Hjort Postad 8 April , 2005 Rapport Postad 8 April , 2005 Den tidigare tråden spårade ut totalt med personuppgifter och stalkingtendenser, men det fanns vissa inlägg om frågan kring hur män och kvinnor betraktas så vi delar av denna. Försök hålla diskussionen på en seriös nivå då det helt klart är ett intressant ämne! - QoS Haha, jag som trodde Hjort var allvarlig och försökte stoppa "mobbingen", när han i själva verket smygraggade! Jag är latent megastalker som QoS kan intyga efter våran middag när jag ristade in vår servitris namn i bröstet och deklarerade min eviga kärlek till henne... Seriöst dock, jag tycker det är den typen av kommentarer man bör göra när en tjej presterat bra i en turnering snarare än att hon har schyssta lökar. Jag gillar inte alls den här uppdelningen att man bedömmer tjejer efter utseende och killar efter prestation, något jag tyckte blev rätt tydligt i den här tråden. Citera
ades_va Postad 8 April , 2005 Rapport Postad 8 April , 2005 Inget har ju sagt något negativt om henne, prestationsmässigt, utan däremot fick hon positiva kommentarer för sitt utseende(något som de flesta tjejer uppskattar) i flera former(tyvärr var en av dessa "schyssta lökar"). Halvt-OT { För övrigt tycker jag det är rätt upprörande att alla kommentarer på tjejers utseende betraktas som trakasserier till skillnad från hur det blir om en tjej(eller kille) kommenterar en killes utseende. } Citera
Hjort Postad 9 April , 2005 Författare Rapport Postad 9 April , 2005 Inget har ju sagt något negativt om henne, prestationsmässigt, utan däremot fick hon positiva kommentarer för sitt utseende(något som de flesta tjejer uppskattar) i flera former(tyvärr var en av dessa "schyssta lökar"). Det är ju just det som är poängen, defaultreaktionen är att först utvärdera hennes utseende. Och det händer ju med så gott som alla kvinnliga pokerspelare och i andra aktiviteter (Anja Pärsson exempelvis). Halvt-OT {För övrigt tycker jag det är rätt upprörande att alla kommentarer på tjejers utseende betraktas som trakasserier till skillnad från hur det blir om en tjej(eller kille) kommenterar en killes utseende. } Jag har inte sagt något om trakasserier, jag säger att folk främst fokuserar på utseendet istället för prestationen när det gäller kvinnor/tjejer. Och jag tycker det är illa eftersom det lägger större värde på deras utseende än deras prestationer vilket förstås är löjligt. Kommentarerna kan väl ses som trakasserier när de är aktivt oönskade, och jag skulle tro att det är sisådär 100 gånger vanligare för tjejer än för killar. Varför spelar inte så stor roll. Och egentligen, hur ofta är det relevant att kommentera någons utseende? Citera
ades_va Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Jag har inte sagt något om trakasserier, jag säger att folk främst fokuserar på utseendet istället för prestationen när det gäller kvinnor/tjejer. Och jag tycker det är illa eftersom det lägger större värde på deras utseende än deras prestationer vilket förstås är löjligt. Kommentarerna kan väl ses som trakasserier när de är aktivt oönskade, och jag skulle tro att det är sisådär 100 gånger vanligare för tjejer än för killar. Varför spelar inte så stor roll. Och egentligen, hur ofta är det relevant att kommentera någons utseende? Kan tillägga att mitt meddelande inte var aggressivt menat, smög bara in mina tankar i ett närliggande ämne. Men jag håller faktiskt inte med dig här, jag anser varken att det läggs mer tyngd på tjejers utseende än deras prestationer, eller att tjejer är mer "aktivt oönskade". Hur ofta är det relevant att kommentera någons prestationer? Citera
migallo Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Jag kan förstå trådskaparens intresse för vem den här tjejen är eftersom det tycks handla om en svensk tjej man inte hört talas om, men det är väl ganska beklämmande att redan andra posten är en länk till en bild och direkt spårar det ur. Och trots att tråden går OT och börjar handla om detta så kan en hel drös med postare ändå inte bärga sig utan måste fortsätta tråna efter henne. Förutom objektiviseringen av kvinnor så visar ju den här tråden på hur en hel hög männsikor har allvarliga hormonella bekymmer. Kan ju iofs vara pubertalt men jag är rädd att det inte är hela sanningen. Och så trodde man att poker var en sysselsättning som tilltalade intelligenta människor som är mogna nog att ha en grundläggande kontroll över sina drifter. Citera
