Gå till innehåll

Djens - PLO, Daytrading


Djens

Recommended Posts

  • Svars 548
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Blir det en runner-runner?

 

Antingen det eller så är inte data tagen ifrån mellandagarna under låg volym och där större investerare på banker etc inte är på jobbet så väldigt pålitlig.

Jag lutar mot ett mellanting och en sen selloff skulle inte förvåna mig alls.

 

Sen beror det på hur man ser det och vad för slags fjärdevågstriangel vi är i.

En a-b-c-x-a-b-c triangel skulle toppa ur runt 920 nånstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 indikatorer som indikerar topp. Farligt att köpa aktier just nu. Negativa positioner är säkrast. 98% chans att US slutar ner på fredag.

Bra förutspått, Jens.

 

Säga vad man vill, men jag inleder det nya året ganska starkt.

TBT upp 4%(såld), seabird upp 25% (såld), HOU upp 16% (säljs måndag), pearl upp 9%, APF.UN upp 19%. PBG upp 12%.

 

Så en bra dag, trots att jag trodde helt fel innan. Nu pekar dock det mesta mot att en topp kan vara på plats inom kort. Även om vi säkert kan gå till runt 1000-1040 på S&P.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, årets första dagar har inletts med 8% upp och jag är nu 10% under ATH procentmässigt i portföljen. Tänk om det vore så i totala ekonomin :rolleyes:

 

2008 som var första året jag började trada slutade +36%. Under denna tid så slutade index -42%.

 

Mål för 2009 är +50% och jag är väldigt besviken på mitt resultat under året då jag gjorde flera extremt bra calls men tog hem vinsten i dessa positioner mycket för tidigt. Exempel på dessa (som finns dokumenterade lite överallt på forumet.

 

*Oljebubblan, dock lite tidig. köpte Norska bear nästan precis på botten.

*Toppen av det första bearmarketrallyt på 3 punkters marginal på S&P500.

*Den temporära botten när oljan toppade och inhandling av Delta airlines då.

*Toppen på 25% uppgången efter första besöket på 550.

*Oljan från 35-46 nu senast.

*QID precis på bottnen innan raset senast.

 

Samt en del lite sämre calls ex.vis TBT i början av denna dagbok, fast jag har alltid angett stoploss som skulle slutat med en liten förlust.

som sagt, om det låter som att jag ljuger här är det bara att kolla upp. Allt från den första stjärnan ovan till hit finns dokumenterat i forumet.

 

Min absolut sämsta investering var pearl exploration på 13 kr som jag följde med hela vägen ner till 3kr. Den står just nu i 5 kr.

 

Intressant nu är att antingen så tar våg 4 slut i nästa vecka eller så tar våg 4 slut i slutet av januari.

Det beror helt enkelt på om vi är i slutet av en A våg eller i slutet av en C våg.

Korrektioner är A-B-C vågor.

 

fig49.gif

bild 1,ABC korrektion i en bullmarket.

 

Eftersom vi numera är i en bearmarket så tänker vi oss att korrektionen är uppåt och inte nedåt. Detta gäller såklart S&P 500.

Kortsiktiga indikatorer är väldigt överköpta och fredagens uppgång skedde under låg volym samt leddes av energisektorn. I sverige leddes den av bankerna samt H&M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävligt imponerande resultat hursomhelst!

 

Kan vara mycket tur också :-)

 

Tänkte slänga ut en varning att vi kan vara väldigt väldigt nära toppen på Bmrallyt idag. hedga gärna era portföljer lite, uppsidan härifrån är liten och nersidan väldigt stor. Själv sålde jag just (mot bättre vetande) av halva mitt innehav i pearl.

 

De återinvesteras såklart i SE:Xact bear.

SE:PXXs CA:HOU samt CA:APF.UN kommer säljas så fort kanada öppnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilseledande titel på Db:n nu.

Gett upp med PLO?

