Gå till innehåll

Högskoleprovet, vad fick ni?


Gyre

Recommended Posts

  • Svars 199
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag glömde bort att provet var. Anmäld och betald men... bah. Hade visst klarat samtliga poäng på ORD-delen så det känns lite bittert. Mitt gamla skrev jag för sju år sedan och är tämligen utgånget.
När jag själv skrev så hade jag samtliga rätt förutom just på ORD. Vi kanske ska slå oss ihop?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

81p fick jag tror jag, glömde dock föra över en uppgift till det gula pappret men tror jag hade fel på den ändå.

Det jag blev mest förvånad över var hur dåligt engelsk läsförståelse gick för mig, jag har haft typ full pot på nationella proven i engelska i nian och eng A på gymnasiet, men fick bara 12/20 på den :rolleyes:

Den tillsammans med 24/40 på orden och 13/20 på svenskan var mina sämsta delar.

 

Logikdelen tycker jag var enkel, men jag klantade mig som fan så fick 16/22 på den, lite pinsamt när man går Naturvet:oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad ska man då göra resten av tiden? Det absolut värsta med högskoleprovet är ju all dötid. Jag kan komma på exakt noll tidsfördriv bättre än att läsa texterna - speciellt eftersom vissa kan vara hyggligt intressanta.

 

Lol:-) Jag är iofs läsfisk men jag tycker det är äckelstressigt på både svensk och engelsk läsförståelse. :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni rent allmänt om att ett prov på svenska engelska matte motsvarar 3 år på gymnasiet?

 

Underbart, tycker dock ORD-delen motsvarar för stor del, även om man gör det för att ge en fördel åt äldre personer, men varför ska man kvotera på det sättet? Fel imo.

 

 

EDIT: Tycker även att det borde finnas en del med Engelsk Ordkunskap på ~12 poäng eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju intressant att högskolor uppenbarligen, till viss del, föredrar att gå på resultatet av ett halvdagsprov hellre än att titta på gymnasiebetyg, när de bestämmer vem som är mest lämpad att studera.

 

Är det inte rätt att ge personer som har hämnats av att inte få någon stimulans av det svenska skolsystemet sen dom var 8 år för att man inte tillåter intelligenta personer att utvecklas utan dom måste hela tiden "vänta tills alla är klara"? Samt att t.ex. högstadiet är så patetiskt enkelt att när man sedan kommer till gymnasiet där det faktiskt krävs att man läser igenom det man ska ha prov på åtminstone en gång helt enkelt inte bryr sig/orkar göra det eftersom man är van med att det ändå går att få Mvg, som det gick i högstadiet.

 

När dom sedan inser att de kanske behöver plugga på högskolan för att kunna få ett bra jobb så kanske dom tar tag i det ordentligt på högskolan, pluggar lite studieteknik och skärper till disciplinen. Är det inte då rätt att ge dessa personer en chans att komma in på det högskoleprogrammet där dom hör hemma?

 

Det är hemskt att det svenska systemet är anpassat för idioter och medelmåttor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte rätt att ge personer som har hämnats av att inte få någon stimulans av det svenska skolsystemet sen dom var 8 år för att man inte tillåter intelligenta personer att utvecklas utan dom måste hela tiden "vänta tills alla är klara"? Samt att t.ex. högstadiet är så patetiskt enkelt att när man sedan kommer till gymnasiet där det faktiskt krävs att man läser igenom det man ska ha prov på åtminstone en gång helt enkelt inte bryr sig/orkar göra det eftersom man är van med att det ändå går att få Mvg, som det gick i högstadiet.

 

När dom sedan inser att de kanske behöver plugga på högskolan för att kunna få ett bra jobb så kanske dom tar tag i det ordentligt på högskolan, pluggar lite studieteknik och skärper till disciplinen. Är det inte då rätt att ge dessa personer en chans att komma in på det högskoleprogrammet där dom hör hemma?

 

Det är hemskt att det svenska systemet är anpassat för idioter och medelmåttor.

 

Min poäng är att gymnasieskolan använder sig av ett betygsystem som är inte tillräckligt underlag för de antagningsbeslut som högskolorna måste ta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ORD ersättas med ett delprov där det gäller att komplettera meningar med ord som utelämnats, skriver Högskoleverket på sin hemsida

 

Margareta Hallgren vill inte säga när det nya högskoleprovet är klart men tidigare har Högskoleverket uppgett att provet ska lanseras under 2009.

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=844215

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte rätt att ge personer som har hämnats av att inte få någon stimulans av det svenska skolsystemet sen dom var 8 år för att man inte tillåter intelligenta personer att utvecklas utan dom måste hela tiden "vänta tills alla är klara"? Samt att t.ex. högstadiet är så patetiskt enkelt att när man sedan kommer till gymnasiet där det faktiskt krävs att man läser igenom det man ska ha prov på åtminstone en gång helt enkelt inte bryr sig/orkar göra det eftersom man är van med att det ändå går att få Mvg, som det gick i högstadiet.

 

När dom sedan inser att de kanske behöver plugga på högskolan för att kunna få ett bra jobb så kanske dom tar tag i det ordentligt på högskolan, pluggar lite studieteknik och skärper till disciplinen. Är det inte då rätt att ge dessa personer en chans att komma in på det högskoleprogrammet där dom hör hemma?

 

Det är hemskt att det svenska systemet är anpassat för idioter och medelmåttor.

 

 

Intelligenta människor kanske borde inse att det är det systemet som finns och det är det man får rätta sig efter och helt enkelt skaffa sig bra betyg. Eller blir man intelligent lite senare?

Imo är det gymnasiet som är "patetiskt enkelt" och förns i universitetet det faktist krävs att du pluggar lite.

 

Jag säger inte att jag är/var bättre. Jag kommer gå och göra det nya högskoleprovet och utnyttja att jag har fördel där jämfört med dom som faktist kan plugga, och på så sätt snirkla mig in i systemet. Jag tycker fortfarande att det är ganska idiotiskt system med ett prov som ersätter 3 år utav skolgång. Jag kan helt enkelt inte försvara att jag har dom åsikerna men fortfarande gör provet, det är ungefär samma sak som att jag tycker det är oförsvarbart att ladda ner musik&filmer men ändå gör det.

 

Edit: jag är lite bakis och kan inte sova, jag inser nu när jag läst igenom det att det är ganska idiotiska argument osv, men jag står ändå för vad som står över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag själv skrev så hade jag samtliga rätt förutom just på ORD. Vi kanske ska slå oss ihop?

 

Samma för mig igår. När jag har övat har jag fått full pott på ORD ibland, hade alltså vissa drömmar om att göra historia som den äldste som spikar HSP (fem har gjort det varav den äldste var 39 år). Blev dock tre fel.:cry:

 

Skötte mig i alla fall på resten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...