Gå till innehåll

Million QQ tidigt


Recommended Posts

PokerStars, $25/50 Hold'em Tournament, 7 Players

Hand Converter by Pokerhand.org

 

Board:

97Pro97 (CO): $9,850

HERO (Button): $11,225

badtrip56 (SB): $9,170

CiaranF (BB): $9,250

evan5860 (UTG): $10,975

raidalot (UTG+1): $9,530

irievib_7 (MP1): $10,000

 

Dealt to HERO Q:spade: Q:diamond:

 

Pre-flop:

(2 folds), irievib_7 calls $50, (1 folds), HERO raises to $250, (1 folds), CiaranF calls $200, irievib_7 calls $200

 

Flop: ($775) 2:heart: 3:club: J:club: (3 Players)

CiaranF checks, irievib_7 checks, HERO bets $450, CiaranF raises to $1,150, (1 folds), HERO calls $700

 

Turn: ($3,075) 9:diamond: (2 Players)

CiaranF bets $1,650, HERO calls $1,650

 

River: ($6,375) K:spade: (2 Players)

CiaranF checks, HERO checks

 

Results:

CiaranF Showed J:heart: A:spade:

HERO Showed Q:spade: Q:diamond:

HERO wins $6,375

 

 

Är nybörjare på dessa nivåer och funderar genom hela handen.

Har inga reads eller notes på FI

 

Flopp - slå om igen eller syn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt klar i huvudet, men dega turn.

 

Ha ha Rebban mitt lilla godistroll här är vi helt överens!

 

Håller som sagt med! När du bestämmer dig för at syna hans reraise på flopp känns det som om du kan göra det av en enda anledning och det är för att du anser att du har bäste handen eftersom att dra på de 2 kort som förbättrar din hand knappast är aktuellt. Skulle du ha någon märklig read och tro att du är slagen på flopp ser jag ingen anledning att ens syna reraisen.

Utifrån detta perspektiv och iom att turn blankar så har du rimligtvis fortfarande bästa handen och bör därför dega in på turn för värde ifall just ett sånt kort som nu dyker upp på rivern dödar actionen plus att du vill självklart få bort klöverdraget (osannolikt men inte omöjligt ett långsökt stegdrag med 45) eller att han som i detta fall får dra på sina 5 outs.

 

Känns dock som om shove på turn kan vara ett något oversized bet, så kanske kan funka med en raise också, det blev lite luriga förhållanden stackar kontra pott. Kankse kan extrahera mera värde med en raise upp till dryga 4k, men svårt att avgöra.

 

Floppen är också lite tricky, känns som det finns två godkända alternativ, syna hans rasie och damma på ordentligt/ställa på turn om den blankar men då känns det också som om man får vara beredd att släppa handen om något av alla jobbiga kort kommer som J K A plus alla klöver. Att han sitter på AJ KJ J10 eller möjliga klöverdrag med ett A eller K i sig känns långt ifrån orimligt.

 

Andra alternativet är att raisa flopp ganska hårt och ta emot en push om du nu tror du har bästa handen. Det jobbigaste i det läget är ju att få en syn och sen se något av alla scare cards som gör det lätt för honom att bluffa vare sig han har träff eller inte, åh andra sidan så känns det intuitivt inte som du vill bygga upp potten så högt att du är commited på turn oavsett vad som kommer.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT:

Vi är säker överens om jättemånga saker, men grejen är att vi oftast argumenterar om de saker vi inte är överens om ;)

 

Nej där har du allt fel.......nej då jag skoja bara =)

 

Jag håller med dig i detta och om det mesta vad det anbelangar poker tror jag, men det är ju så tråkigt när vi är överens, jag menar vi måste ju tänka på publiken också ha ha.

