Gå till innehåll

Högskoleprovet, vad fick ni?


Gyre

Recommended Posts

  • Svars 199
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag har inte skrivit det på ett par år, men sista gången jag skrev fick jag 1,9 och var en sketen poäng ifrån 2.0. Jag borde skriva det igen bara för att spika det.

 

Om man spikar nånting så har man väl alla rätt, inte högsta poäng? Att ha 2,0 på högskoleprovet är ingen större bedrift. Det är absolut bra och imponerande till viss del osv, men att ha alla rätt - där har du en skillnad. Och det är väl just det "spika" betyder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man spikar nånting så har man väl alla rätt, inte högsta poäng? Att ha 2,0 på högskoleprovet är ingen större bedrift. Det är absolut bra och imponerande till viss del osv, men att ha alla rätt - där har du en skillnad. Och det är väl just det "spika" betyder?

Jag tror att det är typ fyra stycken genom tiderna som har spikat det på riktigt. Jag tycker å andra sidan att det inte är så mycket att hänga upp sig på, antagligen var dessa personer inte helt säkra på alla svar vilket innebär att de hade ett visst mått av tur för att pricka in alla rätt.

 

Men framför allt är frågorna på högskoleprovet på en så pass lätt nivå och dessutom premieras "allroundhet". Dvs ett mattegeni som brister i ordkunskapen kommer aldrig kunna få ett absolut toppresultat, men hans genialitet i matematik mäts bara till toppvärdet på matematikdelen vilket är förhållandevis lätt att få (dvs många fler än verkliga mattegenier kan spika den delen).

 

Det är iofs imponerande att spika ordkunskapen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whee, det har jag gjort två gånger. Hyffsatt räsultat va?

Ja, det var som fan. Men är det nån som ska göra det så är det väl du. :P

Tror du att du skulle kunna spika ett prov med lite tur eller är det något delprov som släpar?

 

Edit: Blev sugen att prova igen så jag gjorde orddelen i proven från 2007 och fick 37 resp 39 rätt, så det är nog inte helt utom räckhåll. Tror jag hade 34 senast jag skrev (2004) och runt 30 innan dess, så jag kanske har samlat på mig några ord sedan dess. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner till en kille som är en av de få som spikat provet. Vet inte exakt hur många som gjort det men de är inte allt för många.

 

Själv har jag bara skrivit provet en gång när jag gick trean på gymnasiet. 1.8 på första försöket, var bara nån enstaka poäng från 1.9. Det har jag klarat mej på så här långt iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...