 

Nej, jag spelar inte så mycket just nu bara. Har lite problem med spelmotivationen, dessutom tiltar jag så fort jag sätter mig, måste få ordning på psyket innan jag spelar mer.

 

Wp m8 och tack för många tips !

Har inte haft lika imponerande resultat men känns ok med pearl i 3.69..:P

 

Tack!

Idag är det dags att ta fram det tunga artilleriet, det som man bara vågar ta fram vid väldigt få utvalda tillfällen....FAZ samt TZA!

3*invers etf på finansindustrin i US/smallcaps US. :shock::twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt fantastiska resultat måste jag säga! Var har du lärt dig allt om börsen? Som avslutning kan jag tipsa dig om jordanfonden,väldigt bra tips där!

 

Tack! Jag har lästlästläst och tradattradattradat.

JF är...ett bra ställe att titta in på för råvaruaktiekandidater.

Personen ifråga som skriver har jag dock inte mycket för.

 

Han har gjort en massa klantrekar utan stoploss, men likt fan nämner han alltid bara vinnare och tar inget ansvar. Ger man andra dåliga rekar får man ta ansvar för det tycker jag.

 

Edit: HOU har sålts under dagen på C$"15" enligt avanza.

Alla min mammas PXX har sålts också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laaadies and gentlemen. Tighten your seatbelts and buckle up for the ride.

PS - Look out below.

 

(Reservering för att det inte är 100%igt så är jag hyggligt säker på att vi är på en topp just nu).

 

75% av portföljen i FAZ samt TZA. Ska inte lämna datorn på resten av dagen nu mer än 5 minuter. S&P över 944 så har jag sålt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laaadies and gentlemen. Tighten your seatbelts and buckle up for the ride.

PS - Look out below.

 

(Reservering för att det inte är 100%igt så är jag hyggligt säker på att vi är på en topp just nu).

 

75% av portföljen i FAZ samt TZA. Ska inte lämna datorn på resten av dagen nu mer än 5 minuter. S&P över 944 så har jag sålt.

 

Jag tog in lite Xact bear nu, för en stund sedan heja mig =)

Mina RnB tokrusar ju så det är bara att gambla på när man har vinden i ryggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag bara gratta till vad iaf jag tycker låter som ett grymt imponerande första år!

 

Har blivit riktigt intresserad av börsen och undrar om du har några tips på böcker/sidor att läsa, spec om TA?

 

Hänger inte riktigt med i alla uttryck osv än, men tror du fortf på en nedgång under våren?

 

Jag hade tänkt köra med en portfölj bestående av entraction, xactbear och en hedgefond på en horisont på ett par månader.

 

Åsikter om detta hade uppskattats =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag bara gratta till vad iaf jag tycker låter som ett grymt imponerande första år!

 

Har blivit riktigt intresserad av börsen och undrar om du har några tips på böcker/sidor att läsa, spec om TA?

 

Hänger inte riktigt med i alla uttryck osv än, men tror du fortf på en nedgång under våren?

 

Jag hade tänkt köra med en portfölj bestående av entraction, xactbear och en hedgefond på en horisont på ett par månader.

 

Åsikter om detta hade uppskattats =)

 

Tack, roligt du tycker det är intressant!

Sidor om teknisk analys finns det hur många som helst. Bara att googla!

Böcker om det har jag inte läst. Men det finns ungefär 3000 olika indikatorer osv, så det är svårt att välja rätt :)

Om TA fungerar eller inte beror väldigt mycket på vem det är som gör den.

 

Jag är nästan 100% säker på nedgång under förra årets lågpunkt.

Beroende på hedgefond kan det nog vara en lyckad strategi, jag hade nog gått med brummer lynx om du har 100k+ sek till hedgefonden.

 

Idag ser det riktigt intressant ut, norge är ner 2,5%, england ner 2,5%, tyskland ner 2%, S&P terminer ner 1,5% och sverige upp 0,5%.

