dafvor Postad 7 Januari , 2009 Rapport Postad 7 Januari , 2009 Hej Jag har ett stort problem när jag lirar. VARJE gång jag bluffar blir jag synad. Jag spelar händerna alldeles perfekt (imo) men det känns som om folk ser genom mina kort när jag bluffar. Jag har bluffat bort så sjukt my pengar och mest av allt bluffas bort när jag inte sätter mina drag. Detta är ingen whinetråd utan jag behöver hjälp med detta. Borde jag sluta bulffa helt? Jag har spelat i 3 år och testat många olika sätt att spela. Ett tag bluffade jag i princip inte alls och det gick hur bra som helst. Visst kommer några nu säga att jag i så fall inte bör bluffa men det tillhör ju spelet. Någon som har en lösning? Citera
jkkman Postad 7 Januari , 2009 Rapport Postad 7 Januari , 2009 Jätteviktigt att fundera över vad du faktiskt representerar när du bluffar. Du kan bluffa mer på brädor där du har mycket värdehänder. Du kommer åka på mycket fler check-calls på torra brädor av mellan och botten par. Citera
dafvor Postad 7 Januari , 2009 Författare Rapport Postad 7 Januari , 2009 Jag vet. Men jag blir väldigt ofta synad med andra eller tredje paret på farliga brädor. Folk läser mig som en öppen bok när jag bluffar. Citera
dafvor Postad 7 Januari , 2009 Författare Rapport Postad 7 Januari , 2009 Har länge funderat på att sluta upp & bluffa helt och hållet. Typ att ta bort det ur mitt pokerförråd. Typ som att aldrig spela 72.. ja, ni förstår vad jag menar Citera
okocha Postad 7 Januari , 2009 Rapport Postad 7 Januari , 2009 Ha en bra balans mellan vbetar och bluffar så behöver du inte bry dig om de synar eller inte =) Citera
tompalub Postad 7 Januari , 2009 Rapport Postad 7 Januari , 2009 Hej Jag har ett stort problem när jag lirar. VARJE gång jag bluffar blir jag synad. Jag spelar händerna alldeles perfekt (imo) men det känns som om folk ser genom mina kort när jag bluffar. Jag har bluffat bort så sjukt my pengar och mest av allt bluffas bort när jag inte sätter mina drag. Detta är ingen whinetråd utan jag behöver hjälp med detta. Borde jag sluta bulffa helt? Jag har spelat i 3 år och testat många olika sätt att spela. Ett tag bluffade jag i princip inte alls och det gick hur bra som helst. Visst kommer några nu säga att jag i så fall inte bör bluffa men det tillhör ju spelet. Någon som har en lösning? Du kanske inte spelar händerna så perfekt som du tror...Börja med att rannsaka Ditt eget spel. Vad försöker du representera när du bluffar? Tror de inte på dig även när du spelar "perfekt" så är det ju bara att sluta bluffa mot respektive FI och "bara" värdebeta sönder arslet på honom. Var inte så fix på att du Måste bluffa är mitt tips Citera
dafvor Postad 7 Januari , 2009 Författare Rapport Postad 7 Januari , 2009 Ha en bra balans mellan vbetar och bluffar så behöver du inte bry dig om de synar eller inte =) Jag är nog dum men jag förstår inte detta inlägg. Jag bluffar ju ändå bort pengarna i ditt ex. =) Eller hur menar du? Citera
Klyka Postad 7 Januari , 2009 Rapport Postad 7 Januari , 2009 Jag spelar händerna alldeles perfekt (imo) men det känns som om folk ser genom mina kort när jag bluffar. Vad menar du med att du spelar händerna perfekt? Vad är en perfekt bluff? Dina bluffar ska dels se ut som om du har en bra hand, dvs du ska spela dem på samma sätt som du spelar stålet. Detta för att du ska representera en stark hand, som jkkman talar om. Om du i ett visst läge aldrig spelar en stark hand på ett visst sätt, så ska du heller inte spela en bluff på det sättet, för då blir det väldigt genomskinligt. en motståndare med bra read på dig kan lätt utesluta att du har en bra hand, och således syna med vetskapen att du bluffar. Vidare så måste du bluffa med en rimlig frekvens. Dvs om du spelar väldigt få starka händer aggressivt i en viss situation, så kan du heller inte spela särskilt många bluffar - då vet ju fi att du oftast sitter på en bluff, och således synar han. Fundera alltså på hur brädan ser ut och hur händelseförloppet hittills i handen sett ut, och slut dig till vilka händer du kan tänkas spela på ett visst sätt. Spela sedan ett visst antal (inte för många) svaga händer på samma sätt, som bluff. Ju fler starka händer du kan spela så i den givna situatuionen, desto fler händer kan du bluffa. Ta för vana att alltid bara bluffa med de x% svagaste händerna i din HD(*). På så vis låter du handstyrkan bli din randomizer. Utan en randomizer