 

Hade en skön diskusion med min bror i dag om hur jag åkte ur miljonen hade varit kul att få din åsikt angående den handen, slog upp 77 mittpos med dubbla average i stack efter ca 2 timmar, knappen reraisar och ger mig fetodds för syn (typ lite drygt enkelraise) så jag synar. Flopp 37K två ruter, jag checkar han fiskbetar typ 25% av pott jag reraisar han klickraisar mig tillbaka och då vet jag ju att han har KK, men hävdar ändå att rangen av hans händer gör att jag aldrig någonsin kan hitta en fold där, då många ändå lirar AA, AK och en liten procent hjärnsläpp typ KJ eller QQ JJ och inte kan folda, och dessutom ruterdrag med A.

Så jag ställer naturligtvis och han synar och viker självklart upp KK. Absolut inget whine här, bästa handen vinner, han spelar korrekt det var en cold deck osv.

 

Nu till det intressanta, min bror säger följande: Jag skulle nog också ha synat men jag hoppas att jag en dag blir en så bra pokerspelare att jag kan hitta folden.

Jag anser personligen att det vore ett mycket dåligt spel att folda där och hoppas att jag aldrig någonsin kommer kunna göra det även fast jag vet att KK är en mycket trolig hand utifrån hur handen utspelat sig

 

Vad anser du om detta påstående?

 

Btw mina ursäkter till TS för att jag kapade tråden lite här, orkade bara inte posta handhistory och skapa ny tråd osv, please forgive me.

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej där har du allt fel.......nej då jag skoja bara =)

 

Jag håller med dig i detta och om det mesta vad det anbelangar poker tror jag, men det är ju så tråkigt när vi är överens, jag menar vi måste ju tänka på publiken också ha ha.

 

Hade en skön diskusion med min bror i dag om hur jag åkte ur miljonen hade varit kul att få din åsikt angående den handen, slog upp 77 mittpos med dubbla average i stack efter ca 2 timmar, knappen reraisar och ger mig fetodds för syn (typ lite drygt enkelraise) så jag synar. Flopp 37K två ruter, jag checkar han fiskbetar typ 25% av pott jag reraisar han klickraisar mig tillbaka och då vet jag ju att han har KK, men hävdar ändå att rangen av hans händer gör att jag aldrig någonsin kan hitta en fold där, då många ändå lirar AA, AK och en liten procent hjärnsläpp typ KJ eller QQ JJ och inte kan folda, och dessutom ruterdrag med A.

Så jag ställer naturligtvis och han synar och viker självklart upp KK. Absolut inget whine här, bästa handen vinner, han spelar korrekt det var en cold deck osv.

 

Nu till det intressanta, min bror säger följande: Jag skulle nog också ha synat men jag hoppas att jag en dag blir en så bra pokerspelare att jag kan hitta folden.

Jag anser personligen att det vore ett mycket dåligt spel att folda där och hoppas att jag aldrig någonsin kommer kunna göra det även fast jag vet att KK är en mycket trolig hand utifrån hur handen utspelat sig

 

Vad anser du om detta påstående?

 

Btw mina ursäkter till TS för att jag kapade tråden lite här, orkade bara inte posta handhistory och skapa ny tråd osv, please forgive me.

 

Förre

 

Whenever I hear someone tell me a story about how they laid down a set because they somehow knew that their opponent had a higher set, I think to myself, 'Idiot'.

 

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller som sagt med! När du bestämmer dig för at syna hans reraise på flopp känns det som om du kan göra det av en enda anledning och det är för att du anser att du har bäste handen eftersom att dra på de 2 kort som förbättrar din hand knappast är aktuellt. Skulle du ha någon märklig read och tro att du är slagen på flopp ser jag ingen anledning att ens syna reraisen.

 

Bara för att man tror att man har bäst hand behöver man ju inte gå all-in. Fi har ju en range där vissa händer slår oss och andra inte, tror ni att vi får syn av sämre om vi pushar turn? Jag skulle sagt WP till OP men nu när Reb och Förre säger push så blir man ju lite skakis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att man tror att man har bäst hand behöver man ju inte gå all-in. Fi har ju en range där vissa händer slår oss och andra inte, tror ni att vi får syn av sämre om vi pushar turn? Jag skulle sagt WP till OP men nu när Reb och Förre säger push så blir man ju lite skakis!

