat tight utan att bli uttråkad.

Dessutom behöver man inte vara fullt så koncentrerad som i NL. Gör man misstag så förlorar man några bets och inte hela stacken.

Postad

Har du inte riktigt tålamod för FL ringgames,så kanske du skulle pröva FL shorthanded.Där MÅSTE man spela fler händer så det blir mer action.

Dessutom går det att vinna snabbare där jämfört med ringgames.

Postad

Spela färre händer i FL. Om de andra ser 40% av flopparna så är 30% rätt lagom.

Skippa inte bluffar. Om de misslyckas så får du ofta mkt action senare.

Viktiga verktyg för att vinna är semibluffar, checkraisa, stjäla potterna när ingen verkar ha nåt. Slowplay är sällan korrekt i FL utan spela mkt aggresivt.

Men det allra viktigaste är att INTE spela för många starthänder för det är omöjligt att ta igen i FL med rake.

Postad

Läs boken Small Stakes Hold'em! Det har jag gjort efter tips från vissa pf:are.

Började sedan att lira lite vid microlimit FL och har plussat konstant nästan sedan starten. Tips är att läsa sammanfattningen i boken någon gång i veckan så man hela tiden utvecklas.

Postad
Läs boken Small Stakes Hold'em! Det har jag gjort efter tips från vissa pf:are.

Började sedan att lira lite vid microlimit FL och har plussat konstant nästan sedan starten. Tips är att läsa sammanfattningen i boken någon gång i veckan så man hela tiden utvecklas.

Vilken sammanfattning, sida?