så är det oerhört svårt att veta om du ska bluffa eller ej med en viss hand för att få rätt bluffrekvenser. (*) Om din bluff sker i form av en raise, dvs du inte lägger in det första bettet på bettingrundan, så ska du egentligen bluffa med de x% bästa av dina händer som är för dåliga för syn. Men det är inte jätteviktigt, så börja med att bara tänka de x% sämsta händerna i din HD. --- Ett kraftigt förenklat exempel: Låt säga att du trebettat före floppen. Detta gör du endast med AA-TT, AKs-76s och AQs. Detta är alltså din HD (den range av händer du kan tänkas ha, sett ur fi's perspektiv om han har en bra read på dig). För enkelhets skull antar vi att alla dessa händer är lika sannolika (vilket inte är sant i verkligheten). Floppen kommer , och i detta läge funderar du på vad du ska göra. Låt säga att du bara värdebetar AA, AKs och AQs. Säg nu att du av olika anledningar vill ha en bluffrekvens på 25%, dvs att du har en bra hand 75% av gångerna du bettar, och har en bluff 25% av gångerna. Du ska nu bluffa med 87s, eftersom den är den sämsta handen i din HD på denna bräda, och den motsvarar 25% av din totala bet-HD [AA, AKs, AQs, 87s]. Låt säga att du nu satt på QJs i verkligheten. När floppen kommer och du funderar på huruvida du ska bluffa eller ej, så går du igenom ovanstående resonemang, alltså utan att beakta vilken hand du faktiskt har, utan snarare vilka händer du skulle kunna ha. Därvid kommer du fram till vilka av dina möjliga händer du ska betta i den givna situationen, och då QJs inte är en av dessa händer så väljer du att inte bluffa med den. Detta är naturligtvis fruktansvärt förenklat, men visar tankeprocessen på ett ungefär. Citera
dafvor Postad 7 Januari , 2009 Författare Rapport Postad 7 Januari , 2009 Du kanske inte spelar händerna så perfekt som du tror...Börja med att rannsaka Ditt eget spel. Vad försöker du representera när du bluffar? Tror de inte på dig även när du spelar "perfekt" så är det ju bara att sluta bluffa mot respektive FI och "bara" värdebeta sönder arslet på honom. Var inte så fix på att du Måste bluffa är mitt tips Jo men det känns dom om man Måste bluffa. Tror jag hade klarat mig my bättre utan det. Citera
Opteron Postad 7 Januari , 2009 Rapport Postad 7 Januari , 2009 Hej Jag har ett stort problem när jag lirar. VARJE gång jag bluffar blir jag synad. Jag spelar händerna alldeles perfekt (imo) men det känns som om folk ser genom mina kort när jag bluffar. Jag har bluffat bort så sjukt my pengar och mest av allt bluffas bort när jag inte sätter mina drag. Detta är ingen whinetråd utan jag behöver hjälp med detta. Borde jag sluta bulffa helt? Jag har spelat i 3 år och testat många olika sätt att spela. Ett tag bluffade jag i princip inte alls och det gick hur bra som helst. Visst kommer några nu säga att jag i så fall inte bör bluffa men det tillhör ju spelet. Någon som har en lösning? att förstå konceptet "bluff" är nog det absolut viktigaste i kampen för att bli en bra pokerspelare. Du bluffar vid fel tillfälle och av helt fel anledning. Försök förstå konceptet "balans". Bluffar finns bara för att du ska tjäna pengar på dina träffar. Målet med en bluff är att den ska gå +-0 i längden. Citera
okocha Postad 7 Januari , 2009 Rapport Postad 7 Januari , 2009 Jag är nog dum men jag förstår inte detta inlägg. Jag bluffar ju ändå bort pengarna i ditt ex. =)Eller hur menar du? Började skriva en massa goja, men blev bara luddigt, men det viktigaste är att du spelar en range, motståndaren spelar också en range och du ska vikta din frekvens av bluffar/vbet så att det kvittar om motståndaren synar eller foldar. fake edit: kom på att jman förklarar det bättre än mig. http://www.bluffmagazine.com/onlinefeature/gbucks.asp Läs och försök att förstå Citera
jkkman Postad 7 Januari , 2009 Rapport Postad 7 Januari , 2009 Började skriva en massa goja, men blev bara luddigt, men det viktigaste är att du spelar en range, motståndaren spelar också en range och du ska vikta din frekvens av bluffar/vbet så att det kvittar om motståndaren synar eller foldar. fake edit: kom på att jkkman förklarar det bättre än mig. http://www.bluffmagazine.com/onlinefeature/gbucks.asp Läs och försök att förstå FYP Citera
Opteron Postad 7 Januari , 2009 Rapport Postad 7 Januari , 2009 Vi kan ju iaf konstatera att trådskaparen frågade rätt fråga om hans mål verkligen var att bli bra på poker. De flesta brukar ju mest posta om huruvida de borde foldat AA/KK i x gay situation. Citera