 

Tänkte typ exakt likadant som du.. men jag är ju usel turrespelare så jag drog iväg med svansen mellan benen när jag såg ovanstående poster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med tanke på att det är så tidigt i den turneringen kan det vara vettigt att hålla potten nere

jag menar att det kommer att finnas bättre lägen att stångas vid än ett överpar för hela stacken

 

En fråga: Vad händer om CiaranF trycker efter den rekommenderade valuebetten?

 

Jag tycker det var bra spelat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med tanke på att det är så tidigt i den turneringen kan det vara vettigt att hålla potten nere

jag menar att det kommer att finnas bättre lägen att stångas vid än ett överpar för hela stacken

 

En fråga: Vad händer om CiaranF trycker efter den rekommenderade valuebetten?

 

Jag tycker det var bra spelat

 

Eftersom man bara har ett pottbet kvar har man redan degat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker spontant det verkar kasst att pusha turn. Måste vi spela för 200bb bara för att vi har överpar?

 

Som jag också skrev om du läste min post så känns det som om push på turn iofs blir ett ganska oversized bet, dock tycker jag med tanke på hur stor potten ändå blir om du kallsynar turn (drygt 6k), att det är lite väl sent för pottkontroll. Med tanke på det stora antalet scarecards som kan komma och med den ganska breda range av händer som jag tycker fi kan sitta på utifrån hur preflop-spelet såg ut så föredrar jag att bestämma mig på turn huruvida jag har bästa handen eller inte eftersom du annars hamnar i ett prekärt läge på river när fi betar ut 5k och mer eller mindre sätter dig all in i vilket fall.

 

Jag håller dock med om valuebetten på river även om jag inte skulle käna mig helt bekväm med den, då många faktiskt skulle kunna få för sig att spela en KJ eller tom en AK eller ett klöverdrag med K i så här "kasst" och sen tycka checkraise på river är ett lysande spel för att låta dig inducera en bluff på ditt missade klöverdrag alternativt valuebeta en sämre hand.

 

Ett misstag jag gjort alldeles för många gånger och som jag tror är det som kostat mig allra mest pengar är att överskatta mina motståndares skill.

Oändligt är det antal gånger som jag tappat hakan och tänkt att "så där dåligt kan man inte spela just den och den handen" och därför stackat av dom.

 

Att spela överpar relativt tidigt i turneringar är ju en ren gissninslek, i vissa fall betalar du av någons set och i andra får du dubbla upp mot deras topp-par med A kicker. Personligen anser jag att man får försöka sig på att, om som i det här fallet fi dammar på duktigt och det inte går att pottkontrollera, bestämma sig relativt tidigt för om man är slagen eller inte. Som jag sa tidigare så tycker jag att en syn på hans reraise på flopp är meningslös om du inte tror att du har bästa handen eftersom du drar slim to none.

 

Jag tycker alltså inte att den eventuella slutvinsten av pottkontroll i den här potten som gör att du kanske har 2-3k att spara väger upp nackdelen med att han får dra på sina 5-12 outs + att du ger honom 20 "outs" att bluffa river på. Som handen nu utspelade sig så sitter ju fi med en stack i size av potten på river så degen kommer ju ändå åka in om han vill det, ska du lägga då eller?

 

Men det är bara min högst personliga uppfatning och jag tycker nog som jag sa att en raise på turn till dryga 4k funkar bra eller en fold (men då borde du foldat flopp eftersom turn blankar) , men syn känns kallt.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att man tror att man har bäst hand behöver man ju inte gå all-in. Fi har ju en range där vissa händer slår oss och andra inte, tror ni att vi får syn av sämre om vi pushar turn? Jag skulle sagt WP till OP men nu när Reb och Förre säger push så blir man ju lite skakis!