jaqk Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Seriöst dock, jag tycker det är den typen av kommentarer man bör göra när en tjej presterat bra i en turnering snarare än att hon har schyssta lökar. Jag gillar inte alls den här uppdelningen att man bedömmer tjejer efter utseende och killar efter prestation, något jag tyckte blev rätt tydligt i den här tråden. Guldstjärna. Citera
eurythmech Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Det är alltid lika pinsamt att vara man i miljöer där män är det dominerande könet (som pf.nu), det är nästan så att jag vill skära av kuken bara för att markera att jag inte är del av den här gråa hormonmassan som alltid tycks dominera dessa miljöer... Citera
Scudmissile Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Det är alltid lika pinsamt att vara man i miljöer där män är det dominerande könet (som pf.nu), det är nästan så att jag vill skära av kuken bara för att markera att jag inte är del av den här gråa hormonmassan som alltid tycks dominera dessa miljöer... Go ahead, sen när du ändå är på gång kan du väl gå med i kvinnopartiet Citera
eurythmech Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Go ahead, sen när du ändå är på gång kan du väl gå med i kvinnopartiet Kvinnopartiet? Jasså du menar feministiskt initativ, det feministiska partiet? Jag antar att vi får vänja oss vid dylika missuppfattningar framöver... Citera
rataxes Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Måste säga att jag tycker det eurythmech skrev var ganska bra.. När en bild på en pokerspelade kvinna gör att den här tråden uppnår fyra sidor på mindre än ett dygn kan man ju enkelt få uppfattningen att de som hänger på forumet är fullbordade pokernördar som bara sitter vid dataskärmen och mer eller mindre aldrig umgås med det motsatta könet. Inget illa menat. Peace! Citera
Scudmissile Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Måste säga att jag tycker det eurythmech skrev var ganska bra.. När en bild på en pokerspelade kvinna gör att den här tråden uppnår fyra sidor på mindre än ett dygn kan man ju enkelt få uppfattningen att de som hänger på forumet är fullbordade pokernördar som bara sitter vid dataskärmen och mer eller mindre aldrig umgås med det motsatta könet. Inget illa menat. Peace! Det gäller dig också rataxes, så sluta dräggla och gå och duscha eller ge fan i att kläcka ur dig en massa korkade kommentarer om 30 000 personer du aldrig träffat Citera
Largo-Sama Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Det är alltid lika pinsamt att vara man i miljöer där män är det dominerande könet (som pf.nu), det är nästan så att jag vill skära av kuken bara för att markera att jag inte är del av den här gråa hormonmassan som alltid tycks dominera dessa miljöer... Vet precis hur det är, det är ju bara en tjej, halva samhället består av dem! Jag tror dock att en stor del av hennes inkomster kommer från sådana killar . Det märks även på hennes klädval i den bilden att hon försöker utnyttja det. Hoppas inte att detta inlägget räknas som en idiotisk kommentar Citera
Machista Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Självklart ska vi välkomna fler kvinnor till pokervärlden av alla möjliga skäl. Ska vi dessutom uppmuntra det? Absolut. Ska det vara förbjudet att "grabbsnacka" lite om man dessutom tycker att nån pokertjej/kille är en babe? Nej, det tycker jag faktiskt inte. Kvinnor är minst lika sexistiska i grupp när det gäller snygga killar. Detta är ingen oviktig poäng i sammanhanget. Vi är tydligen inte överens hur vi ska hantera kvinnor i pokersammanhang - och tyvärr alla beskyddare här men jag är van vid kvinnor så den gick inte. Kan vi inte hitta en kompromiss? Låt oss berömma CN för hennes framgångar och samtidigt acceptera nån liten gullig kommentar här och där (inga telefonnummer och sånt skit förstås) som är lite OT när det gäller själva spelet. Den här totalpuritanistiska inställningen på forumet är något jobbig. Jag tycker inte alls att den inställningen styrker att ni skulle ha bättre koll på hur kvinnor funkar än oss andra. Problemet är att ni faktiskt särbehandlar kvinnor det viset. Vi har ju alla läst grova saker om manliga pokerspelare av sexuell karaktär här på forumet - iofs polare emellan men ändå. Citera