Pele08 Postad 8 Januari , 2009 Rapport Postad 8 Januari , 2009 Nu vet jag inte vilken nivå du spelar på. Spelar du på micro/låg så kan det vara en bra ide att inte bluffa lika frekvent därför att som du skriver du väldigt ofta blir synad av 2:a/3:e par på farliga brädor. Så det inte räcker med att du prickar hans range exakt, slänga in en bluff för att du(och troligtvis jag med) anser att det inte finns en chans att man kan syna där. Måste även ta hänsyn till hur just den spelaren resonerar i dessa situationer. Citera
Uniktnamn Postad 8 Januari , 2009 Rapport Postad 8 Januari , 2009 som jkkman skriver så måste du ju representera en vettig hand när du ska bluffa, alltså en hand som slår motståndaren och som du skulle spelat likadant annar blir det ju rätt uppenbart att du missat ett drag och i ren desperation försöker betta hem potten. Sen är min personliga åsikt att 95% av alla pokerspelare bluffar för ofta liksom dom slowspelar. Bluff är ju jävligt bra om du har timing och fingertoppskänsla, dvs rätt använd är den en måste för att optimera vinsten, men när du inte behärskar den så kommer den garanterat vara det move som kostar dig mer pengar än något annat. Om du inte känner att du behärskar situationen är det förmodligen +ev att hellre lägga i en situation där du är osäker på om du ska bluffa eller inte. De flesta spelare är ganska dåliga på att anpassa sina bluffar efter motståndare och flopptextur och fattar inte när man bör och inte bör bluffa. Att genomföra trovärdiga bluffar är nog ett av pokerns allra svåraste moment eftersom den är så beroende av anpassning till skillnad från det rent mattematiska. En mattematiskt korrekt syn i cashgame kommer alltid vara mattematiskt korrekt, men en fantastiskt välrepresenterad bluff som spelas grymt bra mot en synmaskin är ju inget värd för han fattar ändå inte vad du representerar och då är bluffen följdaktligen dålig eftersom du inte når ditt syfte med den. En bluff måste ju representera samma hand hela vägen från preflopp till river så det gäller ju att spela handen konsekvent hela vägen så som du skulle ha gjort med den hand du vill representera. Nu tog jag inte upp bluffen ur rangesynvinkeln som de flesta andra i den här tråden gjorde, utan mer ur en situationsbaserad synvinkel där du faktiskt bluffar för att vinna potten då det var så jag uppfattade din fråga. Dessutom har du ju ett brett spektrum av semibluffar som kan göra diskusionen än mer intressant. Förre Citera
dafvor Postad 8 Januari , 2009 Författare Rapport Postad 8 Januari , 2009 Tack så mkt alla. Ska försoka tänka på allt ni skrivit ner nästa gång jag bluffar. Men jag ska även försöka att bluffa lite mindre. Citera
grebgokz Postad 8 Januari , 2009 Rapport Postad 8 Januari , 2009 Tack så mkt alla. Ska försoka tänka på allt ni skrivit ner nästa gång jag bluffar. Men jag ska även försöka att bluffa lite mindre. Tänk även på vem du bluffar en spelare som inte foldar 2:a eller 3:e paret när både färgar och stegar är möjliga bör du aldrig bluffa men en tight spelare kan du ju bluffa någon gång då och då. Sen kan du ju redan på flopen om du har något drag bestämma dig för att bluffa om något eller några specifika kort som kommer. Tex om det finns ett färgdrag ute och du synar med mellanpar och hålstege så bestämmer du dig för att du ska raisa om du träffar set, tvåpar eller stege för värde och bluffa om en 3e hjärter kommer. Citera
Klyka Postad 8 Januari , 2009 Rapport Postad 8 Januari , 2009 En bluff måste ju representera samma hand hela vägen från preflopp till river så det gäller ju att spela handen konsekvent hela vägen så som du skulle ha gjort med den hand du vill representera. Nja, det räcker ju med att du representerar en hand som skulle ha spelats likadant som du spelat den på alla de gator som hittills har spelats. Det räcker ju med att den linje du tar med din bluffhand är förenlig med den linje du skulle ta med en stålhand som du reppar. Om du sen i första hand reppade en annan hand på flop, så gör det inget, givet att du hade spelat båda på samma sätt. Men detta handlar ju mest om semantik. Jag skulle vilja säga att du ska reppa en range, nämligen den range som du värde-spelar på ett visst sätt. spelteoretiskt så säger man att du ska ha en värderange och en bluffrange för varje betlinje, där bluffrangen är proportionell med värderangen. du behöver egentligen inte tänka på vad du reppar, så länge du spelar hyffsat spelteoretiskt korrekt. det kommer av sig självt iom att dina bluff-linjer alltid motsvaras av en likadan värde-linje. Edit: Och sådana spelteoretiska resonemang gäller även när man spelar mot fiskar som synar för mkt/lite. Enda skillnaden är att bluff-HD:n ändrar storlek i relation till värde-HD:n. Citera
