erik_d Postad 19 December , 2008 Rapport Postad 19 December , 2008 Jag har en enskild firma som jag startade upp den 17 jan i år. Verksamheten har fakturerat för ca 30k kr exkl moms under året. Nu undrar jag om jag kan göra avdrag för kontor i hemmet, bredbandet, inköp av dator, inköp av datortillbehör, en lagbok och ett bankgirokonto? Bredbandet är inget företagsabonemang, inköpen av utrustningen är fakturerade på mig och företaget är inte registrerat hos inköpsställena. Sen undrar jag även om det är något annat jag måste ordna förutom att fylla i någon av blanketterna nedan samt att betala in skatten? http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/2150.4.7459477810df5bccdd4800015076.html eller http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef368000521/216401.pdf Förresten detta kan nog tänkas vara en dum fråga, men känns som uttrycket "you better be safe than sorry" går att applicera här, då jag är väldigt osäker. Hur som helst, i preliminärskatten är momsen inte inräknad va? Vart betalar jag in momsen? Citera
Illvillja Postad 22 December , 2008 Rapport Postad 22 December , 2008 Du kan göra avdrag för kontor i hemmet. Schablonavdraget är 4000 kronor per år om du bor i lägenhet, 2000 per år om du bor i villa. Om du kan visa att du haft högre utgifter än det får du dra av skälig andel vad jag förstår (och det kommer jag tillämpa själv då vårt kontor tar upp ett av våra 5 rum i lägenheten och vi har en hyra på 10 000 i månaden). Vanligtvis betalar du väl in skatten enligt det preliminärskattebesked du fått tidigare varje månad. Om du har tjänat mer än du angett på det så tror jag att du har till den 12e februari att betala in pengarna. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.