anth Postad 13 April , 2005 Rapport Postad 13 April , 2005 Har ni upptäckt att det är priskrig mellan mobiloperatörerna just nu? - Halebop för 99 öre/min - Djuice för 49 öre/min - Comviq knockout för 69 öre/min - Vodafone för 79 öre/min Osv… För mig är det inget konstigt att mobiloperatörerna förut krängde billiga mobiler för dyra mobilabonnemang. Det är inte konstigare än att Gillette säljer billiga rakhyvlar och dyra rakblad – det är ju upp till mig om jag vill betala för dyra Gillette-rakblad eller billiga engångsrakhyvlar. Men nu har mobiloperatörerna börjat sälja billiga abonnemang, vilket givetvis resulterar i att subventionerna på mobilerna sjunker. Jag har just tecknat ett nytt Vodafoneabonnemang, inte för att Vodafone är billigast, utan för att jag hade Vodafone tidigare (den tröga massan ni vet). Det hindrade mig dock inte att gå igenom Vodafones olika abonnemangsformer för att se vilken som är billigast. Som pokerspelare så är man ju lite miljöskadad, räknar ut oddsen för att man ska behöva vänta mer än tre minuter på tåget osv. Grunden för Vodafones nya abonnemangsform är 0kr i månadsavgift och 79 öre/min till alla nät alla tider, kravet är dock att man ringer för minst 79 kr/mån. Nästa alternativ är att man får en mobil på köpet om man ringer för 149 kr/mån i 18 månader. Nu frågade jag vad det skulle kosta om jag betalade för mobilen kontant och tecknade 79kr-abonnemanget (som inte har någon bindningstid). 1200 kr blev svaret. Jag gjorde en snabb huvudräkning 149 kr/mån – 79 kr/mån = 70 kr/mån, gånger 18 månader = 1260 kr, dvs de tar inte ut något överpris för mobilen. Eftersom jag behövde en ny mobil så hade jag nu två alternativ: 1. Att köpa en mobil för 1200kr och betala 79 kr/mån för abonnemanget. 2. Att få en mobil gratis och betala 149 kr/mån för abonnemanget. Det senare kan även omformuleras som: Att köpa en 1200kr-mobil på avbetalning för 70 kr/mån under 18 månader, betala 79 kr/mån för abonnemanget och dessutom få ringa GRATIS för 70 kr/mån. Nu vet vi ju alla att mobiloperatörerna är vinstdrivande företag, därför ger de inte bort något gratis. Vad Vodafone egentligen säger är att: ”vi går runt på 79 kr/mån från våra kunder, ringer de för mer så är det ren vinst för oss”. Citera
LiLLEN Postad 13 April , 2005 Rapport Postad 13 April , 2005 De kanske ser ett visst värde i att du är låst till dem i 1½ år också. Med lite tur kommer du att ringa fler minuter än de som ingår eller spela poker över gprs för 300:- i månaden. Eller motsvarande. Citera
anth Postad 13 April , 2005 Författare Rapport Postad 13 April , 2005 De kanske ser ett visst värde i att du är låst till dem i 1½ år också. Med lite tur kommer du att ringa fler minuter än de som ingår eller spela poker över gprs för 300:- i månaden. Eller motsvarande. Givetvis så är det en viss fördel för dem att jag är uppbunden i 18 månader. Annars ligger nog deras vinst i att jag kommer ringa för mindre än 149 kr/mån, men får betala det iallafall... Citera
Stahl Postad 13 April , 2005 Rapport Postad 13 April , 2005 sen finns det en del idioter, mig själv inkluderat, som lät sig luras och skaffade 3G. Citera
Recommended Posts