Opteron Postad 8 Januari , 2009 Rapport Postad 8 Januari , 2009 Problemet med bluffar är väl att de flesta försöker reppa just stål. Bättre att reppa en vanlig värdehand eftersom det generellt finns så många fler sådana än äkta stål-händer. Citera
dafvor Postad 8 Januari , 2009 Författare Rapport Postad 8 Januari , 2009 Jag spelar på relativt låga nivåer där folk inte gärna lägger sig på river om dom synat 2 gator innan. Därför blir det väldigt svårt att försöka värdebetta med bluffar. Citera
Klyka Postad 8 Januari , 2009 Rapport Postad 8 Januari , 2009 Problemet med bluffar är väl att de flesta försöker reppa just stål. Bättre att reppa en vanlig värdehand eftersom det generellt finns så många fler sådana än äkta stål-händer. Mjo, lite just därför man inte ska tänka att man reppar just en specifik hand och sen köra med den till döden. Om man bara ser till att ha en lagom avvägd bluffrekvens och bluffa i proportion till hur många händer man skulle spelat likadant för värde, så får man automatiskt en väl avvägd mängd stål-reppningar. Jag spelar på relativt låga nivåer där folk inte gärna lägger sig på river om dom synat 2 gator innan. Därför blir det väldigt svårt att försöka värdebetta med bluffar. Låter som du missförstått något. Man värdebettar aldrig med en bluff. Hur menar du? Citera
dafvor Postad 8 Januari , 2009 Författare Rapport Postad 8 Januari , 2009 Opteron skriver att det är bättre att reppa en vanlig värdehand. Med en ablig värdehand brukar man oftast värdebetta. Alltså blir mitt försök till att värdebetta(med inget) uselt då dom alltid synar min bluff. Citera
Uniktnamn Postad 8 Januari , 2009 Rapport Postad 8 Januari , 2009 Nja, det räcker ju med att du representerar en hand som skulle ha spelats likadant som du spelat den på alla de gator som hittills har spelats. Det räcker ju med att den linje du tar med din bluffhand är förenlig med den linje du skulle ta med en stålhand som du reppar. Om du sen i första hand reppade en annan hand på flop, så gör det inget, givet att du hade spelat båda på samma sätt. Men detta handlar ju mest om semantik. Jag skulle vilja säga att du ska reppa en range, nämligen den range som du värde-spelar på ett visst sätt. spelteoretiskt så säger man att du ska ha en värderange och en bluffrange för varje betlinje, där bluffrangen är proportionell med värderangen. du behöver egentligen inte tänka på vad du reppar, så länge du spelar hyffsat spelteoretiskt korrekt. det kommer av sig självt iom att dina bluff-linjer alltid motsvaras av en likadan värde-linje. Edit: Och sådana spelteoretiska resonemang gäller även när man spelar mot fiskar som synar för mkt/lite. Enda skillnaden är att bluff-HD:n ändrar storlek i relation till värde-HD:n. Min point var självklart att du måste representera en range som håller hela vägen och inte en specifik hand som tex AA, problemet som jag försökte förklara var ju som många gör att dom spelar tex sitt drag precis som ett drag för att sen helt ologiskt försöka representera set, 2 par eller något helt annat ologiskt som inte går ihop alls med hur dom har spelat handen och därför blir dom också nersynade. Så om jag var otydlig med begreppet hand så menade jag naturligtvis i just det avseendet handrange. Förre Citera
jkkman Postad 8 Januari , 2009 Rapport Postad 8 Januari , 2009 Min point var självklart att du måste representera en range som håller hela vägen och inte en specifik hand som tex AA, problemet som jag försökte förklara var ju som många gör att dom spelar tex sitt drag precis som ett drag för att sen helt ologiskt försöka representera set, 2 par eller något helt annat ologiskt som inte går ihop alls med hur dom har spelat handen och därför blir dom också nersynade. Så om jag var otydlig med begreppet hand så menade jag naturligtvis i just det avseendet handrange. Förre Helt rätt. Kan ju vara kul att vända på detta och spela sitt set som ett drag och sen som ett set på river . Fake edit. Äh skit samma, jag är explodonk Citera
Recommended Posts