 

Är svenskarna tillräckligt smarta för att vänta på att 920 bryts?

Eller är det bara som det varit innan en tidsfråga?

Jag skulle gå på alternativ två.

 

Jag vet att väldigt många tror på att vi ska upp mer tills i slutet av januari till ca 1000 på S&P.

Det är fortfarande ett alternativ, men som jag skrivit innan så blinkar mina toppindikatorer knallrött just nu och jag tror att vi åtminstone är vid en tillfällig topp. Även om nedgången inte startade igår som jag trodde.

 

En stängning under 918-920 bekräftar min tes att en temporär topp är satt.

Jag tror även att oljan satte en temporär topp på ~50 usd då 50 agerat motstånd innan och den uppåtgående trendlinjen bröts.

 

Försov mig idag, har haft lite svårt att sova på nätterna på sistone. (Nej, jag ligger inte i övernattenpositioner). Rent allmänt bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

920 punkterat, vilket alltså var första indikationen.

(punkterat beskriver jag intradag), brutet är över stängning.

 

En intressant iakttagelse.

Guld går ner, olja går ner, statsobligationer går ner, aktier går ner, det är ingenting som går upp.

Nowhere to run, nowhere to hide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

920 punkterat, vilket alltså var första indikationen.

(punkterat beskriver jag intradag), brutet är över stängning.

 

En intressant iakttagelse.

Guld går ner, olja går ner, statsobligationer går ner, aktier går ner, det är ingenting som går upp.

Nowhere to run, nowhere to hide.

 

Överbefolkning + Peak Oil = stagnation... katastrof...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överbefolkning + Peak Oil = stagnation... katastrof...

 

Huvudet på spiken, men timing är allt med det tradet. Min gissning är att det ska påbörjas om ca 5-6 månader.

 

Vinst i spreadbets på S&P500 hemtaget på 902,4

Vinst på DX3x smallcap hemtaget på Russel2k indexet på 491,8

 

Vi är rätt så rejält översålda på timbasis så en upprekyl borde komma från 900.

Nu är som sagt $50k frågan (bokstavligt :) ) om det var slutet på A eller C.

Jag lutar faktiskt mot A, men kan mycket väl vara C. Hursomhelst : Sälj rallyn tills vidare.

 

25% av portföljen är Xact bear och den kommer inte säljas för vinsthemtagningar åtminstone denna vecka. Dagens bästa trade hade helt klart varit kort oljepris dock.

Min mammas portfölj är 60% kort kanada, hon borde vara glad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om detta scenario inträffar (eller något som ens är i närheten)

 

 

 

Var har du helst dina tillgångar då?

 

Utan att på något sätt tro att du frågar mig så svarar jag; ett medelstort jordbruk med försåtsminering samt stora mängder vapen och ammunition för att mota den svältande pöbeln...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att på något sätt tro att du frågar mig så svarar jag; ett medelstort jordbruk med försåtsminering samt stora mängder vapen och ammunition för att mota den svältande pöbeln...

 

Samt ett lager guld, olja och silver i källarutrymmet.

Menar du kommande åren så bör guld, olja, cleantech, kort usd vara okej investeringar.

 

Jag har iaf 3 bolag som bör vara stora vinnare på en femårsperiod. Det första och bästa caset av de är Whiteshark...

Risken är dock att vi sett den sista stora bullmarknaden från 82-00.

 

Hursomhelst så kan vi få en pullback till 920 imorgon igen innan nedgången fortsätter, om det händer så rekommenderar jag att öka på negativa positioner samt att sälja allt om snp går över 925. 890 är första målet, vid punktering kan man flytta sin stoploss till 895.

 

Idag såg man att direkt när 920 rök så dök index 0,5%. Sedan försökte index ta ut 920 underifrån och misslyckades vilket ledde till fortsatt nedgång, men ja, jag har enbart tur och ingen vet om TA fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...