Gå till innehåll

SMS-lån


snelhynda

Recommended Posts

Något du har testat själv?

 

Måste ju gå att göra ganska bra affärer om man är villig att låna ut pengar dvs.

Som vanligt när det gäller sådana här saker blir man ju automatiskt skeptisk till att man aldrig skulle se röken av några pengar om man skulle låna ut.

 

Gick ut och läste lite (och med det menar jag första Flashbacktråden jag hittade). Massor med folk som inte blivit återbetalda. LL skiter i det och anser att det inte är värt att skickas vidare till myndigheter m.m. (Det skulle kosta dom pengar, så då kan man förstå att dom är ovilliga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, man blir ju främst förvånad över att det är så många som använder sig av "tjänsten". Jag känner två personer som äger just ett sådant företag, det är inget större men deras marginaler är fullständigt häpnadsväckande! Vissa veckor handlar det om miljoner och det är väldigt sällan folk struntar i att betala tillbaka! Mest aktivitet i sådana här tider också kan jag tro. Mycket tragiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tog min första kurs i finans hade vi till uppgift att räkna ut den effektiva årsräntan på SMS-lån. Professorns kommentar: "Sånt här fanns i Vilda Västern på 1800-talet. Då var det förbjudet, idag är det tillåtet. Vilken situation ni än är i, stöd inte ockrarna."

 

Tror det var Plus (heja Sverker!!) som hade ett program om just sms-lån där dom visade att den effektiva räntan kunde vara uppåt 2000%. Är det verkligen möjligt? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det var Plus (heja Sverker!!) som hade ett program om just sms-lån där dom visade att den effektiva räntan kunde vara uppåt 2000%. Är det verkligen möjligt? :shock:

 

Jepp, 3000-4000 procent effektiv årsränta borde va rekord, på riktigt små belopp och cirka 15 dagars återbetalningstid, om jag minns rätt. Ju mindre belopp samt ju kortare skapar hutlösa räntor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, man blir ju främst förvånad över att det är så många som använder sig av "tjänsten". Jag känner två personer som äger just ett sådant företag, det är inget större men deras marginaler är fullständigt häpnadsväckande! Vissa veckor handlar det om miljoner och det är väldigt sällan folk struntar i att betala tillbaka! Mest aktivitet i sådana här tider också kan jag tro. Mycket tragiskt!

 

Nej det man blir mest förvånad över är att vi har en sån inkompetent ledning i det här landet som fortfarande inte gör ett skit för att förbjuda den här typen av ocker. Och då menar jag både den blåa och röda ledningen.

 

Det är sjukt att det fortfarande får finnas företag som tjänar grova pengar på att lura folk, och dessutom får hjälp av staten att driva in skulderna (KFM).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det man blir mest förvånad över är att vi har en sån inkompetent ledning i det här landet som fortfarande inte gör ett skit för att förbjuda den här typen av ocker. Och då menar jag både den blåa och röda ledningen.

 

Det är sjukt att det fortfarande får finnas företag som tjänar grova pengar på att lura folk, och dessutom får hjälp av staten att driva in skulderna (KFM).

 

Lurar folk? Det står ju klart och tydligt vad som gäller, det är väl upp till var och en och bestämma om man vill ta ett sms-lån eller inte.

Är man så dum så man tar ett får man väl skylla sig själv, kan ju inte skylla på dem som har företagen.

Dock är det rätt kasst att dem lånar ut till vem som helst, borde i allafall vara åldersgräns på 18år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det man blir mest förvånad över är att vi har en sån inkompetent ledning i det här landet som fortfarande inte gör ett skit för att förbjuda den här typen av ocker. Och då menar jag både den blåa och röda ledningen.

 

Det är sjukt att det fortfarande får finnas företag som tjänar grova pengar på att lura folk, och dessutom får hjälp av staten att driva in skulderna (KFM).

 

I och för sig kan man smaka på argumentet, att det är bra att de som inte ska ha lån och krediter avlägsnas snabbt och kostnadseffektivt från marknaden, så sparar samhället och alla andra in pengar.

 

Inte vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...