eurythmech Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Jag tycker personligen inte att forumet bör modereras jättehårt i dessa frågor, även om jag kan se poängen i att hålla forumet rent från "trollerier". Vi vill ju faktiskt inte bli ett nytt 2+2/rgp, eller hur? Att alla möjliga och omöjliga uppfattningar och åsikter ska rymmas inom pf:s ramar tycker jag är självklart, öppna diskussioner fria från personangrepp är det viktigaste med ett onlineforum. Sedan att kvinnor påstås bli särbehandlade i någon negativ bemärkelse här på forumet kan jag inte förstå. Och en sak till... Att dreggla över jpgs föreställande kvinnor, eller prata om hur mycket/hur ofta/hur gärna/på vilket sätt man dregglar över dessa jpgs tycker jag bara inte personligen är otroligt ointressant, det är dessutom väldigt off topic. (Jag ser inte heller varför man är tvungen att diskutera detta i pf.nu:s off topic-del när det säkerligen finns andra internetfora som är bättre lämpade till detta ändamål. Lunarstorm till exempel) Citera
TANDEMCYKELN Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Vänner, Att en kille tycker att en tjej är snygg är ganska normalt, för de allra flesta killar. (Det finns ju givetvis undantag.) Om man då skriver någon rad om att man tycker en tjej är snygg, så betyder ju inte det att man skriver något nedsättande om tjejen. Snarare tvärt om. Citera
Machista Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Vänner, Att en kille tycker att en tjej är snygg är ganska normalt, för de allra flesta killar. (Det finns ju givetvis undantag.) Om man då skriver någon rad om att man tycker en tjej är snygg, så betyder ju inte det att man skriver något nedsättande om tjejen. Snarare tvärt om. Ungefär så. Nu var det ju du som postade det där med numret (grrr...) och jag tror att du inser att det var en miss. Jag försöker bara säga att vi inte kan särbehandla kvinnor om vi ska få dem med oss. Kvinnor är - generellt sett alltså - inga sköra varelser som behöver extra beskydd. Citera
eurythmech Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Vänner, Att en kille tycker att en tjej är snygg är ganska normalt, för de allra flesta killar. (Det finns ju givetvis undantag.) Om man då skriver någon rad om att man tycker en tjej är snygg, så betyder ju inte det att man skriver något nedsättande om tjejen. Snarare tvärt om. Det är nedsättande att inte kunna se en kvinna för den hon är, att inte rättvist kunna bemöta en person pga genustillhörighet. Ni måste sluta tro att ni gör kvinnor som helhet en tjänst med era "komplimanger". Det finns en tid och en plats som är rätt när det gäller att prata drömskt om en persons utseende, men allt som oftast blir detta prat malplacerat. Tänk bara... * Om Peter Forsberg efter att ha avgjort vm-kvarten mot Finnland får svara på frågor om sitt privatliv eller hur han gör för att få så "välrundad" rumpa. * Om livade diskussioner i studio pop skulle bryta ut angående frågan "Är Ebbot för tjock för att rocka?" * Om någon påstod att han eller hon föredrog Staffan Olsson framför Kim Andersson då den senare "har hållning som en sibirisk bondgumma" Ja jag tror ni fattar var jag vill komma.... Citera
TANDEMCYKELN Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Det är nedsättande att inte kunna se en kvinna för den hon är, att inte rättvist kunna bemöta en person pga genustillhörighet. Tjejer är precis likadana. Du tror väl inte att tjejer diskuterar killars intellekt när de har tjejmiddagar? Citera