 

Förstår ditt tänk, men du får definitivt syn av många sämre händer på turn. AJ eller KJ är inga konstigheter alls. Inte heller QT klöver. Inte omöjligt att få syn av TT, KT klöver osv heller...

 

Personligen så spelar jag handen på samma sätt som Rebonius och Uniktnamn föreslår, dvs degning på turn, i Sunday Million. Jag hade dock aldrig gjort det i tex WSOP main... Där hade jag med största sannolikhet spelat handen på samma sätt som trådförfattaren (ett större bet på flopp, men snarlikt i övrigt). I onlineturneringar med små insatser och där jag spelar 10-talet andra turneringar vid sidan om så går jag i princip rätt ut för chipmaximering tidigt i turneringar, medan jag i en turnering som WSOP spelar klart mer konservativt för att minimera risken för att slås ut tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väl skrivet unik och alla andra, ingen idé att försöka något här. ;-)

Men ser inget fel i hur handen spelades. Dock är väl raise turn som dom skrivit bäst.

 

Edit: Iofs har jag den personliga uppfattningen att om man gör en sådan vek bet efter att ha re-raisat tidigare brukar man inte ha så jätte stark hand och inte vill bygga potten för mkt. Får man syn är man då oftast slagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem jag upplever i potten är att hans bet på turn är så litet,

raisar jag commitar jag mig själv,

Pushar jag är det överbett och känns inte heller värt.

 

Det blir ju en "lagom" betsize.

 

med tanke på att det är så tidigt i den turneringen kan det vara vettigt att hålla potten nere

jag menar att det kommer att finnas bättre lägen att stångas vid än ett överpar för hela stacken

 

En fråga: Vad händer om CiaranF trycker efter den rekommenderade valuebetten?

 

Jag tycker det var bra spelat

 

Börja inte ta upp det där med att "vänta på bättre lägen" så att den här tråden förstörs också.

 

Är det standard att folk stackar av 200bb med TPGK mot en preflopraisare alltså? Låter rätt extremt, men jag är å andra sidan verkligen ingen MTT-spelare.

 

Är väl semistandrad i de flesta turneringar, men i Million går det typ aldrig att släppa. Stört många donks.

 

Om jag tar heros turnlinje degar jag river för värde.

 

imo så missar vi rätt mycket värde genom att bara flatta turn eftersom:

1. Vi typ aldrig synar en bet med luft (balans är mindre viktigt i stora turneringar som million mot random donks, men ändå)

2. Vi blir utdragna av fi på vissa rivers

3. Vi foldar vissa rivers

4. Viktigast: Vi missar värde av jättemånga händer som synar turn men check-foldar många rivers, speciellt om river är scarecard.

Visst, ibland är fi ute på bluff och vi missar en riverbet, men motiveringarna ovanför är mycket viktigare än att fånga bluffar.

 

Btw, kan ju vara rätt roligt att få dega vissa drag här också.

 

77 handen går såklart inte att komma ifrån. Funkar ju att ta andra linjer postflop också, men vet inte stackdjup så blir rätt svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår ditt tänk, men du får definitivt syn av många sämre händer på turn. AJ eller KJ är inga konstigheter alls. Inte heller QT klöver. Inte omöjligt att få syn av TT, KT klöver osv heller...

 

Personligen så spelar jag handen på samma sätt som Rebonius och Uniktnamn föreslår, dvs degning på turn, i Sunday Million. Jag hade dock aldrig gjort det i tex WSOP main... Där hade jag med största sannolikhet spelat handen på samma sätt som trådförfattaren (ett större bet på flopp, men snarlikt i övrigt). I onlineturneringar med små insatser och där jag spelar 10-talet andra turneringar vid sidan om så går jag i princip rätt ut för chipmaximering tidigt i turneringar, medan jag i en turnering som WSOP spelar klart mer konservativt för att minimera risken för att slås ut tidigt.

 

Där håller jag med dig. Ser du annorlunda på handen om OP har kvalat in via en $10-satellit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...