QoS Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Den tidigare tråden spårade ut totalt med personuppgifter och stalkingtendenser, men det fanns vissa inlägg om frågan kring hur män och kvinnor betraktas så vi delar av denna. Försök hålla diskussionen på en seriös nivå då det helt klart är ett intressant ämne! - QoS Citera
eurythmech Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Det är nedsättande att inte kunna se en kvinna för den hon är, att inte rättvist kunna bemöta en person pga genustillhörighet. Tjejer är precis likadana. Du tror väl inte att tjejer diskuterar killars intellekt när de har tjejmiddagar? Nu är inte det här http://www.grabbforum.nu eller http://www.herrmiddag.com, det här är ett pokerforum. Poker är till sitt väsen genusneutralt, även om det spelas i långt högre utsträckning av män än av kvinnor. Jag tycker inte vi har något att vinna på att säga "nu är vi 90% män här, då kan vi lika gärna låtsas vara 100% män, lägga ner alla förhoppningar/föreställningar om att vår inbillade/reellla könskvot någonsin kommer att ändras och istället leka juniorhockeyomklädningsrum". Jag ser inget fel i att sitta och bedömma hur kvinnor jag aldrig har träffat ser ut på bild. Absolut inte. Det är som du säger fullt naturligt och förekommer titt som tätt i alla möjliga miljöer. Dock därmed inte sagt att det inte är beklagligt när dylika diskussioner går ut över ett pokerrelaterat samtal. Det är liksom en jävla skillnad på att höra Mats Nyström och Tomas Wernersson prata om vilken pangbrud Marta är i fotbollskväll och på Sture kl 02.00 en lördag. Förstår du vart jag vill komma? Citera
TANDEMCYKELN Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Förstår du vart jag vill komma? Jag förstår vart du vill komma. Förmodligen är det jag som är mer insnöad på andra forum, som inte håller lika hårt på att ämnen ska vara direkt på ämnet. Citera
LuckyRiver Postad 9 April , 2005 Rapport Postad 9 April , 2005 Nått som stör mig i sammanhanget är just det att man som man alltid ska kommentera att ja hon va en gobit/snygg eller i den stilen. Många säger att vi vill ha in mer kvinnor i pokersverige. Hur kan det då komma sig att CN fått passerat helt ostörd och bara råkar dyka upp så där. Om det vart en man skulle alla veta vem det var, hur han spelar och kommentera det direkt på forumet. Nu råkar det vara en tjej med ett bra utseende, och ingen vet hur bra hon är eller hur det kan komma sig att det är just hon som nått framgång. Det speglar en del om hur vi män ser på kvinnor inom bla poker. Rent personligen måste jag hålla med om att CN har ett trevligt utseende, men jag är mer imponerad av hennes pokerframgång än just hur hon ser ut. Hon är förmodligen långt mycket bättre än många av pf.nu´s medlemmar. Att bete oss som gubbsjuka män som blir upphetsade bara vi ser en damcykel lockar inte speciellt många kvinnor till forumet. Citera
Machista Postad 10 April , 2005 Rapport Postad 10 April , 2005 Ok, bra att det blev en fortsättning i denna tråd. Jag var inne på att CN med sitt sensationella utseende förmodligen är van att hantera killars reaktioner inför hennes uppenbarelse. Jag var också inne på jag inte alls var säker på att CN - som är proffs i stall Martinspoker - tar illa vid sig av att amatörer som jag (i pokersammanhang alltså...) kissar på sig när de ser en bild av henne. Jag var alltså inne på att jag trodde att CN höll med mig mer i denna diskussion än De Ädla Riddarna. Detta har jag hämtat från tråden Martinspoker-festivalen: Cecilia N. (miss universe at Ladbrokes) Frågan är hur totalpuritanisterna ska hantera fröken CNs val av nick... Tjejen verkar iaf ha lite humor... * Pill på personnamn - QoS * Citera
eurythmech Postad 10 April , 2005 Rapport Postad 10 April , 2005 Machista: Du skulle inte ha lust att läsa diskussionen och eventuellt byta ut ditt inlägg mot något som är relaterat till den här tråden? Citera
QoS Postad 10 April , 2005 Rapport Postad 10 April , 2005 Som sagt, skippa dom direkta personreferenserna till CN och försök hålla det på en mer generell nivå, tack! - QoS Citera
Recommended Posts